Qualitative Research (5op)
Toteutuksen tunnus: YZ00CB90-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2025 - 08.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 19.01.2026 - 10.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Master's Degree Programme in Sport and Exercise Physiotherapy
- Master's Degree Programme in Advanced Practice Nursing
- Opettajat
- Johanna Heikkilä
- Hanna Hopia
- Vastuuopettaja
- Hanna Hopia
- Ryhmät
-
ZJAYSN25SMAvoin AMK, sote, YAMK-väylät, Advanced Practice Nursing
-
YSP25S1Master's Degree Programme in Sport and Exercise Physiotherapy
-
YSN25SMMaster's Degree Programme in Advanced Practice Nursing (YAMK)
- Opintojakso
- YZ00CB90
Toteutukselle Qualitative Research YZ00CB90-3018 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
0-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu 100 % online. Alla webinaarit, jotka pidetään aina Helsinki aikaa.
21.1 klo 15-16.30
4.2 klo 15-16.30
18.3 klo 15-16.30
4.3 klo 15-16.30
18.3 klo 15-16.30
1.4 klo 15-16.30
Alla olevat kaksi esitys-webinaaria ovat vaihtoehtoisia, opiskelija voi valita kumpaan osallistuu.
29.4 klo 14-17
6.5 klo 14-17
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät laadullisen tutkimuksen kokonaisuutta ja osaat hyödyntää laadullista tutkimusta ja sen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.
Opintojakson osaamiset
Eettinen osaaminen
Ennakoiva kehittäminen
Oppimaan oppiminen
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi sinulla on kokonaiskuva laadullisen tutkimuksen teoreettisista perusteista ja menetelmistä.
Ymmärrät laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia.
Tunnistat erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen.
Ymmärrät tutkimusetiikan merkityksen laadullisessa tutkimuksessa.
Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Toteutustavat
Webinaareihin osallistuminen
Oppimistehtävien suorittaminen
Sisältö
Opintojaksolla opit laadullisen tutkimuksen prosessin, eoreettisenperustan ja sen lähestymistavoista ja tutkimusmenetelmistä, tutkimusaiheesi valintaan ja rajaamiseen sekä tutkimustehtäväsi muotoiluun liittyvistä perusteista. Opit myös aineiston keräämiseen ja analysointiin liittyvistä metodeista, tutkimuksen luotettavuuden varmistamisesta sekä eettisistä periaatteista ja käytänteistä. Tiedät kirjallisuuskatsaukset
Arvioitavatyö:
Laadullinen minitutkimus
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu 100 % online. Alla webinaarit, jotka pidetään aina Helsinki aikaa.
21.1 klo 15-16.30
4.2 klo 15-16.30
18.2 klo 15-16.30
4.3 klo 15-16.30
18.3 klo 15-16.30
1.4 klo 15-16.30
Alla olevat 2 webinaaria ovat vaihtoehtoisia, opiskelija voi valita kumpaan osallistuu.
29.4 klo 14-17
6.5 klo 14-17
Oppimateriaalit
Pope, C., Mays, N. (Eds). (2020). Qualitative Research in Health Care. John Wiley & Sons, 2020. Chapters 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 11,15.
Silverman, D. (2024). Interpreting Qualitative Research. Sage Publications, 7th ed.
The Finnish National Board on Research Integrity TENK. https://tenk.fi/en
Resnik, D. B. (2015). What is Ethics in Research & Why is It Important? National Institute of Environmental Health Sciences. What is Ethics in Research & Why is it Important? (ucdavis.edu)
Kyngäs, H. (2020). Inductive Content Analysis. In: Kyngäs, H., Mikkonen, K., Kääriäinen, M. (eds) The Application of Content Analysis in Nursing Science Research. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-30199-6_2
Kyngäs, H., Kaakinen, P. (2020). Deductive Content Analysis. In: Kyngäs, H., Mikkonen, K., Kääriäinen, M. (eds) The Application of Content Analysis in Nursing Science Research. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-30199-6_3
Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107-115. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. (Eds). (2011). Handbook of qualitative research. (4th ed.). Sage. OR
Eriksson, P., & Kovalainen, A. (2008). Qualitative Methods in Business Research. Sage. OR
Bryman, A. (2012). Social research methods. Oxford University Press cop.
Burns, N., & Grove, S. K. (2005). The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. (5th ed.). Elsevier/Saunders Cop. or the latest edition
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään seuraavia opetusmetodeja:
Verkkoluennot, opiskelijoiden esitykset webinaareissa
Harjoitukset, erilaiset tehtävät
Opiskelijat saavat opettajilta ohjausta liittyen opintojakson tehtävään. He saavat myös palautetta tehtävästä opettajilta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat sovitaan opintojakson ensimmäisellä webinaarikerralla.
Opintojakson tehtävän palautuspäivät (3) informoidaan ensimmäisellä webinaarikerralla.
Kansainvälisyys
Kansainvälistä kurssikirjallisuutta käytetään opintojaksolla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen tai hyväksilukeminen on mahdollista Jamkin Peppi ohjeistuksessa esitetyllä tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste tarkoittaa laskennallisesti keskimäärin 27 tunnin työtä. Kuormitus jakautuu eri tavoin opintojakson toteutustavasta riippuen.
-------------------
Tällä opintojaksolla ajankäyttö ja kuormitus jakautuu seuraavasti:
Kokonaiskuorma: 135 t
Webinaarit: 12 t
Tenttiin valmistautuminen: 62 t
Opintojakson tehtävä: 61 t
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä1
Opiskelija tietää laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia laadullisia aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija ymmärtää miten arvioidaan laadullista tutkimusta. Opiskelija tuntee miten laadullista tutkimusta on sovellettu oman alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Tyydyttävä 2
Opiskelija soveltaa laadullisen tutkimuksen teoreettisia perusteita, vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija osaa toteuttaa laadullisen aineiston keruun, joka soveltuu erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija osaa soveltaa laadullista tutkimusta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opiskelija hallitsee laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet, vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija osaa analysoida erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön. Opiskelija osaa analysoida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Kiitettävä 4
Opiskelija osaa luoda synteesin laadullisen tutkimuksen vahvuuksista ja heikkouksista. Opiskelija osaa luoda uutta tietoa käyttämällä hyödyksi laadullista aineistoa ja menetelmiä. Opiskelija osaa tutkia ja kehittää omaa alaansa hyödyntämällä laadullista tutkimusta uuden tiedon tuottamiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija tarkastelee kriittisesti laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelija arvioi kriittisesti laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Esitietovaatimukset
Kehittämis-ja tutkimustoiminta tai vastaava osaaminen.
Lisätiedot
Arviointimenetelmät:
Opintojakson arvionti on numeraalinen 1-5. Arviointi perustuu 50 % tenttiin ja 50 % opintojakson tehtävään.
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja kriteeriperusteista ja siinä opiskelijan itsearvioinnilla on tärkeä rooli.
Ks. myös arviointiasteikko.