Liiketoimintaprosessien johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: HL00CB00
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Jaana Saarisilta
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät liiketoimintaprosessien johtamisen merkityksen organisaatioiden menestystekijänä ja osaat kehittää liiketoimintaprosesseja asiakas- ja strategialähtöisesti.
Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, juridiikka, jne.).
Opiskelija hallitsee tiedolla johtamisen päätöksenteon tukena.
Oppimaan oppiminen: Opiskelija arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Ennakoiva kehittäminen: Opiskelija osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.
Opintojakson osaamistavoite
Hankit liiketoimintaprosessien johtamiseen liittyvää tietoa, tunnistat erilaisia teorioita ja lähestymistapoja sekä menetelmiä. Tunnistat yrityksen ydinprosessit ja ymmärrät prosessi- ja laatuajattelua sekä liiketoimintaprosessien johtamisen vaikutuksen organisaation tuloksellisuuteen ja kilpailuasemaan. Ymmärrät liiketoimintaprosessien asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia näkökulmia. Tunnistat tiedon ja uusien teknologioiden vaikutuksen liiketoimintaprosesseja kehittävään johtamiseen. Arvioit ja kehität osaamistasi ja oppimistapojasi erilaisissa oppimisympäristöissä. Osaat tehdä opintojakson sisältöihin liittyviä havainnollisia dokumentteja.
Sisältö
Strategialähtöinen prosessiajattelu
Toimintaympäristö- ja asiakaslähtöisyys
Prosessien tunnistaminen ja kuvaaminen
Prosessien kehittäminen
Laatujohtaminen ja jatkuva parantaminen
Uudet teknologiat ja digitalisaatio
Prosessien kehittämisen työkalut ja menetelmät
Erilaisissa oppimisympäristöissä oppiminen
Esitietovaatimukset
Johtamisen ja liiketoiminnan keskeisten käsitteiden ja teorioiden tunteminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Hankit liiketoimintaprosessien johtamiseen liittyvää tietoa, tunnistat erilaisia teorioita ja lähestymistapoja sekä menetelmiä. Tunnistat yrityksen ydinprosessit ja ymmärrät prosessi- ja laatuajattelua sekä liiketoimintaprosessien johtamisen vaikutuksen organisaation tuloksellisuuteen ja kilpailuasemaan. Ymmärrät liiketoimintaprosessien asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia näkökulmia tehtävissäsi. Tunnistat tiedon ja uusien teknologioiden vaikutuksia liiketoimintaprosesseja kehittävään johtamiseen. Arvioit ja kehität osaamistasi ja oppimistapojasi erilaisissa oppimisympäristöissä. Osaat tehdä opintojakson sisältöihin liittyviä havainnollisia dokumentteja.
Tyydyttävä 2
Sovellat liiketoimintaprosessien johtamiseen liittyvää tietoa, tunnistat erilaisia teorioita ja lähestymistapoja sekä menetelmiä. Tunnistat yrityksen ydinprosessit ja ymmärrät prosessi- ja laatuajattelua sekä liiketoimintaprosessien johtamisen vaikutuksen organisaation tuloksellisuuteen ja kilpailuasemaan. Ymmärrät liiketoimintaprosessien asiakaslähtöiset, kestävät ja taloudellisesti kannattavat näkökulmat ja pystyt soveltamaan niitä tarpeen ja tilanteen mukaan. Sovellat tietoa ja uusia teknologioita liiketoimintaprosesseja kehittävään johtamiseen. Arvioit ja kehität osaamistasi ja oppimistapojasi erilaisissa oppimisympäristöissä. Osaat hyödyntää teorioita havainnollisten ja johdonmukaisten dokumenttien tekemisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Analysoit liiketoimintaprosessien johtamiseen liittyvää tietoa ja sovellat erilaisia teorioita ja lähestymistapoja sekä menetelmiä. Tunnistat yrityksen ydinprosessit ja ymmärrät prosessi- ja laatuajattelua sekä liiketoimintaprosessien johtamisen vaikutuksen organisaation tuloksellisuuteen ja kilpailuasemaan. Ymmärrät liiketoimintaprosessien asiakaslähtöiset, kestävät ja taloudellisesti kannattavat näkökulmat ja pystyt analysoimaan sekä soveltamaan niitä tarpeen ja tilanteen mukaan. Analysoit ja sovellat tietoa ja uusia teknologioita liiketoimintaprosesseja kehittävään johtamiseen. Arvioit ja kehität osaamistasi ja oppimistapojasi erilaisissa oppimisympäristöissä. Osaat hyödyntää olennaisia teorioita havainnollisten, johdonmukaisten ja perusteltujen dokumenttien tekemisessä.
Kiitettävä 4
Arvioit liiketoimintaprosessien johtamiseen liittyvää tietoa ja sovellat erilaisia teorioita ja lähestymistapoja sekä menetelmiä. Analysoit yrityksen ydinprosesseja sekä arvioit prosessi- ja laatuajattelua ja liiketoimintaprosessien johtamisen vaikutuksia organisaation tuloksellisuuteen ja kilpailuasemaan. Ymmärrät liiketoimintaprosessien asiakaslähtöiset, kestävät ja taloudellisesti kannattavat näkökulmat ja pystyt arvioimaan niitä tarpeen ja tilanteen mukaan. Analysoit ja arvioit tietoa ja uusia teknologioita liiketoimintaprosesseja kehittävään johtamiseen. Arvioit ja kehität osaamistasi ja oppimistapojasi erilaisissa oppimisympäristöissä. Raportointisi on loogista, analyyttistä ja asiantuntevaa sekä osaat arvioida tekemiesi dokumenttien tietopohjaa sekä sisältöjä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat luoda uusia näkökulmia liiketoimintaprosessien johtamiseen liittyvien teorioiden ja menetelmien pohjalta. Analysoit ja arvioit yrityksen ydinprosesseja, prosessi- ja laatuajattelua sekä liiketoimintaprosessien johtamisen vaikutuksia organisaation tuloksellisuuteen ja kilpailuasemaan. Suunnittelet, kehität ja arvioit liiketoimintaprosessien asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia näkökulmia ja ratkaisuvaihtoehtoja. Arvioit kriittisesti tietoa ja uusia teknologioita liiketoimintaprosesseja kehittävään johtamiseen. Arvioit ja kehität osaamistasi ja oppimistapojasi erilaisissa oppimisympäristöissä. Raportointisi on loogista ja vakuuttavaa sekä kriittistä ajattelua osoittavaa. Pystyt laatimaan ammatilliset vaatimukset täyttäviä dokumentteja.