Markkinoinnin suunnittelu (3 op)
Toteutuksen tunnus: HTLM2002-9S0B1
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija tuntee markkinoinnin strategiseen suunnitteluun liittyvät keskeiset teoriat, mallit ja käsitteet. Opiskelija ymmärtää toimintaympäristöön liittyvien analyysien merkityksen yrityksen strategisessa suunnittelussa ja johtamisessa. Opiskelija tuntee strategiseen suunnitteluun liittyvät erilaiset analyysit sekä työkalut ja osaa hyödyntää niitä markkinoinnin strategisessa suunnittelussa. Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa markkinnoinnin suunnittelun työkaluja.
Sisältö
Toimiala-analyysit; markkinoiden, kilpailun ja asiakkaiden analysointi, markkinointistrategia. Markkinointisuunnitelman toteuttaminen käytännössä.
Oppimateriaalit
Hooley, G., Nicoulaud, B. & Piercy, N.2012. Marketing Strategy and Competitive Positioning, Financial Times Press. Raatikainen, L. 2010: Tavoitteellinen markkinointi - Markkinoinnin tutkimus ja suunnittelu. Edita.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Projektityö 100% Muut tehtävät hyv/hyl
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 16h, itsenäinen opiskelu 30h, itsenäinen ryhmätyöskentely 35h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5(erinomainen)- Opiskelijalla on edistyneet tiedot markkinoinnin suunnittelun teorioista ja käsitteistä. Opiskelija osaa kerätä, yhdistää ja soveltaa tietoa tutkiakseen ja ratkaistakseen analyyttisesti erilaisia päätöksenteon vaihtoehtoja. Opiskelija osoittaa erinomaisia ongelman ratkaisun ja päätöksenteon kykyjä. Opiskelija osaa tehdä luovan ja ammatillisesti päteviä strategisia valintoja markkinoinnin johtamisessa ja osaa tehdä markkinoinnin päätöksiä, jotka perustuvat selkeisiin ja hyvin perusteltuihin tavoitteisiin sekä perusteelliseen tilanneanalyysiin.
4(kiitettävä)- Opiskelija hallitsee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden hyvin. Opiskelija kykenee keräämään, soveltamaan ja välittämään tietoa itsenäisesti hyödyntäen monipuolisesti lähteitä ja muodostaen teoriasta synteesiä. Opiskelija osaa tehdä toimivia strategisia valintoja markkinoinnin johtamisessa sekä kykenee tekemään luotettavia markkinoinnin päätöksiä, jotka perustuvat selkeästi muodostettuihin tavoitteisiin. Opiskelija osaa ratkaista markkinoinnin päätöksenteon ongelmia soveltaen lähteistä tekemäänsä synteesiä käytännön tilanteeseen ja osoittaa hyvää ongelmanratkaisu- sekä päätöksentekokykyä.
3(hyvä)- Opiskelija hallitsee markkinoinnin suunnittelun kokonaisuuden ja siihen liittyvät käsitteet sekä teoriat hyvin. Opiskelija osaa tehdä strategisia valintoja markkinoinnin johtamisessa sekä osaa tehdä tavoitteisiin perustuvia markkinointipäätöksiä. Opiskelija osaa ratkaista markkinointiin liittyviä ongelmia hyödyntämällä teoreettisia lähteitä ja osoittaa ongelmanratkaisu- sekä päätöksentekokykyä.
2(tyydyttävä)- Opiskelija hallitsee markkinoinnin suunnittelun perusteet ja tuntee peruskäsitteet. Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia strategisia valintoja markkinoinnin johtamisessa sekä osaa tehdä yksinkertaisia, osittain tavoitteisiin perustuvia markkinointipäätöksiä. Opiskelija osaa esittää tuloksia, mutta päätelmät ovat osittain pinnallisia.
1(välttävä)- Opiskelija tuntee markkinoinnin suunnittelun perusteet. Opiskelija kykenee tekemään yksinkertaisia strategisia valintoja markkinoinnin johtamisessa sekä tekemään yksinkertaisia, osittain tavoitteisiin perustuvia markkinointipäätöksiä.
0(hylätty) – Opiskelija ei hahmota markkinoinnin suunnittelun perusteita. Opiskelija ei kykene tekemään yksinkertaisia strategisia valintoja markkinoinnin johtamisessa. Opiskelija ei kykene tekemään yksinkertaisia, osittain tavoitteisiin perustuvia markkinointipäätöksiä.
Esitietovaatimukset
Markkinoinnin perusteet
Lisätiedot
Opintojakso kuuluu pakollisena brändiosaajan kärkiopintoihin.