KehittämistekniikatLaajuus (5 op)
Tunnus: TK00BB60
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Kirsi Niininen
- Harri Peuranen
Osaamistavoitteet
Kehittämistekniikoiden tunteminen, valitseminen ja soveltamisosaaminen ovat perusta tehokkaalle ongelmanratkaisulle.
Opit tyydyttävästi suunnittelemaan, toteuttamaan ja johtamaan laadun parantamisprojekteja eri teollisuuden aloilla. Lisäksi opit valitsemaan ja käyttämään siinä tarvittavia kehittämistyökaluja ja -tekniikoita.
Osaamisesi kehittyminen alkaa laadun kehittämis- ja ohjaamisajattelun peruskäsitteiden ymmärtämisestä. Edelleen kehityt kehittämistekniikoiden tuntemisessa, valinnassa ja käytäntöön soveltamisessa. Opit soveltamaan niitä todellisten ongelmien ratkaisuissa.
Opintojakson suoritettuasi osaat ratkoa yksinkertaisia erityisesti tuotantoprosessin kehittämisen ongelmia hyödyntäen siihen tarkoituksenmukaisia ongelmanratkaisutekniikoita. Opit siis kehittämään esim. toimintaa.
TEKNIIKAN SOVELTAMINEN KÄYTÄNTÖÖN:
Osaat valita ja käyttää kehittämis- jai ongelmanratkaisumenetelmiä ongelman ratkaisemiseen. Kykenet luovaan ongelmanratkaisuun ja tuotantoprosessien kehittämiseen.
TUTKIMUKSET JA TIEDONHAKU :
Osaat tehdä kirjallisuusselvityksiä sekä käyttää tietokantoja ja muita tietolähteitä kehittämistehtävissä.
Sisältö
- Kokonaisvaltainen laatuajattelu,
- laadun parantamisen työkalut,
- ongelmanratkaisumenetelmät,
- LEAN-ajattelu ja perustekniikat,
- SixSigma -menetelmän sisältö ja vaiheet (DMAIC -prosessi),
- FMEA
- Green SixSigma (kestävän kehityksen edistäminen laadun kehittämisen avulla)
Esitietovaatimukset
Ei erityisvaatimuksia. Motivaatio tärkein. Tekninen perusosaaminen edesauttaa opintojaksolla opiskelua, mutta ei ole välttämätön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kokonaisarviointi muodostuu tentistä 100 % ja sekä pakollisista oppimistehtävistä.
Välttävä (1): Kykenet tunnistamaan perusasiat ja -terminologian, mutta sinulla on merkittäviä puutteita keskeisten ongelmanratkaisutekniikoiden ja siihen liittyvän ajattelun ymmärtämisessä. Keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita ovat TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA.
Pystyt ratkomaan yksinkertaisia ongelmia eri laatutekniikoita soveltaen.
Tyydyttävä (2): Tunnet perusasiat ja -terminologian, mutta sinulla on puutteita keskeisten ongelmanratkaisutekniikoiden ja siihen liittyvän ajattelun soveltamisessa. Keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita ovat TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA.
Pystyt ratkomaan tyydyttävästi normaalista poikkeavia ongelmia eri laatutekniikoita soveltaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Hallitset keskeiset asiat myös monimutkaisemmissa tilanteissa:
- osat suunnitella, toteuttaa ja johtaa erityisesti tuotantoprosessin laaduntuottokyvyn parantamisprojekteja kokonaisvaltaisesti
- osaat valita ja käyttää keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita (TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA)
Kiitettävä (4): Hallitset keskeiset asiat ja osaat soveltaa niitä kriittisesti ongelman ratkaisuihin. Keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita ovat TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Hallitset vaadittavat keskeiset asiat ja osaat soveltaa niitä kriittisesti ja innovatiivisesti ongelman ratkaisuihin. Keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita ovat TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA.
