Siirry suoraan sisältöön

Myynti ja asiakkuudetLaajuus (5 op)

Tunnus: HA00CJ81

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Kimmo Aho,

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Menestyvän liiketoiminnan edellytyksenä on asiakkaan ymmärtäminen ja yhteistyön tekeminen. Tällä opintojaksolla opit toimimaan vuorovaikutuk-sessa asiakkaan kanssa sekä asiakkaan tavoittamista myynnin keinoin. Teet käytännön kokeiluja aidoissa asiakasprojekteissa ja rakennat omaa verkos-toasi.

Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen: Opit tunnistamaan ja arvioimaan omaa osaamistasi asiakasymmärryksen ja myynnin saralla. Opit rakentamaan kehittämissuun-nitelman, jossa vahvistat asiakkuus- ja myyntiosaamistasi yhdessä tiimin kanssa.

Työelämässä oppiminen: Opit asiakasajattelun sekä myynnin tietoja ja tai-toja. Otat vastuuta omien asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitojen kehitty-misestä. Ymmärrät myynnin tärkeyden kannattavassa liiketoiminnassa.

Eettisyys: Opit tunnistamaan eettisyyteen liittyviä ajattelumalleja ja käytän-teitä. Ajattelusi kehittyy niitä tukevaksi ja pyrit hyödyntämään niitä omissa vuorovaikutuksissasi, projekteissa, tiimissä ja tiimiyrityksessä.

Kestävä kehitys: Opit ymmärtämään kestävän kehityksen merkityksen liike-toiminnassa ja tunnistat sen tuoman lisäarvon asiakkaille. Osaat toteuttaa kestävän kehityksen periaatteita projekteissa ja tiimiyrityksessä.

Ennakoiva kehittäminen: Opit erilaisia asiakkuuksien hallintaan liittyviä me-netelmiä. Näitä menetelmiä hyödynnät ollaksesi aloitteellinen toimija myynnin ja asiakkuuksien synnyttämisessä, ylläpitämisessä ja kehittämi-sessä.

Opintojakson osaamistavoite

Opit erilaisia asiakkuuksien kehittämiseen ja myynnin toteuttamiseen liitty-viä tekniikoita ja työkaluja. Ymmärrät verkostojen merkityksen tiimiyrityk-sen liiketoiminnassa ja opit rakentamaan omaa verkostoasi valmisteltujen asiakaskäyntien avulla. Osaat soveltaa teemaan liittyvää teoriaa käytän-töön. Tunnistat asiakastarpeita ja osaat rakentaa niihin soveltuvia projek-teja. Opit ottamaan vastuuta omasta oppimisesta ja toiminnastasi. Osaat ja-kaa osaamistasi projekteissa ja tiimiyrityksessä. Opit reflektoimaan omaa asiakkuus- ja myyntiosaamista kirjoittamalla ja dialogissa tiimin kanssa.

Sisältö

- Asiakasymmärrys ja asiakkuusajattelu
- Asiakkuuden elinkaari, CRM työkalut
- Myynnin suunnittelu, toteutus ja arvioiti
- Asiakaskäynnit ja niiden reflektointi - Aidot asiakasprojektit omassa tiimiyrityksessä

Esitietovaatimukset

Liiketoimintaosaamisen perusteet

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Sinulla on riittävästi näyttöä teorian ymmärtämisestä osaamisalueeseen liittyen ja pystyt soveltamaan teoriaa käytännössä tiimiyrityksen projekteissa ja toiminnassa. Ymmärrät eri roolien merkityksen yrityksen kehityksessä ja kehität tiimiyritystä yhteistyössä muiden kanssa. Osaat laatia selkeitä suunnitelmia ja asettaa realistisia tavoitteita sekä toiminnallisesti että osaamisen kehittämisen näkökulmasta. Olet asettanut konkreettisia tavoitteita osaamisalueesi kehittämiseksi sekä osoittanut kykyä suunnata toimintaasi näiden tavoitteiden mukaisesti.

Olet toteuttanut projekteja, jotka heijastavat osaamisalueen teorian soveltamista käytäntöön. Projektit osoittavat kykyäsi soveltaa oppimaasi ja tuoda teoreettista tietoa käytännön toimintaan toimien osana tiimiä. Lisäksi osaat arvioida tavoitteidesi toteutumista ja oppimisprosessiasi reflektioiden kautta, tunnistaen sekä vahvuutesi että kehityskohteesi.

Oppimateriaalit

Kuvataan toteutuksen yhteydessä.