Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuus ryhmän ohjaamisessa (5op)

Toteutuksen tunnus: SZ00CI77-3006

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 128
Opettajat
Merja Nybacka
Anniina Berg
Pipsa Murto
Hanna Kuivalainen
Opintojakso
SZ00CI77

Toteutukselle Toiminnallisuus ryhmän ohjaamisessa SZ00CI77-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaat kuvata tavoitteellisten ryhmien kokoamisen, suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin sekä ryhmäprosessin keskeiset periaatteet ja käytänteet. Tiedät, miten voit ohjaajana tukea ryhmän vuorovaikutusta ja oppimista. Osaat kertoa esimerkkejä ja omakohtaisia kokemuksia luovan toiminnan toteuttamisesta. Osaat perustella toiminnallisten ja luovien menetelmien merkitystä asiakkaan voimavarojen ja kuntoutumisen tukemisessa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on oppia tavoitteellisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan ryhmäprosessin suunnittelun ja toteutuksen perusteet sosiaali- ja terveysalan asiakasryhmien parissa.

Opintojakson osaamiset:

Oppimaan oppiminen
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen (Kuntoutuksen ohjaaja AMK)
Asiakastyön osaaminen (Sosionomi AMK)
Terapeuttinen vuorovaikutussuhde ja monitoimijuus (Toimintaterapeutti AMK)
Osallisuutta edistävä toimintaterapiaprosessi ja ammatillinen harkinta (Toimintaterapeutti AMK)

Opintojakson osaamistavoite:

Osaat arvioida ja kehittää oppimistapoja erilaisissa toimintaympäristöissä. Osaat ottaa vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta. Osaat reflektoida omaa osaamistasi ryhmän ohjaamisessa.

Tiedät keskeisiä ryhmän ohjaamisen, kokoamisen, suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin sekä ryhmän kehitysvaiheiden lähtökohtia ja periaatteita kuntoutus- ja sosiaalialalla. Osaat hyödyntää toiminnallisia ja luovia menetelmiä tavoitteellisessa ryhmätoiminnassa ja perustella niiden merkityksen.

Osaat ryhmämuotoisen ja tavoitteellisen sekä asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja tukevan vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen perusteet. Osaat toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa ryhmän ohjaajana sekä yhteistyökumppanina.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on ryhmien kokoamisen, suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin sekä ryhmäprosessin keskeiset periaatteet ja käytänteet sekä vuorovaikutus ja oppiminen ryhmässä. Ryhmäharjoituksia toiminnallisin ja luovin menetelmin kokeillaan käytännössä ja perehdytään niiden merkitykseen asiakkaan osallisuuden ja toimijuuden vahvistajina.

Aika ja paikka

Kevät 2026

Oppimateriaalit

Cole, Mary. 2012 nide tai 2018 e-kirja. Group dynamics in occupational therapy: The theorethical bacis and practice application of group intervention.

Huhtinen-Hilden, Laura & Lamppu, Minna (toim.). 2018. Odottamattomia aarteita. Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. SOSKU-esite_DIGI_2ndd.indd (theseus.fi)

Hämäläinen, T. & Savolainen, K. 2016. Toiminta kuntoutumisessa -päämäärä ja väline. Teoksessa Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M., Ylinen, A. Kuntoutuminen. Duodecim. 2016.

Stålberg, Leena. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus

Opetusmenetelmät

Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitulla osaamisella heti tilaustutkintokoulutuksen alussa tai vaihtoehtoisesti suorittamalla opintotehtävä. Suoritustapa riippuu opiskelijan aiemmasta työkokemuksesta ja se sovitaan alkuvuoden 2026 aikana oman tutor-opettajan (Anniina Berg tai Pipsa Murto) kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitulla osaamisella heti tilaustutkintokoulutuksen alussa tai vaihtoehtoisesti suorittamalla opintotehtävä. Suoritustapa riippuu opiskelijan aiemmasta työkokemuksesta ja se sovitaan alkuvuoden 2026 aikana oman tutor-opettajan (Anniina Berg tai Pipsa Murto) kanssa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Osaat kuvata tavoitteellisten ryhmien kokoamisen, suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin sekä ryhmäprosessin keskeiset periaatteet ja käytänteet. Tiedät, miten voit ohjaajana tukea ryhmän vuorovaikutusta ja oppimista. Osaat kertoa esimerkkejä ja omakohtaisia kokemuksia luovan toiminnan toteuttamisesta. Osaat perustella toiminnallisten ja luovien menetelmien merkitystä asiakkaan voimavarojen ja kuntoutumisen tukemisessa.

Esitietovaatimukset

Osaat toimia ammatillisesti, ymmärrettävästi ja dialogisesti vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden, läheisverkostojen ja muiden ammattilaisten kanssa erilaisissa toimintaympäristöissä. Osaat perustella ihmis- ja asiakaslähtöisen työskentelyn merkityksen ohjaustyössä.

Lisätiedot

Tämä opintojakso on tarkoitettu ainoastaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja LAB-ammattikorkeakoulun yhteistyönä toteuttaman Sosionomi (AMK) -tilaustutkintokoulutuksen opiskelijoille.

Siirry alkuun