Siirry suoraan sisältöön

Management of Accessible Tourism Services (5 op)

Toteutuksen tunnus: MT00CK85-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
16.03.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 50
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management (AMK)
Opettajat
Susanna Nuijanmaa
Petra Blinnikka
Riitta Koivisto
Ryhmät
ZJA26KM
Avoin amk, marata
MTM24S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
MTM23S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
MTM22S1
Bachelor's Degree Programme in Tourism Management
Opintojakso
MT00CK85
Toteutukselle MT00CK85-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson alussa orientoidut opintojaksolle ja aloitat itsenäisen opiskelun sekä osallistut webinaareihin teoriatiedon hankkimiseksi. Teet webinaarien välissä vaiheittain matkailuyrityksen esteettömyysanalyysiä. Opintojakson jokaisessa webinaarissa saat osatehtävän, jossa viet analyysiä eteenpäin ja sovellat teoriaa käytäntöön.

Tavoitteet

Tämän opintojakson tarkoituksena on syventää ymmärrystäsi esteettömästä matkailusta. Opit, kuinka esteettömyyttä toteutetaan asiakaspalvelussa, tuotantoprosesseissa, tuotekehityksessä ja henkilöstöhallinnassa. Tämän opintojakson jälkeen ymmärrät, kuinka tärkeää on palvelu- ja asenneympäristö on esteettömien palveluiden ja palvelutuotannon johtamisessa, sekä tunnet erilaisia menetelmiä, joilla voidaan arvioida esteettömyyttä fyysisessä ympäristössä.

Osaamiset: Matkailuliiketoiminta, Eettisyys, Kestävä kehitys

Oppimistulokset: Osaat tunnistaa, kuinka esteettömyys voidaan ottaa huomioon sekä asiakaspalvelussa, tuotantoprosesseissa, tuotekehityksessä että henkilöstöhallinnassa. Ymmärrät palvelu- ja asenneympäristön merkityksen esteettömien palveluiden ja palvelutuotannon johtamisessa. Tunnistat menetelmiä fyysisen esteettömyyden arvioimiseksi. Osaat hyödyntää ymmärrystäsi esteettömien matkailupalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa.

Sisältö

Palveluprosessit ja saavutettavuus
Esteetön palvelu- ja asennekulttuuri
Esteettömien palvelujen kehittäminen
Esteettömyyden arviointi
Esteettömien matkailupalvelujen johtaminen

Aika ja paikka

Opintojakson alkaessa pääset Moodle-verkko-oppimisympäristöön, jolloin saat ohjeet ennakkotehtävään. Opintojakso sisältää viisi webinaaria, joiden lisäksi opiskelet itsenäisesti opettajan ohjeiden mukaisesti. Opintojakso päättyy 20.5.2026.

Oppimateriaalit

Jamin, A., Gbadamosi, G., Stoyanova-Bozhkova, S. 2024. The ecosystem of disability inclusion in hospitality and tourism organisations: an integrative review and research agenda.
International Journal of Contemporary Hospitality Management. ISSN: 0959-6119

Opetusmenetelmät

Verkko-opintojakso, joka edellyttää osallistumistasi webinaareihin, itsenäistä työskentelyä, tehtävien suorittamisen (ennakkotehtävä ja matkailuyrityksen esteettömyysanalyysi), keskusteluun osallistumisen, omien havaintojen esittämisen sekä oman oppimisen arvioinnin.

Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana toteutat itsenäisen analyysitehtävän valitsemaasi matkailuyritykseen. Vierailevat luennoitsijat jakavat kokemuksiaan aiheesta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Kansainvälinen näkökulma teemaan esimerkkien ja materiaalien kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientoituminen (5 tuntia): Tutustut oppimistavoitteisiin, sisältöihin ja tehtäviin; suunnittelet ajankäyttösi sekä henkilökohtaiset oppimistavoitteesi, teet ennakkotehtävän.

Teoreettinen tieto (60 tuntia): Osallistut webinaareihin (5 x 2 h) sekä opiskelet itsenäisesti.

