Siirry suoraan sisältöön

Vastuullisen johtamisen erityiskysymyksiä (5op)

Toteutuksen tunnus: YH00CL67-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
19.01.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Restonomi
Opettajat
Anne Törn-Laapio
Tarja Niemelä
Ryhmät
ZJA26KM
Avoin amk, marata
YJM24S1
Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, restonomi
Opintojakso
YH00CL67

Toteutukselle Vastuullisen johtamisen erityiskysymyksiä YH00CL67-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

5 opintopisteen opintojakso jakautuu kolmeen osaan:

Vastuullisuus yksilö- ja työyhteisötasolla 0,5
Organisaatiotason vastuullisuuden erityiskysymysten tarkastelu 2 op
Globaalit ilmiöt 2,5 op

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Vastuullisesti toimivilla yrityksillä, organisaatioilla ja yhteisöillä on merkittävä rooli kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Maailmanlaajuiset kestävyyshaasteet haastavat entisestään vastuullisuuden ja eettisyyden johtamisen organisaatioissa. Johtajat ja esihenkilöt voivat edistää vastuullisuuden osaamista ja huolehtia eettisyyden toteutumisesta organisaatioissaan. Vastuullisuutta ja eettisyyttä voidaan huomioida työelämässä monimuotoisuuden, yhdenvertaisuuden toteutumisena, ja huomioimalla inkluusio työyhteisöjen johtamisessa ja päätöksenteossa sekä toteuttamalla kannattavaa liiketoimintaa vaarantamatta ja kuormittamatta ympäristöä. On tärkeää tuottaa osaamista, jolla vastuulliset johtajat voivat vaikuttaa yhteiskuntaan, ympäristöön ja työelämään huomioiden myös organisaatioiden sidosryhmät.

Jyväskylän ammattikorkeakoulun Liiketoimintayksikkö on sitoutunut Principles of Responsible Management Education (PRME) -verkoston tavoitteisiin kehittää tulevaisuuden vastuullisia päätöksentekijöitä ja edistää kestävää kehitystä. Tämä kurssi tukee ensisijaisesti seuraavia YK:n kestävän kehityksen tavoitteita: 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, ja 17.

Opintojakson osaamiset

Vastuullisuuden johtamisosaaminen
Hallitset syvällisesti kestävän kehityksen tietoperustan ja osaat arvioida ja analysoida ja soveltaa tutkittua tietoa kriittisesti liiketoiminnan kehittämisessä ja johtamisessa. Osaat ratkaista tutkimus- ja innovaatiotoiminnan avulla liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen näkökulmasta keskeisiä kestävyyshaasteita.

Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen
Osaat hyödyntää erikoistuneita ongelmanratkaisutaitoja ja toimintatapoja johtamisessa ja sen tutkimisessa.

Oppimaan oppiminen
Osaat hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden.

Työelämässä toimiminen
Osaat kehittää työyhteisöjen viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria. Edistät työyhteisön resilienssiä.

Eettisyys
Edistät ammattieettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista. Edistät moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista. Kykenet johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen.

Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Osaat kehittää monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössä. Osaat ennakoida globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia. Kykenet kansainväliseen vuorovaikutukseen, viestintään ja toiminnan kehittämiseen omalla alallasi.

Kestävä kehitys
Osaat soveltaa kestävän kehityksen tietoa ja tulevaisuuskuvia kokonaisvaltaisesti kestävien ratkaisujen perustana. Osaat analysoida ja arvioida monialaisten kompleksisten ongelmien systeemisiä riippuvuuksia ja ratkaisujen erilaisia ulottuvuuksia. Kykenet johtamaan työyhteisössäsi kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista.

Sisältö

Kestävän kehityksen teoria, systeemisyys, sosiokulttuurinen vastuullisuus, ilmastonmuutos, kiertotalous, luonnonmonimuotoisuus, työelämän monimuotoisuus, globaalit liiketoimintaa ja yhteiskuntaa koskettavat viheliäiset haasteet.

Aika ja paikka

Aikataulutettu verkossa toteutettava opintojakso.

Opintojakso alkaa 19.1.2026 ja päättyy 20.5.2026.

Opiskelet Moodlesta löytyvän aikataulun mukaisesti.

Moodle avautuu 12.1.2026. Tarkemman aikataulun löydät Moodle-oppimisympäristöstä.

