Siirry suoraan sisältöön

Myynti-, asiakkuus- ja markkinointiLaajuus (10 op)

Tunnus: HAKA0040

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Anu Manner
  • Tapu Holttinen
  • Janne Roiha
  • Kimmo Aho
  • Jaana Larsson

Osaamistavoitteet

Asiakkuusajattelun moduulissa tavoitteena on kehittää osaamista, jota tarvitaan myynti-, asiakkuus- ja markkinointiprosessien menestykselliseen suunnitteluun, toteuttamiseen, johtamiseen ja arviointiin.

Tiimiyrittäjä tietää ja osaa luoda oman tiimiyrityksen tai projektin markkinointisuunnitelman ja markkinointistrategian. Lisäksi hän osaa toteuttaa markkinointitoimenpiteitä kampanjoina sekä sähköisissä että fyysisissä kanavissa. Hänellä on valmiudet johtaa markkinointiprosessia.

Sisältö

Perehtyminen markkinoinnin perusperiaatteisiin, kampanjamarkkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi tietopohjaa syvennetään markkinakanavien valintaan vaikuttavista tekijöistä että empiirisesti harjoitellaan markkinointiviestinnän perusperiaatteet. Käytännön kokeilut sissi- ja kampanjamarkkinoinnista.

Moduulissa kuvattua osaamista rakennetaan kokemuksellisesti, tekemällä ja soveltamalla teoriaa käytäntöön. Osallistumalla aktiivisesti, aloitteellisesti ja itseohjautuvasti oman tiimiyrityksen oppimis- ja kehitysprosessiin aiheen osaaminen kehittyy. Tämän myötä oppijan osaamista kehitetään seuraavien työkalujen ja näyttöaineistojen rakentamisen avulla:

1.Aiheeseen liittyvät käsitteet ja taustateoriaaineistot, esseet ja raportit: esimerkkiaiheina myynnin ja markkinoinnin teoriat ja reflektiot jotka osoittavat aiheen osaamista.
2.Myynti-, asiakkuus- ja markkinointiprosessin ymmärtämisen osoittavat aineistot: Myynti-, ja Markkinointisuunnitelmat, Markkinointistrategiat, kampajasunnitelmat asetetut tavoitteet, kokeilusuunnitelmat
3.Menetelmäaineisto: Markkinointi/Markkinatutkimukset, Myyntiprojektit ja Markkinointikampanjat eri kanavissa ja kohderyhmissä, kohderyhmä- ja asiakkuusajattelun osaamista kuvaavat dokumentit
4.Oppimistulosten esittelyaineistot, dokumentit ja artefaktit (Portfoliot): Oppimisen osoittaminen näyttöaineistojen avulla, Kokeilujen toteuttaminen ja reflektioaineisto joissa näkyy myynti-, asiakkuus ja markkinointiosaamisen kehittyminen, Loppuraportit, kehitetyt tuotteet ja palvelut, oman oppimisprosessin reflektiot

Harjoittelujakso on integroitu moduuliin, työskenteleminen omassa tiimiyrityksessä vastaa työelämäharjoittelua.

Esitietovaatimukset

Myynnin ja markkinoinnin Perusopinnot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Jatkuva oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Älykkäät ratkaisut

Jokaisen tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen kehittymistä arvioidaan seuraavien osaajaprofiilien avulla:

0 - Ei osaamista
Ei hallitse osaamisaluetta lainkaan. Ei teoriatietämystä tai toiminnallista kokemusta osaamisalueeseen liittyen.

1 - Vasta-alkaja
Ymmärrät tiedollisia perusasioita osaamisalueeseen liittyen mutta käytännön kokemuksesi ja kokemusten reflektio ja arviointi on vielä vähäistä. Olet tehnyt suunnitelmia osaamisen kehittämiseen liittyen.

2 - Edistynyt vasta-alkaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat, sinulla on teorianäyttöjä osaamisalueeseen liittyen. Olet laatinut toiminnallisia suunnitelmia ja asettanut tavoitteita osaamisalueen kehittämiseen liittyen. Sinulla on osaamisalueesta jo jonkin verran käytännön kokemusta. Kokemusten reflektio kuvaa toimintaa, oppimista ja osaamisen kehittymistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Jatkuva oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Älykkäät ratkaisut

3 - Osaaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat hyvin, ja sinulla on riittävästi teorianäyttöä osaamisalueeseen liittyen. Osaat laatia suunnitelmia ja asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita. Olet asettanut osaamisalueella kehittämisen tavoitteita, toteuttanut osaamisalueella projekteja ja vienyt teoriaosaamistasi käytäntöön. Olet reflektoinut projektiesi onnistumista ja osaat arvioida tavoitteidesi toteutumista reflektioissa hyvin.

