Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisyys kehittämisessä (5op)

Toteutuksen tunnus: YZ00CL08-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.11.2025 - 08.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 30.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
Opettajat
Emilia Lahdenperä
Marika Puttonen
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
YSB25SM
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), sosiaali- ja terveysala
YJS25SM
Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
ZJAYSB25SM
Avoin AMK, sote, YAMK- Väylät, Projektijohtaminen
ZJAYJS25SM
Avoin AMK, sote, Johtamisen tutkinto-ohjelman YAMK-väylä
Opintojakso
YZ00CL08

Toteutukselle Asiakaslähtöisyys kehittämisessä YZ00CL08-3005 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Ohjauswebinaarit kevätlukukauden 2026 aikana kahden viikon välein. Opintojakson voi suorittaa omaan tahtiin. Luennot ovat tallenteita.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi sinulla on kyky ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa, hallitset asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osaat soveltaa niitä omalla toimialallasi.
Tunnistat asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä. Opintojakosn jälkeen sinulla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Osaat arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.

Opintojakson osaamiset:
- Eettisyys
- Oppimaan oppiminen
- Ennakoiva kehittäminen

Sisältö

Huom! Opintojakso on tarkoitettu vain hyvinvointialojen ammattilaisille tai opiskelijoille.

Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä (Muotoiluajattelu, design thinking) 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä: Kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op

Aika ja paikka

Ohjauswebinaarit, jotka toteutuvat Zoomissa. Kaikki opintojakson ohjauswebinaarit ovat vapaaehtoisia. Niissä käsitellään opintojakson teemoja ja saadaan ohjausta tehtävien tekemiseen opiskelijalähtöisesti.

Oppimateriaalit

Huom. Kirjoja käytetään opiskelussa soveltuvin osin ja tarvepohjaisesti.

Hassi, L., Maila, R., & Paju, S. (2015). Kehitä kokeillen: Organisaation käsikirja. Talentum Pro.

Hujala, A., & Taskinen, H. (2020). Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press.

Koivisto, M., Säynäjäkangas, J., & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.

Pakarinen, A., & Pakarinen, A. (2023). Design thinking in healthcare: From problem to innovative solutions (1st ed. 2023.). Springer Nature Switzerland AG. https://doi.org/10.1007/978-3-031-24510-7

Poskela, J., Kutinlahti, P., Hanhike, T., Martikainen, M. & Urjankangas, H-M. 2015. Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoministeriön juklaisuja 67/2015.

Saarijärvi, H., & Puustinen, P. (2020). Strategiana asiakaskokemus: Miksi, mitä, miten? Docendo.

Stickdorn, M., & Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design in the real world : a practitioner's handbook (First edition.). O'Reilly Media, Inc.

+ muu opintojaksolla ilmoitettu aineisto.

Opetusmenetelmät

Luentotallenteet
Ohjauswebinaarit
Itsenäinen opiskelu
Tehtävien työstäminen yksilönä ja ryhmässä
Itsearviointi
Reflektio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla toimitaan tutkintosäännön mukaisin periaattein.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tule mukaan kehittämään omaa osaamistasi asiakaslähtöisenä kehittäjänä. Opintojakso tarjoaa sinulle monipuolisia työkaluja ja osaamista, joiden avulla viet kehittämisosaamisesi uudelle tasolle. Opintojakso on sopivan haastava, ajankohtainen ja kiinnostava kokonaisuus lisättäväksi asiakaslähtöisen kehittäjän työkalupakkiisi. Opintojakson aikana pääset myös vahvistamaan tekoälyn lukutaitoasi ja saat osaamista siitä, miten tekoäly voi auttaa sinua asiakaslähtöisenä kehittäjänä.

Opintojakson sisältö:
Asiakaslähtöinen ajattelutapa palvelujen kehittämisessä 1 op
Asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämisen menetelmiä ja viitekehyksiä 2 op
Asiakaskokemus ja sen johtaminen 1 op
Palvelujen asiakaslähtöisen kehittämisen hyödyt ja haasteet hyvinvointipalveluissa 1 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija osoittaa kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee jonkin asiakaslähtöisen palvelujen kehittämismenetelmän ja osaa soveltaa sitä omassa toimintaympäristössään.
- Opiskelija ymmärtää, mitä asiakaskokemuksella tarkoitetaan ja ymmärtää sen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa asiakaslähtöisen kehittämisen tarpeiden tunnistamisessa.
- Opiskelija tunnistaa ammattialan eettiset periaatteet ja arvot palvelujen kehittämisen kontekstissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- Opiskelija osoittaa edistynyttä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä ja osoittaa kykyä soveltaa niitä omalla toimialallaan.
- Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti.
- Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osoittaa edistynyttä ja kriittistä kykyä ajatella asiakaslähtöisesti kehittämisen kontekstissa.
- Opiskelija hallitsee useampia asiakaslähtöisiä palvelujen kehittämismenetelmiä, osaa soveltaa niitä kehittämisessä ja kykenee arvioimaan erilaisten menetelmien käyttöä suhteessa kehittämisen tarpeeseen.
- Opiskelija tunnistaa asiakaskokemuksen johtamisen merkityksen palvelujen kehittämisessä ja osaa soveltaa osaamistaan vaativiin käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelijalla on tiedolliset ja taidolliset valmiudet hyödyntää tutkimustietoa, jonka avulla kehittämisen tarpeita voidaan kohdentaa ja ennakoida asiakaslähtöisesti. Opiskelija osoittaa kykyä soveltaa tietoa vaativiin käytännön työelämän haasteisiin.
- Opiskelija osaa arvioida ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä. Lisäksi opiskelija tunnistaa ja analysoi tulevaisuuden ilmiöitä, jotka haastavat ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista palvelujen kehittämisessä.

Esitietovaatimukset

Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto tai vastaava.

Siirry alkuun