Pystyt tekemään yksinkertaista synteesiä ja johtopäätöksiä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Hallitset vähintään tyydyttävästi seuraavat keskeiset asiat
- osaat suunnitella, toteuttaa ja johtaa erityisesti tuotantoprosessin laaduntuottokyvyn parantamisprojekteja kokonaisvaltaisesti
- osaat valita ja käyttää keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita (TQM, laadun parantamisen työkalut: systemaattiset ongelmanratkaisumenetelmät, FMEA ja Lean)
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Konetekniikka (AMK)
Opettaja
- Kirsi Niininen
Ryhmät
-
TKN22SBKonetekniikka (AMK)
-
TER22S1Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
-
TER22SMEnergia- ja ympäristötekniikka (AMK)
-
TKN22SMKonetekniikka (AMK)
Tavoitteet
Kehittämistekniikoiden tunteminen, valitseminen ja soveltamisosaaminen ovat perusta tehokkaalle ongelmanratkaisulle.
Opit tyydyttävästi suunnittelemaan, toteuttamaan ja johtamaan laadun parantamisprojekteja eri teollisuuden aloilla. Lisäksi opit valitsemaan ja käyttämään siinä tarvittavia kehittämistyökaluja ja -tekniikoita.
Osaamisesi kehittyminen alkaa laadun kehittämis- ja ohjaamisajattelun peruskäsitteiden ymmärtämisestä. Edelleen kehityt kehittämistekniikoiden tuntemisessa, valinnassa ja käytäntöön soveltamisessa. Opit soveltamaan niitä todellisten ongelmien ratkaisuissa.
Opintojakson suoritettuasi osaat ratkoa yksinkertaisia erityisesti tuotantoprosessin kehittämisen ongelmia hyödyntäen siihen tarkoituksenmukaisia ongelmanratkaisutekniikoita. Opit siis kehittämään esim. toimintaa.
TEKNIIKAN SOVELTAMINEN KÄYTÄNTÖÖN:
Osaat valita ja käyttää kehittämis- jai ongelmanratkaisumenetelmiä ongelman ratkaisemiseen. Kykenet luovaan ongelmanratkaisuun ja tuotantoprosessien kehittämiseen.
TUTKIMUKSET JA TIEDONHAKU :
Osaat tehdä kirjallisuusselvityksiä sekä käyttää tietokantoja ja muita tietolähteitä kehittämistehtävissä.
Sisältö
- Kokonaisvaltainen laatuajattelu,
- laadun parantamisen työkalut,
- ongelmanratkaisumenetelmät,
- LEAN-ajattelu ja perustekniikat,
- SixSigma -menetelmän sisältö ja vaiheet (DMAIC -prosessi),
- FMEA
- Green SixSigma (kestävän kehityksen edistäminen laadun kehittämisen avulla)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luentomateriaali ja tallenteet (Moodle).
Opetusmenetelmät
Hybridiopetus, tiedonhaku ja soveltavat oppimistehtävät joko yksilökohtaisesti tai ryhmätöinä. Luentopäiväkirja.
Ongelmalähtöisen oppimisen kautta opiskelijoilla on oppimistehtäviä ratkottavana. Tehtäviä tehdään pääosin ryhmissä.
HUOM! Opintojakson ensimmäinen tehtävä tulee tehdä kolmen viikon kuluessa toteutuksen alkamisesta. Tehtävän tekemättä jättäneet poistetaan toteutukselta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Arviointi luentopäiväkirjan avulla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 50 h, oppimistehtävät 40 h ja itsenäinen työskentely 45 h. Yhteensä 135 h oppimistyötä.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi luentopäiväkirjan avulla.
Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kokonaisarviointi muodostuu tentistä 100 % ja sekä pakollisista oppimistehtävistä.
Välttävä (1): Kykenet tunnistamaan perusasiat ja -terminologian, mutta sinulla on merkittäviä puutteita keskeisten ongelmanratkaisutekniikoiden ja siihen liittyvän ajattelun ymmärtämisessä. Keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita ovat TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA.
