Ympäristö- ja turvallisuusjohtaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YH00CL61-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2025 - 08.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 09.02.2026 - 20.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 45
- Koulutus
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Restonomi
- Opettajat
- Anne Törn-Laapio
- Tarja Niemelä
- Ryhmät
-
ZJA26KMAvoin amk, marata
-
YJM25S1Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, restonomi
-
ZJAYJM25S1Avoin AMK, marata, Yamk-väylä, Johtaminen, ylempi amk, Vastuullisuuden ja palveluiden johtaminen
- Opintojakso
- YH00CL61
Toteutukselle Ympäristö- ja turvallisuusjohtaminen YH00CL61-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso muodostuu kahdesta osasta
2,5 op Ympäristöjohtaminen
2,5 op Turvallisuusjohtaminen
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Toimintaympäristöä haastaa monet yhteiskunnalliset kriisit, jotka vaativat organisaatiolta ympäristö- ja turvallisuusriskeihin varautumista ja ennakointia. Lainsäädännön ja ulkoisten vaatimusten yhteensovittaminen organisaatioiden tarpeiden ja työhyvinvoinnin kanssa vaativat monipuolista turvallisuus- ja ympäristöriskien johtamisosaamista.
Ympäristö- ja turvallisuusjohtaminen on merkittävässä asemassa organisaation menestyksen ja kestävyyden kannalta ja luo myönteisiä vaikutuksia laajemmalle yhteiskuntaan.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun Liiketoimintayksikkö on sitoutunut Principles of Responsible Management Education (PRME) -verkoston tavoitteisiin kehittää tulevaisuuden vastuullisia päätöksentekijöitä ja edistää kestävää kehitystä. Tämä opintojakso tukee ensisijaisesti seuraavia YK:n kestävän kehityksen tavoitteita: 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ja 17.
Opintojakson osaamiset
Vastuullisuuden johtamisosaaminen
Osaat käynnistää ja toteuttaa vastuullista liiketoimintaa strategisten sidosryhmien ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
Osaat arvioida ja kehittää palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen tueksi strategioita ja käynnistää kehittämistoimenpiteitä yhdessä sidosryhmien kanssa muuttuvissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä.
Työelämässä toimiminen
Osaat kehittää työyhteisön viestintää ja vuorovaikutuskulttuuria. Hyödynnät teknologian mahdollisuuksia kehittämisessä ja johtamisessa.
Kestävä kehitys
Osaat soveltaa kestävän kehityksen tietoa ja tulevaisuuskuvia kokonaisvaltaisesti kestävien ratkaisujen perustana. Kykenet johtamaan työyhteisöissä kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista.
Opintojakson osaamistavoite
Pystyt suunnittelemaan ja toteuttamaan ympäristö- ja turvallisuusstrategioita organisaatioiden tarpeiden mukaisesti. Osaat arvioida ja analysoida ympäristö- ja turvallisuusriskejä huomioiden sidosryhmävastuullisuuden näkökulmat. Edistät organisaation kestävän kehityksen toteuttamista ympäristö- ja turvallisuusnäkökulmat huomioiden. Pystyt kommunikoimaan ympäristö- ja turvallisuusasioista organisaation keskeisille sidosryhmille. Osaat tunnistaa keskeisiä riskejä ja soveltaa riskienhallinnan menetelmiä organisaatiossa.
Sisältö
Opintojaksolla opit esimerkkejä ympäristö- ja turvallisuusjohtamiseen painottuvista teemoista lainsäädännön, riskienhallinnan, vastuullisuusviestinnän, sidosryhmävastuun ja digitaalisen turvallisuuden näkökulmasta.
Aika ja paikka
Aikataulutettu verkossa toteutettava opintojakso.
Opintojakso alkaa 9.2.2026 ja päättyy 20.5.2026.
Opiskelet Moodlesta löytyvän aikataulun mukaisesti.
Moodle avautuu 26.1.2026. Tarkemman aikataulun löydät Moodle-oppimisympäristöstä.
Opintojakson läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää sitä, että olet palauttanut orientaatiotehtävän 2.3.2026 mennessä.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hyödynnetään mm. seuraavia lähteitä. Lisämateriaalia löytyy verkko-oppimisympäristöstä (Moodlessa).
