Siirry suoraan sisältöön

Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassaLaajuus (5 op)

Tunnus: STTS2013

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Liisa Mattila

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.

Esitietovaatimukset

Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
  • Jaana Ritsilä
Vastuuopettaja

Liisa Mattila

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Paikkoja: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Paikkoja: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • STT24KM
    Toimintaterapeutti (AMK)
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)

Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.

Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla osallistut webinaareihin ja kontaktiopetukseen.
Opetukseen kuuluu opettajan pitämiä alustuksia, toiminnallisia oppimismenetelmiä, oppimisen ohjausta ja opiskeltavien arviointimenetelmien käytön harjoittelua.
Opiskelet arvioinnin toteuttamista harjoitustehtävän avulla ryhmätyönä.
Valmistaudut itsenäisesti oppimistilanteisiin Moodle oppimisympäristössä määriteltyjen materiaalien ja tehtävien avulla.
Perehdyt tenttikirjallisuuteen itsenäisesti sekä opettajan laatiman ja esittelemän oppimateriaalin tuella.
Oppimisen ohjaamisessa hyödynnetään oppimisanalytiikkaa sekä opettajalta saatavaa palautetta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suoritat tentin itsenäisesti Moodle oppimisympäristössä opintojakson loppupuolella.
Tarkemmat tentin aukioloajat ja uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä, jonka ajatellaan jakaantuvan seuraavasti:

Osallistut kontaktiopetukseen 16 tunnin ajan.
Osallistut webinaareihin 16 tunnin ajan.
Tutustut videomateriaaliin 6 tunnin ajan.
Teet valmistautumistehtäviä ja kirjallisia tehtäviä yhteensä 20 tuntia.
Perehdyt suomenkieliseen kirjallisuuteen 10 tunnin ajan.
Perehdyt englanninkieliseen kirjallisuuteen noin 40 tunnin ajan
Arvioit omaa oppimistasi ja osaamistasi 5 tunnin ajan.
Suoritat osaamistestin ja tentin, joihin käytät aikaa yhteensä enintään 5 tuntia.
Toteutat ryhmätyönä tehtävää harjoitustehtävää noin 20 tunnin ajan.

Sisällön jaksotus

Osallistut aikataulun mukaisiin webinaareihin ja kontaktitunneille.
Teet webinaareihin ja kontaktipäiviin liittyvät valmistautumistehtävät viimeistään ennen niiden alkua, mutta näitä
valmistautumistehtäviä voit tehdä jo aiemminkin. Havainnointitehtävän voit ajoittaa ryhmällesi sopivaan ajankohtaan opintojaksoa. Tenttiin valmistautuminen kannattaa aloittaa vasta opintojakson puolivälin jälkeen. Kaikki tehtävät tulee palauttaa opintojakson päättymiseen mennessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Arviointipäätös perustuu seuraaviin suorituksiin:

Suoritat tentin opintojakson kirjallisuudesta
Suoritat osaamista mittaavan testin
Teet havainnointiin liittyvän oppimistehtävän.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.

Esitietovaatimukset

Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Liisa Mattila
Vastuuopettaja

Liisa Mattila

Ryhmät
  • STT23S1
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)

Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.

Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated

Opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan luokkaopetuksena. Opetukseen kuuluu opettajan pitämiä alustuksia, toiminnallisia oppimismenetelmiä, oppimisen ohjausta ja opiskeltavien arviointimenetelmien käytön harjoittelua.
Valmistaudut itsenäisesti oppimistilanteisiin erikseen annettujen materiaalien ja tehtävien avulla.
Peredyt tenttikirjallisuuteen sekä itsenäisesti että opettajan esittelemän ja jakaman materiaalin tuella.
Opiskelet havainnointiin perustuvaa arviointia harjoitustehtävän avulla ryhmätyönä.
Oppimisen ohjaamisessa hyödynnetään Moodle oppimisympäristön oppimisanalytiikkaa sekä opettajalta saatavaa palautetta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suoritat tentin itsenäisesti Moodle oppimisympäristössä opintojakson loppupuolella.
Tarkemmat tentin aukioloajat ja uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakson osittainen hyväksiluku on mahdollista ESI tai AMPS menetelmäkoulutuksen perusteella.
Englanniksi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä. Tämän työmaäärän ajatellaan jakautuvan seuraavasti:

Osallistut luokkaopetukseen 32 tunnin ajan
Tutustut videomateriaaliin 6 tunnin ajan.
Teet valmistautumistehtäviä ja kirjallisia tehtäviä yhteensä 20 tuntia.
Perehdyt suomenkieliseen kirjallisuuteen 10 tunnin ajan.
Perehdyt englanninkieliseen kirjallisuuteen noin 40 tunnin ajan
Arvioit omaa oppimistasi ja osaamistasi 5 tunnin ajan.
Suoritat osaamistestin ja tentin, joihin käytät aikaa yhteensä enintään 5 tuntia.
Toteutat ryhmätyönä tehtävää harjoitustehtävää noin 20 tunnin ajan.

