Siirry suoraan sisältöön

Leikki ja liikunta lapsen kehityksen ja oppimisen tukenaLaajuus (5 op)

Tunnus: SZ00BB86

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Maija Jylhä

Osaamistavoitteet

Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.

Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen

Sisältö

Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena

Esitietovaatimukset

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.

2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.

4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

21.05.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Timo Hintikka
  • Maija Jylhä
Vastuuopettaja

Maija Jylhä

Tavoitteet

Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.

Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen

Sisältö

Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa.

Tällä opintojaksolla opiskelet leikkiin, lasten oppimisvaikeuksiin ja lapsen leikkiä tukeviin keinoihin liittyvää teoriaa kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti. Teemme yhdessä lapsen leikkiä tukevia liikunnallisia harjoituksia. Teet itsenäisesti pienryhmätoteutuksena lapsen leikin havainnoinnin käytännön tilanteessa. Kirjallisena tehtävänä teet leikin havainnoinnista raportin.

Luennot, käytännön harjoitukset, leikin havainnoinnin suunnittelu, toteutus ja kirjallinen raportointi. Osallistumista kontaktitunneille edellytetään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit ja lähiopetus 1,5op
Kontaktitunneille valmistautuminen 0,5op
Leikin havainnointi ja raportointi 3op

Lisätietoja opiskelijoille

EduFutura/ yliopisto 10 paikkaa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.

2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.

4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 10.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Maija Jylhä
Vastuuopettaja

Maija Jylhä

Tavoitteet

Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.

Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen

Sisältö

Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa.

Tällä opintojaksolla opiskelet leikkiin, lasten oppimisvaikeuksiin ja lapsen leikkiä tukeviin keinoihin liittyvää teoriaa kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti. Teemme yhdessä lapsen leikkiä tukevia liikunnallisia harjoituksia. Teet itsenäisesti pienryhmätoteutuksena lapsen leikin havainnoinnin käytännön tilanteessa. Kirjallisena tehtävänä teet leikin havainnoinnista raportin.

Webinaarit, käytännön harjoitustunnit, leikin havainnoinnin suunnittelu, toteutus ja kirjallinen raportointi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit ja lähiopetus 1,5op
Kontaktitunneille valmistautuminen 0,5op
Leikin havainnointi ja raportointi 3op

Lisätietoja opiskelijoille

EduFutura/ yliopisto 8 paikkaa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.

2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.

4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

07.09.2023 - 27.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Maija Jylhä
Vastuuopettaja

Maija Jylhä

Tavoitteet

Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.

Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen

Sisältö

Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa.

Tällä opintojaksolla opiskelet leikkiin, lasten oppimisvaikeuksiin ja lapsen leikkiä tukeviin keinoihin liittyvää teoriaa kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti. Teemme yhdessä lapsen leikkiä tukevia liikunnallisia harjoituksia. Teet itsenäisesti pienryhmätoteutuksena lapsen leikin havainnoinnin käytännön tilanteessa. Kirjallisena tehtävänä teet leikin havainnoinnista raportin.

Webinaarit, käytännön harjoitustunnit, leikin havainnoinnin suunnittelu, toteutus ja kirjallinen raportointi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit ja lähiopetus 1,5op
Kontaktitunneille valmistautuminen 0,5op
Leikin havainnointi ja raportointi 3op

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 5 paikkaa
EduFutura/ yliopisto 5 paikkaa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.

2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.

4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 30.04.2023

Ajoitus

15.05.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Timo Hintikka
  • Maija Jylhä
Vastuuopettaja

Maija Jylhä

Tavoitteet

Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.

Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen

Sisältö

Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa.

Tällä opintojaksolla opiskelet leikkiin, lasten oppimisvaikeuksiin ja lapsen leikkiä tukeviin keinoihin liittyvää teoriaa kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti. Teemme yhdessä lapsen leikkiä tukevia liikunnallisia harjoituksia. Teet itsenäisesti pienryhmätoteutuksena lapsen leikin havainnoinnin käytännön tilanteessa. Kirjallisena tehtävänä teet leikin havainnoinnista raportin.

Luennot, käytännön harjoitukset, leikin havainnoinnin suunnittelu, toteutus ja kirjallinen raportointi. Osallistumista kontaktitunneille edellytetään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit ja lähiopetus 1,5op
Kontaktitunneille valmistautuminen 0,5op
Leikin havainnointi ja raportointi 3op

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 5 paikkaa
EduFutura/ yliopisto 10 paikkaa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.

2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.

4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 30.04.2022

Ajoitus

23.05.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 15

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Maija Jylhä
Vastuuopettaja

Maija Jylhä

Tavoitteet

Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.

Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen

Sisältö

Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa.