Adra, I., Giga, S., Hardy, C., & Leka, S. (2024). What is safety leadership? A systematic review of definitions. Journal of Safety Research, 90, 181–191. https://doi.org/10.1016/j.jsr.2024.04.001
Hopkin, P., & Thompson, C. (2022). Fundamentals of risk management: Understanding, evaluating and implementing effective enterprise risk management (6th ed.). Kogan Page.
Kang, L. (2024). Exploring a data-driven framework for safety performance management: A theoretical investigation at the enterprise level. Journal of Loss Prevention in the Process Industries, 91, 105384. https://doi.org/10.1016/j.jlp.2024.105384
Pasman, H. J., & Behje, S. W. (2024). The evolution to Industry 5.0 / Safety 5.0, the developments in society, and implications for industry management. Journal of Safety and Sustainability, 1(4), 202-211. https://doi.org/10.1016/j.jsasus.2024.11.003
Toivanen, J., Niittymaa, J., & Luoma-aho, V. (2025). Tekoälykäs informaatiovaikuttaminen. In ProComma Academic (pp. 153–172). ProCom Viestinnän ammattilaiset ry.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.fi
Valtioneuvosto. (2025). Yhteiskunnan turvallisuusstrategia: Valtioneuvoston periaatepäätös (VN/12457/2021). Valtioneuvoston julkaisuja. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-762-1
Opetusmenetelmät
Opiskelumenetelmät
Ympäristö- ja turvallisuusjohtaminen on verkossa toteutettava opintojakso. Opiskelet Moodle-oppimisympäristössä, josta löydät opintojakson ohjeistukset, aikataulut, tehtävät ja materiaalit. Osallistut aloituswebinaariin, jossa on orientaatio- ja johdantoluento. Teet opintojaksolla itsenäistä tiedonhankintaa ja sovellat oppimaasi tentissä ja oppimistehtävissä.
Oppimistehtävät:
1) Arvioit aiempaa osaamistasi ja asetat tavoitteet osaamisesi kehittämiseksi (kirjallinen oppimistehtävä, yksilötehtävä)
2) Osoitat ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen osaamistasi tentissä (arvioitava yksilötehtävä, arvioinnin painoarvo 50 % )
3) Kirjallisena yksilötehtävänä teet valitsemaasi organisaatioon kehittämissuunnitelman ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen näkökulmasta (arvioitava yksilötehtävä, arvioinnin painoarvo 50 %).
4) Arvioit opintojaksolla hankkimaasi osaamista (kirjallinen oppimistehtävä, yksilötehtävä)
Opiskelusi alkaa tutustumalla opintojakson sisältöön, tavoitteisiin ja suorittamiseen sekä asettamalla itsellesi osaamistavoitteet. Ennakkotehtävänä sinulla on arvioida tämän hetkinen osaamisesi ja laatia tavoitteet osaamisesi kehittämisestä. Palauttamalla tehtävän 9.3.2026 mennessä varmistat osallistumisesi opintojaksolle.
Ohjaus
Saat ohjausta Moodle-oppimisympäristössä (mm. kysymys- ja vastauspalsta) sekä webinaareissa. Ohjausta saat myös vertaisopiskelijoiltasi.
Palaute
Saat laadullista ja määrällistä arviointia ja palautetta tentistä, yksilötehtävistä sekä itsearviointi- ja reflektiotehtävistä.
Annat myös puoliväli- ja loppupalautetta opintojaksosta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla laadit ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen kehittämissuunnitelmat valitsemaasi organisaatioon.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentit
Turvallisuusjohtamisen tentin aikaväli on 12.2.-12.3.2026.
Ympäristöjohtamisen tentin aikaväli on 20.3-14.4.2026.
Hylätyn verkkotentin voi uusia kaksi kertaan (ks. 22 § Tutkintosääntö)
Opintojakson suoritus on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Hylätyn arvioinnin saatuaan, opiskelijalla on oikeus kahteen (2) uusinta-suorituskertaan opintojakson toteutuskuvauksessa määritetyllä tavalla seuraavan lukukauden päättymiseen saakka. Uusintasuorituksissa käytetään samaa arviointiasteikkoa. Mikäli opiskelija ei kolmella (3) suorituskerralla saa hyväksyttyä arvosanaa tai jättää uusintakertansa käyttämättä, jää hylätty arvosana voimaan ja hänen on aloitettava opintojakson opiskelu uudelleen.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja huomioit kehittämissuunnitelmassasi kansainvälisyyden näkökulmat.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit tutustua Jamkin tutkintosäännön 18§:ään harkitessasi opintojakson osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (hyväksilukemista) perustuen aiemmin hankkimaasi osaamiseesi ja opintojakson tavoitteisiin.
