Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: YS00BA41-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.11.2020 - 30.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.02.2021 - 28.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Insinööri
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
Opettajat
Emilia Lahdenperä
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
ZJA20STYP
Avoin amk, tekniikka, Projektijohtaminen, YAMK-polku
YSB20S1
Projektijohtaminen YAMK
YTB20S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
ZJA20SSYP
Avoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku
Opintojakso
YS00BA41
Toteutukselle YS00BA41-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Johdanto palvelumuotoiluajatteluun:
Opintojakso alkaa 22.2.2021 ennakkotehtävällä: verkkoluento, kirjallisuus ja näiden pohjalta essee.

Webinaari 1 10.3.2021 klo 15.00-18.15
Itsenäinen pienryhmätyöskentely

Webinaari 2 31.3. klo 15.00-18.15
Itsenäinen pienryhmätyöskentely

Webinaari 3 21.4.2021 klo 15.00-18.15
Itsenäinen pienryhmätyöskentely
Webinaari 4 19.5.2021 klo 13.00-18.15 Palvelumuotoilu kehittämistehtävän esittäminen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaskeskeistä lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden kehittämistoiminnassa. Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin menetelmiin.

Opintojakson osaamiset
Projektijohtamisen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi osaat kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen menetelmiä sekä osaat hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.

Sisältö

Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa

Aika ja paikka

Ei käytössä JAMKssa

Oppimateriaalit

Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Tampere: Talentum.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Liettua: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.

+ muu opintojaksolla suositeltu aineisto.

Opetusmenetelmät

Käänteinen luokkahuone
Webinaari (läsnäolovelvoite): pienryhmätyöskentely ja luento
Itsenäinen yksilötyöskentely
Itsenäinen ryhmätyöskentely
Oppimistehtävät: Ennakkotehtävät, blogikokokoelma, projektityö ryhmässä
Nauhotetut verkkoluennot/Podcastit/Äänitteet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti (ryhmätyö)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Ennakkotehtävien tekeminen (10 h). Arviointi hyväksytty/hylätty.
2. Osallistuminen webinaareihin (20 h). Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
3. Projektityö pienryhmissä (50 h). Arviointi 1-5.
4. Blogikokoelma + yhteenveto (50 h). Arviointi hyväksytty/hylätty
5. Valmistautuminen webinaareihin (5 h)

Yhteensä 135 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija osaa kuvata palvelumuotoiluprosessin ja jonkin keskeisistä menetelmistä. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoiluprosessin yhtä vaihetta ja menetelmää kehittämistoiminnassa.

Tyydyttävä 2
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluprosessin kokonaisuuden ja osaa hyödyntää kahta menetelmää kehittämistoiminnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia ja sen keskeisiä menetelmiä kehittämistoimintaan. Hän perustelee tutkimustietoon perustuen tekemänsä valinnat.

Kiitettävä 4
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija osaa analysoida palvelumuotoiluprosessin vaiheita kehittämistoiminnassa tutkimustietoon perustuen. Lisäksi hän osaa analysoida palvelumuotoilun keskeisillä menetelmillä saamaansa aineistoa ja tehdä siitä johtopäätöksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija arvioi kriittisesti kehittämistoimintaan soveltamaansa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Hän tekee johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia palvelumuotoiluprosessin mukaisesti.

Lisätiedot

Arviointimenetelmät:
Reflektiivinen itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva palaute ja kokoava loppuarviointi.

1. Ennakkotehtävien arviointi hyväksytty/täydennettävä
2. Osallistuminen webinaareihin
3. Projektityö pienryhmissä arviointi 1-5. Määrittelee opintojakson kokonaisarvosanaa.
4. Blogikokoelma + yhteenveto, arviointi hyväksytty/hylätty. Voi korottaa kokonaisarvosanaa.


Avoimen amkin polku 30

Siirry alkuun