Siirry suoraan sisältöön

Laboratoriopalvelu-projektiLaajuus (1 - 5 op)

Tunnus: TKPP0150

Laajuus

1 - 5 op

Opetuskieli

  • suomi
  • englanti

Vastuuhenkilö

  • Matti Siistonen

Osaamistavoitteet

Teollisuustekniikan laboratorioympäristö on oppimisympäristö joka parantaa opiskelijoiden valmiuksia kehitys-, suunnittelu-, testaus- ja valmistusprojektien suorittamiseen. Laboratoriopalvelu-projektissa pääset hyödyntämään laboratioriympäristöä omien tai yritysten ideoiden kehittämiseen.

Opintojakson käytyäsi tunnistat organisaatiossa olevan kehittämistarpeen ja kykenet valitsemaan ongelmanratkaisuun soveltuvan toimintatavan ja laatimaan sille aikataulutuksen. Osaat laatia ammattialaasi liittyvän projektisuunnitelman sekä toteutttaa projektin ottaen huomioon oman roolisi projektiryhmässä ja projektin vaiheet. Osaat hyödyntää muilla opintojaksoilla hankittuja tietoja ja taitoja projektin toteutuksessa sekä hankkimaan tarvittaessa lisätietoja eri lähteistä. Pystyt perustelemaan projektitoiminnassa tehtyjä ratkaisuja, reflektoimaan omaa ja toisten toimintaa sekä raportoimaan projektin kulusta ja saavutetuista tuloksista sekä suullisesti että kirjallisesti.

Tutkimukset ja tiedonhaku:
Osaat analysoida ja ratkaista teknisiä ongelmia.

Tekniikan soveltaminen käytäntöön:
Osaat kehittää erilaisia tuotteita, prosesseja ja järjestelmiä.

Sisältö

Erilaisten laboratorioympäristöjen hyödyntäminen kehittämiseen, suunnitteluun, testaamiseen, mittaamiseen, simulointiin, protoiluun tai valmistamiseen liittyen, projektin sisällöstä riippuen. Projektin suunnittelu, toteutus, seuranta, johtaminen ja raportointi, kirjallisesti ja suullisesti. Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen. Tiimit arvioivat projektien onnistumista yhdessä asiakkaiden ja opettajien kanssa.

Esitietovaatimukset

Projektinhallinnan ja siihen liittyvien prosessien ymmärtäminen, oman alan perusopinnot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Projektista laaditaan aina itse- ja vertaisarviointi, joissa projektissa suoriutuminen arvioidaan suhteessa oppimistavoitteisiin. Toimeksiantaja arvioi sisältötavoitteen saavuttamista ja lopputuloksen käytettävyyttä ja yhteistyön sujuvuutta omasta näkökulmastaan.

Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 05.01.2023

Ajoitus

01.08.2020 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

1 - 5

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologiayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Konetekniikka (AMK)
Opettaja
  • Matti Siistonen
Vastuuopettaja

Matti Siistonen

Ryhmät
  • TKN21VK
    Konetekniikka (AMK), vaihto-opiskelu/Exchange studies

Tavoitteet

Teollisuustekniikan laboratorioympäristö on oppimisympäristö joka parantaa opiskelijoiden valmiuksia kehitys-, suunnittelu-, testaus- ja valmistusprojektien suorittamiseen. Laboratoriopalvelu-projektissa pääset hyödyntämään laboratioriympäristöä omien tai yritysten ideoiden kehittämiseen.

Opintojakson käytyäsi tunnistat organisaatiossa olevan kehittämistarpeen ja kykenet valitsemaan ongelmanratkaisuun soveltuvan toimintatavan ja laatimaan sille aikataulutuksen. Osaat laatia ammattialaasi liittyvän projektisuunnitelman sekä toteutttaa projektin ottaen huomioon oman roolisi projektiryhmässä ja projektin vaiheet. Osaat hyödyntää muilla opintojaksoilla hankittuja tietoja ja taitoja projektin toteutuksessa sekä hankkimaan tarvittaessa lisätietoja eri lähteistä. Pystyt perustelemaan projektitoiminnassa tehtyjä ratkaisuja, reflektoimaan omaa ja toisten toimintaa sekä raportoimaan projektin kulusta ja saavutetuista tuloksista sekä suullisesti että kirjallisesti.

Tutkimukset ja tiedonhaku:
Osaat analysoida ja ratkaista teknisiä ongelmia.

Tekniikan soveltaminen käytäntöön:
Osaat kehittää erilaisia tuotteita, prosesseja ja järjestelmiä.

Sisältö

Erilaisten laboratorioympäristöjen hyödyntäminen kehittämiseen, suunnitteluun, testaamiseen, mittaamiseen, simulointiin, protoiluun tai valmistamiseen liittyen, projektin sisällöstä riippuen. Projektin suunnittelu, toteutus, seuranta, johtaminen ja raportointi, kirjallisesti ja suullisesti. Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen. Tiimit arvioivat projektien onnistumista yhdessä asiakkaiden ja opettajien kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Vaihtoo-opiskelijoille 10 paikkaa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Projektista laaditaan aina itse- ja vertaisarviointi, joissa projektissa suoriutuminen arvioidaan suhteessa oppimistavoitteisiin. Toimeksiantaja arvioi sisältötavoitteen saavuttamista ja lopputuloksen käytettävyyttä ja yhteistyön sujuvuutta omasta näkökulmastaan.

Esitietovaatimukset

Projektinhallinnan ja siihen liittyvien prosessien ymmärtäminen, oman alan perusopinnot.

Enrollment

01.08.2023 - 15.01.2024

Timing

28.08.2023 - 30.04.2024

Number of ECTS credits allocated

1 - 5

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Technology

Campus

Main Campus

Teaching languages
  • English
Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Teachers
  • Matti Siistonen
Groups
  • TKN23VS
    Konetekniikka (AMK), vaihto-opiskelu/Exchange studies
  • TKN24VK
    Konetekniikka (AMK), vaihto-opiskelu/Exchange studies

Objective

Industry technology’s laboratory environments is a learning environment enhancing students capabilities to conduct development-, design-, testing-, manufacturing- and prototyping projects. You engage to hands-on laboratory work to meet either for your own business idea or for a local or global company.

You recognize the development requirements in the organization and select the most appropriate method for reaching the goal, problem solving and scheduling. You are able to prepare a project plan related to his field, execute the project while taking into account your role in the project team and the stage in the project. You are able to justify the solutions made, to reflect your own and others performances as well as to report the project activities and the results both orally and in writing.

Investigations and information retrieval:
You can analyze and solve technical challenges.

Engineering practice:
You can use appropriate methods in a product development process and develop different kind of products, processes and systems.

Content

Different laboratory environments possibilities, developing, design, testing, measuring, simulation, prototyping or manufacturing, depending on the content of the project. Project planning, initiation, execution, monitoring, management, evaluation and reporting. Application of project management tools. The teams will evaluate the performance of their project together with clients (if any) and teachers.

Evaluation scale

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Assessment is based on learning objectives and the outcome of the project. Assessment is qualitative, based on a criteria, the student’s self-assessment and peer assessment. The client gives feedback on the results achieved as well as the applicability of the final product.

Qualifications

Understanding of project management and project processes, basic studies of own field.