Siirry suoraan sisältöön

Innovoijan tie -ohjelma (10 op)

Toteutuksen tunnus: HTLY3011-8S0Y1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalous (AMK)
Opettajat
Timo Lehtonen
Anu Manner
Ulla Luukas
Essi Silvennoinen
Juha Ruuska
Ryhmät
HTL16ST
Liiketalous
Opintojakso
HTLY3011
Toteutukselle HTLY3011-8S0Y1 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Osallistuja osaa toteuttaa käytännön innovointia. Hän osaa ideoida erilaisia ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin monipuolisesti sekä esittää ne asiakkaille ja vertaisilleen prototyyppeinä. Osallistuja hallitsee innovaatioiden syntyteoriat. Hän osaa kehittää tuotteita, palveluja ja prosesseja yhteistyössä muiden kanssa. Mikäli osallistuja on suorittanut Tuottajan taidot I tai Tuottajan taidot II –opintojakson/jaksot, on hänen osaamisensa niiden sisällöissä syventynyt.

Sisältö

Innovaatioiden syntyminen ja kehittyminen, ideasta tuotteeksi –toiminta, asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen, mallintaminen ja tuotekehitystoiminta yhdessä asiakkaan kanssa. Opintojakso kohdistuu osallistujan tiimiyrityksen tuotteisiin, palveluihin ja prosesseihin.

Oppimateriaalit

Ohjelman edellyttämä etukäteen luettava kirjallisuus ja ohjelman aikana luettava suositeltava kirjallisuus määritetään ennen ohjelman alkamista. Lisätiedustelut: Ulla Luukas, Tiimiakatemian koulutuspäällikkö ja Innovoijan tie -ohjelman vastuuvalmentaja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutettu innovointityö kokonaisuutena (mm. dokumentaatio, suunnittelu, toteutus ja vaikuttavuus) (100%)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktitunnit (treenit): 170 h Tehtävät ja raportointi: 100 h Käytännön toiminta (kehitystyö): 135 h YHTEENSÄ: n. 405 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) arviointi perustuu oppimisen asenteeseen, osaamisen käyttöön ja tietämyksen näyttöön. Tiimiyrittäjän osallistuminen treeneihin ja käytännön projekteihin ovat osa arviointia. Oman osaamisen peilaaminen kirjoitettujen kirjaesseiden kautta vaikuttaa merkittävästi arviointiin. Tiimiyrittäjän oppimisen, osaamisen ja tietämyksen itsearviointi eli reflektiopaperi on keskeisessä roolissa arvioinnissa.

0 - Ei osaamista
Ei hallitse kyseistä aluetta lainkaan. Puuttuu treeni- tai projektitunteja, kirjapisteet eivät ole tiimioppimisen tahdissa tai esseet/reflektiopaperi on puutteellinen.

1 - Vasta-alkaja
Ymmärtää perustat alueesta, mutta oma oppimisen asenne on heikko. Projektitunnit ovat erittäin yksipuolisia. Esseet ovat heikkolaatuisia ja/tai reflketiopaperi on kevyt.

2 - Edistynyt vasta-alkaja
Ymmärtää oppimisen asenteen kohtuullisesti. Omaa jonkin verran myös kokemusta taidon käyttämisestä (tehnyt projektin, jossa pätevyysaluetta on harjoitettu). Esseissä näkyy teorioiden ymmärtäminen. Relektiopaperi kuvaa oppimista.

3 – Osaaja
Oppimisen asenne on hyvä, mikä näkyy aktiivisena osallistumisena treeneissä. Näyttöä pätevyysalueiden käytöstä eri projekteissa. Esseissä näkyy käytäntöön vieminen. Relektipaperissa peilataan omaa kehittymistä.

4 - Taitaja
Oppimisen asenne on aktiivinen, mikä näkyy treenien sisällön kehittämisenä. Pätevyysalueiden aktiivinen kehittäminen näkyy projekteissa. Esseissä näkyy analysointi. Relektiopaperissa pohditaan syvällisesti omaa kehittymistä.

5 – Ekspertti
Asenne oppimiseen on oma-aloitteinen ja kehittävä, mikä näkyy johtajuuden ottamisena treeneissä. Pätevyysalueiden soveltaminen näkyy monipuolisissa projekteissa. Esseissä näkyy arviointi ja luominen. Reflektiopaperissa arvioidaan omaa kehittymistä ja luodaan uusia skenaariota oman ja tiimin kehittymiseksi.

Esitietovaatimukset

Perustaidot henkilökohtaisen osaamisen kehittämisestä, tiimitoiminnasta ja –oppimisesta sekä tuotekehitystyöskentelystä. Teoriatietämys Innovoijan tie –ohjelman edellyttämästä etukäteen luettavasta kirjallisuudesta.

Siirry alkuun