Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijana kehittyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSZY0811-6S6S1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, ylempi AMK
Opettajat
Kari Jaatinen
Tapio Mäkelä
Ryhmät
YSJ16S1
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opintojakso
YSZY0811
Toteutukselle YSZY0811-6S6S1 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija tuntee oman alansa asiantuntijatehtävien vaatimukset uudistuvassa toimintaympäristössä ja osaa tunnistaa oman asiantuntijuuteensa vahvuudet ja kehittymisen haasteet sekä laatii niiden pohjalta henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa ja kehittymistavoitteensa. Osaa arvioida tulevaisuussuuntautuneesti ja kriittisesti oman toimialansa ja palveluiden muutoksia sekä niiden vaikutuksia osaamisen kehittämiseen. Kykenee asiantuntijuuden jatkuvaan kehittämiseen, yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen.

Sisältö

Asiantuntijuus, ammatillinen kasvu ja elinikäinen oppiminen.
Osaamisen analyysimenetelmät ja asiantuntijuuden kehittyminen. HOPS-ohjaus. Työelämän muutosten vaikutusten arviointi ja analyysi osaamisen kehittämisen näkökulmasta.

Oppimateriaalit

Lehtinen, E. & Palonen, T. 2011. Asiantuntijaosaamisen luonne ja osaamisen tunnistamisen haasteet.Ammattikasvatuksen aikakauskirja 13 (4), 24-42. (Viitattu 11.3.2016)http://www.okka-saatio.com/aikakauskirja/pdf/Aikak_4_2011_lehtinen.pdf. Luovuus, oppiminen ja asiantuntijuus, 2010. Toim. K. Collin, S. Paloniemi, H. Rasku-Puttonen & P. Tynjälä. Helsinki:WSOYpro.(Soveltuvin osin) Tulevaisuuden asiantuntijuutta rakentamassa. FUTUREX – Future Experts -hanke. 2013. Toim. A. Rouhelo & H. Trapp. Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Brahean julkaisuja B:1 Turku:Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Brahea. (Viitattu 11.3.2016) http://futurex.utu.fi/julkaisut.php. (soveltuvin osin)Salminen,J. 2015. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Helsinki : J-Impact.Oman asiantuntijuusalueen ajankohtainen materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOPS. Osaamisen ja asiantuntijuuden itsearvioinnit, oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja ohjauskeskustelut 24 h Itsenäinen ja verkko-opiskelu 111 h Yhteensä (yhden opintopisteen työmäärä on 27 tuntia).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

S (hyväksytty): Opiskelija pystyy asettamaan selkeät tavoitteet osaamisensa kehittämiselle ja laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman. Hän tunnistaa vahvuutensa ja kehittymisen kohteet. Hän pystyy arvioimaan asiantuntijuutensa kasvua ja jakamaan osaamistaan erilaisissa verkostoissa.

Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tuottaman osaamisen yleiset kriteerit ovat web-sivuilla (http://opinto-oppaat.jamk.fi/fi/Opinto-opas-yamk/). Opintojakson oppimistulokset arvioidaan suhteessa kunkin opintojakson osaamistavoitteisiin tietojen, taitojen ja yleisten pätevyyksien perusteella (Kansallinen ja eurooppalainen laatujärjestelmä NQF/EQF, taso 7).

Esitietovaatimukset

AMK-tutkinto

Lisätiedot

-

Siirry alkuun