Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutustarpeen arviointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: SKOS1502-9S0S3

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Satu Tuomimäki
Ryhmät
ZJA19KSKKD
Avoin amk, HYVI, Asiakas- ja palveluohjauksen korkeakouludiplomi
Opintojakso
SKOS1502
Toteutukselle SKOS1502-9S0S3 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää käsitteet työkyky, toimintakyky sekä tunnistaa jäljellä olevan työkyvyn ja toimintakyvyn merkityksen kuntoutumisessa
• ymmärtää toiminta- ja työkyvyn kehittymisen ja muuttumisen elämänkulun eri vaiheissa sekä näihin vaikuttavia yksilöllisiä, yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä.
• osaa käyttää erilaisia toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä (havainnointi, haastattelu, testaaminen ja mittaaminen) tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti erilaisissa palvelu- ja kuntoutustarpeen arviointi- ja seurantatilanteissa eri toimintaympäristöissä ja osana moniammatillista työtä.
• osaa arvioida kuntoutujan kokonaistilanteen saatujen arviointitulosten pohjalta ja myös koetun palvelu- ja kuntoutustarpeen kannalta.
• osaa asettaa yhdessä kuntoutujan, hänen läheistensä ja/tai moniammatillisen työryhmän kanssa yksilöllisiä kuntoutustavoitteita ja seurata niiden saavuttamista.
• ymmärtää arvioinnin ja siitä saatujen tulosten merkityksen palvelu- ja kuntoutustarpeen arvioinnin ja kuntoutusprosessin kokonaisuuden kannalta.

Sisältö

• Toiminta- ja työkyvyn kehittyminen ja muuttuminen elämänkulun eri vaiheissa sekä niihin vaikuttavat tekijät.
• Luotettava, tarkoituksenmukainen ja systemaattinen toiminta- ja työkyvyn arviointi moniammatillisen työn välineenä.
• Lasten, nuorten, aikuisten ja ikääntyneiden kuntoutusasiakkaiden toimintakyvyn arvioinnin menetelmät (mitatun ja koetun toimintakyvyn arviointi) ICF-viitekehyksen mukaan. (Toimia-tietokanta)
• Aktiivisuuden, osallisuuden, elämänlaadun ja hyvinvoinnin arviointi osana kuntoutuksen ohjaajan työtä.
• Kuntoutus- / kuntoutumistavoitteiden asettaminen (GAS-menetelmä).

Oppimateriaalit

Sukula, S. & Vainiemi, K. 2016. GAS-menetelmä. Käsikirja, versio 4. http://www.kela.fi/documents/10180/0/Gas+-k%C3%A4sikirja/07692e5a-c6d0-48f0-97a1-0737c4add7f8. ICF. Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. 2004. Helsinki: Gummerus. https://www.thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus. Sukula, S. Vainiemi, K. & Laukkala, T. 206. GAS. Menetelmästä sovellukseen. Helsinki: Kela. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/158520/GAS.pdf?sequence=5. Toimia-tietokanta. www.toimia.fi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Monimuotototeutus: Oppimistehtävät (100%) Aktiivinen osallistuminen seminaareihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Monimuotototeutus: Orientaatio ja seminaarit 10 h Itsenäisesti, pari- tai ryhmässä toteutettavat tehtävät 125 h Yhteensä 135 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hyväksytty: Opiskelija osaa käyttää ICF-viitekehystä erilaisten asiakkaiden ja/tai asiakasryhmien työ- ja toimintakyvyn arviointimenetelmien perustana. Hän tietää luotettavan, perustellun ja systemaattisen arvioinnin periaatteet sekä ymmärtää arviointitulosten merkityksen kuntoutusprosessin käynnistymisen kannalta. Hän hallitsee GAS-menetelmän periaatteet ja osaa asettaa yksilöllisiä ja mitattavia kuntoutustavoitteita yhdessä kuntoutujan, hänen läheistensä ja/tai moniammatillisen työryhmän kanssa. Hän osaa yhdistää ICF-viitekehyksen, Toimia-tietokannan ja GAS-menetelmän tarkoituksenmukaiseksi ja asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmän sekä ymmärtää menossa olevaa palvelujärjestelmän muutosta seuraten sitä aktiivisesti. Hän toimii asiakaslähtöisesti ja eettisesti halliten asiakastyön perusteet. Hän tietää terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen ja ohjauksen perusteet. Hän hallitsee oman ammattialansa lähtökohdat näiden pohjalta.

Lisätiedot

-

Siirry alkuun