Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: YSEA0200-9S0S2

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettajat
Sirpa Tuomi
Ryhmät
YSY18S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma
Opintojakso
YSEA0200

Toteutukselle Terveyden edistämisen asiantuntijuus ja johtaminen YSEA0200-9S0S2 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tarkoituksena on, että saat valmiuksia toimia terveyden ja hyvinvoinnin vaativan tason asiantuntijana julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioissa. Opit johtamaan ja koordinoimaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa erilaisissa organisaatioissa ja sidosryhmäyhteistyössä.

Opintojakson osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen (Osaat johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen)
Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisösi jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia)
Työelämässä toimiminen (Omaat valmiudet kehittää ja johtaa työyhteisöäsi sekä uudistaa työelämää)
Kestävä kehitys (Kehität kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssäsi sekä tuet kestävyysmuutosta työyhteisössäsi ja yhteiskunnassa)

Opintojakson tavoitteet:
Opintojakso suoritettuasi tiedät kansainväliset vaatimukset terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuudelle ja strategiselle johtamiselle. Kykenet kriittisesti arvioimaan omaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuuttasi ja pyrit sen jatkuvaan kehittämiseen, yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen. Osaat arvioida tulevaisuussuuntautuneesti, kriittisesti ja kestävän kehityksen näkökulmat huomioiden oman toimialasi ja palveluiden muutoksia sekä niiden vaikutuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen toimintaan. Osaat aktivoida ja tehdä yhteistyötä verkostojen ja sidosryhmien kanssa edistääksesi terveyden ja edistämisen strategian toteutumista ja näyttöön perustuvaa toimintaa. Hyödynnät näyttöön perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työvälineitä kehittäessäsi ja johtaessasi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaa.

Toteutustavat

Kurssi toteutetaan kokonaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Ohjaus ja palaute tapahtuvat verkko-oppimisympäristössä. Opinnot koostuvat itsenäisestä opiskelusta ja webinaareista (Zoomissa).

Kurssilla käytetään käänteistä oppimismenetelmää, jolloin kunkin kurssin moduulin itsenäinen työskentely (oppimateriaaliin ja oppimistehtäviin tutustuminen) tehdään aina ennen webinaareja. Osana itsenäistä opiskelua kurssi sisältää tallennettuja verkkoluentoja, joissa on testikysymyksiä oppimistehtävinä. Webinaarit korostavat yhdessä oppimista ja vertaistuen merkitystä esimerkiksi pienryhmätehtävien yhteydessä.

Itsenäinen opiskelu sisältää:
- Oman terveyden edistämisen asiantuntemuksen reflektiivisen arvioinnin kansainvälisten akkreditointikriteerien mukaisesti (IUHPE Health Promotion Practitioner -akkreditointikriteerit)
- Kirjallisen oppimistehtävän valitsemasi alueen hyvinvointi- ja terveyden edistämisen strategioista ja ohjelmista, mukaan lukien
kestävän kehityksen näkökulma - kirjallisen oppimistehtävän pienryhmätehtävänä terveyden edistämisen asiantuntijan verkosto- ja sidosryhmätyöstä
- terveyden edistämisen asiantuntijan blogikirjoituksen
- reflektiivisen oppimispäiväkirjan, jota kirjoitetaan koko kurssin ajan Moodle-oppimisalustalla.

Sisältö

Opintojaksolla opit ymmärtämään asiantuntijuuden roolin ja osaamisvaatimukset terveyden edistämisen johtamisessa. Tunnistat terveyden edistämisen strategioita ja ohjelmia kansainvälisellä, kansallisella ja alueellisella tasolla.
Opit tunnistamaan verkosto- ja sidosryhmäyhteistyön merkityksen terveyden edistämisen johtamisessa. Opit hyödyntämään näyttöön perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työvälineitä tiedolla johtamisen perustana. Opit ymmärtämään terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnin merkityksen sekä kestävän kehityksen näkökulman huomioinnin terveyden edistämisessä.

Arvioitava tehtävä:
Arviointi on kehittävä arviointi, joka perustuu kurssin oppimistavoitteisiin. Keskeisessä roolissa on oma reflektiivinen itsearviointisi osaamisen kehittymisestä. Vertaisarviointi tukee terveyden edistämisen asiantuntemuksen ja johtamisen oppimistasi.

