Urheilu- ja liikuntamarkkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BZ25-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.09.2023 - 08.10.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Liiketalouden koulutusohjelma (AMK)
- Ryhmät
-
ZJA23SPDAvoin AMK, KKD, Hyvinvoinnin, liikunnan ja urheilun liiketoimintaosaaminen
- Opintojakso
- HL00BZ25
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 1.9.2023 ja päättyy 8.10.2023
1. lähijakso (orientoitumista/organisaatiovierailut) pidetään Jyväskylässä 14.9. klo 12.00-18.00 ja
2. lähijakso (orientoitumista/organisaatiovierailut) Jyväskylässä 15.9. klo 9.00-14.00.
Lähijaksoilla läsnäolo on välttämätöntä.
Opintojaksoon sisältyviä Webinaareja järjestetään 3 kertaa:
1. webinaari 21.9. klo 16.00-18.00 (online)
2. webinaari 28.9. 16.00-18.00 (online)
3. webinaari 5.10. klo 15.00-18.00 (online)
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opinnot suoritettuaan opiskelija kykenee tarkastelemaan ja analysoimaan urheiluliiketoiminnan markkinaympäristöä kriittisesti sekä ymmärtää urheilun kuluttamiseen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä sekä niiden keskinäistä yhteyttä urheilutapahtumiin sekä urheilun ja liikunnan aktiviteetteihin osallistumisessa.
Opiskelija pystyy myös soveltamaan opintojaksolla hankittua urheilumarkkinoinnin tietämystä ja työkaluja analysoidessaan urheilu- ja liikuntaorganisaatoiden markkinoinnin toimenpiteitä ja soveltamaan tietämystään strategisten sekä taktisten markkinoinnin toimenpiteiden suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi urheilun ja liikunnan markkinaympäristössä.
Opinnoissa opiskelija kommunikoi monipuolisesti osana ryhmää sekä osallistuu aktiivisesti omalla panoksellaan oppijoiden keskinäiseen vuorovaikutukseen erinäisten oppimistilanteiden aikana. Opiskelija osoittaa aktiivista oma-aloiteisuutta ja vuorovaikutteisuutta osallistuessaan ryhmän yhteisiin oppimistekoihin yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa.
Opiskelija ymmärtää eettisen ja vastuullisesti kestävän toiminnan periaatteet sekä niiden merkityksen urheilumarkkinoinnin suunnittelussa ja markkinoinnin toimenpiteiden toteuttamisessa.
Sisältö
Urheilumarkkinoinnin perusteet ja erityispiirteet, urheilun strategisen markkinoinnin suunnittelu, urheilun fanien ja osallistujien kuluttajakäyttäytyminen, urheilun tuotteiden, palveluiden sekä tapahtumien kuluttaminen, strategisen markkinointiyhteistyön (sponsoroinnin) suunnittelu, markkinatutkimuksen perusteet urheilussa, ja "ambush" markkinointi urheilussa.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan aikavälillä 1.9.-8.10.2023
Jakson aloitus toteutetaan lähipäivinä:
Lähijakso 14.9. klo 12.00-18.00
Lähijakso 15.9. klo 9.00-14.00
Opintojaksoon sisältyviä Webinaareja järjestetään 3 kertaa:
1. webinaari 21.9. klo 16.00-18.00 (online)
2. webinaari 28.9. 16.00-18.00 (online)
3. webinaari 5.10. klo 15.00-18.00 (online)
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaali informoidaan Moodle verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.
Lisä- ja tukimateriaalina ovat seuraavat lähteet:
Sports industry: time to refocus? PwC’s Sports Survey 2019. https://www.pwc.ch/en/publications/2019/PwC-Sports-Survey-2019-web.pdf
Green, Fiona: Winning with data : CRM and analytics for the business of sports. Routledge 2019. https://janet.finna.fi/Record/jamk.993471074806251
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena/verkko-opintoina. Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn/oppimispiirityöskentelyyn. Opintojaksoon sisältyy kasvokkaistyöskentelyä ja verkko-ohjausta.
Opintojaksolla on kaksi läsnäoloa edellyttävää ohjauspäivää. Muutoin ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä työtä tehden.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelujen käynnistyessä kahtena ensimmäisenä opiskelupäivänä vierailemme liikunta- ja urheiluorganisaatioissa tutustumassa urheilu- ja liikuntaorganisaatioiden markkinointikäytänteisiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tarvitse täyttää
Kansainvälisyys
Tässä voidaan kuvata, miten kansainvälisyys toteutuu opintojakson toteutuksessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tässä kohdassa kuvataan opintojakson vaihtoehtoiset suoritustavat - Millä eri tavoilla opintojakso voidaan suorittaa?
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat opintojaksoon sisältyvien oppimis- ja arviointitehtävien hyväksyttyjen suoritusten avulla.
Voit myös korvata tämän opintojakson esittämällä todistuksen joko markkinnoinnin approbatur-arvosanasta taikka Jyväskylän ammattikorkeakoulussa suoritetuista vastaavista opinnoista.