Pystyt ratkomaan yksinkertaisia ongelmia eri laatutekniikoita soveltaen.
Tyydyttävä (2): Tunnet perusasiat ja -terminologian, mutta sinulla on puutteita keskeisten ongelmanratkaisutekniikoiden ja siihen liittyvän ajattelun soveltamisessa. Keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita ovat TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA.
Pystyt ratkomaan tyydyttävästi normaalista poikkeavia ongelmia eri laatutekniikoita soveltaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): Hallitset keskeiset asiat myös monimutkaisemmissa tilanteissa:
- osat suunnitella, toteuttaa ja johtaa erityisesti tuotantoprosessin laaduntuottokyvyn parantamisprojekteja kokonaisvaltaisesti
- osaat valita ja käyttää keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita (TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA)
Kiitettävä (4): Hallitset keskeiset asiat ja osaat soveltaa niitä kriittisesti ongelman ratkaisuihin. Keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita ovat TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Hallitset vaadittavat keskeiset asiat ja osaat soveltaa niitä kriittisesti ja innovatiivisesti ongelman ratkaisuihin. Keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita ovat TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA.
Pystyt tekemään yksinkertaista synteesiä ja johtopäätöksiä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Hallitset vähintään tyydyttävästi seuraavat keskeiset asiat
- osaat suunnitella, toteuttaa ja johtaa erityisesti tuotantoprosessin laaduntuottokyvyn parantamisprojekteja kokonaisvaltaisesti
- osaat valita ja käyttää keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita (TQM, laadun parantamisen työkalut: systemaattiset ongelmanratkaisumenetelmät, FMEA ja Lean)
Esitietovaatimukset
Ei erityisvaatimuksia. Motivaatio tärkein. Tekninen perusosaaminen edesauttaa opintojaksolla opiskelua, mutta ei ole välttämätön.
Enrollment
01.08.2023 - 24.08.2023
Timing
28.08.2023 - 19.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Technology
Campus
Main Campus
Teaching languages
- English
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Energy and Environmental Technology
- Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Teachers
- Kirsi Niininen
Groups
-
TKN21SBKonetekniikka (AMK)
-
TER21S1Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
-
TER21SMEnergia- ja ympäristötekniikka (AMK)
Objective
The knowledge and applying of Development Techniques is basic requirement for innovative problem solving.
You will sufficiently design, implement and manage quality improvement projects in various industrial sectors. In addition, you will learn to choose and use the necessary development tools and techniques.
Your competence is beginning to grow through understanding the basic concepts and terminology of the quality development and controlling. You will further develop to knowing, selecting and last implementing them to solve real problems.
After you have passed to course, you can solve simple production development problems using suitable quality development techniques. In other words, you learn to develop operations etc.
ENGINEERING PRACTICE:
You can select and use development and problem-solving methods/tehniques to solve problems. You are capable of creative problem-solving and production processes development.
INVESTIGATIONS AND INFORMATION RETRIEVAL:
You have the ability to conduct literature searches and use databases and other sources of information in your development work.
Content
- Total quality thinking,
- quality improvement tools,
- problem solving methods,
- LEAN thinking and basic techniques,
- Content and steps of the SixSigma method (DMAIC process),
- FMEA
- Green SixSigma (promoting sustainable development through quality development)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lecture material and recordings (Moodle).
Teaching methods
Class-room teaching, possible network teaching. Information retrieval and applied applied learning tasks either individually or as group work. Learning diary
Through problem-based learning, students have learning tasks to solve. Tasks are mainly done in groups.
Exam schedules
Exam in week 49.
Two retake opportunities; in January 2024 and February 2024.
Student workload
Luennot 50 h, oppimistehtävät 40 h ja itsenäinen työskentely 45 h. Yhteensä 135 h oppimistyötä.
Further information
Exam or learning diary.
Successfully completed learning assignments.
