Ratkaisukeskeinen työ ja verkostomenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: SOSS1513-0K0S4
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Kati Honkanen
- Tuija Ketola
- Ryhmät
- 
                        SOS18S1Sosionomi
- 
                        SOS18SMSosionomi
- Opintojakso
- SOSS1513
Toteutukselle Ratkaisukeskeinen työ ja verkostomenetelmät SOSS1513-0K0S4 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija 
 • tietää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostotyön lähtökohdat ja periaatteet
 • osaa soveltaa ratkaisukeskeisiä, voimavara- sekä verkostomaisia työotteita ja  -menetelmiä sosiaalialan työssä ja moniammatillisessa yhteistyössä
                    
Sisältö
• Ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen sekä verkostomenetelmien teoreettiset lähtökohdat ja periaatteet
 • Ratkaisukeskeiset työtavat ja verkototyön menetelmät
 • Ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen sekä verkostomenetelmien soveltaminen sosiaaliohjauksessa.
                    
Oppimateriaalit
Ahola, Tapani & Ben Furman. (2012). Ongelmista ratkaisuihin –Lyhytterapian perusteet. 2. painos. Helsinki: Tammi. TAIde Jong, P. & Insoo Kim Berg (2013). Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. 2. painos. Helsinki: Lyhytterapiainstituutti. Seikkula, Jaakko & Tom Erik Arnkil (2005). Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi. Saatavilla elektronisessa muodossa palvelussa www.julkari.fi  Mönkkönen, Kaarina (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Monimuoto-opiskelu: Aktiivinen työskentely lähipäivinä ja verkko-oppimisympäristössä, teoreettista tietoa soveltava oppimistehtävä.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Monimuoto-opiskelu: Kontaktiopetus 16 h, tiedonhaku ja kirjallisuuteen perehtyminen 66 h, oppimistehtävä 53 h. Yhteensä 135 tuntia.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa
 • määritellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida ja vertailla niitä keskenään
 • esitellä tärkeimmät ratkaisukeskeiset ja voimavaralähtöiset menetelmät sekä verkostomenetelmät 
 • käyttää ja soveltaa ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen periaatteita, menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
 • arvioida menetelmien käyttöä ja soveltuvuutta sosiaalialan asiakastyössä
 • keksiä menetelmien uusia soveltamismahdollisuuksia.
  
 Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
 • esitellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida ja vertailla niitä keskenään
 • esitellä tärkeimpiä ratkaisukeskeisiä ja voimavaralähtöisiä menetelmiä sekä verkostomenetelmiä 
 • käyttää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
 • arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien käytössä ja soveltamisessa.
 
 Hyvä (3) Opiskelija osaa
 • esitellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida niitä
 • antaa esimerkkejä ratkaisukeskeisistä ja voimavaralähtöisistä menetelmistä sekä verkostomenetelmistä
 • käyttää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
 • arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien käytössä ja soveltamisessa
 
 Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
 • nimetä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien perusperiaatteita
 • antaa esimerkkejä ratkaisukeskeisistä ja voimavaralähtöisistä menetelmistä sekä verkostomenetelmistä
 • käyttää joitakin ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
 • arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien tietämisessä ja käytössä
 
 Välttävä (1) Opiskelija osaa
 • nimetä joitakin ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien periaatteita
 • antaa esimerkkejä ratkaisukeskeisistä ja voimavaralähtöisistä menetelmistä sekä verkostomenetelmistä
 • käyttää joitakin ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
 • arvioida kehittämiskohteitaan menetelmien tuntemuksessa ja käytössä
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija osaa • esitellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida niitä • antaa esimerkkejä ratkaisukeskeisistä ja voimavaralähtöisistä menetelmistä sekä verkostomenetelmistä • käyttää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä • arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien käytössä ja soveltamisessa.  
Kiitettävä (4) Opiskelija osaa • esitellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida ja vertailla niitä keskenään • esitellä tärkeimpiä ratkaisukeskeisiä ja voimavaralähtöisiä menetelmiä sekä verkostomenetelmiä  • käyttää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä • arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien käytössä ja soveltamisessa.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa • määritellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida ja vertailla niitä keskenään • esitellä tärkeimmät ratkaisukeskeiset ja voimavaralähtöiset menetelmät sekä verkostomenetelmät  • käyttää ja soveltaa ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen periaatteita, menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä • arvioida menetelmien käyttöä ja soveltuvuutta sosiaalialan asiakastyössä • keksiä menetelmien uusia soveltamismahdollisuuksia.
                    
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee suomalaisen sosiaalipalvelujärjestelmän ja sosiaaliturvan perusteet. Opiskelijalla on ammatilliseen vuorovaikutussuhteeseen tarvittavat perustiedot. Opiskelija osaa hahmottaa asiakasryhmien tarpeita ja tuntee dialogisen työtavan lähtökohtia.
                    
