Teollisuuden palveluliiketoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: YTTJ8501-9S0K2
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtaminen, ylempi AMK
- Opettajat
- Jaakko Oksanen
- Minna Kervinen
- Päivi Korpivaara
- Ryhmät
-
YTJ19S1Teknologiaosaamisen johtaminen
- Opintojakso
- YTTJ8501
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee teollisuuden palveluliiketoiminnan käsitteet ja ymmärtää palveluiden johtamisen roolin osana yrityksen strategiaa. Opiskelija tuntee teollisuuden palveluiden hinnoittelu ratkaisuja. Opiskelija osaa tuotteistaa teollisuuden palveluja perustuen ympäristö-, asiakas-, kilpailija- ja itseanalyyseihin. Opiskelija osaa kehittää teollisuuden palveluita ja niiden toteutusta.
Sisältö
Palvelun määrittely,sisältö ja rakenne. Teollisuuden palvelut.
Palveluiden kehittäminen ja tuoteistaminen sekä tuotteistamisen asteet.
Palvelutarjonnan arviointi ja kehittäminen.
Palvelun konkretisointi ja hinnoittelu.
Oppimateriaalit
Opintomonisteet, Customer Oriented Industrial Services@ 2004 Kaija-Stiina Paloheimo, Ilkka Miettinen, Saara Brax, Helsinki University of Technology, BIT Research CentrePalvelujen tuotteistamisesta kilpailuetuaOpas yrityksilleElina Jaakkola, Markus Orava,Virpi VarjonenGrönroos, Christian. 2000. Service management and marketing : a customer relationship management approach. Chichester : WileyRekola, Katri. ; Haapio, Helena. 2009. Industrial services and service contracts : a proactive approach The Federation of Finnish Technology Industries . Helsinki : Teknologiainfo Teknova, 2009.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kontaktitunnit, harjoitustyöt ja muut oppimistehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 32 h Harjoitustyöt 80 h Itsenäinen työskentely 23 h Yhteensä 135 h opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 (välttävä)
Opiskelija tuntee teollisuuden palveluiden toimintaympäristön ja määritelmät. Hän osaa tulkita asiakas-, kilpailija- ja itseanalyysien tuottamaa informaatiota valmiista aineistosta. Opiskelija tietää, miten analyysejä voidaan hyödyntää päätöksenteossa.
2 (tyydyttävä)
Opiskelija osaa itsenäisesti hyödyntää teollisuuden palveluiden toimintaympäristö-, asiakas-, kilpailija- ja itseanalyysejä käytännössä.
3 (hyvä)
Opiskelija osaa arvioida teollisuuden palvelujen kehittämistarpeita ja osaa ehdottaa palveluiden tarjontastrategioita ja esittää niihin kehittämisehdotuksia.
4 (kiitettävä)
Opiskelija pystyy kriittisesti arvioimaan teollisuuden palvelujen toteutuksen johtamisen tilaa sekä muuttamaan ja kehittämään vallitsevia käytäntöjä.
5 (erinomainen)
Opiskelija pystyy kehittämään/määrittelemään uuden liiketoiminnassa hyödynnettävän teollisuuden palvelutuotteen, jolla on kytkentä käytännön toteutuksen tasolle.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 (hyvä) Opiskelija osaa arvioida teknologia-alan palvelujen kehittämistarpeita ja osaa ehdottaa palveluiden tarjontastrategioita ja esittää niihin kehittämisehdotuksia.
4 (kiitettävä) Opiskelija pystyy kriittisesti arvioimaan teknologia-alan palvelujen toteutuksen johtamisen tilaa sekä muuttamaan ja kehittämään vallitsevia käytäntöjä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (erinomainen) Opiskelija pystyy kehittämään/määrittelemään uuden liiketoiminnassa hyödynnettävän teknologia-alan palvelutuotteen, jolla on kytkentä käytännön toteutuksen tasolle.
Esitietovaatimukset
-