Applied mathematics: Vectors and Matrices (3 cr)
Code: TZLM7050-3002
General information
- Enrollment
-
01.11.2021 - 09.01.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
10.01.2022 - 25.02.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- School of Technology
- Campus
- Lutakko Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 35
- Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
- Teachers
- Sirpa Alestalo
- Groups
-
TTV20S5Tieto- ja viestintätekniikka
-
TTV20S3Tieto- ja viestintätekniikka
-
TTV20S2Tieto- ja viestintätekniikka
-
TTV20S1Tieto- ja viestintätekniikka
- Course
- TZLM7050
Evaluation scale
Pass/Fail
Objective
Objective of the course
Vectors and matrices is one of the alternative courses in applied mathematics. In this course you focus your skills on particularly mathematics needed in 3D programming but after completing the course you will also identify other ranges of uses for vector and matrix calculus in the field of information and communication technology.
Course competences:
EUR-ACE Knowledge and Understanding
- knowledge and understanding of scientific mathematical principles in information and communication technology
- knowledge and understand of engineering sciences in one's own field of specialisation on a level that makes it possible to also reach the results in the degree program, including a view on the future requirements in one's own field.
EUR-ACE Engineering Practice
- understanding of the applied techniques and methods as well as their limitations
Content
Notion of vector, basic operations, dot product and cross (vector) product, vector projection, defining line and plane by vectors, definition of matrix, basic operations, determinant, inverse matrix (rotation, scaling, transfer), orthogonal matrix, homogeneous coordinates, transformations between coordinate systems. Applications of concepts and operations in particular in 3D programming but also in other fields of information technology.
Location and time
Opintojakso toteutetaan viikoilla 2 - 8 (10.1. -25.2.2022) Dynamolla, Lutakon kampuksella tai etäopetuksena Zoomilla
Materials
Opettajan oppimisympäristössä jakama kirjallinen ja videomateriaali.
Teaching methods
Kontaktiopetus 3+2 h/viikko, joissa luentoa ja laskuharjoituksia
Palautettavat laskuharjoitukset
Viikkotestit oppimisympäristössä
Itsenäistä opiskelua varten on olemassa luentovideot
Exam schedules
Julkaistaan opintojakson alussa oppimisympäristössä.
Completion alternatives
Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.
Student workload
Luennot + laskuharjoitukset 30 h
Palautettavat laskuharjoitukset 6 x 4 h = 24 h
Viikkotestit 6 x 2 h = 12 h
Itsenäinen opiskelu ja tenttiin valmistautuminen 12 h
Tentti 3 h
Kuormitus on tasainen koko opintojakson ajan, yhteensä 81 h.
Assessment criteria, approved/failed
You know the notations of vectors and matrices. You understand the notions of vector and matrix and are able to perform basic calculations with vectors and matrices. You understand the significance of vector and matrix calculus in 3D programming and are able to apply vector and matrix calculus in simple applications.
Qualifications
Osaat suorakulmaisen kolmion trigonometrian.
Further information
Opintojakso arvioidaan tentin, palautettavien laskuharjoitusten ja viikkotestien avulla. Suoritteet pisteytetään. Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan vähintään puolet koko opintojakson maksimipistemäärästä ja vähintään kolmasosa kokeen maksimipistemäärästä.