Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen ja ohjaaminenLaajuus (3 op)

Tunnus: SA00CG26

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Jenni Ikola-Mäki

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit tuntemaan sosiaali- ja terveysalan asiakkuuteen liittyviä ja sitä määrittäviä tekijöitä sekä terveyden edistämisen ja ohjaamisen perusteita hoitotyössä.

Opintojakson osaamiset
Kliininen osaaminen: Tunnistaa asiakkaan/potilaan hoidon tarpeen ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakaslähtöistä hoitoa eri erikoisaloilla yhteistyössä asiakkaan/potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa
Terveyden edistämisen osaaminen: Soveltaa hoitotyössä hyödynnettäviä terveyden edistämisen teorioita ja ajankohtaista tutkimustietoa
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Kestävä kehitys: Ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia


Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen hoitotyössä. Hahmotat ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Tunnet terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Tiedät terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Sisältö

Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet hoitotyössä
Asiakkaan osallisuus osana asiakaslähtöisyyttä hoitotyössä
Terveyden edistämisen viitekehys ja keskeiset käsitteet
Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset strategiat
Terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet
Väestön hyvinvointiin liittyvä näyttöön pohjaava tieto ja sen raportointi
Voimavaralähtöinen ohjaus ja monipuoliset ohjausmenetelmät
Sosiaalinen kestävä kehitys osana terveyden edistämistä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Osaat nimetä asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kuvata asiakaslähtöisyyden käsitettä hoitotyössä. Osaat kuvata ammattilaisen työskentelyn vaikutusta asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Osaat määritellä terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Osaat kuvata terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Osaat havainnollistaa ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

16.03.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Kätilö (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Heidi Pasonen
Ryhmät
  • ZJM24SSVGSA
    Avoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia ammatillinen, sairaanhoitaja
  • ZJM24SSVGSL
    Avoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia lukiot, sairaanhoitaja
  • ZJASAR24S1
    Avoin AMK, sote, AMK-väylät, sairaanhoitaja päivä
  • SAR24S1
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit tuntemaan sosiaali- ja terveysalan asiakkuuteen liittyviä ja sitä määrittäviä tekijöitä sekä terveyden edistämisen ja ohjaamisen perusteita hoitotyössä.

Opintojakson osaamiset
Kliininen osaaminen: Tunnistaa asiakkaan/potilaan hoidon tarpeen ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakaslähtöistä hoitoa eri erikoisaloilla yhteistyössä asiakkaan/potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa
Terveyden edistämisen osaaminen: Soveltaa hoitotyössä hyödynnettäviä terveyden edistämisen teorioita ja ajankohtaista tutkimustietoa
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Kestävä kehitys: Ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia


Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen hoitotyössä. Hahmotat ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Tunnet terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Tiedät terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Sisältö

Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet hoitotyössä
Asiakkaan osallisuus osana asiakaslähtöisyyttä hoitotyössä
Terveyden edistämisen viitekehys ja keskeiset käsitteet
Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset strategiat
Terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet
Väestön hyvinvointiin liittyvä näyttöön pohjaava tieto ja sen raportointi
Voimavaralähtöinen ohjaus ja monipuoliset ohjausmenetelmät
Sosiaalinen kestävä kehitys osana terveyden edistämistä

Aika ja paikka

Kontaktiopetus kampuksella.
Itsenäinen opiskelu Moodlen verkkoympäristössä.
Työelämäyhteistyön kautta toteutettava terveyden edistämisen tuokio Keski-Suomen Sydänpiiri ry:n kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A. (toim). 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Publication of the University of Eastern Finland. https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/21421/urn_isbn_978-952-61-3108-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen/Duodecim, Oppiportti https://www.oppiportti.fi/op/opk04647

