Siirry suoraan sisältöön

OhjelmistotuotantoLaajuus (6 op)

Tunnus: HTGP0090

Laajuus

6 op

Opetuskieli

  • englanti
  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Jere Lamberg,

Osaamistavoitteet

Kurssin tarkoitus:
Oletko koskaan miettinyt, millaista on työskennellä ohjelmisto- tai pelikehitysprojektissa? Oletko tietoinen tietojärjestelmien rakentamisen osatekijöistä? Ohjelmistotuotanto-kurssi tarjoaa vastauksia näihin kysymyksiin ja moneen muuhun! Tällä kurssilla opit tuntemaan ja ymmärtämään tietojärjestelmien tuottamiseen liittyvät ydinprosessit.

Kurssin suoritettuasi sinulla on valmiudet työskennellä tehokkaasti ja tuloksellisesti ohjelmistoprojekteissa erilaisissa rooleissa ja ymmärrät ohjelmistokehityksen osana ohjelmistotuotantoa.

Kurssin osaaminen:
Liiketoimintaosaaminen
Ohjelmistotuotanto-osaaminen
Tietojärjestelmäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Kurssin oppimistavoitteet: Kurssin suorittanut opiskelija osaa määritellä tuotteen, palvelun tai pelin toteuttamiseen tarvittavat vaatimukset ja käyttäjätarinat yhdessä Product Ownerin kanssa. Opiskelija ymmärtää käyttäjäkeskeisen suunnittelun osana ohjelmistomallinnusta.

Opiskelija oppii projektin suunnittelun, seurannan ja ohjauksen perusteet ja menetelmät. Opiskelija osaa toimia tietojärjestelmäprojekteissa.

Sisältö

Kurssilla keskitytään ohjelmistotuotantoon liittyviin peruskäsitteisiin: tuotteen elinkaari, vaatimustenhallinta, tuotehallinta, laadunvarmistus, tuotantoprosessit, asiakas- (ja käyttäjäkeskeisyys), projektisuunnittelu, projektin seuranta, projektin valvonta ja työmäärän arviointi. Lisäksi kurssin sisältöön kuuluu neuvottelutaitoihin, johtamistaitoihin ja johtamisongelmiin liittyviä aiheita.

Versiohallintatyökaluja käytetään yhdessä projektinhallintatyökalujen kanssa. Käytettävät työkalut ovat yrityksissä ja pelistudioissa yleisesti käytettyjä työkaluja, ja ne voivat muuttua vuosittain.

Esitietovaatimukset

Collaboration Tools -kurssi on suoritettava hyväksytysti ennen tälle kurssille osallistumista. Jos et ole suorittanut kurssia hyväksytysti, sinun on esitettävä riittävät todisteet kyseisellä kurssilla vaadittavista taidoista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Tunnet ohjelmistotuotannon käsitteitä ja tiedät, mitä ne tarkoittavat. Kykenet työskentelemään ketterässä projektissa ja olemaan tuottava rajoitetussa roolissa.

Tyydyttävä (2): Ymmärrät ohjelmistotuotannon käsitteet ja miten ne liittyvät ohjelmistokehitykseen. Ymmärrät ohjelmistotuotannon eri osat ja miten ne muodostavat kokonaisuuden. Ymmärrät ketterän kehityksen eri roolit ja pystyt toimimaan tuottavasti valitussa roolissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Ymmärrät ohjelmistotuotannon käsitteet ja osaat soveltaa hankkimiasi tietoja tosielämän kehitysprojektissa. Osaat soveltaa taitojasi ja tietojasi esim. johtamisongelmien ratkaisemiseen tai projektisuunnitelman laatimiseen.

Kiitettävä (4): Ymmärrät ohjelmistotuotannon käsitteet perusteellisesti ja pystyt analysoimaan eri osa-alueiden vaikutusta prosesseihin. Pystyt kehittämään analyyttisesti tuotantoprosesseja ja työskentelemään tehokkaasti vaativammissa ketterissä rooleissa (kuten Product Ownerina).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Osaat keskustella analyyttisesti ohjelmistotuotannon käsitteistä sekä esittää ja puolustaa (tietoon ja näyttöön perustuvia) mielipiteitäsi. Osaat kyseenalaistaa esitetyt tiedot ja esittää päteviä vaihtoehtoja. Osaat arvioida prosesseja ja valita oikeat prosessit käsillä olevaan projektiin. Olet projektien kantava voima ja autat tiimiä saamaan parhaan mahdollisen hyödyn irti!

