Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: YSEA0200-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 22.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.01.2024 - 17.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettajat
Emilia Lahdenperä
Pauliina Soanvaara
Vastuuopettaja
Pauliina Soanvaara
Ryhmät
YSC24KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
ZJAYSC24KM
Avoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
YSC23KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opintojakso
YSEA0200

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 12.03.2024 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen YSEA0200-3007
Webinaari
Ti 09.04.2024 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen YSEA0200-3007
Webinaari
Ti 07.05.2024 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen YSEA0200-3007
Webinaari
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Verkko-oppimisympäristö rakentuu modulaarisesti, joista kunkin moduulin suorittaminen vie aikaa 2-3 viikkoa työn ohella.
M1: Asiantuntijuus terveyden edistämisen johtamisessa
M2: Terveyden edistämisen strategiat ja ohjelmat
M3: Verkosto- ja sidosryhmäyhteistyö terveyden edistämisen johtamisessa
M4: Näyttöön perustuvat terveyden edistämisen johtamisen työvälineet

Jokaisessa moduulissa on yksi webinaari. Webinaarien ajankohdat:
1.webinaari ti 6.2.2024 klo 12.30-15.30
2.webinaari ti 12.3.2024 klo 12.30-15.30
3.webinaari ti 9.4.2024 klo 12.30-15.30
4.webinaari ti 7.5.2023 klo 12.30-15.30

Moodle-työtila aukeaa 22.1.2024.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tarkoituksena on, että saat valmiuksia toimia terveyden ja hyvinvoinnin vaativan tason asiantuntijana julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioissa. Opit johtamaan ja koordinoimaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa erilaisissa organisaatioissa ja sidosryhmäyhteistyössä.

Opintojakson osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen (Osaat johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen)
Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisösi jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia)
Työelämässä toimiminen (Omaat valmiudet kehittää ja johtaa työyhteisöäsi sekä uudistaa työelämää)
Kestävä kehitys (Kehität kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssäsi sekä tuet kestävyysmuutosta työyhteisössäsi ja yhteiskunnassa)

Opintojakson tavoitteet:
Opintojakso suoritettuasi tiedät kansainväliset vaatimukset terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuudelle ja strategiselle johtamiselle. Kykenet kriittisesti arvioimaan omaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuuttasi ja pyrit sen jatkuvaan kehittämiseen, yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen. Osaat arvioida tulevaisuussuuntautuneesti, kriittisesti ja kestävän kehityksen näkökulmat huomioiden oman toimialasi ja palveluiden muutoksia sekä niiden vaikutuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimintaan. Osaat aktivoida ja tehdä yhteistyötä verkostojen ja sidosryhmien kanssa edistääksesi terveyden ja edistämisen strategian toteutumista ja näyttöön perustuvaa toimintaa. Hyödynnät näyttöön perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työvälineitä kehittäessäsi ja johtaessasi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa.

Toteutustavat

Kurssi toteutetaan kokonaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Ohjaus ja palaute tapahtuvat verkko-oppimisympäristössä. Opinnot koostuvat itsenäisestä opiskelusta ja webinaareista (Zoomissa).

Kurssilla käytetään käänteistä oppimismenetelmää, jolloin kunkin kurssin moduulin itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin ja oppimistehtäviin tutustuminen) tehdään aina ennen webinaareja. Osana itsenäistä opiskelua kurssi sisältää tallennettuja verkkoluentoja, joissa on testikysymyksiä oppimistehtävinä. Webinaarit korostavat yhdessä oppimista ja vertaistuen merkitystä esimerkiksi pienryhmätehtävien yhteydessä.

Itsenäinen opiskelu sisältää:
- Oman terveyden edistämisen asiantuntemuksen reflektiivisen arvioinnin kansainvälisten akkreditointikriteerien mukaisesti (IUHPE Health Promotion Practitioner -akkreditointikriteerit)
- Kirjallisen oppimistehtävän valitsemasi alueen hyvinvointi- ja terveyden edistämisen strategioista ja ohjelmista, mukaan lukien
kestävän kehityksen näkökulma - kirjallisen oppimistehtävän pienryhmätehtävänä terveyden edistämisen asiantuntijan verkosto- ja sidosryhmätyöstä
- terveyden edistämisen asiantuntijan blogikirjoituksen
- reflektiivisen oppimispäiväkirjan, jota kirjoitetaan koko kurssin ajan Moodle-oppimisalustalla.

Sisältö

Opintojaksolla opit ymmärtämään asiantuntijuuden roolin ja osaamisvaatimukset terveyden edistämisen johtamisessa. Tunnistat terveyden edistämisen strategioita ja ohjelmia kansainvälisellä, kansallisella ja alueellisella tasolla.
Opit tunnistamaan verkosto- ja sidosryhmäyhteistyön merkityksen terveyden edistämisen johtamisessa. Opit hyödyntämään näyttöön perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työvälineitä tiedolla johtamisen perustana. Opit ymmärtämään terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnin merkityksen sekä kestävän kehityksen näkökulman huomioinnin terveyden edistämisessä.

Arvioitava tehtävä:
Arviointi on kehittävä arviointi, joka perustuu kurssin oppimistavoitteisiin. Keskeisessä roolissa on oma reflektiivinen itsearviointisi osaamisen kehittymisestä. Vertaisarviointi tukee terveyden edistämisen asiantuntemuksen ja johtamisen oppimistasi.

Oppimistehtävät ja reflektiivinen oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Oppimistehtävien ja reflektiivisen oppimispäiväkirjan hyväksytty suorittaminen edellyttää kurssin arviointikriteerien mukaista suorittamista.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu täysin verkossa.

Oppimateriaalit

Green, J., Cross, R. Woodall, J. & Tones, K. 2019. Health promotion: planning and strategies. Los Angeles: Sage. (Health public policy, Mass communication, Working with communities, Settings for health)

IUHPE Health Promotion Accreditation system. Health Promotion Practitioner. https://www.iuhpe.org/index.php/en/the-accreditation-system

Jalava, M. 2017. Sidosryhmien kartoitus ja sidosryhmäsuhteiden hallinta. Kandidaatintyö. Lappeenrannan teknillinen yliopisto, tuotantotalous. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705156414

Melkas, T. 2013. Health in all policies as a priority in Finnish health policy: A case study on national health policy development. Scandinavian Journal of Public Health. Viitattu 7.12.2018. https://doi.org/10.1177/1403494812472296

Ottawa Charter. 1986. WHO. https://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/

Stakeholder engagement. 2014. RICS guidance note. 1st edition.
https://www.apm.org.uk/media/6673/stakeholder_engagement_1st_edition_pgguidance_2014.pdf

Terveyden edistämisen laatusuositus. 2006. STM julkaisuja 2006:19. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504226805

Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa. 2011. Toim. S. Sundqvist & L. Oulasvirta. Kuntaliitto. http://shop.kuntaliitto.fi/product_details.php?p=2572

Verkostojohtamisen opas. 2019. Valtioneuvoston kanslian julkaisuja 2019:12.

Terveyden ja hyvinvoinnin kansalliset suositukset ja ohjelmat opiskelijan oman asiantuntijuusalueen mukaan.

Kangasniemi, M., Halminen, O., Hult, M., Kallio, H., Linna, M. & Suominen, S. 2021. Kohdennettu ja ennakoitu hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen: vaikutusten ja kustannusten arviointityökalut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2021:54. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-421-7

PODCASTIT JA VIDEOT:
Ajankohtainen materiaali tarkennetaan opintojakson alussa.

VERKKOSIVUSTOT - soveltuvin osin
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtaminen. 2022. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen

Health Impact Assessment. WHO/Europe. http://www.euro.who.int/en/health-topics/environment-and-health/health-impact-assessment

Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi (EVA). 2021. https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen/hyvinvointijohtaminen/paatosten-vaikutusten-ennakkoarviointi

WHO Health Promotion. https://www.who.int/health-topics/health-promotion#tab=tab_1

EuroHealthNet. https://eurohealthnet.eu/

UN Sustainable Development Goals. https://www.un.org/sustainabledevelopment/

Ajankohtainen muu oppimateriaali tarkennetaan opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Ohjaaminen ja palautteen anto tapahtuu verkko-oppimisympäristössä. Opiskelu koostuu itsenäisestä opiskelusta ja webinaareista (Zoomissa).

