Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: YS00BA41-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.11.2020 - 30.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
22.02.2021 - 28.05.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 40
- Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Insinööri
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Opettajat
- Emilia Lahdenperä
- Vastuuopettaja
- Emilia Lahdenperä
- Ryhmät
-
ZJA20STYPAvoin amk, tekniikka, Projektijohtaminen, YAMK-polku
-
YSB20S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTB20S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
ZJA20SSYPAvoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku
- Opintojakso
- YS00BA41
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Johdanto palvelumuotoiluajatteluun:
Opintojakso alkaa 22.2.2021 ennakkotehtävällä: verkkoluento, kirjallisuus ja näiden pohjalta essee.
Webinaari 1 10.3.2021 klo 15.00-18.15
Itsenäinen pienryhmätyöskentely
Webinaari 2 31.3. klo 15.00-18.15
Itsenäinen pienryhmätyöskentely
Webinaari 3 21.4.2021 klo 15.00-18.15
Itsenäinen pienryhmätyöskentely
Webinaari 4 19.5.2021 klo 13.00-18.15 Palvelumuotoilu kehittämistehtävän esittäminen
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaskeskeistä lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden kehittämistoiminnassa. Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin menetelmiin.
Opintojakson osaamiset
Projektijohtamisen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi osaat kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen menetelmiä sekä osaat hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.
Sisältö
Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa
Aika ja paikka
Ei käytössä JAMKssa
Oppimateriaalit
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Tampere: Talentum.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Liettua: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
+ muu opintojaksolla suositeltu aineisto.
Opetusmenetelmät
Käänteinen luokkahuone
Webinaari (läsnäolovelvoite): pienryhmätyöskentely ja luento
Itsenäinen yksilötyöskentely
Itsenäinen ryhmätyöskentely
Oppimistehtävät: Ennakkotehtävät, blogikokokoelma, projektityö ryhmässä
Nauhotetut verkkoluennot/Podcastit/Äänitteet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti (ryhmätyö)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Ennakkotehtävien tekeminen (10 h). Arviointi hyväksytty/hylätty.
2. Osallistuminen webinaareihin (20 h). Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
3. Projektityö pienryhmissä (50 h). Arviointi 1-5.
4. Blogikokoelma + yhteenveto (50 h). Arviointi hyväksytty/hylätty
5. Valmistautuminen webinaareihin (5 h)
Yhteensä 135 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Opiskelija osaa kuvata palvelumuotoiluprosessin ja jonkin keskeisistä menetelmistä. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoiluprosessin yhtä vaihetta ja menetelmää kehittämistoiminnassa.
Tyydyttävä 2
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluprosessin kokonaisuuden ja osaa hyödyntää kahta menetelmää kehittämistoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia ja sen keskeisiä menetelmiä kehittämistoimintaan. Hän perustelee tutkimustietoon perustuen tekemänsä valinnat.
Kiitettävä 4
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija osaa analysoida palvelumuotoiluprosessin vaiheita kehittämistoiminnassa tutkimustietoon perustuen. Lisäksi hän osaa analysoida palvelumuotoilun keskeisillä menetelmillä saamaansa aineistoa ja tehdä siitä johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija arvioi kriittisesti kehittämistoimintaan soveltamaansa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Hän tekee johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia palvelumuotoiluprosessin mukaisesti.
Lisätiedot
Arviointimenetelmät:
Reflektiivinen itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva palaute ja kokoava loppuarviointi.
1. Ennakkotehtävien arviointi hyväksytty/täydennettävä
2. Osallistuminen webinaareihin
3. Projektityö pienryhmissä arviointi 1-5. Määrittelee opintojakson kokonaisarvosanaa.
4. Blogikokoelma + yhteenveto, arviointi hyväksytty/hylätty. Voi korottaa kokonaisarvosanaa.
Avoimen amkin polku 30