Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveysalalla (3op)
Toteutuksen tunnus: SZXX1510-0K0S6
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
Toteutukselle Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveysalalla SZXX1510-0K0S6 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Opiskelija
 - Tietää erilaisia ihmiskäsityksiä sekä ymmärtää sosiaali- ja terveysalan arvot ja ammattieettiset periaatteet toimintansa lähtökohtana
 - Tuntee  ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (fyysisen, psykososiaalisen ja kognitiivisen) elämänkulun näkökulmasta ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan kohtaamisessa
 - Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet sekä tuntee asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön. 
 - Osaa tavoitteellisen, dialogisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja vahvistavan yhteistyösuhteen luomisen periaatteet ja osaa soveltaa näitä periaatteita
                    
Sisältö
- Ihmiskäsitykset, sosiaali- ja terveysalan asiakastyön arvot ja eettiset periaatteet 
 - Ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet elämänkulussa
 - Asiakkaan (potilaan) asemaa ja oikeuksia säätelevä lainsäädäntö
 - Asiakaslähtöisyys ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet, asiakkuuksien moninaisuus
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
• Arvioinnin kohteet on kuvattu kohdassa Suoritukset.
 • Osaamisen arviointi tapahtuu itsearviointina sekä tiimin/ryhmän ja valmentajien/opettajien yhteistyönä.
 
 Hyväksytty (S) 
 Opiskelija
 • reflektoi erilaisia ihmiskäsityksiä (esim. oppimistehtävissä ja/tai –päiväkirjassa)
 •soveltaa sosiaali- ja terveysalan arvoja ja ammattieettisiä periaatteita (tiimi)toiminnassaan ja oppimistehtävissään
 • hallitsee ihmisen kasvun ja kehityksen (fyysisen, psykososiaalisen ja kognitiivisen) keskeiset vaiheet  ja osoittaa ymmärtävänsä mitä ne merkitsevät erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa (esim. oppimistehtävissä)
 •tietää asiakkaan/potilaan asemaa ja oikeuksia säätävien lakien keskeisen sisällön merkityksen ja ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen sekä asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet  erilaisten asiakkaiden ja perheiden  kohtaamisessa (esim. oppimistehtävissä sekä tiimidialogissa/kontaktipäivillä)
 • osaa tavoitteellisen, dialogisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja vahvistavan yhteistyösuhteen luomisen periaatteet ja osaa soveltaa näitä periaatteita (esim. tiimissä ja kontaktipäivien pienryhmissä).
                    