Opintojaksolla käytetään menetelmänä käänteisen oppimisen menetelmää, Flipped learningia, jolloin opintojakson kunkin moduulin itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin perehtyminen ja oppimistehtävät) tehdään aina ennen webinaareja. Opintojaksolla on osana itsenäistä opiskelua nauhoitettuja verkkoluentoja, joissa on mukana testikysymyksiä oppimistehtävinä. Webinaareissa painottuvat yhdessä oppiminen ja vertaistuen merkitys mm. pienryhmätehtävien yhteydessä.

Itsenäiseen opiskeluun sisältyy oppimistehtävinä:
-reflektiivinen oman terveyden edistämisen asiantuntijuuden arviointi kansainvälisten akkreditointikriteereiden mukaisesti (IUHPE:n Health Promotion Practitioner -akkreditointikriteerit)
-kirjallinen oppimistehtävä koskien opiskelijan valitseman alueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen strategioita ja ohjelmia sisältäen kestävän kehityksen näkökulman
-kirjallinen oppimistehtävä pienryhmätyönä koskien terveyden edistämisen asiantuntijan verkosto- ja sidosryhmätyötä
-terveyden edistämisen asiantuntijan blogiteksti
-koko opintojakson ajan kirjoitettava reflektiivinen oppimispäiväkirja Moodle-oppimisalustalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtäviä voi liittää työelämän kehittämistoimintaan.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla käytetään osin kansainvälistä oppimateriaalia ja -kirjallisuutta. Opintojaksolla hyödynnetään WHO:n ja WHO:n Euroopan alueen englanninkielistä videoluentomateriaalia sekä WHO:n ja UN:n verkkosivustojen materiaalia.
Osaamisen itsearviointi tehdään IUHPE (International Union for Health Promotion and Education) -organisaation Health Promotion Practitioner -akkreditoinnin arviointiaineistoon pohjautuen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit (sis. valmistautumisen ja jälkityöt) 14 tuntia
Itsenäinen työskentely:
Verkkoluennot ja tietotestit 6 tuntia
Oman osaamisen itsearviointi IUHPEn mittarilla 6 tuntia
Muut oppimistehtävät ja tietotestit 52 tuntia
Muu itsenäinen työskentely sisältäen reflektiivisen oppimispäiväkirjan kirjoittamisen 57 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kurssi arvostellaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty, arvosanat S (Hyväksytty) tai 0 (Hylätty).

H (Hyväksytty):
Opiskelija osaa kriittisesti arvioida omaa terveyden edistämisen asiantuntemustaan ​​kansainvälisten arviointikriteerien mukaisesti ja esittää omat kehittämiskohteensa terveyden edistämisen osaamisessa. Kurssin aikana opiskelija osoittaa kykyä oppia yhdessä ja jakaa asiantuntemusta. Hän tarkastelee toiminta-alansa ja palveluidensa muutoksia ja niiden vaikutusta terveyden edistämiseen ja johtamiseen tulevaisuuteen suuntautuneella ja kriittisellä tavalla. Opiskelija tietää, millaisia ​​verkostoja ja sidosryhmiä on mukana terveyden edistämisen toiminnassa hänen toiminta-alallaan. Hän omaksuu erilaisia ​​verkostoitumis- ja sidosryhmäyhteistyömenetelmiä sekä yhteistyömenetelmiä terveyden edistämisen strategian toteuttamiseksi ja tutkimukseen perustuvan toiminnan kehittämiseksi. Opiskelijat osaavat käyttää tutkimukseen perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työkaluja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen ja johtamiseen julkisissa, yksityisissä tai kansalaisjärjestöissä.

0 (Hylätty):
Opiskelija ei saavuta kurssin osaamistavoitteita.

Lisätiedot

Arviointi on kehittävää arviointia, joka pohjautuu opintojakson osaamistavoitteisiin. Keskeisessä roolissa on sinun (opiskelijan) oma reflektiivinen itsearviointi osaamisesi kehittymisestä. Vertaiskommentointi tukee sinua terveyden edistämisen asiantuntijuuden ja johtamisen oppimisessa.

Oppimistehtävät ja reflektiivinen oppimispäiväkirja arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Opintojakson arviointikriteerien mukaiseen hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan oppimistehtävien ja reflektiivisen oppimispäiväkirjan hyväksytty suoritus.

Siirry alkuun