Evaluation scale
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Assessment consists of exam 50% and learning assignments 50%. The grade is Pass or Fail without the exam. In face-to-face learning you must pass the exam. You have three possible exam dates.
Sufficient (1): You identify the basic knowledge and terminology but you have significant gaps in the knowledge how to understand the most important problem solving techniques and ideas. The most important development tools and techniques are TQM, quality improvement tools: seven old and new and FMEA.
You are able to solve simple problems in a sufficient manner applying different quality techniques.
Satisfactory (2): You are familiar with the basic knowledge and terminology but there are some gaps in the knowledge how to implement the most important problem solving techniques and ideas.
The most important development tools and techniques are TQM, quality improvement tools: seven old and new and FMEA.
You are able to solve unusual problems in a satisfactory manner applying different quality techniques.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Good (3): You master the essential knowledge and skills also in more complicated situations, you
- are able to design, implement and manage improvement projects related to the quality performance in production processes
- can choose and use the most important development tools and techniques (TQM, quality improvement tools: seven old and new and FMEA)
Very good (4): The student masters the essential knowledge and skills and can apply the knowledge acquired in a critical and innovative manner to problem solving situations. The most important development tools and techniques are TQM, quality improvement tools: seven old and new and FMEA.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent (5): You master the essential knowledge and skills and you can apply the knowledge acquired in a critical and innovative manner to problem solving situations. The most important development tools and techniques are TQM, quality improvement tools: seven old and new and FMEA.
You can make simple synthesis and conclusions.
Assessment criteria, approved/failed
Approved: You master sufficiently the basic knowledge and skills, you
- are able to design, implement and manage improvement projects related to the quality performance in production processes
- can choose and use the most important development tools and techniques (TQM, quality improvement tools: seven old and new, and FMEA).
Qualifications
No special prerequisites. Your motivation is the most important thing. The basic technical knowledge helps you to pass the course but it is not necessary.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
- Konetekniikka (AMK)
Opettaja
- Kirsi Niininen
Ryhmät
-
TKN20SBKonetekniikka (AMK)
-
TER19SMEnergia- ja ympäristötekniikka
-
TER20SMEnergia- ja ympäristötekniikka (AMK)
-
TER19S1Energia- ja ympäristötekniikka
-
TKN21SMKonetekniikka
-
TER20S1Energia- ja ympäristötekniikka
Tavoitteet
Kehittämistekniikoiden tunteminen, valitseminen ja soveltamisosaaminen ovat perusta tehokkaalle ongelmanratkaisulle.
Opit tyydyttävästi suunnittelemaan, toteuttamaan ja johtamaan laadun parantamisprojekteja eri teollisuuden aloilla. Lisäksi opit valitsemaan ja käyttämään siinä tarvittavia kehittämistyökaluja ja -tekniikoita.
Osaamisesi kehittyminen alkaa laadun kehittämis- ja ohjaamisajattelun peruskäsitteiden ymmärtämisestä. Edelleen kehityt kehittämistekniikoiden tuntemisessa, valinnassa ja käytäntöön soveltamisessa. Opit soveltamaan niitä todellisten ongelmien ratkaisuissa.
Opintojakson suoritettuasi osaat ratkoa yksinkertaisia erityisesti tuotantoprosessin kehittämisen ongelmia hyödyntäen siihen tarkoituksenmukaisia ongelmanratkaisutekniikoita. Opit siis kehittämään esim. toimintaa.
TEKNIIKAN SOVELTAMINEN KÄYTÄNTÖÖN:
Osaat valita ja käyttää kehittämis- jai ongelmanratkaisumenetelmiä ongelman ratkaisemiseen. Kykenet luovaan ongelmanratkaisuun ja tuotantoprosessien kehittämiseen.
TUTKIMUKSET JA TIEDONHAKU :
Osaat tehdä kirjallisuusselvityksiä sekä käyttää tietokantoja ja muita tietolähteitä kehittämistehtävissä.
