Vahvistuva vanhemmuusLaajuus (5 op)
Tunnus: SOSS2025
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
- Merja Nybacka
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa ja tukea vanhemmuutta. Tämän lisäksi osaat kehittää ja soveltaa reflektiivistä työtapaa perheiden kanssa tehtävässä työssä sekä syvennät teoreettista ajattelua vanhemmuuden tukemisessa. Osaat tunnistaa perheiden kanssa työskentelyyn liittyviä tunteita ja ajatuksia sekä perheen jäsenten kokemuksia, ajatuksia ja tunteita.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat mentalisaatio, varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja reflektiivinen kyky. Tämän lisäksi tarkastellaan ylisukupolvista vanhemmuutta sekä reflektiivisyyden merkitystä vanhemmuudessa ja lapsen kehityksessä. Opintojakson aikana opiskellaan terveyttä ja voimavaroja vahvistavaa vanhemmuutta, sekä harjoitellaan reflektiivistä työotetta oman ja vanhemman reflektiivisen kyvyn vahvistamiseksi.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää opintojakson keskeiset käsitteet ja osaa pohtia reflektiivisen työtavan merkityksiä ja periaatteita sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Opiskelija tiedostaa reflektiivisten menetelmien mahdollisuuksia ja osaa arvioida sekä perustella omaa toimintaansa ammatillisesti sekä kykenee keskustelemaan opintojakson sisällöistä monipuolisesti. Opintojakson kirjallisessa tehtävässä opiskelija osoittaa kykyä pohtia opintojaksoon liittyviä keskeisiä sisältöjä kirjoittaen lähteisiin perustuvaa asiantuntijatekstiä.
Lisätiedot
Opintojakso kuuluu sosionomin tutkinnon täydentäviin opintoihin. Tämä opintojakso on myös osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 09.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Merja Nybacka
- Katja Kokkinen
Vastuuopettaja
Merja Nybacka
Ryhmät
-
SOS22SMSosionomi (AMK)
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
ZJA25KSSTVOAvoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa ja tukea vanhemmuutta. Tämän lisäksi osaat kehittää ja soveltaa reflektiivistä työtapaa perheiden kanssa tehtävässä työssä sekä syvennät teoreettista ajattelua vanhemmuuden tukemisessa. Osaat tunnistaa perheiden kanssa työskentelyyn liittyviä tunteita ja ajatuksia sekä perheen jäsenten kokemuksia, ajatuksia ja tunteita.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat mentalisaatio, varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja reflektiivinen kyky. Tämän lisäksi tarkastellaan ylisukupolvista vanhemmuutta sekä reflektiivisyyden merkitystä vanhemmuudessa ja lapsen kehityksessä. Opintojakson aikana opiskellaan terveyttä ja voimavaroja vahvistavaa vanhemmuutta, sekä harjoitellaan reflektiivistä työotetta oman ja vanhemman reflektiivisen kyvyn vahvistamiseksi.
Aika ja paikka
Katso koodilla SOSS2025-3005 opintojakson webinaarien aikataulut osoitteesta https://lukkarit.peppi.jamk.fi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Keinänen, Matti & Martin, Minna (2019) Mieli meissä - Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin.
Laitinen, I. & Ollikainen, S. (2017). Mentalisaatio. Teoriasta käytäntöön. Therapeia-säätiö.
Sinkkonen, J. (2019) Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. Helsinki: Duodecim.
Viinikka, A. (toim). (2014). Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto Oy. Tampere: Hämeen Kirjapaino Oy.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä yhteiseen keskusteluun perustuvia webinaareja, itsenäistä työskentelyä, lukupiirityöskentelyä sekä kirjallista reflektiotehtävää.
Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita ja tulet niihin valmistautuneena etukäteen annetun ohjeistuksen mukaisesti. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.
Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 12 h, webinaareihin valmistautuminen, itsenäinen työskentely ja reflektiotehtävä 96 h, lukupiirityöskentely 27h, yhteensä 135 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi perustuu opintojakson oppimistehtävän arviointiin sekä itsearviointiin.
Avoin amk: 10 paikkaa (min-max-määrässä)
COL: 7 paikkaa (min-max-määrässä)
Sos-vaka-täydentävät: 3 paikkaa (ei min-max-määrässä) - todennäköisesti nämä paikat eivät toteudu!
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää opintojakson keskeiset käsitteet ja osaa pohtia reflektiivisen työtavan merkityksiä ja periaatteita sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Opiskelija tiedostaa reflektiivisten menetelmien mahdollisuuksia ja osaa arvioida sekä perustella omaa toimintaansa ammatillisesti sekä kykenee keskustelemaan opintojakson sisällöistä monipuolisesti. Opintojakson kirjallisessa tehtävässä opiskelija osoittaa kykyä pohtia opintojaksoon liittyviä keskeisiä sisältöjä kirjoittaen lähteisiin perustuvaa asiantuntijatekstiä.
