Muistikoordinaattori (30 op)
Toteutuksen tunnus: SA00BP90-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
26.10.2021 - 20.01.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 30 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 30 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- SAL Täydennyskoulutus, Ammatillinen lisäkoulutus
- Opettajat
- Riitta Räsänen
- Hanna Kuivalainen
- Paula Klemola
- Ryhmät
-
SAL21SMKMuistikoordinaattori 30 op (Mikkeli, Kokkola, Kainula)
- Opintojakso
- SA00BP90
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Asiakas- ja yhteistyöosaaminen muistihoitotyössä 24 op
Eettiset ja juridiset lähtökohdat muistihoitotyössä 2op
Ihmisläheisiä menetelmiä muistiasiakkaan ja perheen kohtaamisessa sekä tukemisessa 2op
Muistikuntoutumista tukevat palvelut ja ohjaus 5op
Muistiosaamisen kehittäminen palveluasumisessa – laatua elämän loppuun saakka 5 op
Muistikuntoutumista tukeva kotihoito 5op
Muistisairauksiin liittyvä osaaminen ja asiantuntijuus 5op
Muistitutkimus- ja kehittämisosaaminen 6 op
Orientoivat opinnot ja työhyvinvointi 1 op
Kehittämistehtävä 5 op
Oppimateriaalit
Erkinjuntti T, Remes A, Rinne J & Soininen H. 2015. Duodecim. Hki. Mäki-Petäjä-Leinonen A & Karvonen-Kälkäjä A. 2017. Vanhuusoikeuden perusteet. Alma Talent. Mäki-Petäjä-Leinonen A. 2013. Ikääntymisen ennakointi. Vanhuuteen varautumisen keinot. Talentum. Hki.
Laine, M & Heimonen Sirkkaliisa. 2010. Logoterapeuttinen ajattelu muistisairaan ihmisen hoidossa. Jyväskylän yliopistopaino. Jyväskylä.
Laaksonen R, Rantala L, Eloniemi-Sulkava U. Ymmärrä –tule ymmärretyksi. Vuorovaikutus muistisairaan ihmisen kanssa. Sarja: Suomen muistiasiantuntijat ry:n julkaisut. Suomen muistiasiantuntijat ry. Helsinki 2016
.Pirttilä T. 2009. Kuntoutus muistisairauksissa. Terveyskirjasto. www.terveyskirjasto.fi
Ryhmä- ja viriketoiminnon aineistopankki, https://www.vahvike.fi/fi
Erkinjuntti T, Remes A, Rinne J & Soininen H. 2015. Muistisairaudet. Duodecim. Hki.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T. 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Duodecim. Hki.
Niemelä, A-L. & Iso-Aho, M. 2009. Muistisairauksien hoito – kotihoidon uusin haaste. Teoksessa: Engeström, Y., Niemelä, A-L., Nummijoki, J. & Nyman, J. (toim.) Lupaava kotihoito. Uusia toimintamalleja vanhustyöhön. Jyväskylä: PS-
kustannus Oy, 165–199.
Opetusmenetelmät
Kontaktioppiminen, yhteisoppiminen ja itsenäinen oppiminen
Luennot ja alustukset Vja niihin liittyvä työskentely webinaareissa, kirjallinen materiaali, työelämäyhteys
Oppimistehtävät, -päiväkirja ja kehittämistehtävä
Ryhmäkeskustelut, yksilöohjaus
Koulutuksen hyväksytysti suorittaminen edellyttää webinaareissa läsnäoloa. Vähäinen poissaolo mahdollista mutta korvattava kirjallisella tehtävällä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko koulutus: 810 t
Lisätiedot
Oppimistulokset arvioidaan suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Arviointipäätökset perustuvat seuraaviin asteikkoihin ja kriteereihin:
Arviointiasteikko: Hyväksytty (S), Hylätty (0).
Opintojaksojen yhteiset kriteerit:
Hyväksytty S:
Opiskelija on osallistunut webinaareihin ja ollut aktiivisesti mukana. Osallistuja on laajasti perehtynyt kyseiseen opintojaksoon liittyvään teoreettiseen tietoperustaan ja hänellä on monipuoliset tiedot sen keskeisistä sisältöalueista, käsitteistöstä ja hän ymmärtää tietojen omatoimisen päivittämisen merkityksen sekä omaa hyvät tiedonhankintataidot.
Osallistujalla on menetelmällistä osaamista ja taitoa kohdata erilaisia asiakkaita ja valita sopiva tapa toimia ammatillisesti ja asiakaslähtöisesti. Hänellä on vuorovaikutukseen ja tunneälyyn liittyvää ymmärrystä ja osaamista.
