Game Entrepreneurship (5op)
Toteutuksen tunnus: HTGP0370-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2025 - 08.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 20.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
- Opettajat
- Dmytro Zhovtobryukh
- Vastuuopettaja
- Teija Koskinen
- Ryhmät
-
HTG22S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
-
HBI21S1Degree Programme in International Business
-
HBI23S1Bachelor's Degree Programme in International Business
-
HTG23S1Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
-
ZJK26KIKorkeakoulujen välinen yhteistyö, TIKO
-
HBI22S1Degree Programme in International Business
-
ZJA26KIAvoin amk, tiko
-
HTG26VKBachelor's Degree Programme in Business Information Technology, vaihto-opiskelu/Exchange studies
- Opintojakso
- HTGP0370
Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 40 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
To 15.01.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35BP07.2
Monimuototila
R35BP07.1 Monimuototila |
|
To 22.01.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35BP07.2
Monimuototila
R35BP07.1 Monimuototila |
|
To 29.01.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35FK14
Oppimistila
|
|
To 05.02.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35BP07.2
Monimuototila
R35BP07.1 Monimuototila |
|
To 12.02.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
|
|
To 19.02.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35BP07.2
Monimuototila
R35BP07.1 Monimuototila |
|
To 05.03.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35BP07.2
Monimuototila
R35BP07.1 Monimuototila |
|
To 12.03.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35BP07.2
Monimuototila
R35BP07.1 Monimuototila |
|
To 19.03.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35AP10
Projektitila TIKO/BIT
|
|
To 26.03.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35BP07.2
Monimuototila
R35BP07.1 Monimuototila |
|
To 02.04.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35BP07.2
Monimuototila
R35BP07.1 Monimuototila |
|
To 09.04.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35BP07.2
Monimuototila
R35BP07.1 Monimuototila |
|
To 16.04.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35BP07.2
Monimuototila
R35BP07.1 Monimuototila |
|
To 23.04.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35BP07.2
Monimuototila
R35BP07.1 Monimuototila |
|
To 30.04.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35BP07.2
Monimuototila
R35BP07.1 Monimuototila |
|
To 07.05.2026 klo 09:45 - 12:15 (2 t 30 min) |
Game Entrepreneurship HTGP0370-3004 |
R35BP07.2
Monimuototila
R35BP07.1 Monimuototila |
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Kurssin ensimmäinen puolisko keskittyy perustavanlaatuisiin pelialan liiketoimintakonsepteihin ja -työkaluihin sekä niiden harjoitteluun temaattisten tehtävien avulla. Kurssin toisella puoliskolla sisältö painottuu todennäköisesti pelialan liiketoiminnan hienovaraisempiin osa-alueisiin ja prosesseihin sekä tiettyjen liiketoimintakäytäntöjen syvälliseen analyysiin, kun taas käytännön työskentely jäsennetään liiketoiminnallisen pitch deck -loppuprojektin edellyttämien osa-alueiden ympärille.
Opiskelijat voivat halutessaan suorittaa erilliset käytännön tehtävät tai kurssin final pitch deck -projektin yksilöllisesti. Yleisesti kuitenkin suositellaan, että opiskelijat muodostavat pienryhmiä yhteisten pelialan liiketoimintakiinnostusten pohjalta ja työskentelevät pitch deck -loppuprojektin parissa yhdessä. Näiden ryhmien odotetaan muodostuvan kokonaisuudessaan kurssin ensimmäisen puoliskon loppuun mennessä.
Tavoitteet
The object of the course:
This course provides you with basic knowledge of entrepreneurship, game start-ups and profitable business in game industry. In this course you can evaluate your own entrepreneur skills and expand your understanding of the game industry.
Course competences:
Business competence
Game production competence
The learning objectives of the course:
After this course you will know what it takes to start up a game studio. You will understand the requirements from the technological, business, personnel and funding point of views. You will understand how to plan and manage the cash flow and what kind of sources can be used to support your game business.
Sisältö
This course is a game related part for the entrepreneurial studies. In this course you will not develop (of course you can) your own business but more to get acquainted with the specialties in the game industry. You will learn how the funding is organized in game business and what kind of sources there are to be used. What is the role of the publisher and what kind of agreements you are to be made with them? You will also learn what is the role of marketing and how that should applied in start-ups.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja suositeltu kirjallisuus jaetaan opiskelijoille kurssin aikana sen omassa sähköisessä viestintäympäristössä Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kurssin toteuttaa kokenut pelialan yrittäjä, kymmenvuotiaan pelinkehitysstudion toinen perustaja ja toimitusjohtaja. Kurssi noudattaa käytännönläheistä liiketoimintalähestymistapaa ja rakentuu viikoittaisten lähiopetustuntien, luokassa toteutettavien keskustelupajojen sekä luentojen välissä itsenäisesti tai ryhmissä suoritettavien käytännön harjoitusten yhdistelmästä.
