Implementing evidence into practice (5op)
Toteutuksen tunnus: YS00BV64-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2023 - 24.08.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.09.2023 - 30.11.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing
- Opettajat
- Hanna Hopia
- Vastuuopettaja
- Hanna Hopia
- Ryhmät
-
YSN23S1Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing (YAMK)
- Opintojakso
- YS00BV64
Toteutukselle Implementing evidence into practice YS00BV64-3001 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Mandatory presence is required for webinars and contact lessons:
13.9.2023 Webinar 10 am - 12.30 pm (Finnish time) (presence mandatory)
3.10.2023 Contact lessons at Dynamo campus 10 am - 12 pm (presence mandatory)
4.10 2023 Contact lessons at Dynamo campus 9 am - 12 pm (presence mandatory)
25.10.2023 Webinar 10 am - 12.30 pm (Finnish time) (presence mandatory)
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että osaat hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden. Osaat kehittää ja hallita tavoitteellista, jatkuvaa oppimista näyttöön perustuvista käytännöistä oman työyhteisösi kontekstissa. Osaat integroida kliinisistä hoitosuosituksista ja muista näyttöön perustuvan toiminnan lähteistä koostuvaa tietoa itsenäisen päätöksenteon pohjaksi.
Kompetenssit: Oppimaan oppiminen, Potilaiden, asiakkaiden ja omaisten ohjaus, Terveydentilan arviointi ja kliininen hoitotyö.
Opintojakson suoritettuasi:
Osaat kyseenalaistaa terveydenhuollon käytäntöjä hoidon laadun parantamiseksi. Osaat luoda, kehittää ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvia digitaalisia ohjausinterventioita eri potilasryhmille. Hallitset näyttöön perustuvien hoitotyön menetelmien onnistuneen käyttöönoton kliinisessä työssä.
Osaat johtaa moniammatillisia yhteisöjä edistämään näyttöön perustuvaa organisaatiokulttuuria, infrastruktuuria ja tiimityötä. Osaat ottaa vastuuta itsenäisistä päätöksistä asiantuntijana näyttöön perustuvien hoitomenetelmien valinnassa, hoitosuunnitelman toteuttamisessa ja potilaan terveydentilan seurannassa.
Sisältö
* Näyttöön perustuvien käytäntöjen merkitys terveydenhuollossa
* Terveydenhuollon käytäntöjen kyseenalaistamisen vaikutukset
* PICO-malli
* Näytön tasot, vaikutus, tehokkuus ja vaikuttavuus
* Meta-analyysit, systemaattiset katsaukset ja satunnaistetut kontrolloidut tutkimukset (RCT) näytön lähteinä
* Critical appraisal tools and checklists
* Näyttöön perustuvat digitaaliset ohjausinterventiot
* Implementointi teoriat ja mallit
* Näyttöön perustuvan kulttuurin luominen ja sen ylläpitäminen
* Moniammatillisten tiimien johtaminen näyttöön perustuvassa työssä asiantuntijana
* Näyttöön perustuvien menetelmien ja käytäntöjen implementoinnin tulosten arviointi
Aika ja paikka
Mandatory presence is required for webinars and contact lessons:
13.9.2023 Webinar 10 am-12.30 pm (Finnish time) (presence mandatory)
3.10.2023 Contact lessons at Dynamo campus 10 am - 12 pm (presence mandatory)
4.10 2023 Contact lessons at Dynamo campus 9 am - 12 pm (presence mandatory)
25.10.2023 Webinar 10 am - 12.30 pm (Finnish time) (presence mandatory)
Oppimateriaalit
Hoffmann T, Bennett S, Del Mar C. 2017. Evidence-based practice across the health professions. Chatswood: Elsevier. (e-Book)
McArthur, C., Bai, Y. & Hewston, P. et al. 2021. Barriers and facilitators to implementing evidence-based guidelines in long-term care: a qualitative evidence synthesis. Implementation Science 16, 70.
Li, S., Jeffs, L., Barwick, M. et al. 2018. Organizational contextual features that influence the implementation of evidence-based practices across healthcare settings: a systematic integrative review. Systematic Review 7, 72.
Lindholm, L. 2022. Improving Programmes of Implementing Evidence-Based Practices in Health Care: The Case Study of a Real-world Programme of Two Evidence-based Practices. Dissertation, University of Tampere.