Sisältö
- Kokonaisvaltainen laatuajattelu,
- laadun parantamisen työkalut,
- ongelmanratkaisumenetelmät,
- LEAN-ajattelu ja perustekniikat,
- SixSigma -menetelmän sisältö ja vaiheet (DMAIC -prosessi),
- FMEA
- Green SixSigma (kestävän kehityksen edistäminen laadun kehittämisen avulla)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Luentomateriaali.
Kume, H. uusin painos. Laadunvalvonnan tilastolliset menetelmät. MET.
Salomäki, R. uusin painos. Suorituskykyiset prosessit - Hyödynnä SPC. MET.
QS9000-manuaaleista: FMEA, SPC.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, mahdollinen etäopetus, tiedonhaku ja soveltavat oppimistehtävät joko yksilökohtaisesti tai ryhmätöinä. Oppimispäiväkirja.
Ongelmalähtöisen oppimisen kautta opiskelijoilla on oppimistehtäviä ratkottavana. Tehtäviä tehdään pääosin ryhmissä, mutta etätoteutuksessa palautukset ovat aina yksilökohtaisia.
Opintojaksosta kerätään sen puolivälissä vapaamuotoinen anonyymi palaute.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viikolla 49.
Kaksi uusintatenttimahdollisuutta; tammikuussa 2023 ja helmikuussa 2023.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op:
Luennot 40 h, oppimistehtävät 40 h ja itsenäinen työskentely 55 h. Yhteensä 135 h oppimistyötä.
Lisätietoja opiskelijoille
Oppimistehtävissä jatkuva kehittävä palaute, itsearvioinnit ja tiimin itsearviointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kokonaisarviointi muodostuu tentistä 100 % ja sekä pakollisista oppimistehtävistä.
Välttävä (1): Kykenet tunnistamaan perusasiat ja -terminologian, mutta sinulla on merkittäviä puutteita keskeisten ongelmanratkaisutekniikoiden ja siihen liittyvän ajattelun ymmärtämisessä. Keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita ovat TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA.
Pystyt ratkomaan yksinkertaisia ongelmia eri laatutekniikoita soveltaen.
Tyydyttävä (2): Tunnet perusasiat ja -terminologian, mutta sinulla on puutteita keskeisten ongelmanratkaisutekniikoiden ja siihen liittyvän ajattelun soveltamisessa. Keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita ovat TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA.
Pystyt ratkomaan tyydyttävästi normaalista poikkeavia ongelmia eri laatutekniikoita soveltaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3): Hallitset keskeiset asiat myös monimutkaisemmissa tilanteissa:
- osat suunnitella, toteuttaa ja johtaa erityisesti tuotantoprosessin laaduntuottokyvyn parantamisprojekteja kokonaisvaltaisesti
- osaat valita ja käyttää keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita (TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA)
Kiitettävä (4): Hallitset keskeiset asiat ja osaat soveltaa niitä kriittisesti ongelman ratkaisuihin. Keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita ovat TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Hallitset vaadittavat keskeiset asiat ja osaat soveltaa niitä kriittisesti ja innovatiivisesti ongelman ratkaisuihin. Keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita ovat TQM, laadun parantamisen työkalut: 7 vanhaa ja uutta sekä FMEA.
Pystyt tekemään yksinkertaista synteesiä ja johtopäätöksiä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Hallitset vähintään tyydyttävästi seuraavat keskeiset asiat
- osaat suunnitella, toteuttaa ja johtaa erityisesti tuotantoprosessin laaduntuottokyvyn parantamisprojekteja kokonaisvaltaisesti
- osaat valita ja käyttää keskeisimpiä kehittämistyökaluja ja -tekniikoita (TQM, laadun parantamisen työkalut: systemaattiset ongelmanratkaisumenetelmät, FMEA ja Lean)
Esitietovaatimukset
Ei erityisvaatimuksia. Motivaatio tärkein. Tekninen perusosaaminen edesauttaa opintojaksolla opiskelua, mutta ei ole välttämätön.