Siirry suoraan sisältöön

Digital transformation in healthcare (5op)

Toteutuksen tunnus: YS00BV67-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 28.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.02.2025 - 16.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 50
Koulutus
Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing
Opettajat
Katja Kokkinen
Hanna Hopia
Vastuuopettaja
Hanna Hopia
Ryhmät
YSN23S1
Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing (YAMK)
YSC24KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
YSU24K1
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YSG24S1
Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
YSU23KM
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YSG23S1
Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
YSC23KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
ZJA25KSY
Avoin AMK, sote, YAMK
ZJA24SSYA
Avoin AMK, sote, eng, Advanced Practice Nursing (ylempi AMK) osaamiskokonaisuus
YSH23S1
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
YJS24S1
Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
Opintojakso
YS00BV67

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 04.03.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Digital transformation in healthcare YS00BV67-3002
Webinaari
To 06.03.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Digital transformation in healthcare YS00BV67-3002
Webinaari
Ti 11.03.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Digital transformation in healthcare YS00BV67-3002
Webinaari
To 13.03.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Digital transformation in healthcare YS00BV67-3002
Webinaari
Pe 04.04.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Digital transformation in healthcare YS00BV67-3002
Webinaari
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Pre-assignment, home-tasks prior to webinars, group work + peer feedback

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on syventää ymmärrystäsi siitä, miksi terveydenhuollon ammattilaisten tulee osallistua terveydenhuollon digitaaliseen muutokseen. Tavoitteena on myös lisätä tietämystäsi digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisestä asiantuntijuusalueesi kehittämisessä ja johtamisessa.
Opintojakson jälkeen osaat analysoida kriittisesti terveydenhuollon alueita, joihin digitaalinen muutos voi vaikuttaa merkittävästi. Osaat tunnistaa digitaalisten muutosten keskeiset tekijät ja arvioida digitalisaation mahdollisia riskejä ja etuja terveydenhuollossa (esim. tekoäly (AI), kyberturvallisuus). Osaat luoda, kehittää ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa digitaalisen terveyden (e-health) materiaalia eri potilasryhmille. Lisäksi osaat soveltaa näyttöön perustuvia hoitointerventioita (kuten pelillistämistä, puettavaa teknologiaa, digitaalisia omaseurantatyökaluja ja muita uusia digitaalisia teknologioita) potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa. Osaat reflektoida ennakkoluuloja ja mahdollisia eettisiä näkökulmia, jotka liittyvät terveydenhuollon digitalisaatioon. Kykenet kouluttamaan työtovereita ja moniammatillisia tiimejä käyttämään ja soveltamaan evidenssiin pohjautuvia digitaalisia sovelluksia.

Sisältö

Terveydenhuollon digitalisaation nykytilan arviointi
Avaintekijöiden tunnistaminen terveydenhuollon digitaalisen transformaation taustalla
Kansalliset ja kansainväliset säädökset ja standardit terveydenhuollon digitalisaatiossa
Digitaalisen transformaation hyötyjen ja haasteiden arviointi potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa
e-terveyden (digitaalinen terveydenhuolto) ja m-terveyden (mobiiliterveydenhuolto) ohjausmenetelmät potilasohjauksessa
Nousevien digitaalisten teknologioiden kriittinen analyysi (esim. tekoäly, koneoppiminen, kyberturvallisuus, pelillistäminen, eHealth- ja mHealth-sovellukset) potilashoidon ja väestön terveyden parantamiseksi.
Terveydenhuollon digitalisaation ja sen muutoksen mahdollisten eettisten näkökulmien arviointi ja reflektointi (esim. palvelujen tasa-arvoinen saavutettavuus, potilastietojen yksityisyys, tiedon omistajuus)

Aika ja paikka

Mandatory to participate in the online webinars

Oppimateriaalit

Digitally brave is confident about the future. Digital Skills Report 2022. Digital and Population Data Services Agency.
Glauner, P., Plugmann, P. & Lerzynski, G. 2021. Digitalization in Healthcare: Implementing Innovation and Artificial Intelligence. Springer. (e-book).
Chan, A. & Honey, M. 2022. User perceptions of mobile digital apps for mental health: Acceptability and usability - An integrative review. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing 29, 147–168.
Laukka, E., Pölkki, T. & Kanste, O. 2022. Leadership in the context of digital health services: A concept analysis. Journal of Nursing Management 30(7), 2763-2780.