Opintojakson läsnäolijat tarkistetaan kolmen viikon kuluttua toteutuksen alkamisajankohdasta. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää sitä, että olet palauttanut orientaatiotehtävän 8.2.2026 mennessä.

Oppimateriaalit

Kohdeilmiön kannalta relevantti kirjallisuus ja opintojaksolla suositeltu artikkelit, muu tutkimuskirjallisuus, video- ja webinaaritallenteita sekä tutkimusraportteja ja tilastotietoa.

Opetusmenetelmät

Vastuullisen johtamisen erityiskysymyksiä on verkossa toteutettava opintojakso. Opiskelet Moodle-oppimisympäristössä, josta löydät opintojakson ohjeistukset, aikataulut, tehtävät ja materiaalit. Osallistut aloituswebinaariin, jossa on orientaatio- ja johdantoluento sekä kolmeen muuhun webinaariin.

Teet opintojaksolla itsenäistä tiedonhankintaa ja sovellat oppimaasi oppimistehtävissä.

5 opintopisteen opintojakso jakautuu kolmeen osaan:
1. Vastuullisuus yksilö- ja työyhteisötasolla 0,5 op
2. Organisaatiotason vastuullisuuden erityiskysymysten tarkastelu, 2 op
3. Globaalit ilmiöt 2,5 op

Oppimistehtävät:
1. Orientaatiotehtävä - yksilötaso (kirjallinen oppimistehtävä, yksilötehtävä), 0,5 op
2. Organisaatiotason tarkastelu - Blogi, 2 op
3. Globaalit ilmiöt - miniartikkeli, 2,5 op

Opiskelusi alkaa tutustumalla opintojakson sisältöön, tavoitteisiin ja suorittamiseen. Orientaatiotehtävänä sinulla on pohtia vastuullisuusajatteluasi ja arvopohjaasi johtajana sekä nostaa esille joku vastuullisuuden ajankohtainen ilmiö. Palauttamalla tehtävän 8.2.2026 mennessä varmistat osallistumisesi opintojaksolle.

Ohjaus
Saat ohjausta Moodle-oppimisympäristössä sekä webinaareissa. Ohjausta saat myös vertaisopiskelijoiltasi.

Palaute
Saat laadullista ja määrällistä arviointia ja palautetta yksilö- ja ryhmätehtävistä.
Annat myös puoliväli- ja loppupalautetta opintojaksosta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Verkostoituminen opiskelijakollegoiden kanssa, osallistuminen Vastuullisen johtamisen ilmiöitä -alumnitilaisuuteen sekä tekemällä oppimistehtäviä organisaatioihin.

Kansainvälisyys

Tarkastelunäkökulmana globaalit ilmiöt. Opintojaksolla hyödynnät kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit tutustua Jamkin tutkintosäännön 18§:ään harkitessasi opintojakson osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (hyväksilukemista) perustuen aiemmin hankkimaasi osaamiseesi ja opintojakson tavoitteisiin.

Korkeakoulussa suoritettujen opintojen hyväksilukemisessa on kaksi päätapaa: korvaaminen ja sisällyttäminen. Korvaamisella tarkoitetaan opetussuunnitelmaan kuuluvien opintojen korvaamista muualla suoritetuilla, osaamistavoitteiltaan vastaavilla vähintään saman tasoisilla (EQF/NQF 6 tai EQF/NQF7) korkeakouluopinnoilla. Sisällyttäminen tarkoittaa muualla suoritettujen vähintään saman tasoisten (EQF/NQF 6 tai EQF/NQF7) korkeakouluopintojen liittämistä osaksi tutkintoa. Korvaamisesta ja sisällyttämisestä tehdään hyväksilukemispäätös. Muulla tavoin, ennen opintoja tai opintojen aikana hankitun osaamisen tunnistaminen tarkoittaa (AHOT) sitä, että opiskelija pyrkii ymmärtämään hankkimaansa osaamista ja jäsentää sen suhteessa opintokokonaisuuden tai opintojakson osaamistavoitteisiin siten, että hän pystyy kuvaamaan ja näyttämään toteen osaamisensa. Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnustaminen tarkoittaa hyväksynnän antamista opiskelijan hankkimalle osaamiselle arviointipäätöksenä. Tutkintosääntö. Opiskelijalla on oikeus hakea hyväksilukua ja hankitun osaamisen tunnustamista, mutta velvollisuutta siihen ei ole. Tämä ei koske opintojen aikana osana tutkintoa ristiinopiskelussa tai ulkomailla vaihdossa suoritettuja opintoja, joista opiskelija sopii hyväksiluvun osaksi HOPSiaan. Opiskelija voi anoa hyväksilukemista muualla suorittamistaan korkeakoulutasoisista opinnoista (avoin ammattikorkeakoulu tai muu korkeakoulu) tai osaamisen tunnustamista muulla tavoin hankkimastaan osaamisesta (AHOT).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjeellinen ajankäyttösi 5 opintopisteen opintojaksolla on 135 työtuntia, joka jakautuu seuraavasti:

