Siirry suoraan sisältöön

Teollisuuden palveluliiketoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: YTTJ8501-9S0K2

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Teknologiaosaamisen johtaminen, ylempi AMK
Opettajat
Jaakko Oksanen
Minna Kervinen
Päivi Korpivaara
Ryhmät
YTJ19S1
Teknologiaosaamisen johtaminen
Opintojakso
YTTJ8501
Toteutukselle YTTJ8501-9S0K2 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee teollisuuden palveluliiketoiminnan käsitteet ja ymmärtää palveluiden johtamisen roolin osana yrityksen strategiaa. Opiskelija tuntee teollisuuden palveluiden hinnoittelu ratkaisuja. Opiskelija osaa tuotteistaa teollisuuden palveluja perustuen ympäristö-, asiakas-, kilpailija- ja itseanalyyseihin. Opiskelija osaa kehittää teollisuuden palveluita ja niiden toteutusta.

Sisältö

Palvelun määrittely,sisältö ja rakenne. Teollisuuden palvelut.
Palveluiden kehittäminen ja tuoteistaminen sekä tuotteistamisen asteet.
Palvelutarjonnan arviointi ja kehittäminen.
Palvelun konkretisointi ja hinnoittelu.

Oppimateriaalit

Opintomonisteet, Customer Oriented Industrial Services@ 2004 Kaija-Stiina Paloheimo, Ilkka Miettinen, Saara Brax, Helsinki University of Technology, BIT Research CentrePalvelujen tuotteistamisesta kilpailuetuaOpas yrityksilleElina Jaakkola, Markus Orava,Virpi VarjonenGrönroos, Christian. 2000. Service management and marketing : a customer relationship management approach. Chichester : WileyRekola, Katri. ; Haapio, Helena. 2009. Industrial services and service contracts : a proactive approach The Federation of Finnish Technology Industries . Helsinki : Teknologiainfo Teknova, 2009.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kontaktitunnit, harjoitustyöt ja muut oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 32 h Harjoitustyöt 80 h Itsenäinen työskentely 23 h Yhteensä 135 h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 (välttävä)
Opiskelija tuntee teollisuuden palveluiden toimintaympäristön ja määritelmät. Hän osaa tulkita asiakas-, kilpailija- ja itseanalyysien tuottamaa informaatiota valmiista aineistosta. Opiskelija tietää, miten analyysejä voidaan hyödyntää päätöksenteossa.

2 (tyydyttävä)
Opiskelija osaa itsenäisesti hyödyntää teollisuuden palveluiden toimintaympäristö-, asiakas-, kilpailija- ja itseanalyysejä käytännössä.

3 (hyvä)
Opiskelija osaa arvioida teollisuuden palvelujen kehittämistarpeita ja osaa ehdottaa palveluiden tarjontastrategioita ja esittää niihin kehittämisehdotuksia.

4 (kiitettävä)
Opiskelija pystyy kriittisesti arvioimaan teollisuuden palvelujen toteutuksen johtamisen tilaa sekä muuttamaan ja kehittämään vallitsevia käytäntöjä.

5 (erinomainen)
Opiskelija pystyy kehittämään/määrittelemään uuden liiketoiminnassa hyödynnettävän teollisuuden palvelutuotteen, jolla on kytkentä käytännön toteutuksen tasolle.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 (hyvä) Opiskelija osaa arvioida teknologia-alan palvelujen kehittämistarpeita ja osaa ehdottaa palveluiden tarjontastrategioita ja esittää niihin kehittämisehdotuksia.

4 (kiitettävä) Opiskelija pystyy kriittisesti arvioimaan teknologia-alan palvelujen toteutuksen johtamisen tilaa sekä muuttamaan ja kehittämään vallitsevia käytäntöjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 (erinomainen) Opiskelija pystyy kehittämään/määrittelemään uuden liiketoiminnassa hyödynnettävän teknologia-alan palvelutuotteen, jolla on kytkentä käytännön toteutuksen tasolle.

Esitietovaatimukset

-

Siirry alkuun