Kehityksen ja oppimisen tukiLaajuus (5 op)
Tunnus: SOSS2027
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
- Timo Hintikka
- Tuomas Lallukka
Osaamistavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet jäsentää ja havainnoida alle kouluikäisten lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen moninaisuutta, tunnistaa siihen liittyvää yksilöllistä vaihtelua ja ohjauksellisia erityistarpeita sekä soveltaa tutkittuun tietoon perustuvia pedagogisia menetelmiä lapsilähtöisesti.
Opintojakson suoritettuasi tiedät kehitykseen ja oppimiseen liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä lasten toimintakyvyn yksilölliseen kuvaamiseen.
Käytyäsi opintojakson osaat myös jäsentää kasvun ja oppimisen tuen muotoja ammatillisesta näkökulmasta sekä käydä moniasiantuntijuutta arvostavaa dialogia niin perheiden kuin toisten ammattilaisten kanssa.
Sisältö
Opintojakson käsitteellisen viitekehyksen muodostavat varhaiskasvatusta sekä kehityksen ja oppimisen tukea linjaava lainsäädäntö, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä inkluusio-periaatteeseen ja voimavaralähtöiseen ajatteluun perustuva työote.
Opintojaksolla tarkastellaan alle kouluikäisten lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen moninaisuutta sekä siihen liittyvää yksilöllistä vaihtelua. Lisäksi perehdytään kehitysvammaisten, kielellisiä vaikeuksia omaavien, aistivammaisten, autismikirjon, ADHD piirteitä sekä sosioemotionaalisia vaikeuksia omaavien lasten kehitykseen ja sen tukemiseen varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Ohjauksen menetelmällisiä näkökulmia ovat kolmiportaisen tuen malli, puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi sekä strukturoitu ohjaus.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa soveltaa työskentelyssään varhaiskasvatuksen tai perhetyön perusteita ja jäsentää niiden keskeisimmät toimintaympäristöt sekä tunnistaa alle kouluikäisen lapsen hoidon, kasvun ja kehityksen pääpiirteet. Opiskelijalla on käytännön kokemusta varhaiskasvatuksen tai perhetyön ympäristöissä toimimisesta, esim. harjoittelujen tai työkokemuksen kautta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja. Hän osaa myös suunnitella toimintaa tuen tarpeita ja tuen muotoja huomioiden. Opiskelija tunnistaa eri menetelmien hyötyjä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja. Hän osaa myös suunnitella toimintaa lasten tuen tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa kuvata eri menetelmien hyödyllisyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa tarkastella eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä hyvin sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa pohtia eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa myös vertailla eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten. Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
10.03.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuomas Lallukka
- Anniina Berg
Vastuuopettaja
Anniina Berg
Ryhmät
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
ZJA25KSSTVOAvoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet jäsentää ja havainnoida alle kouluikäisten lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen moninaisuutta, tunnistaa siihen liittyvää yksilöllistä vaihtelua ja ohjauksellisia erityistarpeita sekä soveltaa tutkittuun tietoon perustuvia pedagogisia menetelmiä lapsilähtöisesti.
Opintojakson suoritettuasi tiedät kehitykseen ja oppimiseen liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä lasten toimintakyvyn yksilölliseen kuvaamiseen.
Käytyäsi opintojakson osaat myös jäsentää kasvun ja oppimisen tuen muotoja ammatillisesta näkökulmasta sekä käydä moniasiantuntijuutta arvostavaa dialogia niin perheiden kuin toisten ammattilaisten kanssa.
Sisältö
Opintojakson käsitteellisen viitekehyksen muodostavat varhaiskasvatusta sekä kehityksen ja oppimisen tukea linjaava lainsäädäntö, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä inkluusio-periaatteeseen ja voimavaralähtöiseen ajatteluun perustuva työote.
Opintojaksolla tarkastellaan alle kouluikäisten lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen moninaisuutta sekä siihen liittyvää yksilöllistä vaihtelua. Lisäksi perehdytään kehitysvammaisten, kielellisiä vaikeuksia omaavien, aistivammaisten, autismikirjon, ADHD piirteitä sekä sosioemotionaalisia vaikeuksia omaavien lasten kehitykseen ja sen tukemiseen varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Ohjauksen menetelmällisiä näkökulmia ovat kolmiportaisen tuen malli, puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi sekä strukturoitu ohjaus.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu huhti-toukokuun 2025 aikana. Opetukset järjestetään aikataulutettuina webinaareina. Opetuskertoja ei tallenneta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pihlaja, P. & Viitala, R. Varhaiserityiskasvatus. 2018. PS-kustannus.