4 - Taitaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti. Osaat myös kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia taitavasti sekä toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa laadukkaasti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä taitavasti. Sinulla on merkittävää kokemusta osaamisalueen projekteista, ja teet projekteja oman osaamisen kehittymisen vuoksi. Olet tehnyt useita suunnitelmia, asettanut tavoitteita, toteuttanut projekteja ja arvioinut tavoitteiden toteutumista. Saamasi palaute on hyvää, ja toteutetut projektit ovat alkaneet tuottaa tekemiseesi jatkuvuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Jatkuva oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Älykkäät ratkaisut

5 - Asiantuntija
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti, ja laajennat jatkuvasti tietämystäsi. Osaat kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia erinomaisesti ja tarkasti sekä lyhyen että pitkän aikavälin toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa erinomaisesti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tämän teet itseohjautuvasti ja oman osaamisen kehittämisen ja sisäisen motivaatiosi vuoksi.

Sinulla on merkittävää ja laajaa kokemusta osaamisalueen projektien toteutuksesta ja niiden reflektointi ja arviointi on sinulle keino kehittää osaamistasi. Osaat myös hankkia ja yhdistää uutta tietoa toteutettujen projektien arvioinnissa ja osaamisesi kehittämisessä. Saamasi palaute on erinomaista, ja osaamisalueella toimintasi ja projektit ovat jatkuvia.

Lisätiedot

Opintojakso/ moduuli suoritetaan prosessimaisesti 2,5 vuoden aikana, 3 op osakirjaukset kirjataan lukukausittain, ja osaamisen kehittymistä arvioidaan jatkuvasti. Opintojakson / moduulin loppuarviointi suoritetaan 4. vuoden syksynä.

Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

31.08.2021 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tiimiakatemia (AMK)
Opettaja
  • Timo Lehtonen
  • Anu Manner
  • Tero Lehtinen
  • Kimmo Aho
  • Tapu Holttinen
  • Jaana Larsson
  • Janne Roiha
  • Mikko Pitkänen
Ryhmät
  • HTA20S1
    Tiimiakatemian tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Asiakkuusajattelun moduulissa tavoitteena on kehittää osaamista, jota tarvitaan myynti-, asiakkuus- ja markkinointiprosessien menestykselliseen suunnitteluun, toteuttamiseen, johtamiseen ja arviointiin.

Tiimiyrittäjä tietää ja osaa luoda oman tiimiyrityksen tai projektin markkinointisuunnitelman ja markkinointistrategian. Lisäksi hän osaa toteuttaa markkinointitoimenpiteitä kampanjoina sekä sähköisissä että fyysisissä kanavissa. Hänellä on valmiudet johtaa markkinointiprosessia.

Sisältö

Perehtyminen markkinoinnin perusperiaatteisiin, kampanjamarkkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi tietopohjaa syvennetään markkinakanavien valintaan vaikuttavista tekijöistä että empiirisesti harjoitellaan markkinointiviestinnän perusperiaatteet. Käytännön kokeilut sissi- ja kampanjamarkkinoinnista.

Moduulissa kuvattua osaamista rakennetaan kokemuksellisesti, tekemällä ja soveltamalla teoriaa käytäntöön. Osallistumalla aktiivisesti, aloitteellisesti ja itseohjautuvasti oman tiimiyrityksen oppimis- ja kehitysprosessiin aiheen osaaminen kehittyy. Tämän myötä oppijan osaamista kehitetään seuraavien työkalujen ja näyttöaineistojen rakentamisen avulla:

1.Aiheeseen liittyvät käsitteet ja taustateoriaaineistot, esseet ja raportit: esimerkkiaiheina myynnin ja markkinoinnin teoriat ja reflektiot jotka osoittavat aiheen osaamista.
2.Myynti-, asiakkuus- ja markkinointiprosessin ymmärtämisen osoittavat aineistot: Myynti-, ja Markkinointisuunnitelmat, Markkinointistrategiat, kampajasunnitelmat asetetut tavoitteet, kokeilusuunnitelmat
3.Menetelmäaineisto: Markkinointi/Markkinatutkimukset, Myyntiprojektit ja Markkinointikampanjat eri kanavissa ja kohderyhmissä, kohderyhmä- ja asiakkuusajattelun osaamista kuvaavat dokumentit
4.Oppimistulosten esittelyaineistot, dokumentit ja artefaktit (Portfoliot): Oppimisen osoittaminen näyttöaineistojen avulla, Kokeilujen toteuttaminen ja reflektioaineisto joissa näkyy myynti-, asiakkuus ja markkinointiosaamisen kehittyminen, Loppuraportit, kehitetyt tuotteet ja palvelut, oman oppimisprosessin reflektiot

Harjoittelujakso on integroitu moduuliin, työskenteleminen omassa tiimiyrityksessä vastaa työelämäharjoittelua.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Jatkuva oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Älykkäät ratkaisut

Jokaisen tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen kehittymistä arvioidaan seuraavien osaajaprofiilien avulla:

0 - Ei osaamista
Ei hallitse osaamisaluetta lainkaan. Ei teoriatietämystä tai toiminnallista kokemusta osaamisalueeseen liittyen.

1 - Vasta-alkaja
Ymmärrät tiedollisia perusasioita osaamisalueeseen liittyen mutta käytännön kokemuksesi ja kokemusten reflektio ja arviointi on vielä vähäistä. Olet tehnyt suunnitelmia osaamisen kehittämiseen liittyen.

2 - Edistynyt vasta-alkaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat, sinulla on teorianäyttöjä osaamisalueeseen liittyen. Olet laatinut toiminnallisia suunnitelmia ja asettanut tavoitteita osaamisalueen kehittämiseen liittyen. Sinulla on osaamisalueesta jo jonkin verran käytännön kokemusta. Kokemusten reflektio kuvaa toimintaa, oppimista ja osaamisen kehittymistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Jatkuva oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Älykkäät ratkaisut

3 - Osaaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat hyvin, ja sinulla on riittävästi teorianäyttöä osaamisalueeseen liittyen. Osaat laatia suunnitelmia ja asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita. Olet asettanut osaamisalueella kehittämisen tavoitteita, toteuttanut osaamisalueella projekteja ja vienyt teoriaosaamistasi käytäntöön. Olet reflektoinut projektiesi onnistumista ja osaat arvioida tavoitteidesi toteutumista reflektioissa hyvin.

4 - Taitaja
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti. Osaat myös kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia taitavasti sekä toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa laadukkaasti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä taitavasti. Sinulla on merkittävää kokemusta osaamisalueen projekteista, ja teet projekteja oman osaamisen kehittymisen vuoksi. Olet tehnyt useita suunnitelmia, asettanut tavoitteita, toteuttanut projekteja ja arvioinut tavoitteiden toteutumista. Saamasi palaute on hyvää, ja toteutetut projektit ovat alkaneet tuottaa tekemiseesi jatkuvuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiimiyrittäjän (opiskelijan) osaamisen arviointi perustuu kokemukselliseen oppimisen prosessiin ja taitoihin
1) Asettaa sekä toiminnallisia että osaamisen kehittämisen tavoitteita
2) Teoreettiseen tietämykseen osaamisalueesta
3) Toiminnallisista kyvyistä ja taidosta soveltaa teoreettista tietämystään käytäntöön
4) Taidoista reflektoida ja arvioida omaa oppimista ja kehittymistä

Opintojakson arviointi suoritetaan oppimisprosessin kokonaisarviona väliarvioinnin ja loppuarvioinnin avulla.

Osaamisen kehittymistä arvioidaan seitsemällä osaamisalueella, jotka myös muodostavat opetussuunnitelman keskeiset moduulit :

1. Jatkuva oppiminen
2. Radikaali luovuus
3. Kasvun johtaminen
4. Asiakkuusajattelu
5. Viestintä ja vuorovaikutus
6. Vastuullinen tiimiyrittäjyys
7. Älykkäät ratkaisut

5 - Asiantuntija
Ymmärrät osaamisalueen tiedolliset perusasiat syvällisesti, ja laajennat jatkuvasti tietämystäsi. Osaat kriittisesti arvioida tietoa. Osaat laatia erinomaisesti ja tarkasti sekä lyhyen että pitkän aikavälin toiminnallisia ja osaamisen kehittymiseen liittyviä suunnitelmia, asettaa tavoitteita, toteuttaa erinomaisesti projekteja ja reflektoida osaamisen kehittymistä monipuolisesti ja innovatiivisesti. Tämän teet itseohjautuvasti ja oman osaamisen kehittämisen ja sisäisen motivaatiosi vuoksi.

Sinulla on merkittävää ja laajaa kokemusta osaamisalueen projektien toteutuksesta ja niiden reflektointi ja arviointi on sinulle keino kehittää osaamistasi. Osaat myös hankkia ja yhdistää uutta tietoa toteutettujen projektien arvioinnissa ja osaamisesi kehittämisessä. Saamasi palaute on erinomaista, ja osaamisalueella toimintasi ja projektit ovat jatkuvia.

Esitietovaatimukset

Myynnin ja markkinoinnin Perusopinnot

Lisätiedot

Opintojakso/ moduuli suoritetaan prosessimaisesti 2,5 vuoden aikana, 3 op osakirjaukset kirjataan lukukausittain, ja osaamisen kehittymistä arvioidaan jatkuvasti. Opintojakson / moduulin loppuarviointi suoritetaan 4. vuoden syksynä.