Korkeakoulussa suoritettujen opintojen hyväksilukemisessa on kaksi päätapaa: korvaaminen ja sisällyttäminen. Korvaamisella tarkoitetaan opetussuunnitelmaan kuuluvien opintojen korvaamista muualla suoritetuilla, osaamistavoitteiltaan vastaavilla vähintään saman tasoisilla (EQF/NQF 6 tai EQF/NQF7) korkeakouluopinnoilla. Sisällyttäminen tarkoittaa muualla suoritettujen vähintään saman tasoisten (EQF/NQF 6 tai EQF/NQF7) korkeakouluopintojen liittämistä osaksi tutkintoa. Korvaamisesta ja sisällyttämisestä tehdään hyväksilukemispäätös. Muulla tavoin, ennen opintoja tai opintojen aikana hankitun osaamisen tunnistaminen tarkoittaa (AHOT) sitä, että opiskelija pyrkii ymmärtämään hankkimaansa osaamista ja jäsentää sen suhteessa opintokokonaisuuden tai opintojakson osaamistavoitteisiin siten, että hän pystyy kuvaamaan ja näyttämään toteen osaamisensa. Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnustaminen tarkoittaa hyväksynnän antamista opiskelijan hankkimalle osaamiselle arviointipäätöksenä. Tutkintosääntö. Opiskelijalla on oikeus hakea hyväksilukua ja hankitun osaamisen tunnustamista, mutta velvollisuutta siihen ei ole. Tämä ei koske opintojen aikana osana tutkintoa ristiinopiskelussa tai ulkomailla vaihdossa suoritettuja opintoja, joista opiskelija sopii hyväksiluvun osaksi HOPSiaan. Opiskelija voi anoa hyväksilukemista muualla suorittamistaan korkeakoulutasoisista opinnoista (avoin ammattikorkeakoulu tai muu korkeakoulu) tai osaamisen tunnustamista muulla tavoin hankkimastaan osaamisesta (AHOT).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjeellinen ajankäyttösi 5 opintopisteen opintojaksolla on 135 työtuntia, joka jakautuu seuraavasti:
Verkkoluennot ja webinaarit 5 tuntia
Opiskelumateriaaliin perehtyminen 60 tuntia
Yksilötehtävä 70 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tunnistat ja luokittelet ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen keskeisiä käsitteitä. (1-2)
Osaat suunnitella valitsemaasi organisaatioon ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen näkökulmasta kehittämisprojektin. (1-2)
Esität havainnollisesti ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen kehittämisprojektin tulokset, mutta asiantuntijuuden osoittamisessa on puutteita. (1)
Esität havainnollisesti ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen kehittämisprojektin tulokset ja osoitat asiantuntijuutta kommunikaatiossa. (2)
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Havainnollistat ja jäsennät ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen käsitteitä perustellen niitä toimialan tarpeisiin kytkien. (3-4)
Osaat suunnitella ja toteuttaa valitsemaasi organisaatioon ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen näkökulmasta kehittämisprojektin, jolla on vaikutuksia työyhteisötasolla (3) ja organisaatiotasolla (4).
Huomioit ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen kehittämisprojektin tulosten kommunikoinnissa eri kohderyhmät ja osoitat vakuuttavaa asiantuntijuutta. (3-4)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvioit ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen keskeisiä käsitteitä kriittisesti. (5)
Suunnittelet ja toteutat valitsemaasi organisaatioon ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen näkökulmasta kehittämisprojektin, jolla on vaikutuksia niin organisaatio- kuin sidosryhmätasolla. (5)
Tuotat uutta tietoa ympäristö- ja turvallisuusjohtamisen kehittämisprojektisi tuloksista valitsemasi organisaation keskeisille sidosryhmille ja huomioit esityksessäsi yhteiskunnallisen kontekstin osoittaen erityisasiantuntijuutta. (5)
Esitietovaatimukset
Ei vaadi edeltävää osaamista.
Lisätiedot
Arviointimenetelmät
Opintojaksolla oppimaasi arvioidaan laadullisesti ja määrällisesti osaamistavoitteisiin pohjautuen hyödyntäen monia eri menetelmiä: mm. yhteisöllinen oppiminen webinaareissa, opettajan antama palaute ja opiskelijan oma itsearviointi.
Oppimisen arviointi on ns. kehittävää arviointia.
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, määrällistä sekä kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.