Timing

10.02.2025 - 19.05.2025

Number of ECTS credits allocated

6 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

Liiketoimintayksikkö

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Teachers
  • Jere Lamberg
Groups
  • HTG23S1
    Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology

Objective

The purpose of this course:
Have you ever wondered what it's like to work on a software or game development project? Are you aware of the components of building information systems? The Software Engineering-course provides answers to these questions, and many more! In this course, you will learn to know and understand the core processes involved in producing information systems.

After completing this course, you will be prepared to work effectively and efficiently in software projects in a variety of roles and understand the software development as a part of software engineering.

Course competences:
Business competence
Software engineering competence
Systems and methods in ICT
Learning and information management competence
Entrepreneurship, innovation and working community competence

The learning objectives of the course: The student who completes the course is able to determine the requirements and user stories required to implement the product, service or game together with the product owner. The student understands user centric design as a part of software modelling.

The student learns the basics and methods of project design, monitoring and guidance. The student is able to work in information system projects.

Content

In the course you will be focused on the basic concepts related to software engineering: product life cycle, requirement management, product management, quality assurance, production processes, customer (and user) centricity, project planning, project monitoring, project controlling and workload estimation. As an addition the course contents include subjects related to negotiation skills, leadership skills and management problems.

Version control tools are used together with project management tools. The tools used are the ones used commonly in the enterprises and game studios and they may change annually.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Haunts, S. Agile Software Development Succinctly, 2015
Marsic, I. Software Engineering, 2012

Teaching methods

The course will be conducted as contact studying at Jamk's campuses.
The course can be roughly split into three sections.
In the 1st section, the students will learn the basic theory of software engineering. During this section, there will be lectures and individual/pair assignments.
In the 2nd section, the students will be formed into groups, and the work will shift into doing preproduction for a software idea with the groups. There will be lectures during this section as well, which will support the group work.
The 3rd one is a 1-week long intensive section, where the students will create a small software prototype in the previously made groups.

Employer connections

The course might have visiting lecturers and possibly an excursion (virtual or physical).

Exam schedules

The course has a final exam, and up to two more resits will be arranged if needed.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

You have the right to apply for recognition of your studies if you have prior learning (e.g. university studies completed elsewhere) that can be accredited towards the degree you are currently completing.

The recognition of prior learning is possible in three primary ways: accreditation (replacement or inclusion), recognition of informal learning and studification. More precise info: JAMK Degree Regulations, section 17.

Student workload

1 credit corresponds to an average of 27 hours of work, which means that the load of 6 credits is on average 162 hours.
The 162 hours will divide roughly in the following:
Lectures: 30 h
Exam: 3 h
Sprint Week: 40 h
Self-study: 89 h

Evaluation scale

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Sufficient (1): You have knowledge in the area of software engineering. You know the concepts of software engineering and what they mean. You can work in an agile project and be productive in a limited role.

Satisfactory (2): You understand the concepts of software engineering and how they are related to software development. You have a comprehension of the different software engineering parts and how the form the whole. You understand the different roles in agile development and can act productively in selected role.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Good (3): You understand the concepts of software engineering and can apply the gained knowledge in a real-life development project. You can apply the skills and knowledge to solve f.ex. management problems or to create a project plan.

Very good (4): You understand the concepts of software engineering thoroughly and you will be able to analyze the impact of different areas on processes. You can analytically develop processes in the production and to efficiently work in more demanding agile roles (like product owner).

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5): You can analytically discuss about the concepts in software engineering and present and defend (based on knowledge and evidence) your opinions. You can question the presented information and give valid options. You can evaluate the processes and select the correct ones for the project at hand. You are the driving force in the projects and help the team to get the best out of it!

Qualifications

Collaboration Tools -course needs to be passed before attending this course. If you have not passed the course, you need to provide sufficient evidence about the skills required in the course in question.