Luennoilla annetaan pikakurssi kaikista yrittäjyyden keskeisistä osa-alueista, joita tarkastellaan aktiivisesti videopelialan näkökulmasta hyödyntäen alan käytännön tapauksia ja esimerkkejä sekä korostaen pelialan liiketoiminnan erityispiirteitä ja ominaisuuksia.
Käytännön harjoitukset toteutetaan opiskelijoiden toimesta itsenäisesti luentojen välillä, ja ne sidotaan tiiviisti edellisten luentojen sisältöihin. Tavoitteena on auttaa opiskelijoita sisäistämään oppimaansa, soveltamaan kriittistä ajatteluaan ja ottamaan uusi tietotaito heti käytäntöön. Harjoitukset palautetaan kirjallisessa muodossa (essee tai diat) kurssin sähköisen oppimisympäristön (Moodle) kautta ja joissain tapauksissa ne sisältävät lyhyen luokassa pidettävän esityksen opiskelijoiden tekemästä työstä.
Kurssi huipentuu liiketoiminnallisen pitch deck -esityksen laatimiseen, jota voidaan pitää kunkin opiskelijan lopullisena käytännön tuotoksena sekä keskeisenä työkaluna jokaiselle yrittäjäksi aikovalle. Lopuksi opiskelijoiden tuottamat pitch-esitykset arvioidaan kurssin päätöksenä järjestettävässä pitchauskilpailussa, jossa opiskelijat esittelevät liikeideoitaan lyhyinä live-esityksinä tuomaristolle (kutsutuille pelialan liiketoiminnan asiantuntijoille) ja saavat arvokasta palautetta.
Kurssin aikana opiskelijat tutustuvat laajaan valikoimaan liiketoiminnan käsitteitä ja käytännön työkaluja, sekä yleisesti sovellettavia että pelialalle erityisiä — kuten liiketoimintasuunnitelma, pitch deck ja kilpailija-analyysi — ja harjoittelevat niiden käyttöä tulevia mahdollisia urapolkujaan pelialan yrittäjinä silmällä pitäen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssin aikana opiskelijat saavat useita mahdollisuuksia tutustua paikallisiin (tai Suomessa toimiviin) pelialan yrittäjiin ja käytännön toimijoihin sekä liiketoiminta-asiantuntijoihin. Tämä auttaa heitä aloittamaan oman ammatillisen verkostonsa rakentamisen jo varhaisessa vaiheessa ja voi pidemmällä aikavälillä luoda mahdollisuuksia harjoittelupaikkoihin.
Aktiivinen osallistuminen kurssin lopussa järjestettävään pitchauskilpailuun ei ainoastaan tarjoa opiskelijoille mahdollisuutta validoida liikeideoitaan pelialan asiantuntijoiden palautteen avulla, vaan voi myös auttaa luomaan tärkeitä kontakteja heidän tulevia peli- tai yrittäjäurapolkujaan varten.
Opiskelijoita kannustetaan myös osallistumaan paikallisiin pelialan tapahtumiin — tutustuakseen paikalliseen pelialaan, saadakseen käytännön verkostoitumiskokemusta sekä oppiakseen pelialan liiketoiminnan kehittämisen ja viestinnän käytäntöjä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin suunniteltu työmäärä on 5 opintopistettä eli noin 135 tuntia, joista noin 40 tuntia käytetään lähiopetukseen (luennot ja työpajat), noin 50 tuntia käytännön tehtäviin ja itsenäiseen opiskeluun, ja jäljelle jäävät noin 45 tuntia kurssin lopputyöhön — pitch deck -esityksen laatimiseen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
You recognize the needs and requirements for starting up and running a game studio. You know what it takes to create a successful deck for funding. You get connected with the (local/national/global) game industry and apply research among them.
Esitietovaatimukset
You need to have entrepreneurial skills and understanding of the terms and acronyms in the business overall.
Lisätiedot
Kurssi suoritetaan osallistumalla aktiivisesti opetukseen, palauttamalla kaikki tehtävät ja esittämällä pitch deck -esitys kurssin loppuprojektina.
Paikkoja vaihto-opiskelijoille: 5