Oppimistehtävät ja reflektiivinen oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Oppimistehtävien ja reflektiivisen oppimispäiväkirjan hyväksytty suorittaminen edellyttää kurssin arviointikriteerien mukaista suorittamista.

Oppimateriaalit

Eriksson, A. 2011. Health-Promoting Leadership: A Study of the Concept and Critical Conditions for Implementation and Evaluation. NHV Report 2011:6. Doctoral Thesis. http://www.nhv.se/upload/biblioteket/andrea%20eriksson%20kappa.pd f)Health Impact Assessment. Past achivement, current understanding and future progress. 2013. Edited by Kemm, J., Oxford, UK: Oxford University Press. OR Integrating Health Impact Assessment with the Policy Process. Lessons and experiences from around the world. 2013. Edited by O’Mullane, M. Oxford, UK: Oxford University Press.IUPHE Accreditation/ Health Promotion Practitioners. http://www.iuhpe.orgJohnson, A. & Paton, K. 2007. Health Promotion and Health Services. Management for change.Leppo, K., Ollila, E., Peña, S., Wismar, M. & Cook, S. (ed.) 2013. Health in All Policies (HiAP). Seizing opportunities, implementing policies. Pages: 25-42, 307-338. http://www.euro.who.int/en/about-us/partners/observatory/publications/studies/health-in-all-policies-seizing-opportunities,-implementing-policiesQuigley, R., den Broeder, L., Furu, P., Bond, A., Cave, B. & Bos, R. 2006. Health Impact Assessment International Best Practice Principles, Special Publication Series No. 5. Fargo, USA: International Association for Impact Assessment. https://iaia.org/publicdocuments/special-publications/SP5.pdfStåhl, T., Wismar, M., Ollila, E., Lahtinen & Leppo, K. 2006. Health in All Policies. Prospects and potentials. Ministry of Social Affairs and Health. p. 3-20, 145-188.Tulevaisuuden asiantuntijuutta rakentamassa. FUTUREX – Future Experts -hanke. 2013. Toim. A. Rouhelo & H. Trapp. Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Brahean julkaisuja B:1 Turku:Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Brahea. (Viitattu 11.3.2016) http://futurex.utu.fi/julkaisut.php. (soveltuvin osin) WHO. Health2020. http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-policy/health-2020-the-european-policy-for-health-and-well-being

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen kontakteille ja webinaareihin.Terveyden edistämisen asiantuntijuuden portfolio

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot, työpajat, webinaarit 20 h Verkko-opiskelu 40 h Itsenäinen opiskelu 75 h Yhteensä 135 tuntia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kurssi arvostellaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty, arvosanat S (Hyväksytty) tai 0 (Hylätty).

H (Hyväksytty):
Opiskelija osaa kriittisesti arvioida omaa terveyden edistämisen asiantuntemustaan ​​kansainvälisten arviointikriteerien mukaisesti ja esittää omat kehittämiskohteensa terveyden edistämisen osaamisessa. Kurssin aikana opiskelija osoittaa kykyä oppia yhdessä ja jakaa asiantuntemusta. Hän tarkastelee toiminta-alansa ja palveluidensa muutoksia ja niiden vaikutusta terveyden edistämiseen ja johtamiseen tulevaisuuteen suuntautuneella ja kriittisellä tavalla. Opiskelija tietää, millaisia ​​verkostoja ja sidosryhmiä on mukana terveyden edistämisen toiminnassa hänen toiminta-alallaan. Hän omaksuu erilaisia ​​verkostoitumis- ja sidosryhmäyhteistyömenetelmiä sekä yhteistyömenetelmiä terveyden edistämisen strategian toteuttamiseksi ja tutkimukseen perustuvan toiminnan kehittämiseksi. Opiskelijat osaavat käyttää tutkimukseen perustuvia terveyden edistämisen johtamisen työkaluja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen ja johtamiseen julkisissa, yksityisissä tai kansalaisjärjestöissä.

0 (Hylätty):
Opiskelija ei saavuta kurssin osaamistavoitteita.

Lisätiedot

-

Siirry alkuun