Siirry suoraan sisältöön

Varhaisiän taidekasvatus (LAB) (4op)

Toteutuksen tunnus: SO00CK65-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 128
Opettajat
Merja Nybacka
Anniina Berg
Leena Kangastalo
Opintojakso
SO00CK65

Toteutukselle Varhaisiän taidekasvatus (LAB) SO00CK65-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty:  
Osaat kuvata, miten taidekasvatuksen keinoin tuetaan lasten kehitystä, oppimista ja itseilmaisua varhaiskasvatuksessa. Tunnistat leikin merkityksen ja nimeät lapselle ominaisia tapoja toimia. Osaat kuvata omat pedagogiset ohjausperiaatteesi sekä taidekasvatuksen suunnitteluun, ohjaamiseen ja arviointiin liittyvät keskeiset tekijät. Osaat nimetä kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun menetelmiä ja välineitä lasten taidekasvatuksessa. Tunnistat oman teoreettisen ja käytännöllisen osaamisesi integroitaessa taidekasvatuksen menetelmiä. Lisäksi vaadittujen suoritteiden ja tehtävien tekeminen aikataulun sekä ohjeiden mukaisesti.

Hylätty (0)
Oppimistehtävät eivät noudattele annettua ohjeistusta ja/tai siinä ei ole käytetty velvoitettuja lähteitä ja/tai ne on toteutettu puutteellisesti joko suunnitelmien tai käytännön ohjaamisen osalta. Opintojaksosta ei voi saada hyväksyttyä suoritusmerkintää ilman aktiivista osallistumista opetuskerroille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Jakso alkaa webinaariopetuksella maaliskuussa
Lähiopetuspäivät maalis-, huhti- ja toukokuussa.
Projektin suunnittelu maalis-huhtikuussa
Projektin toteuttaminen päiväkodissa huhti-toukokuussa
Projektisuunnitelmien opponointi toukokuussa
Musiikkitoiminnan ohjaaminen huhtikuun lähiopetuskerroilla
Verkkokeskustelu toukokuun loppuun mennessä
Opintojakso päättyy toukokuussa 2026

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa ymmärrystäsi taidekasvatuksen merkityksestä lapsen kokonaiskehitykseen. Lisäksi saat tietoa ja käytännön taitoja taidelähtöisten menetelmien hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa.

Osaamiset:

Sosiaalialan asiakastyön osaaminen 

Osaamistavoitteet:

Osaat tukea lasten kehitystä, oppimista ja itseilmaisua taidekasvatuksen, kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun avulla, huomioiden lapselle ominaisen tavan oppia leikin kautta. Osaat määritellä omat pedagogiset ohjausperiaatteesi ja osaat tavoitteellisesti suunnitella, ohjata ja arvioida lasten taide- ja musiikkikasvatustoimintaa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden tavoitteiden mukaisesti. Osaat käyttää ja soveltaa kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun menetelmiä ja välineitä lasten taidekasvatuksessa. Osaat arvioida ja kehittää teoreettista ja käytännöllistä osaamistasi, ohjaustaitojasi ja taitojasi integroida taidekasvatuksen menetelmiä.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on lasten taidekasvatuksen, luovan kuvallisen ja musiikillisen ajattelun ja ilmaisun kehitykselliset ja ohjaukselliset teoreettiset perusteet. Opintojaksolla tutustutaan myös varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisiin kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun tavoitteisiin, ohjausperiaatteisiin, menetelmiin sekä välineisiin. Lisäksi perehdytään integroituun ja prosessimaiseen taidetyöskentelyyn alle kouluikäisten lasten kanssa.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu keväällä 2026. Kontaktiopetukseen kuuluu yksi kaikille ryhmille yhteinen webinaariopetuskerta maaliskuussa sekä kaupunkikohtaisissa lähipäivissä toteutettava toiminnallinen lähiopetus maalis-, huhti- ja toukokuussa.

Oppimateriaalit

Rusanen, S.; Kuusela, M. & Rintakorpi, K. 2014. Musta tuntuu punaiselta. Kuvataiteellinen toiminta varhaisiässä. Helsinki: Lasten keskus.

Lindeberg-Piiroinen, A. & Ruokonen, I. 2017. Musiikki varhaiskasvatuksessa - käsikirja. Helsinki: Classicus.

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet

Inkeri Ruokonen (2020) Nyt on ilmaisun aika. Varhaiskasvatuksen taidekasvatus. VOL.

Opetusmenetelmät

Webinaariopetus Zoomissa
Lähiopetuskerrat
Itsenäinen työskentely
Pari/ryhmätyöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Jaksolla toteutetaan omassa päiväkodissa kolmen kerran mittainen taidekasvatukseen liittyvä projekti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojaksoon kuuluu oppimistehtävä, joka toteutetaan maalis-toukokuun aikana ohjaamalla lapsiryhmää omassa päiväkodissa

Kansainvälisyys

Opetuksen lähteinä hyödynnetty kansainvälisiä lähteitä tai tutkimuksia suomalaisten lähteiden ja tutkimusten tukena.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on hyväksiluettavissa aiemmilla korkeakoulutasoisilla vähintään 5op laajuisilla varhaiskasvatuksen taidekasvatuksen (kuvallinen ja musiikillinen ilmasiu) opinnoilla.
Opintojaksosta voi saada osittaisen hyväksiluvun opistotasoisilla aiemmilla musiikki- tai taidekasvatuksen opinnoilla.
Opintojaksosta ei voi saada hyväksilukua työkokemuksella.
Hyväksilukuhakemus toimitetaan Anniina Bergille. Katso ohje opintojakson Moodle-alueelta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op = 108h (1op=27h)
Lähiopetus 24h
Projektin suunnittelu ja toteuttaminen päiväkodissa 37h
Projektisuunnitelmien vertaisarviointi 3h
Musiikkitoiminnan ohjaaminen huhtikuun lähiopetuskerroilla 17h
Yksilötehtävät ja valmistautuminen opetuskerralle 27h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat kuvata, miten taidekasvatuksen keinoin tuetaan lasten kehitystä, oppimista ja itseilmaisua varhaiskasvatuksessa. Tunnistat leikin merkityksen ja nimeät lapselle ominaisia tapoja toimia. Osaat kuvata omat pedagogiset ohjausperiaatteesi sekä taidekasvatuksen suunnitteluun, ohjaamiseen ja arviointiin liittyvät keskeiset tekijät. Osaat nimetä kuvallisen ja musiikillisen ilmaisun menetelmiä ja välineitä lasten taidekasvatuksessa. Tunnistat oman teoreettisen ja käytännöllisen osaamisesi integroitaessa taidekasvatuksen menetelmiä.

Lisätiedot

Tämä opintojakso on tarkoitettu ainoastaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja LAB-ammattikorkeakoulun yhteistyönä toteuttaman Sosionomi (AMK) -tilaustutkintokoulutuksen opiskelijoille.


Hyväksytty arvosana edellyttää, että opiskelija on suorittanut seuraavat tehtävät toukokuun 2026 mennessä:
Osallistuminen aktiivisesti kontaktiopetuskerroille
Verkkokeskustelu
Taideprojektin suunnittelu, kolme ohjauskertaa ja loppupurku sekä opponointi
Musiikkitoiminnan ohjaaminen

Siirry alkuun