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetuksessa tapahtuvien keskustelujen ja harjoitusten avulla opit hahmottamaan ja ymmärtämään mitä asiakaslähtöisyys on käsitteenä sekä mitä asiakaslähtöinen työskentely on hoitotyössä.
Harjoitusten ja keskustelujen kautta opit myös hahmottamaan ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen.
Pienryhmätyöskentelyn ja terveyttä edistävän tuokion toteuttamisen kautta opit tunnistamaan asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita hoitotyön eri palveluissa.
Kontaktiopetuksessa ja pienryhmäkeskustelujen kautta tutustut terveyden edistämisen viitekehykseen, periaatteisiin ja keskeisimpiin käsitteisiin.
Verkkokurssien avulla tutustut terveyden edistämisessä hyödynnettäviin keskeisiin menetelmiin hoitotyössä ja ongelmalähtöistä oppimista hyödyntävien harjoitusten avulla ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa.
Terveyttä edistävän tuokion suunnittelun toteutuksen ja arvioinnin sekä ryhmäreflektion kautta ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pienryhmissä toteutettava terveyden edistämisen tuokio toteutetaan Keski-SUomen Sydän piiri Ry:n kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pienryhmissä toteutetaan tuokio, josta palautetaan suunnitelma ennen toteutusta.
Toteutetun tuokion arviointiin liittyvä pohdintatehtävä toteutetaan opintojakson loppupuolella.
Uusintamahdollisuudet on järjestetty opintojakson voimassaoloajan puitteissa.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja työn opinnollistaminen on mahdollista, mutta näistä tulee sopia vastuuopettajan kanssa etukäteen ennen opintojakson alkua, jotta mahdolliset hyväksiluvut tai opinnollistamiset voidaan huomioida ryhmätöiden jaossa heti opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op=81h
Kontaktiopetus ja ennakkovalmistautuminen 21h
Motivoivan keskustelun ja aktivoivat menetelmät verkkokurssit 10h
Ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittely ja arviointi 40h
Itsenäinen työskentely aineistoa hakien ja siihen tutustuen 10h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa kontaktiopetuksella. Kampuksella toteutettavaa kontaktiopetusta on 3krt (a´3h) opintojakson aikana.
Opintojakson aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat terveyttä edistävän tuokion työelämäyhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja nämä tuokiot esitellään viimeisellä kontaktilla koko opiskelijaryhmälle. Tuokion suunnitteluun ja toteuttamiseen ryhmä saa ohjausta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/Hylätty

Hyväksytty suoritus;
Opiskelijalta edellytetään läsnäoloa ja osallistumista kontaktiopetukseen.
Ryhmätehtävän suunnittelun, toteutuksen, esityksen ja arvioinnin sekä itsenäisen pohdintatehtävän avulla opiskelija osoittaa saavuttaneensa arviointikriteereissä määritellyn osaamisen.

EF: Gradian toisen asteen väyläläiset (sar): lukio 2, ammmattikoulu 7

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Osaat nimetä asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kuvata asiakaslähtöisyyden käsitettä hoitotyössä. Osaat kuvata ammattilaisen työskentelyn vaikutusta asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Osaat määritellä terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Osaat kuvata terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Osaat havainnollistaa ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Kätilö (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Jenni Ikola-Mäki
Ryhmät
  • ZJASAR24SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, sairaanhoitaja monimuoto
  • SAR24SM
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit tuntemaan sosiaali- ja terveysalan asiakkuuteen liittyviä ja sitä määrittäviä tekijöitä sekä terveyden edistämisen ja ohjaamisen perusteita hoitotyössä.

Opintojakson osaamiset
Kliininen osaaminen: Tunnistaa asiakkaan/potilaan hoidon tarpeen ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakaslähtöistä hoitoa eri erikoisaloilla yhteistyössä asiakkaan/potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa
Terveyden edistämisen osaaminen: Soveltaa hoitotyössä hyödynnettäviä terveyden edistämisen teorioita ja ajankohtaista tutkimustietoa
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Kestävä kehitys: Ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia


Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen hoitotyössä. Hahmotat ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Tunnet terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Tiedät terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Sisältö

Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet hoitotyössä
Asiakkaan osallisuus osana asiakaslähtöisyyttä hoitotyössä
Terveyden edistämisen viitekehys ja keskeiset käsitteet
Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset strategiat
Terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet
Väestön hyvinvointiin liittyvä näyttöön pohjaava tieto ja sen raportointi
Voimavaralähtöinen ohjaus ja monipuoliset ohjausmenetelmät
Sosiaalinen kestävä kehitys osana terveyden edistämistä

Aika ja paikka

Kontaktiopetus kampuksella.
Itsenäinen opiskelu Moodlen verkkoympäristössä.
Työelämäyhteistyön kautta toteutettava terveyden edistämisen tuokio Jyväskylän alueella sijaitsevassa organisaatiossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A. (toim). 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Publication of the University of Eastern Finland. https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/21421/urn_isbn_978-952-61-3108-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen/Duodecim, Oppiportti https://www.oppiportti.fi/op/opk04647