Tällä opintojaksolla opiskelet leikkiin, lasten oppimisvaikeuksiin ja lapsen leikkiä tukeviin keinoihin liittyvää teoriaa kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti. Teemme yhdessä lapsen leikkiä tukevia liikunnallisia harjoituksia. Teet itsenäisesti pienryhmätoteutuksena lapsen leikin havainnoinnin käytännön tilanteessa. Kirjallisena tehtävänä teet leikin havainnoinnista raportin.

Luennot, käytännön harjoitukset, leikin havainnoinnin suunnittelu, toteutus ja kirjallinen raportointi. Osallistumista kontaktitunneille edellytetään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaarit ja lähiopetus 1,5op
Kontaktitunneille valmistautuminen 0,5op
Leikin havainnointi ja raportointi 3op

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 5 paikkaa
EduFutura/ yliopisto 5 paikkaa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.

2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.

4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 15

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Timo Hintikka
  • Maija Jylhä
Vastuuopettaja

Maija Jylhä

Tavoitteet

Tarkoitus
Tämän opintojakson aikana tutustut leikin havainnointimenetelmiin ja lasten oppimisvaikeuksiin. Ymmärrät miten liikunnallisen leikin kautta voit tukea lapsen osallistumista leikkiin.
Tavoitteet
Tiedät leikin merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa ja osaat käyttää leikin havainnoinnin, arvioinnin, ohjaamisen ja tukemisen keinoja toiminnallisissa tilanteissa, Tunnet lasten oppimisvaikeuksien monimuotoisuuden sekä niiden yhteyden lapsen leikkivalmiuksiin, Ymmärrät liikunnallisen leikin mahdollisuudet tukea lapsen leikkiin osallistumista.

Opintojakson osaamiset
- Ohjausosaaminen

Sisältö

Leikin määrittely, teoriat, kehitysvaiheet ja lajit, leikin ohjaaminen ja tukeminen sekä leikin merkitys. Leikin havainnointimenetelmät. Havaintomotoriikan, kognitiivisten, kielellisten taitojen ja sosiaalisten suhteiden vaikutukset oppimisvaikeuksien taustalla. Liikunnalliset leikit havaintomotoriikan, kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen tukena

Opetusmenetelmät

Tällä opintojaksolla opiskelet leikkiin, lasten oppimisvaikeuksiin ja lapsen leikkiä tukeviin keinoihin liittyvää teoriaa kontaktiopetuksessa ja itsenäisesti. Teemme yhdessä lapsen leikkiä tukevia liikunnallisia harjoituksia. Teet itsenäisesti pienryhmätoteutuksena lapsen leikin havainnoinnin käytännön tilanteessa. Kirjallisena tehtävänä teet leikin havainnoinnista raportin. Loppuseminaarissa esittelet havainnointikokemuksesi muulle ryhmälle.

Luennot, käytännön harjoitukset, leikin havainnoinnin suunnittelu, toteutus ja kirjallinen raportointi ja seminaari. Osallistumista kontaktitunneille ja webinaareihin edellytetään.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin amk 5 paikkaa
Edu Futura 10 paikkaa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 Leikin havainnointitehtävässä esität asiaankuuluvia, mutta irrallisia asioita ja epätarkkoja havaintoja. Käytät joko vähän tai vanhoja tai toissijaisia lähteitä. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen.

2 Leikin havainnointitehtävässä osaat esittää asiaankuuluvia havaintoja ja lapsen ikätason mukaista leikkiä, mutta ne jäävät toisistaan irrallisiksi. Kokonaisuus ei ole johdonmukainen. Esitys on hajanainen eikä siitä välity ”punaista lankaa”.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 Leikin havainnointitehtävässä esität havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ja ikätason mukaisen leikkitoiminnan, Havainnoinnin tulokset ja lapsen ikätason mukainen leikin yhdistäminen jää niukaksi. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita, mutta perustelut puuttuvat, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet sekä leikin tukemisen mahdollisuuksia, mutta niiden perustelu ja yhdistäminen ei tule esille. Tehtävän esitys on selkeä.

4 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen muutamasta eri näkökulmista ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita perustellen, Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja muutamia leikin tukemisen mahdollisuuksia sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Leikin havainnointitehtävässä osaat yhdistellä havainnointitilanteesta nousseita havaintoja lapsen ikätason mukaiseen leikkitoimintaan perustellen useasta eri näkökulmasta ja käytät käsitteitä jäsentyneesti. Käsittelet havainnoinnin tuotosta ja opintojakson aikana esitettyjä aihealueita huolellisesti perustellen ja pohtien. Esität tukea tarvitsevan lapsen leikin haasteet ja leikin tukemisen mahdollisuuksia monipuolisesti sekä perustelet ne tarkasti. Tehtävän esitys on hyvin jäsennelty.

Esitietovaatimukset

-