Digital transformation in healthcare (5op)
Toteutuksen tunnus: YS00BV67-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.11.2024 - 28.02.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.02.2025 - 16.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing
- Opettajat
- Katja Kokkinen
- Hanna Hopia
- Vastuuopettaja
- Hanna Hopia
- Ryhmät
-
YSN23S1Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing (YAMK)
-
YSC24KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSU24K1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSG24S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YSU23KMMonialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSG23S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
ZJA25KSYAvoin AMK, sote, YAMK
-
ZJA24SSYAAvoin AMK, sote, eng, Advanced Practice Nursing (ylempi AMK) osaamiskokonaisuus
-
YSH23S1Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YJS24S1Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
- Opintojakso
- YS00BV67
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 04.03.2025 klo 15:00 - 17:00 (2 t 0 min) |
Digital transformation in healthcare YS00BV67-3002 |
Webinaari
|
To 06.03.2025 klo 15:00 - 17:00 (2 t 0 min) |
Digital transformation in healthcare YS00BV67-3002 |
Webinaari
|
Ti 11.03.2025 klo 15:00 - 17:00 (2 t 0 min) |
Digital transformation in healthcare YS00BV67-3002 |
Webinaari
|
To 13.03.2025 klo 15:00 - 17:00 (2 t 0 min) |
Digital transformation in healthcare YS00BV67-3002 |
Webinaari
|
Pe 04.04.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Digital transformation in healthcare YS00BV67-3002 |
Webinaari
|
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Pre-assignment, home-tasks prior to webinars, group work + peer feedback
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on syventää ymmärrystäsi siitä, miksi terveydenhuollon ammattilaisten tulee osallistua terveydenhuollon digitaaliseen muutokseen. Tavoitteena on myös lisätä tietämystäsi digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisestä asiantuntijuusalueesi kehittämisessä ja johtamisessa.
Opintojakson jälkeen osaat analysoida kriittisesti terveydenhuollon alueita, joihin digitaalinen muutos voi vaikuttaa merkittävästi. Osaat tunnistaa digitaalisten muutosten keskeiset tekijät ja arvioida digitalisaation mahdollisia riskejä ja etuja terveydenhuollossa (esim. tekoäly (AI), kyberturvallisuus). Osaat luoda, kehittää ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa digitaalisen terveyden (e-health) materiaalia eri potilasryhmille. Lisäksi osaat soveltaa näyttöön perustuvia hoitointerventioita (kuten pelillistämistä, puettavaa teknologiaa, digitaalisia omaseurantatyökaluja ja muita uusia digitaalisia teknologioita) potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa. Osaat reflektoida ennakkoluuloja ja mahdollisia eettisiä näkökulmia, jotka liittyvät terveydenhuollon digitalisaatioon. Kykenet kouluttamaan työtovereita ja moniammatillisia tiimejä käyttämään ja soveltamaan evidenssiin pohjautuvia digitaalisia sovelluksia.
Sisältö
Terveydenhuollon digitalisaation nykytilan arviointi
Avaintekijöiden tunnistaminen terveydenhuollon digitaalisen transformaation taustalla
Kansalliset ja kansainväliset säädökset ja standardit terveydenhuollon digitalisaatiossa
Digitaalisen transformaation hyötyjen ja haasteiden arviointi potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa
e-terveyden (digitaalinen terveydenhuolto) ja m-terveyden (mobiiliterveydenhuolto) ohjausmenetelmät potilasohjauksessa
Nousevien digitaalisten teknologioiden kriittinen analyysi (esim. tekoäly, koneoppiminen, kyberturvallisuus, pelillistäminen, eHealth- ja mHealth-sovellukset) potilashoidon ja väestön terveyden parantamiseksi.
Terveydenhuollon digitalisaation ja sen muutoksen mahdollisten eettisten näkökulmien arviointi ja reflektointi (esim. palvelujen tasa-arvoinen saavutettavuus, potilastietojen yksityisyys, tiedon omistajuus)
Aika ja paikka
Mandatory to participate in the online webinars
Oppimateriaalit
Digitally brave is confident about the future. Digital Skills Report 2022. Digital and Population Data Services Agency.
Glauner, P., Plugmann, P. & Lerzynski, G. 2021. Digitalization in Healthcare: Implementing Innovation and Artificial Intelligence. Springer. (e-book).
Chan, A. & Honey, M. 2022. User perceptions of mobile digital apps for mental health: Acceptability and usability - An integrative review. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 29, 147–168.