Sandberg, E. (2021).Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.PS-kustannus.
Heiskanen, N. & Syrjämäki, M. (2022) Pienet tuetut askeleet. Varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt. PS-Kustannus.
Opetusmenetelmät
Webinaaritapaamiset, osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa ja mikrofonia
Itsenäinen perehtyminen jakson sisältöihin ja kirjallisuuteen
Oppimistehtävä
Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Jakson opetuskerroilla on mukana oppimisen ja kehityksen tukemisen asiantuntijoita työelämästä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opintojakson oppimistehtävän palautuspäivä sekä hylätyn tehtävän uusintapäivät löytyvät moodlesta
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Mikäli sinulla on aiempia korkeakoulutasoisia opintoja 0-7 -vuotiaiden kehityksen ja oppimisen tukeen liittyen, voit hakea jaksosta korvaavuutta eAhotilla.
Mikäli sinulla on kertynyt vähintään 12kk varhaiskasvatuksen työkokemusta erityisen tuen lasten kanssa työskentelystä, voit hakea jaksosta osittaista korvaavuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h opiskelijan työtä jakaantuu seuraavasti:
25 h webinaariopetus ja valmistautuminen
50h kirjallisuuteen perehtyminen
60h oppimistehtävän tekeminen
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso arvioidaan numeerisesti. Jakson kokonaisarvosana muodostuu kirjallisen tehtävän arvosanasta.
Avoin amk: 5 paikkaa
Avoin amk: Sosionomin vaka täydentävät: 3 paikkaa (ei min-max-määrässä) - todennäköisesti nämä paikat eivät toteudu!
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja. Hän osaa myös suunnitella toimintaa tuen tarpeita ja tuen muotoja huomioiden. Opiskelija tunnistaa eri menetelmien hyötyjä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja. Hän osaa myös suunnitella toimintaa lasten tuen tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa kuvata eri menetelmien hyödyllisyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa tarkastella eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä hyvin sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa pohtia eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa myös vertailla eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa soveltaa työskentelyssään varhaiskasvatuksen tai perhetyön perusteita ja jäsentää niiden keskeisimmät toimintaympäristöt sekä tunnistaa alle kouluikäisen lapsen hoidon, kasvun ja kehityksen pääpiirteet. Opiskelijalla on käytännön kokemusta varhaiskasvatuksen tai perhetyön ympäristöissä toimimisesta, esim. harjoittelujen tai työkokemuksen kautta.
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten. Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
11.03.2024 - 20.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuomas Lallukka
- Anniina Berg
Vastuuopettaja
Tuomas Lallukka
Ryhmät
-
ZJA23SSSTVOAvoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
-
ZJA24KSMTVAvoin AMK, sote, Monialainen työskentely varhaiskasvatuksessa
-
ZJA24KSSTVOAvoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet jäsentää ja havainnoida alle kouluikäisten lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen moninaisuutta, tunnistaa siihen liittyvää yksilöllistä vaihtelua ja ohjauksellisia erityistarpeita sekä soveltaa tutkittuun tietoon perustuvia pedagogisia menetelmiä lapsilähtöisesti.
Opintojakson suoritettuasi tiedät kehitykseen ja oppimiseen liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä lasten toimintakyvyn yksilölliseen kuvaamiseen.
Käytyäsi opintojakson osaat myös jäsentää kasvun ja oppimisen tuen muotoja ammatillisesta näkökulmasta sekä käydä moniasiantuntijuutta arvostavaa dialogia niin perheiden kuin toisten ammattilaisten kanssa.
Sisältö
Opintojakson käsitteellisen viitekehyksen muodostavat varhaiskasvatusta sekä kehityksen ja oppimisen tukea linjaava lainsäädäntö, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä inkluusio-periaatteeseen ja voimavaralähtöiseen ajatteluun perustuva työote.
Opintojaksolla tarkastellaan alle kouluikäisten lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen moninaisuutta sekä siihen liittyvää yksilöllistä vaihtelua. Lisäksi perehdytään kehitysvammaisten, kielellisiä vaikeuksia omaavien, aistivammaisten, autismikirjon, ADHD piirteitä sekä sosioemotionaalisia vaikeuksia omaavien lasten kehitykseen ja sen tukemiseen varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Ohjauksen menetelmällisiä näkökulmia ovat kolmiportaisen tuen malli, puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi sekä strukturoitu ohjaus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pihlaja, P. & Viitala, R. Varhaiserityiskasvatus. 2018. PS-kustannus
Heiskanen, N. (toim.) 2022. Pienet tuetut askeleet. Ps-kustannus.