Verkkoluennot ja webinaarit 8 tuntia
Opiskelumateriaaliin perehtyminen 57 tuntia
Yksilö- ja ryhmätehtävät 70 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tunnistat (1) ja määrittelet (2) keskeiset käsitteet.

Perustelet aiheesi valinnan oman osaamisesi ja/tai työyhteisösi kehittämisen näkökulmasta. Valitsemasi aihe on riittävän haastava kiinnostuksesi näkökulmasta. (1-2)

Valitset kehittämisen taustaksi satunnaisia ja osin epäolennaisia lähteitä. Käytät pääasiassa kotimaisia toisenkäden lähteitä. (1)

Valitset kehittämisen taustaksi lähteitä, jotka ovat pääosin kotimaisia ja alkuperäisiä. (2)

Osoitat tuotoksessasi valitsemasi aihealueen osaamista, mutta tuotoksen johdonmukaisessa esittämisessä on puutteita. (1)

Osoitat tuotoksessasi valitsemasi aihealueen osaamista johdonmukaisesti, mutta et havainnollista riittävästi ilmiötä koskevaa aihealueen esittämistä. (2)

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Käytät keskeisiä käsitteitä ilmiön kannalta sujuvasti ja oikein. (3)

Analysoit ja vertailet ilmiön kannalta keskeisiä käsitteitä ja teet niistä yhteenvetoja. (4)

Perustelet aiheesi valinnan organisaation ja/tai toimialan kehittämisen näkökulmasta. Valitsemasi aihe on riittävän haastava kiinnostuksesi näkökulmasta. (3-4)

Valitset kehittämisen taustaksi ilmiön kannalta olennaisia lähteitä. Käytät ajankohtaisia, luotettavia ja osin kansainvälisiäkin alkuperäisiä lähteitä. (3)

Valitset kehittämisen taustaksi ilmiön kannalta monipuolisia lähteitä. Käytät ajankohtaisia, luotettavia ja osin kansainvälisiäkin alkuperäisiä lähteitä. (4)

Osoitat valitsemasi aihealueen asiantuntijuutta havainnollistetulla ja johdonmukaisella tuotoksella. (3)

Osoitat valitsemasi aihealueen asiantuntijuutta perustellulla, havainnollistetulla ja johdonmukaisella tuotoksella. (4)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hallitset johdonmukaisesti määrittelemäsi keskeiset käsitteet. Tarkastelet keskeisten käsitteiden välisiä suhteita. (5)

Perustelet aiheesi valinnan toimialan, työelämän kehittämisen ja yhteiskunnallisen merkityksen näkökulmista. Valitsemasi aihe on riittävän haastava kiinnostuksesi näkökulmasta. (5)

Valitset kehittämisen taustaksi aiheen kannalta pääosin kansainvälisiä tutkimusartikkeleita. Käytät laajasti aiheen kannalta relevanttia lähdeaineistoa. (5)

Osoitat valitsemasi aihealueen erityisasiantuntijuutta perustellulla, havainnollistetulla ja johdonmukaisella tuotoksella ja tuotat ilmiön kannalta uusia näkökulmia aihealueeseen. (5)

Esitietovaatimukset

Corporate Social Responsibility -opintojakso tai vastaava osaaminen.

Lisätiedot

Arviointimenetelmät

Opintojaksolla oppimaasi arvioidaan laadullisesti ja määrällisesti osaamistavoitteisiin pohjautuen hyödyntäen monia eri menetelmiä: mm. yhteisöllinen oppiminen webinaareissa, opettajan antama palaute ja opiskelijan oma itsearviointi.

Oppimisen arviointi on ns. kehittävää arviointia.
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa, laadullista, määrällistä sekä kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.

Siirry alkuun