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetuksessa tapahtuvien keskustelujen ja harjoitusten avulla opit hahmottamaan ja ymmärtämään mitä asiakaslähtöisyys on käsitteenä sekä mitä asiakaslähtöinen työskentely on hoitotyössä.
Harjoitusten ja keskustelujen kautta opit myös hahmottamaan ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen.
Pienryhmätyöskentelyn ja terveyttä edistävän tuokion toteuttamisen kautta opit tunnistamaan asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita hoitotyön eri palveluissa.
Kontaktiopetuksessa ja pienryhmäkeskustelujen kautta tutustut terveyden edistämisen viitekehykseen, periaatteisiin ja keskeisimpiin käsitteisiin.
Verkkokurssien avulla tutustut terveyden edistämisessä hyödynnettäviin keskeisiin menetelmiin hoitotyössä ja ongelmalähtöistä oppimista hyödyntävien harjoitusten avulla ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa.
Terveyttä edistävän tuokion suunnittelun toteutuksen ja arvioinnin sekä ryhmäreflektion kautta ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pienryhmissä toteutettava terveyden edistämisen tuokio on mahdollista toteuttaa työelämäyhteistyössä myös itse yhteistyön järjestäen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pienryhmissä toteutetaan tuokio, josta palautetaan suunnitelma ennen toteutusta.
Toteutetun tuokion arviointiin liittyvä pohdintatehtävä toteutetaan opintojakson loppupuolella.
Uusintamahdollisuudet on järjestetty opintojakson voimassaoloajan puitteissa.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja työn opinnollistaminen on mahdollista, mutta näistä tulee sopia vastuuopettajan kanssa etukäteen ennen opintojakson alkua, jotta mahdolliset hyväksiluvut tai opinnollistamiset voidaan huomioida ryhmätöiden jaossa heti opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op=81h
Kontaktiopetus ja ennakkovalmistautuminen 21h
Motivoivan keskustelun ja aktivoivat menetelmät verkkokurssit 10h
Ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittely ja arviointi 40h
Itsenäinen työskentely aineistoa hakien ja siihen tutustuen 10h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa kontaktiopetuksella. Kampuksella toteutettavaa kontaktiopetusta on 2krt (a´3h) opintojakson alussa.
Opintojakson aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat terveyttä edistävän tuokion työelämäyhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja nämä tuokiot esitellään opintojakson lopussa koko opiskelijaryhmälle. Tuokion arviointi ja reflektio osaamisen vahvistumisesta tapahtuu Moodlen työtilassa verkkovälitteisesti. Tuokion suunnitteluun ja toteuttamiseen ryhmälle on tarjolla ohjausta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/Hylätty

Hyväksytty suoritus;
Opiskelijalta edellytetään läsnäoloa ja osallistumista kontaktiopetukseen.
Ryhmätehtävän suunnittelun, toteutuksen, esityksen ja arvioinnin sekä itsenäisen pohdintatehtävän avulla opiskelija osoittaa saavuttaneensa arviointikriteereissä määritellyn osaamisen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Osaat nimetä asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kuvata asiakaslähtöisyyden käsitettä hoitotyössä. Osaat kuvata ammattilaisen työskentelyn vaikutusta asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Osaat määritellä terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Osaat kuvata terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Osaat havainnollistaa ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Kätilö (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Jenni Ikola-Mäki
Ryhmät
  • SAR24S2
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit tuntemaan sosiaali- ja terveysalan asiakkuuteen liittyviä ja sitä määrittäviä tekijöitä sekä terveyden edistämisen ja ohjaamisen perusteita hoitotyössä.

Opintojakson osaamiset
Kliininen osaaminen: Tunnistaa asiakkaan/potilaan hoidon tarpeen ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakaslähtöistä hoitoa eri erikoisaloilla yhteistyössä asiakkaan/potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa
Terveyden edistämisen osaaminen: Soveltaa hoitotyössä hyödynnettäviä terveyden edistämisen teorioita ja ajankohtaista tutkimustietoa
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Kestävä kehitys: Ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia


Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen hoitotyössä. Hahmotat ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Tunnet terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Tiedät terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Sisältö

Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet hoitotyössä
Asiakkaan osallisuus osana asiakaslähtöisyyttä hoitotyössä
Terveyden edistämisen viitekehys ja keskeiset käsitteet
Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset strategiat
Terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet
Väestön hyvinvointiin liittyvä näyttöön pohjaava tieto ja sen raportointi
Voimavaralähtöinen ohjaus ja monipuoliset ohjausmenetelmät
Sosiaalinen kestävä kehitys osana terveyden edistämistä

Aika ja paikka

Kontaktiopetus kampuksella.
Itsenäinen opiskelu Moodlen verkkoympäristössä.
Työelämäyhteistyön kautta toteutettava terveyden edistämisen tuokio Jyväskylän alueella sijaitsevassa yhteistyöorganisaatiossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A. (toim). 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Publication of the University of Eastern Finland. https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/21421/urn_isbn_978-952-61-3108-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen/Duodecim, Oppiportti https://www.oppiportti.fi/op/opk04647