Ajoitus

10.02.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Tietojenkäsittely (AMK)
Opettaja
  • Jere Lamberg
Ryhmät
  • HTK23S1
    Tietojenkäsittely (AMK)

Tavoitteet

Kurssin tarkoitus:
Oletko koskaan miettinyt, millaista on työskennellä ohjelmisto- tai pelikehitysprojektissa? Oletko tietoinen tietojärjestelmien rakentamisen osatekijöistä? Ohjelmistotuotanto-kurssi tarjoaa vastauksia näihin kysymyksiin ja moneen muuhun! Tällä kurssilla opit tuntemaan ja ymmärtämään tietojärjestelmien tuottamiseen liittyvät ydinprosessit.

Kurssin suoritettuasi sinulla on valmiudet työskennellä tehokkaasti ja tuloksellisesti ohjelmistoprojekteissa erilaisissa rooleissa ja ymmärrät ohjelmistokehityksen osana ohjelmistotuotantoa.

Kurssin osaaminen:
Liiketoimintaosaaminen
Ohjelmistotuotanto-osaaminen
Tietojärjestelmäosaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

Kurssin oppimistavoitteet: Kurssin suorittanut opiskelija osaa määritellä tuotteen, palvelun tai pelin toteuttamiseen tarvittavat vaatimukset ja käyttäjätarinat yhdessä Product Ownerin kanssa. Opiskelija ymmärtää käyttäjäkeskeisen suunnittelun osana ohjelmistomallinnusta.

Opiskelija oppii projektin suunnittelun, seurannan ja ohjauksen perusteet ja menetelmät. Opiskelija osaa toimia tietojärjestelmäprojekteissa.

Sisältö

Kurssilla keskitytään ohjelmistotuotantoon liittyviin peruskäsitteisiin: tuotteen elinkaari, vaatimustenhallinta, tuotehallinta, laadunvarmistus, tuotantoprosessit, asiakas- (ja käyttäjäkeskeisyys), projektisuunnittelu, projektin seuranta, projektin valvonta ja työmäärän arviointi. Lisäksi kurssin sisältöön kuuluu neuvottelutaitoihin, johtamistaitoihin ja johtamisongelmiin liittyviä aiheita.

Versiohallintatyökaluja käytetään yhdessä projektinhallintatyökalujen kanssa. Käytettävät työkalut ovat yrityksissä ja pelistudioissa yleisesti käytettyjä työkaluja, ja ne voivat muuttua vuosittain.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Haunts, S. Agile Software Development Succinctly, 2015
Marsic, I. Software Engineering, 2012

Opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan kontaktiopiskeluna Jamkin kampuksilla.
Kurssi voidaan jakaa karkeasti kolmeen osaan.
1. jaksossa opiskelijat oppivat ohjelmistotuotannon perusteoriaa. Tämän jakson aikana on luentoja ja yksilöllisiä/paritehtäviä.
2. jaksossa opiskelijat muodostetaan ryhmiin, ja työ siirtyy ohjelmiston idean esituotantoon ryhmien kanssa. Myös tässä jaksossa on luentoja, jotka tukevat ryhmätyöskentelyä.
3. jakso on 1 viikon mittainen intensiivinen jakso, jossa opiskelijat luovat pienen ohjelmistoprototyypin aiemmin muodostetuissa ryhmissä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla voi olla vierailevia luennoitsijoita ja mahdollisesti ekskursio (virtuaalinen tai fyysinen).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla on lopputentti, ja tarvittaessa järjestetään enintään kaksi uusintatenttiä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Sinulla on oikeus hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista, jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista (esimerkiksi muualla suoritettuja korkeakouluopintoja), joita voidaan katsoa hyväksi nyt suoritettavaan tutkintoon.

Osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa on kolme päätapaa: hyväksilukeminen (korvaaminen, sisällyttäminen) ja muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen sekä opinnollistaminen. Lisätietoa JAMKin tutkintosäännössä, luku 17.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tunnin työmäärää, mikä tarkoittaa, että 6 opintopisteen työmäärä on keskimäärin 162 tuntia.
Nämä 162 tuntia jakautuvat karkeasti ottaen seuraavasti:
Luennot: 30 h
Tentti: 3 tuntia
Sprintti-viikko: 40 h
Itseopiskelu: 89 h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä (1): Tunnet ohjelmistotuotannon käsitteitä ja tiedät, mitä ne tarkoittavat. Kykenet työskentelemään ketterässä projektissa ja olemaan tuottava rajoitetussa roolissa.