Laukka, E., Pölkki, T. & Kanste, O. 2022. Leadership in the context of digital health services: A concept analysis. Journal of Nursing Management 30(7), 2763-2780.
Opetusmenetelmät
100 % online course: assignments, home tasks, group work, independent studies
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinars 12 hours
Independent studies and assignments: pre-assignment, home-task and group assignment 123 hours
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1. Välttävä
Opiskelija tunnistaa digitaalisen muutoksen tarkoituksen terveydenhuollossa ja osaa nimetä keskeiset alueet, joihin digitaalinen muutos vaikuttaa merkittävästi. Opiskelija tunnistaa teknologian ja digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet työelämässä ja ymmärtää, miten digitaalinen muutos voi parantaa terveydenhuollon palvelujen toteuttamista ja tehostaa omaa päivittäistä työskentelyä. Opiskelija tunnistaa oman roolinsa digitaalisen muutoksen toimijana. Opiskelija osaa toteuttaa e-terveyden ohjausmenetelmiä eri potilasryhmille.
2. Tyydyttävä
Opiskelija osaa selittää digitaalisen transformaation käsitteen ja sen soveltamisen terveydenhuollossa, mukaan lukien teknologiat ja strategiat, joita käytetään terveydenhuollon palvelujen parantamiseen, digitaalisen muutoksen avaintekijät sekä digitalisaation mahdolliset riskit ja hyödyt. Opiskelija osaa keskustella digitalisaation mahdollisista riskeistä ja hyödyistä terveydenhuollon kontekstissa. Opiskelija tunnistaa oman roolinsa digitaalisessa muutoksessa. Opiskelija osaa arvioida eri potilasryhmille suunnattuja e-terveyden ohjausmenetelmiä ja -materiaaleja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3. Hyvä
Opiskelija osaa soveltaa tietoa ja taitoja käytännön tilanteisiin, kuten e-Terveys- ja m-Terveys-palveluiden käyttöönoton suunnitelman laatimiseen. Opiskelija osaa hyödyntää teknologian ja digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia terveydenhuollossa potilashoidon parantamiseksi. Opiskelija osoittaa kykyä analysoida kriittisesti terveydenhuollon alueita, joihin digitaalinen muutos voi vaikuttaa merkittävästi. Opiskelija osaa pohtia omaa rooliaan aktiivisena toimijana digitaalisen transformaation edistämisessä. Opiskelija osaa kehittää ja arvioida eri potilasryhmille suunnattuja e-terveyden ohjausmenetelmiä ja -materiaaleja.
4. Kiitettävä
Opiskelija osaa analysoida digitalisaation mahdollisia riskejä ja hyötyjä terveydenhuollon kontekstissa. Opiskelija osaa arvioida näyttöön perustuvia hoitointerventioita, kuten tekoälyn, pelillistämisen ja muiden uusien digitaalisten teknologioiden käyttöä potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti terveydenhuollon digitalisaatioon liittyviä eettisiä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida omaa rooliaan aktiivisena toimijana digitaalisen muutoksen edistämisessä. Opiskelija osaa luoda, kehittää ja arvioida näyttöön perustuvia e-terveyden ja muiden digitaalisten menetelmien ja materiaalien käyttöä eri potilasryhmille suunnatussa ohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5. Erinomainen
Opiskelija osaa hyödyntää näyttöön perustuvia tutkimustuloksia kehittääkseen ja soveltaakseen näyttöön perustuvia hoitointerventioita, kuten tekoälyn, pelillistämisen ja muiden uusien digitaalisten teknologioiden käyttöä potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa. Opiskelija osaa laatia suunnitelman työtovereiden ja moniammatillisten tiimien kouluttamiseksi digitaalisten teknologioiden parhaaseen näyttöön perustuvien käytäntöjen hyödyntämiseen. Opiskelija osaa analysoida omaa rooliaan aktiivisena toimijana digitaalisen muutoksen edistämisessä moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa. Opiskelija osaa luoda, kehittää ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvia koulutuksellisia e-terveyden ja muiden digitaalisten menetelmien ja materiaalien käyttöä eri potilasryhmille ja heidän omaisilleen.
Esitietovaatimukset
Bachelor degree in healthcare, social care, nursing or rehabilitation.
Lisätiedot
Pre-assignment, home tasks and peer feedback are assessed pass/complete/fail.
Group work is graded 0-5 (= course grade).