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetuksessa tapahtuvien keskustelujen ja harjoitusten avulla opit hahmottamaan ja ymmärtämään mitä asiakaslähtöisyys on käsitteenä sekä mitä asiakaslähtöinen työskentely on hoitotyössä.
Harjoitusten ja keskustelujen kautta opit myös hahmottamaan ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen.
Pienryhmätyöskentelyn ja terveyttä edistävän tuokion toteuttamisen kautta opit tunnistamaan asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita hoitotyön eri palveluissa.
Kontaktiopetuksessa ja pienryhmäkeskustelujen kautta tutustut terveyden edistämisen viitekehykseen, periaatteisiin ja keskeisimpiin käsitteisiin.
Verkkokurssien avulla tutustut terveyden edistämisessä hyödynnettäviin keskeisiin menetelmiin hoitotyössä ja ongelmalähtöistä oppimista hyödyntävien harjoitusten avulla ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa.
Terveyttä edistävän tuokion suunnittelun toteutuksen ja arvioinnin sekä ryhmäreflektion kautta ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pienryhmissä toteutettava terveyden edistämisen tuokio toteutetaan jo olemassa olevan yhteistyön kautta, hoivayksiköissä, jotka ovat opiskelijoille entuudestaan tuttuja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pienryhmissä toteutetaan tuokio, josta palautetaan suunnitelma ennen toteutusta.
Toteutetun tuokion arviointiin liittyvä pohdintatehtävä toteutetaan opintojakson loppupuolella.
Uusintamahdollisuudet on järjestetty opintojakson voimassaoloajan puitteissa.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja työn opinnollistaminen on mahdollista, mutta näistä tulee sopia vastuuopettajan kanssa etukäteen ennen opintojakson alkua, jotta mahdolliset hyväksiluvut tai opinnollistamiset voidaan huomioida ryhmätöiden jaossa heti opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op=81h
Kontaktiopetus ja ennakkovalmistautuminen 21h
Motivoivan keskustelun ja aktivoivat menetelmät verkkokurssit 5h
Ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittely ja arviointi 40h
Itsenäinen työskentely aineistoa hakien ja siihen tutustuen 15h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa kontaktiopetuksella. Kampuksella toteutettavaa kontaktiopetusta on 3krt (a´3h) opintojakson aikana.
Opintojakson aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat terveyttä edistävän tuokion työelämäyhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja nämä tuokiot esitellään viimeisellä kontaktilla koko opiskelijaryhmälle. Tuokion suunnitteluun ja toteuttamiseen ryhmä saa ohjausta.
Tuokioiden suunnittelun ja toteuttamisen yhteydessä on kaksi kontaktikertaa (a´3h) työelämäyhteistyökumppaneiden yksiköissä pienryhmämuotoisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/Hylätty

Hyväksytty suoritus;
Opiskelijalta edellytetään läsnäoloa ja osallistumista kontaktiopetukseen.
Ryhmätehtävän suunnittelun, toteutuksen, esityksen ja arvioinnin avulla opiskelija osoittaa saavuttaneensa arviointikriteereissä määritellyn osaamisen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Osaat nimetä asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kuvata asiakaslähtöisyyden käsitettä hoitotyössä. Osaat kuvata ammattilaisen työskentelyn vaikutusta asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Osaat määritellä terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Osaat kuvata terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Osaat havainnollistaa ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Ajoitus

07.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kätilö (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Sonja Salonen
Ryhmät
  • ZJA24SSA
    Avoin AMK, sote, YTOL-opinnot, Alkio-opisto

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit tuntemaan sosiaali- ja terveysalan asiakkuuteen liittyviä ja sitä määrittäviä tekijöitä sekä terveyden edistämisen ja ohjaamisen perusteita hoitotyössä.

Opintojakson osaamiset
Kliininen osaaminen: Tunnistaa asiakkaan/potilaan hoidon tarpeen ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakaslähtöistä hoitoa eri erikoisaloilla yhteistyössä asiakkaan/potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa
Terveyden edistämisen osaaminen: Soveltaa hoitotyössä hyödynnettäviä terveyden edistämisen teorioita ja ajankohtaista tutkimustietoa
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Kestävä kehitys: Ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia


Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen hoitotyössä. Hahmotat ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Tunnet terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Tiedät terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.

Sisältö

Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet hoitotyössä
Asiakkaan osallisuus osana asiakaslähtöisyyttä hoitotyössä
Terveyden edistämisen viitekehys ja keskeiset käsitteet
Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset strategiat
Terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet
Väestön hyvinvointiin liittyvä näyttöön pohjaava tieto ja sen raportointi
Voimavaralähtöinen ohjaus ja monipuoliset ohjausmenetelmät
Sosiaalinen kestävä kehitys osana terveyden edistämistä

Lisätietoja opiskelijoille

Alkion toteutus. Opetus Alkiolta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Osaat nimetä asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kuvata asiakaslähtöisyyden käsitettä hoitotyössä. Osaat kuvata ammattilaisen työskentelyn vaikutusta asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Osaat määritellä terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Osaat kuvata terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Osaat havainnollistaa ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.