Opetusmenetelmät
Etäopetus
Oppimistehtävät
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK:
Sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot: 10 paikkaa
Monialainen työskentely varhaiskasvatuksessa-opintokokonaisuus: 10 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja. Hän osaa myös suunnitella toimintaa tuen tarpeita ja tuen muotoja huomioiden. Opiskelija tunnistaa eri menetelmien hyötyjä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja. Hän osaa myös suunnitella toimintaa lasten tuen tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa kuvata eri menetelmien hyödyllisyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa tarkastella eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä hyvin sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa pohtia eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa myös vertailla eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa soveltaa työskentelyssään varhaiskasvatuksen tai perhetyön perusteita ja jäsentää niiden keskeisimmät toimintaympäristöt sekä tunnistaa alle kouluikäisen lapsen hoidon, kasvun ja kehityksen pääpiirteet. Opiskelijalla on käytännön kokemusta varhaiskasvatuksen tai perhetyön ympäristöissä toimimisesta, esim. harjoittelujen tai työkokemuksen kautta.
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten. Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
27.03.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Tuomas Lallukka
- Anniina Berg
Vastuuopettaja
Jenni Koivumäki
Ryhmät
-
SOS21SMSosionomi (AMK)
-
ZJA23KSSOVAvoin AMK, sote, Sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
-
ZJA22SSSOVAvoin AMK, sote,Sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet jäsentää ja havainnoida alle kouluikäisten lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen moninaisuutta, tunnistaa siihen liittyvää yksilöllistä vaihtelua ja ohjauksellisia erityistarpeita sekä soveltaa tutkittuun tietoon perustuvia pedagogisia menetelmiä lapsilähtöisesti.
Opintojakson suoritettuasi tiedät kehitykseen ja oppimiseen liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä lasten toimintakyvyn yksilölliseen kuvaamiseen.
Käytyäsi opintojakson osaat myös jäsentää kasvun ja oppimisen tuen muotoja ammatillisesta näkökulmasta sekä käydä moniasiantuntijuutta arvostavaa dialogia niin perheiden kuin toisten ammattilaisten kanssa.
Sisältö
Opintojakson käsitteellisen viitekehyksen muodostavat varhaiskasvatusta sekä kehityksen ja oppimisen tukea linjaava lainsäädäntö, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä inkluusio-periaatteeseen ja voimavaralähtöiseen ajatteluun perustuva työote.
Opintojaksolla tarkastellaan alle kouluikäisten lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen moninaisuutta sekä siihen liittyvää yksilöllistä vaihtelua. Lisäksi perehdytään kehitysvammaisten, kielellisiä vaikeuksia omaavien, aistivammaisten, autismikirjon, ADHD piirteitä sekä sosioemotionaalisia vaikeuksia omaavien lasten kehitykseen ja sen tukemiseen varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Ohjauksen menetelmällisiä näkökulmia ovat kolmiportaisen tuen malli, puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi sekä strukturoitu ohjaus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pihlaja, P. & Viitala, R. Varhaiserityiskasvatus. 2018. PS-kustannus.
Sandberg, E. (2021).Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.PS-kustannus.
Varhaiskasvatuslaki
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet
Opetusmenetelmät
Luennot, vierailijat, toiminnalliset case-ryhmätyöt, tehtävät, haastattelut, essee
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 tuntia opiskeljan työtä
Luennot 20 tuntia
Tehtävät, haastattelu ja essee 110 tuntia
Itsearviointi ja palaute 5 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK, sosionomin täydentävät opinnot 10 - niille, joilla on jo sosionomi (AMK) tutkinto
Case-ryhmätyö, haastattelu, essee
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja. Hän osaa myös suunnitella toimintaa tuen tarpeita ja tuen muotoja huomioiden. Opiskelija tunnistaa eri menetelmien hyötyjä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja. Hän osaa myös suunnitella toimintaa lasten tuen tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa kuvata eri menetelmien hyödyllisyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa tarkastella eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä hyvin sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa pohtia eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa myös vertailla eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa soveltaa työskentelyssään varhaiskasvatuksen tai perhetyön perusteita ja jäsentää niiden keskeisimmät toimintaympäristöt sekä tunnistaa alle kouluikäisen lapsen hoidon, kasvun ja kehityksen pääpiirteet. Opiskelijalla on käytännön kokemusta varhaiskasvatuksen tai perhetyön ympäristöissä toimimisesta, esim. harjoittelujen tai työkokemuksen kautta.