Käytännön osaaminen (50 tuntia): Tutustut valitsemaasi matkailuyritykseen ja analysoit sen esteettömyyttä palvelutuotannon ja -prosessien, palvelukulttuurin, laadun sekä johtamisen näkökulmista. Analyysitehtävässä linkität teoreettista tietoa käytäntöön sekä esittelet löydöksesi opiskelijakollegoillesi.

Itsearviointi (20 tuntia): Kokoat oppimispäiväkirjaan opintojaksolla oppimastasi ja arvioit oman osaamisesi kehittymistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1: Ymmärrät, miten esteettömyys voidaan ottaa huomioon sekä asiakaspalvelussa, tuotantoprosesseissa, tuotekehityksessä että henkilöstöhallinnossa. Ymmärrät palvelu- ja asennekulttuurin tärkeyden esteettömien palvelujen ja palveluntuotannon johtamisessa. Tunnistat menetelmiä fyysisen esteettömyyden arvioimiseksi. Osaat hyödyntää ymmärrystäsi esteettömien matkailupalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa.

Tyydyttävä 2: Ymmärrät, miten esteettömyys voidaan ottaa huomioon sekä asiakaspalvelussa, tuotantoprosesseissa, tuotekehityksessä että henkilöstöhallinnossa. Osaat selittää palvelu- ja asennekulttuurin tärkeyden esteettömien palvelujen ja palveluntuotannon johtamisessa. Luokittelet menetelmiä fyysisen esteettömyyden arvioimiseksi. Osaat hyödyntää ymmärrystäsi esteettömien matkailupalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3: Löydät ratkaisuja siihen, kuinka esteettömyys voidaan ottaa huomioon sekä asiakaspalvelussa, tuotantoprosesseissa, tuotekehityksessä että henkilöstöhallinnossa. Voit selittää palvelu- ja asennettakulttuurin merkityksen esteettömien palvelujen ja palvelutuotannon hallinnassa. Näytät menetelmiä fyysisen esteettömyyden arvioimiseksi. Hyödynnät esteettömyyden ymmärrystäsi esteettömien matkailupalvelujen kehittämisessä ja hallinnassa.

Kiitettävä 4: Voit verrata erilaisia ratkaisuja esteettömyyden parantamiseen asiakaspalvelussa, tuotantoprosesseissa, tuotekehityksessä ja henkilöstöhallinnossa. Voit selittää palvelu- ja asennettakulttuurin merkityksen esteettömien palvelujen ja palvelutuotannon hallinnassa. Näytät menetelmiä fyysisen esteettömyyden arvioimiseksi. Sovellat esteettömyyden ymmärrystäsi esteettömien matkailupalvelujen kehittämisessä ja hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Voit kriittisesti analysoida erilaisia ratkaisuja parantaaksesi asiakaspalvelun, tuotantoprosessien, tuotekehityksen ja henkilöstöhallinnan esteettömyyttä. Sovellat palvelun ja asennekulttuurin merkitystä esteettömien palveluiden ja palvelutuotannon johtamisessa. Sovellat menetelmiä fyysisen esteettömyyden arvioimiseksi. Sovellat esteettömyyden ymmärrystäsi matkailupalveluiden kehittämisessä ja johtamisessa

Esitietovaatimukset

Opiskelija ymmärtää esteettömään matkailuun liittyvät käsitteet. Hän tunnistaa esteettömien palveluiden asiakkaiden erityispiirteet ja tarpeet.

Lisätiedot

Tehtävien arviointi pohjautuu opintojakson arviointikriteereihin, jonka lisäksi arvioit omaa oppimistasi. Opintojakson läpäisemiseksi sinun tulee suorittaa kaikki tehtävät hyväksytysti.

Opintojaksolla opiskelu edellyttää, että olet suorittanut ennakkotehtävän hyväksytysti 3 viikon kuluessa opintojakson alkamisesta.

Siirry alkuun