Opetusmenetelmät

100 % online course: assignments, home tasks, group work, independent studies

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinars 12 hours
Independent studies and assignments: pre-assignment, home-task and group assignment 123 hours

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1. Välttävä
Opiskelija tunnistaa digitaalisen muutoksen tarkoituksen terveydenhuollossa ja osaa nimetä keskeiset alueet, joihin digitaalinen muutos vaikuttaa merkittävästi. Opiskelija tunnistaa teknologian ja digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet työelämässä ja ymmärtää, miten digitaalinen muutos voi parantaa terveydenhuollon palvelujen toteuttamista ja tehostaa omaa päivittäistä työskentelyä. Opiskelija tunnistaa oman roolinsa digitaalisen muutoksen toimijana. Opiskelija osaa toteuttaa e-terveyden ohjausmenetelmiä eri potilasryhmille.

2. Tyydyttävä
Opiskelija osaa selittää digitaalisen transformaation käsitteen ja sen soveltamisen terveydenhuollossa, mukaan lukien teknologiat ja strategiat, joita käytetään terveydenhuollon palvelujen parantamiseen, digitaalisen muutoksen avaintekijät sekä digitalisaation mahdolliset riskit ja hyödyt. Opiskelija osaa keskustella digitalisaation mahdollisista riskeistä ja hyödyistä terveydenhuollon kontekstissa. Opiskelija tunnistaa oman roolinsa digitaalisessa muutoksessa. Opiskelija osaa arvioida eri potilasryhmille suunnattuja e-terveyden ohjausmenetelmiä ja -materiaaleja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3. Hyvä
Opiskelija osaa soveltaa tietoa ja taitoja käytännön tilanteisiin, kuten e-Terveys- ja m-Terveys-palveluiden käyttöönoton suunnitelman laatimiseen. Opiskelija osaa hyödyntää teknologian ja digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia terveydenhuollossa potilashoidon parantamiseksi. Opiskelija osoittaa kykyä analysoida kriittisesti terveydenhuollon alueita, joihin digitaalinen muutos voi vaikuttaa merkittävästi. Opiskelija osaa pohtia omaa rooliaan aktiivisena toimijana digitaalisen transformaation edistämisessä. Opiskelija osaa kehittää ja arvioida eri potilasryhmille suunnattuja e-terveyden ohjausmenetelmiä ja -materiaaleja.

4. Kiitettävä
Opiskelija osaa analysoida digitalisaation mahdollisia riskejä ja hyötyjä terveydenhuollon kontekstissa. Opiskelija osaa arvioida näyttöön perustuvia hoitointerventioita, kuten tekoälyn, pelillistämisen ja muiden uusien digitaalisten teknologioiden käyttöä potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti terveydenhuollon digitalisaatioon liittyviä eettisiä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida omaa rooliaan aktiivisena toimijana digitaalisen muutoksen edistämisessä. Opiskelija osaa luoda, kehittää ja arvioida näyttöön perustuvia e-terveyden ja muiden digitaalisten menetelmien ja materiaalien käyttöä eri potilasryhmille suunnatussa ohjauksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5. Erinomainen
Opiskelija osaa hyödyntää näyttöön perustuvia tutkimustuloksia kehittääkseen ja soveltaakseen näyttöön perustuvia hoitointerventioita, kuten tekoälyn, pelillistämisen ja muiden uusien digitaalisten teknologioiden käyttöä potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa. Opiskelija osaa laatia suunnitelman työtovereiden ja moniammatillisten tiimien kouluttamiseksi digitaalisten teknologioiden parhaaseen näyttöön perustuvien käytäntöjen hyödyntämiseen. Opiskelija osaa analysoida omaa rooliaan aktiivisena toimijana digitaalisen muutoksen edistämisessä moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa. Opiskelija osaa luoda, kehittää ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvia koulutuksellisia e-terveyden ja muiden digitaalisten menetelmien ja materiaalien käyttöä eri potilasryhmille ja heidän omaisilleen.

Esitietovaatimukset

Bachelor degree in healthcare, social care, nursing or rehabilitation.

Lisätiedot

Pre-assignment, home tasks and peer feedback are assessed pass/complete/fail.
Group work is graded 0-5 (= course grade).

Siirry alkuun