Siirry suoraan sisältöön

Tutkiva kehittäminen (5op)

Toteutuksen tunnus: YZ00CK87-3044

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.08.2025 - 15.01.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
TA16 - Biotalousinstituutti
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Kestävä energia, ylempi AMK
Opettajat
Laura Vertainen
Hannariina Honkanen
Vastuuopettaja
Laura Vertainen
Ryhmät
YTK25K1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
Opintojakso
YZ00CK87

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 0 min.

Aika Aihe Tila
La 30.08.2025 klo 10:00 - 15:00
(5 t 0 min)
Tutkiva kehittäminen
Verkko-opetus
Pe 03.10.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Tutkiva kehittäminen YZ00CK87-3044
Verkko-opetus
Pe 31.10.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Tutkiva kehittäminen YZ00CK87-3044
Verkko-opetus
Pe 28.11.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Tutkiva kehittäminen YZ00CK87-3044
Verkko-opetus
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät tutkivan otteen merkityksen työelämän kehittämisessä ja saat koottua itsellesi oman työkalupakin työelämän kehittämismenetelmistä.

Opintojakson osaamiset
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Oppimaan oppiminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan eron. Ymmärrät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita eli metodologisia lähtökohtia. Tiedät tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessin. Hallitset ja osaat soveltaa joitakin työelämän kehittämismenetelmiä oman alasi kehittämistoiminnassa. Ymmärrät tutkimusetiikan ja hyvän tieteellsen käytännön merkityksen tutkivassa kehittämistoiminnassa.

Toteutustavat

Workshops
Literature-based development report production

Sisältö

Tutkivan kehittämisen lähtökohdat ja metodologia
Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkivan kehittämisen prosessi ja sen hallinta
Kehittämismenetelmät, aineistot ja aineistojen analyysit
Arviointi osana tutkivaa kehittämistä

Arvioitavat kohdat:
Verkkokokeen osuus arvosanasta on 50 %.
E-posterin osuus arvosanasta on 50 %.

Oppimateriaalit

Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4

Muu opetusmateriaali:
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
tai
Kehittämistutkimus opetusalalla. 2013. Toim. J. Pernaa, Jyväskylä:PS-kustannus. (soveltuvin osin)

Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2023. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan HTK-ohje 2023. www.tenk.fi

Opetusmenetelmät

Yksilölliset ja ryhmässä tehtävät oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely verkossa
Webinaarit sisältäen verkkoluennot ja -keskustelut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- webinaariosallistumiset (luennot ja keskustelut) 20 tuntia
- oppimistehtävät 75 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kurssi arvostellaan asteikolla Hyväksytty/Hylätty, merkitään S (Hyväksytty) tai 0 (Hylätty).

H (Hyväksytty):
Osaat vertailla tutkimuspohjaisen kehittämisen ja akateemisen tutkimuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Osaat analysoida kehittämisaiheeseesi sopivia kehittämisprosesseja ja -menetelmiä sekä pohtia ja arvioida niiden soveltuvuutta kirjallisuuden avulla. Ymmärrät tutkimusetiikan merkityksen tutkimuspohjaisessa kehittämisessä. Osaat laatia aiheehdotuksen opinnäytetyöllesi.

0 (Hylätty):
Opiskelija ei saavuta kurssin osaamistavoitteita.

Siirry alkuun