Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutusprosessi (3 op)

Toteutuksen tunnus: SKOS1503-9S0S3

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Satu Tuomimäki
Ryhmät
ZJA19KSKKD
Avoin amk, HYVI, Asiakas- ja palveluohjauksen korkeakouludiplomi
Opintojakso
SKOS1503
Toteutukselle SKOS1503-9S0S3 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa kuntoutusprosessin ja sen eri vaiheet yksilöllisesti etenevänä ja tavoitteellisena prosessina.
Opiskelija osaa myös arvioida erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja ja oman alansa asiantuntijaroolia.
Opiskelija osaa laatia kuntoutujalähtöisen kuntoutussuunnitelman hyvän kuntoutuskäytännön ja dokumentointikäytännön mukaisesti moniammatillisuus huomioiden.
Opiskelija osaa selvittää kuntoutujan kuntoutusprosessiin liittyvät sosiaalietuudet sekä kuntoutukseen liittyvää lainsäädäntöä.

Sisältö

Kuntoutus yksilöllisenä prosessina. Hyvän kuntoutusprosessin suunnittelun perusteet. Eri ikäisten ja erilaista kuntoutusta tarvitsevien kuntoutujien kuntoutumisprosessi.
Kuntoutussuunnitelman rakenne ja sisältö, toimeenpano sekä toteutuksen seuranta ja arviointi. Moniammatillisuus ja asiakaslähtöisyys kuntoutussuunnittelussa. Kuntoutusmotivaatio.
Kuntoutusprosessiin liittyvät sosiaalietuudet.
Kuntoutusprosessi avo,- laitos,- ja etäkuntoutuksen sekä digitalisaation näkökulmasta.

Oppimateriaalit

Kuntoutuminen 2016. DuodecimMcPherson Kathryn, Gibson Barbara E.& LepleÌge Alain (edit.)2015.Rethinking rehabilitation:theory and practice.CRC Press.Paltamaa ym. (toim.) 2011. Hyvän kuntoutuskäytännön perusta. Kelan tutkimusosasto.Siegert Richard J. & Levack William M. M. (edit.)2015. Rehabilitation goal setting: theory, practice, and evidence. CRC Press.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimistehtävät (100 %): Kuntoutussuunnitelman laatiminen ja esittäminen sekä toisten kuntoutussuunnitelmien vertaisarviointi. Aktiivinen osallistuminen seminaareihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Monimuotototeutus: Johdantoluento ja webinaari 2 h Seminaarit 8 hOppimistehtävät ja itsenäinen työskentely 71 h Yhteensä 81 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen 5: Opiskelija laatii kuntoutujalähtöisen, realistisen ja kattavan kuntoutussuunnitelman moniammatillisessa tiimissä. Opiskelija perustelee kuntoutussuunnitelman kriittisesti ja laajaa lähdemateriaalia hyödyntäen. Opiskelija arvioi asiantuntevasti erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja ja oman alansa asiantuntijaroolia niissä.
Kiitettävä 4: Opiskelija laatii realistisen ja kattavan kuntoutussuunnitelman moniammatillisessa tiimissä. Opiskelija perustelee kuntoutussuunnitelman laajaa lähdemateriaalia hyödyntäen. Opiskelija arvioi asiantuntevasti erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja ja oman alansa asiantuntijaroolia niissä.
Hyvä 3: Opiskelija hallitsee kokonaisvaltaisesti opintojakson tiedot. Hän laatii realistisen kuntoutussuunnitelman ja perustelee sitä teoreettisesti. Opiskelija arvioi erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja ja oman alansa asiantuntijaroolia niissä.
Tyydyttävä 2: Opiskelija laatii kuntoutussuunnitelman ja perustelee sitä teoreettisesti. Opiskelija arvioi erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja.
Välttävä 1: Opiskelija laatii kuntoutussuunnitelman ja hallitsee opintojakson perustiedot. Opiskelija hahmottaa erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja.

Esitietovaatimukset

Opiskelija ymmärtää mitä kuntoutus on ja tuntee kuntoutuksen yleisimmät käsitteet sekä pääpiirteissään kuntoutuksen palvelujärjestelmät ja toiminta-alueet. Opiskelijalla on selkeä käsitys oman koulutusohjelmansa/ammattialansa asiantuntijuudesta.

Lisätiedot

-

Siirry alkuun