Tyydyttävä (2): Ymmärrät ohjelmistotuotannon käsitteet ja miten ne liittyvät ohjelmistokehitykseen. Ymmärrät ohjelmistotuotannon eri osat ja miten ne muodostavat kokonaisuuden. Ymmärrät ketterän kehityksen eri roolit ja pystyt toimimaan tuottavasti valitussa roolissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3): Ymmärrät ohjelmistotuotannon käsitteet ja osaat soveltaa hankkimiasi tietoja tosielämän kehitysprojektissa. Osaat soveltaa taitojasi ja tietojasi esim. johtamisongelmien ratkaisemiseen tai projektisuunnitelman laatimiseen.

Kiitettävä (4): Ymmärrät ohjelmistotuotannon käsitteet perusteellisesti ja pystyt analysoimaan eri osa-alueiden vaikutusta prosesseihin. Pystyt kehittämään analyyttisesti tuotantoprosesseja ja työskentelemään tehokkaasti vaativammissa ketterissä rooleissa (kuten Product Ownerina).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Osaat keskustella analyyttisesti ohjelmistotuotannon käsitteistä sekä esittää ja puolustaa (tietoon ja näyttöön perustuvia) mielipiteitäsi. Osaat kyseenalaistaa esitetyt tiedot ja esittää päteviä vaihtoehtoja. Osaat arvioida prosesseja ja valita oikeat prosessit käsillä olevaan projektiin. Olet projektien kantava voima ja autat tiimiä saamaan parhaan mahdollisen hyödyn irti!

Esitietovaatimukset

Collaboration Tools -kurssi on suoritettava hyväksytysti ennen tälle kurssille osallistumista. Jos et ole suorittanut kurssia hyväksytysti, sinun on esitettävä riittävät todisteet kyseisellä kurssilla vaadittavista taidoista.

Enrollment

20.11.2023 - 04.01.2024

Timing

12.02.2024 - 20.05.2024

Number of ECTS credits allocated

6 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

Liiketoimintayksikkö

Campus

Pääkampus

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 80

Degree programmes
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Teachers
  • Jere Lamberg
Scheduling groups
  • Group 1 (Tiko) (Paikkoja: 45. Open UAS: 0.)
  • Group 2 (BIT) (Paikkoja: 45. Open UAS: 0.)
Groups
  • HTG22S1
    Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
  • HTK22S1
    Tietojenkäsittely (AMK)
Small groups
  • Group 1 (Tiko)
  • Group 2 (BIT)

Objective

The purpose of this course:
Have you ever wondered what it's like to work on a software or game development project? Are you aware of the components of building information systems? The Software Engineering-course provides answers to these questions, and many more! In this course, you will learn to know and understand the core processes involved in producing information systems.

After completing this course, you will be prepared to work effectively and efficiently in software projects in a variety of roles and understand the software development as a part of software engineering.

Course competences:
Business competence
Software engineering competence
Systems and methods in ICT
Learning and information management competence
Entrepreneurship, innovation and working community competence

The learning objectives of the course: The student who completes the course is able to determine the requirements and user stories required to implement the product, service or game together with the product owner. The student understands user centric design as a part of software modelling.

The student learns the basics and methods of project design, monitoring and guidance. The student is able to work in information system projects.

Content

In the course you will be focused on the basic concepts related to software engineering: product life cycle, requirement management, product management, quality assurance, production processes, customer (and user) centricity, project planning, project monitoring, project controlling and workload estimation. As an addition the course contents include subjects related to negotiation skills, leadership skills and management problems.

Version control tools are used together with project management tools. The tools used are the ones used commonly in the enterprises and game studios and they may change annually.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Haunts, S. Agile Software Development Succinctly, 2015
Marsic, I. Software Engineering, 2012

Teaching methods

The course will be conducted as contact studying at Jamk's campuses.
The course can be roughly split into three sections.
In the 1st section, the students will learn the basic theory of software engineering. During this section, there will be lectures and individual/pair assignments.
In the 2nd section, the students will be formed into groups, and the work will shift into doing preproduction for a software idea with the groups. There will be lectures during this section as well, which will support the group work.
The 3rd one is a 1-week long intensive section, where the students will create a small software prototype in the previously made groups.

Employer connections

The course might have visiting lecturers and possibly an excursion (virtual or physical).