Kun haluat korvata opintojakson, lähetä hyväksilukuhakemus ja todistus korvaavasta suorituksesta Liiketoimintayksikön opinto-ohjaajalle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ajankäyttöä ja kuormitusta kuvataan seuraavasti
Avoin AMK -TOTEUTUKSISSA
Opintojakso yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä)
Orientoituminen 5 h
Luennot 10 h
Oppimateriaaleihin/kirjallisuuteen perehtyminen, oppimistehtävät ja keskustelut 115h
Itsearviointi 4 h
Palaute 1 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Osoitat erittäin rajattua kykyä analysoida ja arvioida akateemista sekä markkinalähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan markkinointiin, niihin liitettävien tuotteiden, palveluiden ja tapahtumien kuluttamiseen sekä urheilun markkinaympäristöön liittyen.
Osoitat vähäisiä taitoja ja osaamista urheilun ja liikunnan strategisten ja taktisten markkinoinnin mahdollisuuksien analysoimiseksi ja haasteiden ratkaisemiseksi.
Osallistut rajoitetusti opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität hyvin rajallisesti ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa.
Tunnistat ja arvioit välttävästi urheilun ja liikunnan markkinointiin liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita.
Tyydyttävä 2
Osoitat jokseenkin tyydyttävää kykyä analysoida ja arvioida akateemista sekä markkinalähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan markkinointiin, niihin liitettävien tuotteiden, palveluiden ja tapahtumien kuluttamiseen sekä urheilun markkinaympäristöön liittyen.
Osoitat perustasoisia taitoja ja osaamista urheilun ja liikunnan strategisten ja taktisten markkinoinnin mahdollisuuksien analysoimiseksi ja haasteiden ratkaisemiseksi, mutta et perustele ratkaisuja kattavasti.
Osallistut vähissä määrin opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität joitain ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa.
Tunnistat ja arvioit tyydyttävällä tasolla urheilun ja liikunnan markkinointiin liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita ja keskustelet niistä jokseenkin sujuvasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osoitat hyvää ja monipuolista kykyä analysoida ja arvioida akateemista ja markkinalähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan markkinointiin, niihin liitettävien tuotteiden, palveluiden ja tapahtumien kuluttamiseen sekä urheilun markkinaympäristöön liittyen, sekä pyrit hyödyntämään tietoa ratkaisujen esittämisessä.
Osoitat perustasoa korkeampaa taitoa ja osaamista urheilun ja liikunnan strategisten ja taktisten markkinoinnin mahdollisuuksien analysoimiseksi ja haasteiden ratkaisemiseksi ja kykenet perustelemaan näkökulmasi johdonmukaisesti.
Osallistut aktiivisesti opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität varteenotettavia ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa.
Tunnistat ja arvioit monipuolisesti urheilun ja liikunnan markkinointiin liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita ja keskustelet niistä sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti.
Kiitettävä 4
Osoitat kiitettävää kykyä analysoida ja arvioida akateemista ja markkinalähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan markkinointiin, niihin liitettävien tuotteiden, palveluiden ja tapahtumien kuluttamiseen sekä urheilun markkinaympäristöön liittyen, sekä pyrit monipuolisesti perustellen hyödyntämään tietoa ratkaisujen esittämisessä.
Osoitat hyvin korkeaa taitoa ja osaamista urheilun ja liikunnan strategisten ja taktisten markkinoinnin mahdollisuuksien analysoimiseksi ja haasteiden ratkaisemiseksi ja kykenet perustelemaan näkökulmasi johdonmukaisesti ja syvällisesti.
Osallistut erittäin aktiivisesti opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität perusteltuja ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa.
Tunnistat ja arvioit syvällisesti urheilun ja liikunnan markkinointiin liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita ja tuot niitä sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti esiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osoitat erinomaisen kiitettävää kykyä analysoida ja arvioida akateemista ja markkinalähtöistä informaatiota urheilun ja liikunnan markkinointiin, niihin liitettävien tuotteiden, palveluiden ja tapahtumien kuluttamiseen sekä urheilun markkinaympäristöön liittyen, sekä perustelet esittämäsi ratkaisut käytettävissä olevaan tietoon pohjautuen useasta eri näkökulmasta.
Osoitat hyvin korkeaa taitoa ja osaamista urheilun ja liikunnan strategisten ja taktisten markkinoinnin mahdollisuuksien analysoimiseksi ja haasteiden ratkaisemiseksi ja kykenet perustelemaan näkökulmasi johdonmukaisesti ja syvällisesti pyrkien luomaan uusia ratkaisuja.
Osallistut erittäin aktiivisesti opiskeluryhmän yhteiseen vuorovaikutukseen ja esität erinomaisesti perusteltuja ratkaisuja ja näkökulmia ryhmän yhteisissä oppimistilanteissa edistäen koko ryhmän yhteistä oppimista.
Tunnistat ja arvioit laaja-alaisesti ja syvällisesti urheilun ja liikunnan markkinointiin liittyviä eettisen ja kestävän toiminnan periaatteita ja tuot niitä rakentavasti ja tarkoituksenmukaisesti esiin tarjoten omia ratkaisujasi.
Lisätiedot
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.