Sisällön jaksotus

Osallistu kontaktitunneille aikataulun mukaisesti.
Tee webinaareihin ja kontaktipäiviin liittyvät valmistautumistehtävät viimeistään ennen niiden alkua, mutta näitä
valmistautumistehtäviä voit tehdä jo aiemminkin. Havainnointitehtävän voit ajoittaa ryhmällesi sopivaan ajankohtaan opintojaksoa. Tenttiin valmistautuminen kannattaa aloittaa vasta opintojakson puolivälin jälkeen. Kaikki tehtävät tulee palauttaa opintojakson päättymiseen mennessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Arviointipäätös perustuu seuraaviin suorituksiin:
Suoritat tentin opintojakson kirjallisuudesta.
Suoritat osaamista mittaavan testin.
Teet havainnointiin liittyvän oppimistehtävän.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.

Esitietovaatimukset

Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Liisa Mattila
Vastuuopettaja

Liisa Mattila

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Paikkoja: 23. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Paikkoja: 23. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • STT23SM
    Toimintaterapeutti (AMK)
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)

Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.

Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla osallistut webinaareihin ja kontaktiopetukseen.
Opetukseen kuuluu opettajan pitämiä alustuksia, toiminnallisia oppimismenetelmiä, oppimisen ohjausta ja opiskeltavien arviointimenetelmien käytön harjoittelua.
Opiskelet arvioinnin toteuttamista harjoitustehtävän avulla ryhmätyönä.
Valmistaudut itsenäisesti oppimistilanteisiin Moodle oppimisympäristössä määriteltyjen materiaalien ja tehtävien avulla.
Perehdyt tenttikirjallisuuteen itsenäisesti sekä opettajan laatiman ja esittelemän oppimateriaalin tuella.
Oppimisen ohjaamisessa hyödynnetään oppimisanalytiikkaa sekä opettajalta saatavaa palautetta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suoritat tentin itsenäisesti Moodle oppimisympäristössä opintojakson loppupuolella.
Tarkemmat tentin aukioloajat ja uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus 5 op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä, jonka ajatellaan jakaantuvan seuraavasti:

Osallistut kontaktiopetukseen 16 tunnin ajan.
Osallistut webinaareihin 16 tunnin ajan.
Tutustut videomateriaaliin 6 tunnin ajan.
Teet valmistautumistehtäviä ja kirjallisia tehtäviä yhteensä 20 tuntia.
Perehdyt suomenkieliseen kirjallisuuteen 10 tunnin ajan.
Perehdyt englanninkieliseen kirjallisuuteen noin 40 tunnin ajan
Arvioit omaa oppimistasi ja osaamistasi 5 tunnin ajan.
Suoritat osaamistestin ja tentin, joihin käytät aikaa yhteensä enintään 5 tuntia.
Toteutat ryhmätyönä tehtävää harjoitustehtävää noin 20 tunnin ajan.

Sisällön jaksotus

Osallistut aikataulun mukaisiin webinaareihin ja kontaktitunneille.
Teet webinaareihin ja kontaktipäiviin liittyvät valmistautumistehtävät viimeistään ennen niiden alkua, mutta näitä
valmistautumistehtäviä voit tehdä jo aiemminkin. Havainnointitehtävän voit ajoittaa ryhmällesi sopivaan ajankohtaan opintojaksoa. Tenttiin valmistautuminen kannattaa aloittaa vasta opintojakson puolivälin jälkeen. Kaikki tehtävät tulee palauttaa opintojakson päättymiseen mennessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Arviointipäätös perustuu seuraaviin suorituksiin:

Suoritat tentin opintojakson kirjallisuudesta
Suoritat osaamista mittaavan testin
Teet havainnointiin liittyvän oppimistehtävän.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.

Esitietovaatimukset

Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 24.08.2023

Ajoitus

30.10.2023 - 19.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Anu Halonen
  • kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Liisa Mattila
Vastuuopettaja

Liisa Mattila

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä A kontaktit 1 (Paikkoja: 23. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B kontaktit (Paikkoja: 23. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • STT22SM
    Toimintaterapeutti (AMK)
Pienryhmät
  • Pienryhmä A kontaktit 1
  • Pienryhmä B kontaktit

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)
Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.

Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated

Opetusmenetelmät

Webinaarit
Valmistautumistehtävät
Itsenäinen opiskelu
Oppimispiirityöskentely
Harjoitustehtävä
Harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti toteutetaan itsenäisesti Moodle oppimisympäristössä opintojakson loppupuolella.
Tarkemmat tentin aukioloajat, ml uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osittainen hyväksiluku ESI tai AMPS menetelmäkoulutuksen perusteella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu, oppimispiirityöskentely ja oppimistehtävät 4op
Webinaarit ja valmistautumistehtävät 1op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Tentti opintojakson kirjallisuudesta (Fisher & Marterella -kirjan osioita)
Osaamista mittaava testi
Havainnointiin liittyvä oppimistehtävä

Opintojakson kontaktipäivät toteutuvat kahdessa ryhmässä (A ja B), niin että kukin opiskelija osallistuu kahteen kontaktipäivään, joissa molemmissa on eri sisällöt.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.