Exam schedules

The course has a final exam, and up to two more resits will be arranged if needed.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

You have the right to apply for recognition of your studies if you have prior learning (e.g. university studies completed elsewhere) that can be accredited towards the degree you are currently completing.

The recognition of prior learning is possible in three primary ways: accreditation (replacement or inclusion), recognition of informal learning and studification. More precise info: JAMK Degree Regulations, section 17.

Student workload

1 credit corresponds to an average of 27 hours of work, which means that the load of 6 credits is on average 162 hours.
The 162 hours will divide roughly in the following:
Lectures: 30 h
Exam: 3 h
Sprint Week: 40 h
Self-study: 89 h

Evaluation scale

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Sufficient (1): You have knowledge in the area of software engineering. You know the concepts of software engineering and what they mean. You can work in an agile project and be productive in a limited role.

Satisfactory (2): You understand the concepts of software engineering and how they are related to software development. You have a comprehension of the different software engineering parts and how the form the whole. You understand the different roles in agile development and can act productively in selected role.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Good (3): You understand the concepts of software engineering and can apply the gained knowledge in a real-life development project. You can apply the skills and knowledge to solve f.ex. management problems or to create a project plan.

Very good (4): You understand the concepts of software engineering thoroughly and you will be able to analyze the impact of different areas on processes. You can analytically develop processes in the production and to efficiently work in more demanding agile roles (like product owner).

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5): You can analytically discuss about the concepts in software engineering and present and defend (based on knowledge and evidence) your opinions. You can question the presented information and give valid options. You can evaluate the processes and select the correct ones for the project at hand. You are the driving force in the projects and help the team to get the best out of it!

Qualifications

Collaboration Tools -course needs to be passed before attending this course. If you have not passed the course, you need to provide sufficient evidence about the skills required in the course in question.

Enrollment

01.11.2022 - 05.01.2023

Timing

09.01.2023 - 19.05.2023

Number of ECTS credits allocated

6 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

Liiketoimintayksikkö

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 80

Degree programmes
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Teachers
  • Jere Lamberg
Scheduling groups
  • Group 1 (Tiko) (Paikkoja: 0. Open UAS: 0.)
  • Group 2 (BIT) (Paikkoja: 0. Open UAS: 0.)
Groups
  • HTK21S1
    Tietojenkäsittely (AMK)
  • HTG21S1
    Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Small groups
  • Group 1 (Tiko)
  • Group 2 (BIT)

Objective

The purpose of this course:
Have you ever wondered what it's like to work on a software or game development project? Are you aware of the components of building information systems? The Software Engineering-course provides answers to these questions, and many more! In this course, you will learn to know and understand the core processes involved in producing information systems.

After completing this course, you will be prepared to work effectively and efficiently in software projects in a variety of roles and understand the software development as a part of software engineering.

Course competences:
Business competence
Software engineering competence
Systems and methods in ICT
Learning and information management competence
Entrepreneurship, innovation and working community competence

The learning objectives of the course: The student who completes the course is able to determine the requirements and user stories required to implement the product, service or game together with the product owner. The student understands user centric design as a part of software modelling.

The student learns the basics and methods of project design, monitoring and guidance. The student is able to work in information system projects.

Content

In the course you will be focused on the basic concepts related to software engineering: product life cycle, requirement management, product management, quality assurance, production processes, customer (and user) centricity, project planning, project monitoring, project controlling and workload estimation. As an addition the course contents include subjects related to negotiation skills, leadership skills and management problems.

Version control tools are used together with project management tools. The tools used are the ones used commonly in the enterprises and game studios and they may change annually.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Material written by the teacher can be found at Moodle.

Teaching methods

- Lectures
- Contact lessons
- Exercises
- Project work
- Exam

Vaihtoehtoiset suoritustavat

You have the right to apply for recognition of your studies if you have prior learning (e.g. university studies completed elsewhere) that can be accredited towards the degree you are currently completing.

The recognition of prior learning is possible in three primary ways: accreditation (replacement or inclusion), recognition of informal learning and studification. More precise info: JAMK Degree Regulations, section 17.

Student workload

Approximately 162 hours.

Evaluation scale

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Sufficient (1): You have knowledge in the area of software engineering. You know the concepts of software engineering and what they mean. You can work in an agile project and be productive in a limited role.