Osallistuja pohtii monipuolisesti opintojakson sisältöihin liittyviä kysymyksiä sekä juridisia että eettisiä näkökohtia eri näkökulmista. Hän osaa jäsentää omaa ajatteluaan, arvomaailmaansa ja maailmankuvaansa ja näiden pohjalta rakentuvaa palvelu-/hoitofilosofiaa. Hän kehittää osaamistaan tarkastellen työtään sekä itseään asiantuntijana kriittisesti ja hänellä on ajattelun, ongelmanratkaisun, innovoinnin ja kyseenalaistamisen taitoja. Osallistuja tutkii ja tarkastelee oman toiminnan ymmärrystä teorian ja käytännön näkökulmasta sekä osaa määritellä omia vahvuuksiaan ja kehittymishaasteitaan sekä käsityksiään työstä muistihoitotyön asiantuntijana ja ymmärtää omien käsitystensä vaikutuksen työhönsä. Hän saa valmiuksia kehittää työtään sekä työyhteisön toimintaa.
Hylätty 0: Hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja tavoitteita.
Kehittämistehtävän arviointikriteerit:
Kehittämistehtävän arvioinnin lähtökohtana on vähintään EQF 6 -tasoa (ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasokuvaus) vastaava osaaminen.
TIETOPERUSTA: Hyväksytty (S): Kehittämistehtävän tekijä osaa monipuolisesti analysoida oman alansa kehittämistarpeita aiheen valinnassa ja esittää ne perustellusti ja johdonmukaisesti. Hän kuvaa ilmiön alan asiantuntijuutta osoittaen. Käsitteiden käyttö ja määrittely on analyyttista ja perustelevaa. Hän on rakentanut loogisen tietoperustan näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Hän määrittelee ilmiöt kriittisesti, monipuolisesti ja uusia näkökulmia avaten. Hylätty (0): Aiheen valinta ei perustu oman alan työelämän toimeksiantoon tai todennettuun tarpeeseen. Tietoperusta on suppea ja epävalidi. Ammattikorkeakoulututkinnon osaamisen vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät selkeästi ylity.
TOTEUTUS: Hyväksytty (S): Kehittämistehtävän tekijä tunnistaa kehittämisen kannalta olennaiset kysymykset ja rajaa ongelman onnistuneesti suhteessa kehittämisen tavoitteisiin. Hän soveltaa itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa ja kehittämismenetelmiä osoittaen niiden hallintaa. Aikataulu ja työprosessi on hallittu. Työote on itseohjautuva ja reflektiivinen. Hylätty (0): Työote on selkeästi puutteellinen eikä kehittämisprosessi toteudu sovitussa aikataulussa tai ei ollenkaan ohjauksesta huolimatta. Tutkimuskysymyksillä, tietoperustalla, menetelmillä, tuloksilla ja pohdinnalla ei ole validia yhtyettä. Ammattikorkeakoulututkinnon osaamisen vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät ylity.
TULOSTEN ANALYSOINTI JA POHDINTA: Hyväksytty (S): Kehittämistehtävän tekijä kykenee soveltamaan perusteltua tietoperustaa monipuolisesti ongelman ratkaisemisessa. Hän osaa tarkastella kriittisesti tuloksia ja käyttämiään kehittämismenetelmiä. Hän osaa soveltaa tuloksia ja esittää työyhteisön ja työtoiminnan kannalta relevantteja jatkotoimenpiteitä. Hän osaa määritellä työyhteisön osaamisen kehittämistarpeita. Hylätty (0): Kehittämistehtävän tuloksilla ei ole yhteyttä ratkaistavaan ongelmaan, teoriaan ja menetelmiin. Tuloksia ei voi soveltaa ammatillisten käytänteiden kehittämiseen. Tulosten kriittinen arviointi on hyvin puutteellista. Ammattikorkeakoulututkinnon osaamisen vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät ylity.
RAPORTOINTI: Hyväksytty (S): Kehittämistehtävän tekijä osaa esittää tulokset ja johtopäätökset perustellusti, analyyttisesti ja havainnollisesti. Hän osaa viestiä onnistuneesti tuloksista osoittaen kykyä kriittiseen ajatteluun ja edelleen kehittyvään asiantuntijuuteen. Kirjallinen raportointi on jäsentynyttä ja kieliasultaan huoliteltua, täsmällistä ja selkeää asiatekstiä. Suullinen raportointi on havainnollista, vuorovaikutteista ja kohderyhmälle suunnattua. Hylätty (0): Raportointiohjetta ei ole noudatettu. Kielessä ja jäsennyksessä on puutteita. Työssä on havaintoja plagioinnista. Ammattikorkeakoulututkinnon vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät ylity.