Esitietovaatimukset

Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 24.08.2023

Ajoitus

30.10.2023 - 19.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Anu Halonen
  • kp 502 Toimintaterapia 1 Virtuaaliopettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Liisa Mattila
Vastuuopettaja

Liisa Mattila

Ryhmät
  • STT22S1
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)
Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.

Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated

Opetusmenetelmät

Luokkaopetus ja käytännön harjoittelu
Valmistautumistehtävät & itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät, testit ja tentit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti toteutetaan itsenäisesti Moodle oppimisympäristlssä opintojakson loppupuolella. Tarkemmat tentin aukioloajat, ml uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osittainen hyväksiluku ESI tai AMPS menetelmäkoulutuksen perusteella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät ja tentit 4op
Oppimistilanteet ja valmistautumistehtävät 1op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Tentti opintojakson kirjallisuudesta (Fisher & Marterella -kirjan osioita)
Osaamista mittaava testi
Havainnointiin liittyvä oppimistehtävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.

Esitietovaatimukset

Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 26.08.2022

Ajoitus

31.10.2022 - 21.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Kristiina Juntunen
  • Johanna Juola
Vastuuopettaja

Jaana Ritsilä

Ryhmät
  • STT21SM
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)
Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.

Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated

Opetusmenetelmät

Webinaarit
Valmistautumistehtävät
Itsenäinen opiskelu
Oppimispiirityöskentely
Harjoitustehtävä
Harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti toteutetaan itsenäisesti Moodle oppimisympäristlssä opintojakson loppupuolella. Tarkemmat tentin aukioloajat, ml uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osittainen hyväksiluku ESI tai AMPS menetelmäkoulutuksen perusteella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu, oppimispiirityöskentely ja oppimistehtävät 4op
Webinaarit ja valmistautumistehtävät 1op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Tentti opintojakson kirjallisuudesta (Fisher & Marterella -kirjan osioita)
Osaamista mittaava testi
Havainnointiin liittyvä oppimistehtävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.

Esitietovaatimukset

Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 12.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 31.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Mari Kantanen
  • Tuula Hämäläinen
Ryhmät
  • STT22KMTE
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso on suunnattu vain LAB ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä toteutettavan työvoimakoulutuksen opiskelijoille.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.

Esitietovaatimukset

Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 26.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 28.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Kristiina Juntunen
  • Johanna Juola
Vastuuopettaja

Jaana Ritsilä

Ryhmät
  • STT21S1
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)
Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.

Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated

Opetusmenetelmät

Luokkaopetus ja käytännön harjoittelu
Valmistautumistehtävät & itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävät, testit ja tentit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti toteutetaan itsenäisesti Moodle oppimisympäristlssä opintojakson loppupuolella. Tarkemmat tentin aukioloajat, ml uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osittainen hyväksiluku ESI tai AMPS menetelmäkoulutuksen perusteella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät ja tentit 4op
Oppimistilanteet ja valmistautumistehtävät 1op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Tentti opintojakson kirjallisuudesta (Fisher & Marterella -kirjan osioita)
Osaamista mittaava testi
Havainnointiin liittyvä oppimistehtävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.

Esitietovaatimukset

Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 11.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

18 - 25

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Kristiina Juntunen
  • Johanna Juola
Vastuuopettaja

Jaana Ritsilä

Ryhmät
  • STT20SML
    Toimintaterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.

Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.

Sisältö

Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 2 ja 3 (s15-56), kappale 6 (s131-215) sekä Appendix A B,C ja D (s327-377)
Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa. Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Suomen Toimintaterapeuttiliitto.

Law, M. (2017) Measuring Occupational Performance. Supporting best practice in occupational therapy. SLACK Incorporated

Opetusmenetelmät

Webinaarit
Valmistautumistehtävät
Itsenäinen opiskelu
Oppimispiirityöskentely
Harjoitustehtävä
Harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti toteutetaan itsenäisesti Moodle oppimisympäristlssä opintojakson loppupuolella. Tarkemmat tentin aukioloajat, ml uusintamahdollisuudet ilmoitetaan Moodle -oppimisympäristössä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osittainen hyväksiluku ESI tai AMPS menetelmäkoulutuksen perusteella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu, oppimispiirityöskentely ja oppimistehtävät 4op
Webinaarit ja valmistautumistehtävät 1op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suoritus arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty.
Tentti opintojakson kirjallisuudesta (Fisher & Marterella -kirjan osioita)
Osaamista mittaava testi
Havainnointiin liittyvä oppimistehtävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.

Esitietovaatimukset

Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.