Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen markkinointiLaajuus (4 op)

Tunnus: LM00CC01

Laajuus

4 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Kaisa Kinnunen

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Opintojakson käytyäsi sinulla on kattava ja monipuolinen kuva markkinoinnin perusteista ja markkinoinnin merkityksestä biotalouden toimintaympäristössä. Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan markkinointia sekä kotimaan että kansainvälisillä markkinoilla. Opit rakentamaan asiakaslähtöisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle.

Opintojakson osaamiset

Liiketoimintaosaaminen:
-tunnistat biotalousalan yrittäjyyden mahdollisuuksia maaseutuympäristössä
-hallitset asiakaslähtöisen tuotekehityksen ja markkinoinnin
Työelämässä toimiminen:
-osaat toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-omaat valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan
Ennakoiva kehittäminen:
-osaat etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alasi tulevaisuutta ennakoiden

Opintojakson osaamistavoite

Opintojakson käytyäsi ymmärrät asiakaslähtöisen markkinoinnin merkityksen liiketoiminnassa. Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja osaat hyödyntää niitä markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Tunnistat biotalouden asiakasryhmiä ja osaat kohdentaa markkinointia valittuja markkinointikanavia hyödyntäen. Ymmärrät asiakasarvon luomisen merkityksen alati muuttuvassa toimintakentässä.

Sisältö

- Markkinoinnin peruskäsitteet
- Asiakasarvon luominen
- Biotalouden asiakasryhmät ja markkinointikanavat
- Markkinointiviestintä
- Markkinointisuunnitelma

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1:
Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja osaat hyödyntää niitä. Osaat ohjatusti rakentaa markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat asiakassegmenttejä ja viestintäkanavia ja ymmärrät miten asiakasarvoa luodaan.

Arvosana 2:
Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet ja hyödyntää niitä. Osaat rakentaa markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Ymmärrät miten asiakasarvoa luodaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3:
Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat hyödyntää niitä ja rakentaa monipuolisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Tunnistat yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Ymmärrät asiakasarvon luomisen merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä.

Arvosana 4:
Tunnet markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat rakentaa monipuolisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Osaat valita yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat tuottaa markkinointiviestintää. Ymmärrät asiakasarvon luomisen merkityksen kannattavan liiketoiminnan kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5:
Tunnet laajasti markkinoinnin peruskäsitteet. Osaat soveltaa niitä ja rakentaa monipuolisen ja innovatiivisen markkinointisuunnitelman biotalousalan yritykselle tai muulle organisaatiolle. Osaat suunnitella yritystoiminnalle olennaiset asiakassegmentit sekä asiakkaiden käyttämät viestintäkanavat. Osaat tuottaa vaikuttavaa markkinointiviestintää. Osaat luoda asiakasarvoa markkinoinnin keinoin.