Specific issues in advanced nursing (5op)
Toteutuksen tunnus: YS00BV69-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.11.2023 - 04.01.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2024 - 19.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- englanti
- Opettajat
- Johanna Heikkilä
- Salla Grommi
- Hanna Hopia
- Vastuuopettaja
- Hanna Hopia
- Ryhmät
-
YSN23S1Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing (YAMK)
- Opintojakso
- YS00BV69
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 20.03.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Specific issues in advanced nursing YS00BV69-3001 |
P2_D206
Mäntyluokka
|
To 21.03.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Specific issues in advanced nursing YS00BV69-3001 |
P2_D206
Mäntyluokka
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Mandatory participation in webinars and in-person classes:
9.1.2024 webinar 9-12 Helsinki time (presence mandatory)
7.2.2024 webinar 9-12 Helsinki time (presence mandatory)
20.3.2024 in-person classes 9-12 at Jamk (presence mandatory)
21.3.2024 in-person classes 9-12 at Jamk (presence mandatory)
Tavoitteet
Osaat ennakoida globaalin kehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia hoitotyössä itsenäisenä asiantuntijana. Kykenet vuorovaikutukseen ja erilaisten yhteisten käytäntöjen kehittämiseen kansainvälisesti omalla asiantuntijuusalueellasi. Osaat arvioida, miten organisaatiokulttuuri ja dynamiikka terveydenhuollossa vaikuttavat tiimien toimintaan ja tuloksiin.
Opintojakson päätyttyä, kykenet edistämään asiantuntijaroolin kehittymistä kliinisissä, ammatillisissa ja poliittisissa konteksteissa. Hallitset tiedot ja taidot toimia moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa mentorina, roolimallina ja laajavastuisen hoitotyön kouluttajana eettisiä periaatteita noudattaen. Omaat valmiudet uudistaa ja kehittää terveyspalveluja organisaation strategian ja oman kliinisen erityisosaamisesi mukaisesti itsenäisenä asiantuntijana. Osaat arvioida asiakaslähtöisten palvelujen kustannusvaikuttavuutta ja tuloksia sekä uudistaa palveluja kestävyyden näkökulmasta. Kykenet kouluttamaan terveydenhuollon ammattilaisia soveltamaan ajankohtaista näyttöön perustuvaa tietoa digitaalisista ratkaisuista, jotka edistävät potilasturvallisuutta. Kykenet luomaan ja uudistamaan ammatillisia verkostoja ja toimimaan niissä aktiivisesti. Verkostot edistävät laajavastuista hoitotyötä ja vahvistavat väestön hyvinvointia.
Sisältö
Laajavastuisen hoitotyön asiantuntijan rooli ja työnkuva.
Laajavastuisen hoitotyön globaalit ilmiöt, kuten hoitotyön tulosmittarit, genomiin perustuva potilasohjaus, potilasturvallisuus, magneettisairaalakonsepti ja hoitajavetoiset terveyspalvelut.
Kestävä kehitys asiantuntijasairaanhoitajan työssä.
Asiakaslähtöisten palveluiden kustannusvaikuttavuuden arviointi.
Mentorin, roolimallin ja kouluttajan rooli moniammatillisissa tiimeissä ja verkostoissa.
Laajavastuisen hoitotyön tulevaisuuden haasteet.
Muut ajankohtaiset ilmiöt hoitotyön asiantuntijatyössä.
Aika ja paikka
Mandatory participation in webinars and in-person classes:
9.1.2024 webinar 9-12 Helsinki time (presence mandatory)
7.2.2024 webinar 9-12 Helsinki time (presence mandatory)
20.3.2024 in-person classes 9-12 at Jamk (presence mandatory)
21.3.2024 in-person classes 9-12 at Jamk (presence mandatory)
Oppimateriaalit
Woo, B.F.Y., Lee, J.X.Y. & Tam, W.W.S. 2017. The impact of the advanced practice nursing role on quality of care, clinical outcomes, patient satisfaction, and cost in the emergency and critical care settings: a systematic review. Human Resources for Health 15, 63.
Oner, B., Zengul, FD., Oner, N., Ivankova, NV., Karadag, A. & Patrician, PA. 2021. Nursing-sensitive indicators for nursing care: A systematic review (1997–2017). Nursing Open 8, 1005–1022.
Mahat, S., Rafferty, A.M., Vehviläinen-Julkunen, K. & Härkänen, M. 2022. Negative emotions experienced by healthcare staff following medication administration errors: a descriptive study using text-mining and content analysis of incident data. BMC Health Service Research 22, 1474.
Global patient safety action plan 2021–2030: towards eliminating avoidable harm in health care. Geneva: World Health Organization; 2021. https://www.who.int./teams/integrated-health-services/patient-safety
Yang, W. et al. 2021. Research focus and thematic trends in magnet hospital research: A bibliometric analysis of the global publications. Journal of Advanced Nursing 77, 2012–2025.
Opetusmenetelmät
Flipped learning (tasks prior to webinars and in-person classes)
Active participation in webinars and in-person classes
Independent work
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Student's workload:
Webinars and in-person classes: 15 hours
Assignments, independent work: 90 hours
Home tasks: 30 hours
Mandatory participation in webinars and in-person classes:
9.1.2024 webinar 9-12 Helsinki time (presence mandatory)
7.2.2024 webinar 9-12 Helsinki time (presence mandatory)
20.3.2024 in-person classes 9-12 at Jamk (presence mandatory)
21.3.2024 in-person classes 9-12 at Jamk (presence mandatory)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hyväksytty, hylätty.
Opintojakso on hylätty, kun saavutat seuraavat tavoitteet:
Pystyt ennakoimaan globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia hoitotyössä itsenäisenä asiantuntijana. Osaat kehittää toimintaa omalla erityisosaamisesi alueella. Ymmärrät, miten terveydenhuollon dynamiikka ja organisaatiokulttuuri vaikuttavat tiimien toimintaan ja tuloksiin. Osaat uudistaa asiakaslähtöisiä terveyspalveluja kestävän kehityksen ja kustannustehokkuuden näkökulmasta. Pystyt varmistamaan potilasturvallisuuden ja edistämään hoidon laatua kouluttamalla ja ohjaamalla terveydenhuollon ammattilaisia hyödyntämään parasta näyttöä digiteknologioiden käytössä. Osallistut aktiivisesti sekä verkkoluennoille että lähiopetukseen. Teet kotitehtävät ja opintojakson tehtävän ohjeiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Bachelor degree in nursing.
Lisätiedot
Final assignment, home tasks
Feedback from the teacher, self-evaluation, peer review