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten. Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
28.03.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 15
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Jenni Koivumäki
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Ryhmät
-
SOS20SMSosionomi (AMK)
-
ZJA22KSSOVAvoin AMK, sote, Sosionomin varhaiskasvatuksen opinnot
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet jäsentää ja havainnoida alle kouluikäisten lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen moninaisuutta, tunnistaa siihen liittyvää yksilöllistä vaihtelua ja ohjauksellisia erityistarpeita sekä soveltaa tutkittuun tietoon perustuvia pedagogisia menetelmiä lapsilähtöisesti.
Opintojakson suoritettuasi tiedät kehitykseen ja oppimiseen liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä lasten toimintakyvyn yksilölliseen kuvaamiseen.
Käytyäsi opintojakson osaat myös jäsentää kasvun ja oppimisen tuen muotoja ammatillisesta näkökulmasta sekä käydä moniasiantuntijuutta arvostavaa dialogia niin perheiden kuin toisten ammattilaisten kanssa.
Sisältö
Opintojakson käsitteellisen viitekehyksen muodostavat varhaiskasvatusta sekä kehityksen ja oppimisen tukea linjaava lainsäädäntö, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä inkluusio-periaatteeseen ja voimavaralähtöiseen ajatteluun perustuva työote.
Opintojaksolla tarkastellaan alle kouluikäisten lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen moninaisuutta sekä siihen liittyvää yksilöllistä vaihtelua. Lisäksi perehdytään kehitysvammaisten, kielellisiä vaikeuksia omaavien, aistivammaisten, autismikirjon, ADHD piirteitä sekä sosioemotionaalisia vaikeuksia omaavien lasten kehitykseen ja sen tukemiseen varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Ohjauksen menetelmällisiä näkökulmia ovat kolmiportaisen tuen malli, puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi sekä strukturoitu ohjaus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pihlaja, P. & Viitala, R. (toim.) 2018. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus.
Kontaktiopetuksessa esillä oleva materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu flipped learning -ajatteluun, jossa opiskelija valmistautuu kontaktiopetukseen annetun ennakkomateriaalin pohjalta. Kontaktiopiskelussa sisältöjä työstetään ja jäsennetään yhdessä mm. alustusten, ryhmätehtävien ja keskustelujen avulla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailijaluennot ja tutustumiskäynnit mahdollisuuksien mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen työskentely 120h
Kontaktiopetus 15h
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 10, niille, joilla on jo sosionomi AMK tutkinto (ei ilmoittautujia, joten siirretty nämä 10 paikkaa col-puolelle).
CampusOnline 5
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja. Hän osaa myös suunnitella toimintaa tuen tarpeita ja tuen muotoja huomioiden. Opiskelija tunnistaa eri menetelmien hyötyjä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja. Hän osaa myös suunnitella toimintaa lasten tuen tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa kuvata eri menetelmien hyödyllisyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja kuvata alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa tarkastella eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä hyvin sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa pohtia eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida alle kouluikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää erilaisiin vammoihin ja kehityksellisiin häiriöihin liittyviä tuen tarpeita sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että lasten toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä pedagogisia tukemisen muotoja ja arvioida niiden soveltuvuutta lapsilähtöisesti. Hän osaa myös suunnitella lapsilähtöistä toimintaa tuen tarpeet ja muodot huomioiden. Opiskelija osaa myös vertailla eri menetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä lapsen tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää voimavaralähtöistä työotetta ja inkluusioperiaatetta sekä aiempia kokemuksiaan ja osaamistaan oman ohjauksen kuin myös lapsen ja hänen perheensä näkökulman ymmärtämisessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa soveltaa työskentelyssään varhaiskasvatuksen tai perhetyön perusteita ja jäsentää niiden keskeisimmät toimintaympäristöt sekä tunnistaa alle kouluikäisen lapsen hoidon, kasvun ja kehityksen pääpiirteet. Opiskelijalla on käytännön kokemusta varhaiskasvatuksen tai perhetyön ympäristöissä toimimisesta, esim. harjoittelujen tai työkokemuksen kautta.
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten. Tämä opintojakso on osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.