Music and Sound for Games (5op)
Toteutuksen tunnus: HG00CI50-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2025 - 08.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 09.02.2026 - 20.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 70
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opettajat
- Kalle Raijonkari
- Ilari Miikkulainen
- Vastuuopettaja
- Teija Koskinen
- Ryhmät
-
ZJK26KIKorkeakoulujen välinen yhteistyö, TIKO
-
ZJAHTG25S1Avoin AMK, Tiko, amk-väylä, BIT, tradenomi amk
-
ZJA26KIAvoin amk, tiko
-
HTG26VKBachelor's Degree Programme in Business Information Technology, vaihto-opiskelu/Exchange studies
-
HTG25S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opintojakso
- HG00CI50
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 11 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ti 10.02.2026 klo 16:15 - 19:00 (2 t 45 min) |
Music and Sound for Games HG00CI50-3002 - Intro |
R35D205
Tulikari Auditorio
|
|
Ti 17.02.2026 klo 16:15 - 19:00 (2 t 45 min) |
Music and Sound for Games HG00CI50-3002 - Observation task |
R35D205
Tulikari Auditorio
|
|
Ti 31.03.2026 klo 16:15 - 19:00 (2 t 45 min) |
Music and Sound for Games HG00CI50-3002 - Midpoint presentations |
R35D205
Tulikari Auditorio
|
|
Ti 05.05.2026 klo 16:15 - 19:00 (2 t 45 min) |
Music and Sound for Games HG00CI50-3002 - Final presentations |
R35D205
Tulikari Auditorio
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
The course contact lessons are executed as evening lectures on following dates:
Tuesday 10.02.2026 at 16:15 - 19:00
Tuesday 17.02.2026 at 16:15 - 19:00
Tuesday 31.03.2026 at 16:15 - 19:00
Tuesday 05.05.2026 at 16:15 - 19:00
There will also be on-demand technical workshops online on Tuesday's when needed. Students will also have independent learning materials, for which the recommended pace of learning is introduced during the course
Tavoitteet
Kurssin tavoite
Tämä kurssi keskittyy kiinnostaviin ajankohtaisiin ilmiöihin peliteollisuudessa. Tarjoamme erilaisia erikoistuneita kursseja lukuvuoden aikana, jotka liittyvät esimerkiksi peliäänisuunnitteluun (uudet ääniteknologiat, välimuistit), XR-teknologioihin (lisätty todellisuus, virtuaalitodellisuus, etäosallisuus), pelitaiteeseen, ohjelmointiin ja pelibisnekseen. Kurssin tarve nousee peliyhteisön, pelituotantoprogramman ja teollisuuden sidosryhmien tarpeista.
Kurssin suoritettuasi opit uusia peliteollisuuden taitoja edistyneellä tasolla, mikä on hyödyllistä urallasi peliteollisuudessa.
Kurssin kompetenssit
Monitieteinen osaaminen peleissä:
Opiskelija pystyy soveltamaan taitojaan ja tietämystään erityisellä pelituotannon, -kehityksen tai -suunnittelun alalla tai muulla digitaalisten pelien alaan liittyvällä tutkimusalueella.
Pelin tuotanto-osaaminen:
Opiskelija pystyy tuottamaan sisältöä peliprojektille ja työskentelemään työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. Opiskelija pystyy tuottamaan arvoa peliprojektille työskennellessään tietyssä erikoisasiantuntijan roolissa.
Kurssin oppimistavoitteet
Sisältö vaihtelee ja riippuu peliyhteisön resursseista ja tarpeista. Lukuvuoden aikana toteutetaan yksi tai kaksi erilaista kurssia, ja ne, joilla on perus- tai edistyneet taidot ja osaaminen kyseisellä alalla, voivat osallistua kurssille.
Sisältö
Kurssin aikana opit käyttämään digitaalista äänityöasemaa, visuaalisen kuvaston ja äänen välisen suhteen, erilaisia äänisuunnittelun erityispiirteitä kuten sekoitus, mukautuva musiikki ja miten ääni toteutetaan peleissä sekä äänisuunnitteluprosessi. Opit myös kommunikoimaan äänisuunnittelijana muiden luojien kanssa ja äänisuunnittelijan roolin peliteollisuudessa.
Oppimateriaalit
Aristopoulos, M. The Game Music Toolbox, 2023.
Enns, M. Understanding Game Scoring, 2021.
Phillips, W. A Composer’s Guide to Game Music, 2014.
Sinclair, J-L. Principles of Game Audio and Sound Design, 2020.
Opetusmenetelmät
The course will be executed during the spring semester as intensive learning workshops and individual project work.Jamk degree students are required to be present face-to-face in the learning workshops, but students via open studies and cross-institutional studies are allowed to join remotely.
The course consists of case study and project-based learning. The course will be implemented by general lectures, learning assignments and practical project work. During the course the student will learn the basic terminology and the general mindset of music and sound design in games through practice; the student will learn the basics of how to use a digital audio workstation and become acquainted with other tools and the conventions of making game sounds and music.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Guest lecture from a game audio professional, schedule permitting.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
There will be no exam during this course.
The main basis for assessment is the individual summer project a.k.a. "Final Boss", where students showcase their learning. Completing smaller assignments and course activity as well as self-assessment will also contribute to the grade.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
You have the right to apply for recognition of your studies if you have prior learning (e.g. university studies completed elsewhere) that can be accredited towards the degree you are currently completing.
The recognition of prior learning is possible in three primary ways: accreditation (replacement or inclusion), recognition of informal learning and studification. More precise info: Jamk Degree Regulations, section 17.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
One credit corresponds to 27 hours of work, which means that the load of 5 credits is approximately 135 hours.
The 135 hours will divide roughly in the following way:
Intensive workshops: ~35 hours
Self study: ~100 hours
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1): Ymmärrät pelisoundisuunnitteluun liittyvän peruskäsitteistön ja -käytännöt. Pystyt luomaan perustason äänisisältöä digitaalisella äänityöasemalla.
Tyydyttävä (2): Pystyt ymmärtämään peruskäsitteistön ja -käytännöt pelisoundisuunnittelussa omassa tuotannossasi. Pystyt luomaan äänisisältöä digitaalisella äänityöasemalla ja soveltamaan sitä muihin mediamuotoihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Täytät edelliset kriteerit ja kykenet olemaan analyyttinen tuloksistasi. Pystyt vertailemaan työtäsi ammattistandardeihin ja huomaat parannuskohdat omassa työssäsi.
Erittäin hyvä (4): Täytät edelliset kriteerit ja osaat arvioida ja pohtia valintojasi äänisuunnittelun kontekstissa eri medioihin eri näkökulmista. Ymmärrät äänisuunnittelijan roolin pelikehitysprosessissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Täytät aiemmat kriteerit ja sinulla on kattava ymmärrys äänisuunnittelusta. Pystyt luomaan työtä ja toteuttamaan tuloksia pelikehityksen kontekstissa.