Opetusmenetelmät
Blended learning (contact lessons and online webinars)
Flipped learning (tasks prior to webinars and contact lessons)
Independent learning
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Student's workload (135 hours):
Attending webinars: 6 hours
Participating in contact lessons: 7 hours
Home tasks: 27 hours
A written assignment, presentation and peer review: 95 hours
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 Tyydyttävä
Opiskelija kykenee palauttamaan mieleensä, miksi terveydenhuollon käytäntöjä kyseenalaistetaan, ja tunnistaa tarpeen integroida näyttöön perustuvia käytäntöjä terveydenhuoltoon. Opiskelija osaa hankkia näyttöön perustuvaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden. Opiskelija on tietoinen erilaisista näyttöön perustuvista digitaalisista ohjausinterventioista eri potilasryhmille. Opiskelija tietää, miten näyttö otetaan käyttöön käytännössä.
2 Tyydyttävä
Opiskelija tunnistaa ja havainnollistaa terveydenhuollon käytännöistä nousevia ongelmia ja kehittämishaasteita sekä antaa esimerkkejä omalta asiantuntija-alueeltaan. Opiskelija osaa kuvata prosessin, jossa näyttöön perustuva tieto integroidaan päätöksentekoon yksittäisten potilaiden hoidossa. Opiskelija osaa arvioida näyttöön perustuvia digitaalisia ohjausinterventioita ja ohjausmateriaalia eri potilasryhmille. Opiskelija osaa luetella erilaisia implementointi teorioita ja ymmärtää niiden soveltamisen käytännössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Hyvä
Opiskelija osaa hankkia ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden. Opiskelija osaa kyseenalaistaa terveydenhuollon käytäntöjä ja tunnistaa terveydenhuollossa esiintyviä olennaisia ongelmia. Opiskelija osaa suunnitella näyttöön perustuvien interventioiden käyttöönoton hyödyntämällä erilaisia teorioita, malleja ja viitekehyksiä. Opiskelija osaa johtaa moniammatillisia yhteisöjä edistämään näyttöön perustuvaa organisaatiokulttuuria, infrastruktuuria ja tiimityötä.
4 Erinomainen
Opiskelija osaa hankkia ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden. Opiskelija osaa kehittää ja hallita tavoitteellista, jatkuvaa oppimista näyttöön perustuvista käytännöistä omassa työyhteisössään. Opiskelija osaa integroida kliinisistä hoitosuosituksista ja muista näyttöön perustuvan toiminnan lähteistä koostuvaa tietoa tukien itsenäistä päätöksentekoa. Opiskelija osaa analysoida näyttöön perustuvien digitaalisten ohjausinterventioiden ja resurssien soveltuvuutta eri potilasryhmille. Opiskelija osaa laatia implementointisuunnitelman perustuen käyttöönoton teorioihin ja malleihin sekä soveltaa sitä kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa johtaa moniammatillisia yhteisöjä edistämään näyttöön perustuvaa organisaatiokulttuuria, infrastruktuuria ja tiimityötä sekä ottaa vastuuta itsenäisistä päätöksistä asiantuntijana näyttöön perustuvien hoitomenetelmien valinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Opiskelija osaa hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden. Opiskelija osaa kehittää ja hallita tavoitteellista, jatkuvaa oppimista näyttöön perustuvista käytännöistä omassa työyhteisössään. Opiskelija osaa integroida kliinisistä hoitosuosituksista ja muista näyttöön perustuvan toiminnan lähteistä koostuvaa tietoa tukien itsenäistä päätöksentekoa. Opiskelija osaa analysoida näyttöön perustuvien digitaalisten ohjausinterventioiden ja resurssien merkityksellisyyttä, pätevyyttä ja soveltuvuutta eri potilasryhmille. Opiskelija osaa laatia implementointisuunnitelman perustuen käyttöönoton teorioihin ja malleihin sekä soveltaa sitä menestyksekkäästi kliiniseen käytäntöön. Opiskelija osaa johtaa moniammatillisia yhteisöjä edistämään näyttöön perustuvaa organisaatiokulttuuria, infrastruktuuria ja tiimityötä sekä ottaa vastuuta itsenäisistä päätöksistä asiantuntijana näyttöön perustuvien hoitomenetelmien valinnassa.
Esitietovaatimukset
Bachelor degree in nursing or healthcare
Lisätiedot
Avoin amk: 5 paikkaa (ei min-max määrässä)