Siirry suoraan sisältöön

Digital transformation in healthcare (5op)

Toteutuksen tunnus: YS00BV67-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
22.01.2026 - 05.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 30
Koulutus
Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing
Opettajat
Mervi Monthan
Hanna Hopia
Vastuuopettaja
Hanna Hopia
Ryhmät
ZJAYSN25SM
Avoin AMK, sote, YAMK-väylät, Advanced Practice Nursing
YSN25SM
Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing (YAMK)
Opintojakso
YS00BV67

Toteutukselle Digital transformation in healthcare YS00BV67-3004 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

29.1.2025 klo 9-12 kontaktitunnit
17.2.2026 klo 9-11 online webinaari (Helsinki time)
26.3.2026 klo 13-16 kontaktitunnit
14.4.2026 klo 9-11 online webinaari (Helsinki time)
5.5.2026 klo 9-12 online webinaari (Helsinki time)

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on syventää ymmärrystäsi siitä, miksi terveydenhuollon ammattilaisten tulee osallistua terveydenhuollon digitaaliseen muutokseen. Tavoitteena on myös lisätä tietämystäsi digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisestä asiantuntijuusalueesi kehittämisessä ja johtamisessa.
Opintojakson jälkeen osaat analysoida kriittisesti terveydenhuollon alueita, joihin digitaalinen muutos voi vaikuttaa merkittävästi. Osaat tunnistaa digitaalisten muutosten keskeiset tekijät ja arvioida digitalisaation mahdollisia riskejä ja etuja terveydenhuollossa (esim. tekoäly (AI), kyberturvallisuus). Osaat luoda, kehittää ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa digitaalisen terveyden (e-health) materiaalia eri potilasryhmille. Lisäksi osaat soveltaa näyttöön perustuvia hoitointerventioita (kuten pelillistämistä, puettavaa teknologiaa, digitaalisia omaseurantatyökaluja ja muita uusia digitaalisia teknologioita) potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa. Osaat reflektoida ennakkoluuloja ja mahdollisia eettisiä näkökulmia, jotka liittyvät terveydenhuollon digitalisaatioon. Kykenet kouluttamaan työtovereita ja moniammatillisia tiimejä käyttämään ja soveltamaan evidenssiin pohjautuvia digitaalisia sovelluksia.

Sisältö

Terveydenhuollon digitalisaation nykytilan arviointi
Avaintekijöiden tunnistaminen terveydenhuollon digitaalisen transformaation taustalla
Kansalliset ja kansainväliset säädökset ja standardit terveydenhuollon digitalisaatiossa
Digitaalisen transformaation hyötyjen ja haasteiden arviointi potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa
e-terveyden (digitaalinen terveydenhuolto) ja m-terveyden (mobiiliterveydenhuolto) ohjausmenetelmät potilasohjauksessa
Nousevien digitaalisten teknologioiden kriittinen analyysi (esim. tekoäly, koneoppiminen, kyberturvallisuus, pelillistäminen, eHealth- ja mHealth-sovellukset) potilashoidon ja väestön terveyden parantamiseksi.
Terveydenhuollon digitalisaation ja sen muutoksen mahdollisten eettisten näkökulmien arviointi ja reflektointi (esim. palvelujen tasa-arvoinen saavutettavuus, potilastietojen yksityisyys, tiedon omistajuus)

Aika ja paikka

29.1.2025 klo 9-12 kontaktitunnit
17.2.2026 klo 9-11 online webinaari (Helsinki time)
26.3.2026 klo 13-16 kontaktitunnit
14.4.2026 klo 9-11 online webinaari (Helsinki time)
5.5.2026 klo 9-12 online webinaari (Helsinki time)

Moodle oppimistyötila avautuu 22.1.2026 opiskelijoille

Oppimateriaalit

Esmaeilzadeh, P. (2024). Challenges and strategies for wide-scale artificial intelligence (AI) deployment in healthcare practices: A perspective for healthcare organizations. Artificial Intelligence In Medicine, 151, 102861.
Gustafsson, C. & Dannapfel, P. (2025). Leaders’ experiences of successfully implementing health and welfare technology in sparsely populated Nordic areas. Disability & Rehabilitation: Assistive Technology, 20(1), 85–96.
Naamati-Schneider, L., Arazi-Fadlon, M., & Daphna-Tekoah, S. (2025). Strategic technological processes in hospitals: Conflicts and personal experiences of healthcare teams. Nursing ethics, 32(1), 236–252.
Petersson, L., Larsson, I., Nygren, J. M., Nilsen, P., Neher, M., Reed, J. E., Tyskbo, D., & Svedberg, P. (2022). Challenges to implementing artificial intelligence in healthcare: a qualitative interview study with healthcare leaders in Sweden. BMC health services research, 22(1), 850.
Nair, M., Svedberg, P., Larsson, I., & Nygren, J. M. (2024). A comprehensive overview of barriers and strategies for AI implementation in healthcare: Mixed-method design. PloS one, 19(8), e0305949.

Opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen: kotitehtävät ennen webinaareja ja lähiopetusta
Ongelmaperustainen oppiminen: harjoituksia, työpajoja, ryhmäkeskusteluja
Verkko-opetus: erilaisia verkko-opetuksen menetelmiä, luentoja

Kansainvälisyys

Opintojaksolla käytetään kansainvälistä kirjallisuutta. Opintojaksolle pyritään saamaan luennoitsijoiksi kansainvälisiä, opintojakson sisältöjä hallitsevia asiantuntijoita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktitunnit: 6 t
Webinaarit: 7 t
Opintojakson kirjallisuuteen perehtyminen: 16 t
Kotitehtävät ennen kontakti- ja webinaarikertoja: 16 t
Opintojakson tehtävät: 90 t

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on 135 (1 op vastaa 27 t opiskelijan työnä)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1. Välttävä
Opiskelija tunnistaa digitaalisen muutoksen tarkoituksen terveydenhuollossa ja osaa nimetä keskeiset alueet, joihin digitaalinen muutos vaikuttaa merkittävästi. Opiskelija tunnistaa teknologian ja digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet työelämässä ja ymmärtää, miten digitaalinen muutos voi parantaa terveydenhuollon palvelujen toteuttamista ja tehostaa omaa päivittäistä työskentelyä. Opiskelija tunnistaa oman roolinsa digitaalisen muutoksen toimijana. Opiskelija osaa toteuttaa e-terveyden ohjausmenetelmiä eri potilasryhmille.

2. Tyydyttävä
Opiskelija osaa selittää digitaalisen transformaation käsitteen ja sen soveltamisen terveydenhuollossa, mukaan lukien teknologiat ja strategiat, joita käytetään terveydenhuollon palvelujen parantamiseen, digitaalisen muutoksen avaintekijät sekä digitalisaation mahdolliset riskit ja hyödyt. Opiskelija osaa keskustella digitalisaation mahdollisista riskeistä ja hyödyistä terveydenhuollon kontekstissa. Opiskelija tunnistaa oman roolinsa digitaalisessa muutoksessa. Opiskelija osaa arvioida eri potilasryhmille suunnattuja e-terveyden ohjausmenetelmiä ja -materiaaleja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3. Hyvä
Opiskelija osaa soveltaa tietoa ja taitoja käytännön tilanteisiin, kuten e-Terveys- ja m-Terveys-palveluiden käyttöönoton suunnitelman laatimiseen. Opiskelija osaa hyödyntää teknologian ja digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia terveydenhuollossa potilashoidon parantamiseksi. Opiskelija osoittaa kykyä analysoida kriittisesti terveydenhuollon alueita, joihin digitaalinen muutos voi vaikuttaa merkittävästi. Opiskelija osaa pohtia omaa rooliaan aktiivisena toimijana digitaalisen transformaation edistämisessä. Opiskelija osaa kehittää ja arvioida eri potilasryhmille suunnattuja e-terveyden ohjausmenetelmiä ja -materiaaleja.

4. Kiitettävä
Opiskelija osaa analysoida digitalisaation mahdollisia riskejä ja hyötyjä terveydenhuollon kontekstissa. Opiskelija osaa arvioida näyttöön perustuvia hoitointerventioita, kuten tekoälyn, pelillistämisen ja muiden uusien digitaalisten teknologioiden käyttöä potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti terveydenhuollon digitalisaatioon liittyviä eettisiä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida omaa rooliaan aktiivisena toimijana digitaalisen muutoksen edistämisessä. Opiskelija osaa luoda, kehittää ja arvioida näyttöön perustuvia e-terveyden ja muiden digitaalisten menetelmien ja materiaalien käyttöä eri potilasryhmille suunnatussa ohjauksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5. Erinomainen
Opiskelija osaa hyödyntää näyttöön perustuvia tutkimustuloksia kehittääkseen ja soveltaakseen näyttöön perustuvia hoitointerventioita, kuten tekoälyn, pelillistämisen ja muiden uusien digitaalisten teknologioiden käyttöä potilaiden ja heidän omaistensa ohjauksessa. Opiskelija osaa laatia suunnitelman työtovereiden ja moniammatillisten tiimien kouluttamiseksi digitaalisten teknologioiden parhaaseen näyttöön perustuvien käytäntöjen hyödyntämiseen. Opiskelija osaa analysoida omaa rooliaan aktiivisena toimijana digitaalisen muutoksen edistämisessä moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa. Opiskelija osaa luoda, kehittää ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvia koulutuksellisia e-terveyden ja muiden digitaalisten menetelmien ja materiaalien käyttöä eri potilasryhmille ja heidän omaisilleen.

Esitietovaatimukset

Bachelor degree in healthcare, social care, nursing or rehabilitation.

Lisätiedot

Arviointimenetelmät: itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan antama palaute. Arviointi on kriteeriperustaista.

Avoin AMK 5, CampusOnline 10.

Siirry alkuun