Satisfactory (2): You understand the concepts of software engineering and how they are related to software development. You have a comprehension of the different software engineering parts and how the form the whole. You understand the different roles in agile development and can act productively in selected role.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Good (3): You understand the concepts of software engineering and can apply the gained knowledge in a real-life development project. You can apply the skills and knowledge to solve f.ex. management problems or to create a project plan.

Very good (4): You understand the concepts of software engineering thoroughly and you will be able to analyze the impact of different areas on processes. You can analytically develop processes in the production and to efficiently work in more demanding agile roles (like product owner).

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5): You can analytically discuss about the concepts in software engineering and present and defend (based on knowledge and evidence) your opinions. You can question the presented information and give valid options. You can evaluate the processes and select the correct ones for the project at hand. You are the driving force in the projects and help the team to get the best out of it!

Qualifications

Collaboration Tools -course needs to be passed before attending this course. If you have not passed the course, you need to provide sufficient evidence about the skills required in the course in question.

Enrollment

01.11.2021 - 09.01.2022

Timing

10.01.2022 - 03.06.2022

Number of ECTS credits allocated

6 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

Liiketoimintayksikkö

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 80

Degree programmes
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Teachers
  • Jere Lamberg
Scheduling groups
  • Group 1 (Paikkoja: 45. Open UAS: 0.)
  • Group 2 (Paikkoja: 45. Open UAS: 0.)
Groups
  • HTK20S1
    Tietojenkäsittely
  • HTG20S1
    Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Small groups
  • Group 1
  • Group 2

Objective

The purpose of this course:
Have you ever wondered what it's like to work on a software or game development project? Are you aware of the components of building information systems? The Software Engineering-course provides answers to these questions, and many more! In this course, you will learn to know and understand the core processes involved in producing information systems.

After completing this course, you will be prepared to work effectively and efficiently in software projects in a variety of roles and understand the software development as a part of software engineering.

Course competences:
Business competence
Software engineering competence
Systems and methods in ICT
Learning and information management competence
Entrepreneurship, innovation and working community competence

The learning objectives of the course: The student who completes the course is able to determine the requirements and user stories required to implement the product, service or game together with the product owner. The student understands user centric design as a part of software modelling.

The student learns the basics and methods of project design, monitoring and guidance. The student is able to work in information system projects.

Content

In the course you will be focused on the basic concepts related to software engineering: product life cycle, requirement management, product management, quality assurance, production processes, customer (and user) centricity, project planning, project monitoring, project controlling and workload estimation. As an addition the course contents include subjects related to negotiation skills, leadership skills and management problems.

Version control tools are used together with project management tools. The tools used are the ones used commonly in the enterprises and game studios and they may change annually.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Material written by the teacher can be found at Moodle.

Teaching methods

- Lectures
- Contact lessons
- Exercises
- Project work
- Exam

Vaihtoehtoiset suoritustavat

You have the right to apply for recognition of your studies if you have prior learning (e.g. university studies completed elsewhere) that can be accredited towards the degree you are currently completing.

The recognition of prior learning is possible in three primary ways: accreditation (replacement or inclusion), recognition of informal learning and studification. More precise info: JAMK Degree Regulations, section 17.

Student workload

Approximately 162 hours.

Evaluation scale

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Sufficient (1): You have knowledge in the area of software engineering. You know the concepts of software engineering and what they mean. You can work in an agile project and be productive in a limited role.

Satisfactory (2): You understand the concepts of software engineering and how they are related to software development. You have a comprehension of the different software engineering parts and how the form the whole. You understand the different roles in agile development and can act productively in selected role.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Good (3): You understand the concepts of software engineering and can apply the gained knowledge in a real-life development project. You can apply the skills and knowledge to solve f.ex. management problems or to create a project plan.

Very good (4): You understand the concepts of software engineering thoroughly and you will be able to analyze the impact of different areas on processes. You can analytically develop processes in the production and to efficiently work in more demanding agile roles (like product owner).

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5): You can analytically discuss about the concepts in software engineering and present and defend (based on knowledge and evidence) your opinions. You can question the presented information and give valid options. You can evaluate the processes and select the correct ones for the project at hand. You are the driving force in the projects and help the team to get the best out of it!

Qualifications

Collaboration Tools -course needs to be passed before attending this course. If you have not passed the course, you need to provide sufficient evidence about the skills required in the course in question.