Lisätiedot
Opintojakso kuuluu sosionomin tutkinnon täydentäviin opintoihin. Tämä opintojakso on myös osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 10.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Merja Nybacka
- Katja Kokkinen
Vastuuopettaja
Merja Nybacka
Ryhmät
-
SOS21SMSosionomi (AMK)
-
ZJA23SSSTVOAvoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
-
ZJA24KSMTVAvoin AMK, sote, Monialainen työskentely varhaiskasvatuksessa
-
ZJA24KSSTVOAvoin AMK, sote, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa ja tukea vanhemmuutta. Tämän lisäksi osaat kehittää ja soveltaa reflektiivistä työtapaa perheiden kanssa tehtävässä työssä sekä syvennät teoreettista ajattelua vanhemmuuden tukemisessa. Osaat tunnistaa perheiden kanssa työskentelyyn liittyviä tunteita ja ajatuksia sekä perheen jäsenten kokemuksia, ajatuksia ja tunteita.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat mentalisaatio, varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja reflektiivinen kyky. Tämän lisäksi tarkastellaan ylisukupolvista vanhemmuutta sekä reflektiivisyyden merkitystä vanhemmuudessa ja lapsen kehityksessä. Opintojakson aikana opiskellaan terveyttä ja voimavaroja vahvistavaa vanhemmuutta, sekä harjoitellaan reflektiivistä työotetta oman ja vanhemman reflektiivisen kyvyn vahvistamiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Keinänen, Matti & Martin, Minna (2019) Mieli meissä - Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin.
Laitinen, I. & Ollikainen, S. (2017). Mentalisaatio. Teoriasta käytäntöön. Therapeia-säätiö.
Sinkkonen, J. (2019) Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. Helsinki: Duodecim.
Viinikka, A. (toim). (2014). Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto Oy. Tampere: Hämeen Kirjapaino Oy.
Opetusmenetelmät
Reflektiowebinaarit ja niihin liittyvä ennakkotyöskentely. Itsenäinen työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 12 h, webinaareihin valmistautuminen, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävä 96 h, lukupiirityöskentely 27h, yhteensä 135 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi perustuu opintojakson oppimistehtävään arviointiin sekä itsearviointiin.
Avoin AMK: Sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot: yht. 10 paikkaa, syksyllä 2023 aloittaneet ja keväällä 2024 aloittavat.
Avoin AMK: Monialainen työskentely varhaiskasvatuksessa-opintokokonaisuus: 10 paikkaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää opintojakson keskeiset käsitteet ja osaa pohtia reflektiivisen työtavan merkityksiä ja periaatteita sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Opiskelija tiedostaa reflektiivisten menetelmien mahdollisuuksia ja osaa arvioida sekä perustella omaa toimintaansa ammatillisesti sekä kykenee keskustelemaan opintojakson sisällöistä monipuolisesti. Opintojakson kirjallisessa tehtävässä opiskelija osoittaa kykyä pohtia opintojaksoon liittyviä keskeisiä sisältöjä kirjoittaen lähteisiin perustuvaa asiantuntijatekstiä.
Lisätiedot
Opintojakso kuuluu sosionomin tutkinnon täydentäviin opintoihin. Tämä opintojakso on myös osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Merja Nybacka
- Katja Kokkinen
Vastuuopettaja
Merja Nybacka
Ryhmät
-
SOS20SMSosionomi (AMK)
-
ZJA22SSSOVAvoin AMK, sote,Sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa ja tukea vanhemmuutta. Tämän lisäksi osaat kehittää ja soveltaa reflektiivistä työtapaa perheiden kanssa tehtävässä työssä sekä syvennät teoreettista ajattelua vanhemmuuden tukemisessa. Osaat tunnistaa perheiden kanssa työskentelyyn liittyviä tunteita ja ajatuksia sekä perheen jäsenten kokemuksia, ajatuksia ja tunteita.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat mentalisaatio, varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja reflektiivinen kyky. Tämän lisäksi tarkastellaan ylisukupolvista vanhemmuutta sekä reflektiivisyyden merkitystä vanhemmuudessa ja lapsen kehityksessä. Opintojakson aikana opiskellaan terveyttä ja voimavaroja vahvistavaa vanhemmuutta, sekä harjoitellaan reflektiivistä työotetta oman ja vanhemman reflektiivisen kyvyn vahvistamiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Keinänen, Matti & Martin, Minna (2019) Mieli meissä - Tasapainoista arkea mielentämisen keinoin.
Laitinen, I. & Ollikainen, S. (2017). Mentalisaatio. Teoriasta käytäntöön. Therapeia-säätiö.
Sinkkonen, J. (2019) Kiintymyssuhteet elämänkaaressa. Helsinki: Duodecim.
Viinikka, A. (toim). (2014). Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto Oy. Tampere: Hämeen Kirjapaino Oy.
Opetusmenetelmät
Reflektiowebinaarit ja niihin liittyvä ennakkotyöskentely. Itsenäinen työskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 9 h, webinaareihin valmistautuminen, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävä 99 h, lukupiirityöskentely 27h, yhteensä 135 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi perustuu opintojakson oppimistehtävään arviointiin sekä itsearviointiin.
Avoin AMK: Sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot: yht. 10 paikkaa, syksyllä 2022 aloittaneet ja keväällä 2023 aloittavat.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää opintojakson keskeiset käsitteet ja osaa pohtia reflektiivisen työtavan merkityksiä ja periaatteita sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä. Opiskelija tiedostaa reflektiivisten menetelmien mahdollisuuksia ja osaa arvioida sekä perustella omaa toimintaansa ammatillisesti sekä kykenee keskustelemaan opintojakson sisällöistä monipuolisesti. Opintojakson kirjallisessa tehtävässä opiskelija osoittaa kykyä pohtia opintojaksoon liittyviä keskeisiä sisältöjä kirjoittaen lähteisiin perustuvaa asiantuntijatekstiä.
Lisätiedot
Opintojakso kuuluu sosionomin tutkinnon täydentäviin opintoihin. Tämä opintojakso on myös osa varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogisen työn opintoja (yhteensä 60 op), jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuteen.