Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassaLaajuus (5 op)
Tunnus: YS00BA41
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Emilia Lahdenperä, Hyvinvointiyksikkö
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaskeskeistä lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden kehittämistoiminnassa. Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin menetelmiin.
Opintojakson osaamiset
Projektijohtamisen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi osaat kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen menetelmiä sekä osaat hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.
Sisältö
Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Opiskelija osaa kuvata palvelumuotoiluprosessin ja jonkin keskeisistä menetelmistä. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoiluprosessin yhtä vaihetta ja menetelmää kehittämistoiminnassa.
Tyydyttävä 2
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluprosessin kokonaisuuden ja osaa hyödyntää kahta menetelmää kehittämistoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia ja sen keskeisiä menetelmiä kehittämistoimintaan. Hän perustelee tutkimustietoon perustuen tekemänsä valinnat.
Kiitettävä 4
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija osaa analysoida palvelumuotoiluprosessin vaiheita kehittämistoiminnassa tutkimustietoon perustuen. Lisäksi hän osaa analysoida palvelumuotoilun keskeisillä menetelmillä saamaansa aineistoa ja tehdä siitä johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija arvioi kriittisesti kehittämistoimintaan soveltamaansa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Hän tekee johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia palvelumuotoiluprosessin mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 23.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Emilia Lahdenperä
- Johanna Niskakangas
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
-
ZJAYSB22S1Avoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku
-
YSB22S1Projektijohtaminen YAMK
-
ZJA23KSYAvoin YAMK, sote
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaskeskeistä lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden kehittämistoiminnassa. Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin menetelmiin.
Opintojakson osaamiset
Projektijohtamisen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi osaat kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen menetelmiä sekä osaat hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.
Sisältö
Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa
Aika ja paikka
Ei käytössä JAMKssa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Soveltuvin osin:
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Tampere: Talentum.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Liettua: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing. Canada: O´Reilly.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Hämeenlinna: Talentum.
+ muu opintojaksolla suositeltu aineisto.
Opetusmenetelmät
Käänteinen luokkahuone
Webinaari (läsnäolovelvoite): pienryhmätyöskentely ja luento
Itsenäinen yksilötyöskentely
Itsenäinen ryhmätyöskentely
Oppimistehtävät: Ennakkotehtävät, oppimisportfolio, projektityö ryhmässä
Nauhotetut verkkoluennot/Podcastit/Äänitteet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti (ryhmätyö)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Ennakkotehtävien tekeminen. Arviointi hyväksytty/hylätty, osallistuminen webinaareihin + niihin valmistautuminen 1 op. Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
3. Projektityö pienryhmissä 3 op. Arviointi 1-5.
4. Oppimisportfolio 1 op. Arviointi 1-5
5. Itsearviointi hyväksytty/täydennettävä
Yhteensä 5 op (135 h)
Sisällön jaksotus
Johdanto palvelumuotoiluajatteluun:
Opintojakso alkaa tammikuussa 2023 ennakkotehtävällä
Webinaari 1 tammikuu 2023
Itsenäinen pienryhmätyöskentely
Webinaari 2 helmikuu 2023
Itsenäinen pienryhmätyöskentely
Webinaari 3 maaliskuu 2023
Itsenäinen pienryhmätyöskentely
Webinaari 4 huhtikuu 2023
Palvelumuotoilu kehittämistehtävän esittäminen
Portfolion palautus ja itsearviointi huhtikuu 2023
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointimenetelmät:
Reflektiivinen itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva palaute ja kokoava loppuarviointi.
1. Ennakkotehtävien arviointi hyväksytty/täydennettävä
2. Osallistuminen webinaareihin
3. Projektityö pienryhmissä arviointi 1-5. Määrittelee 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.
4. Oppimisportfolio arviointi 1-5. Määrittelee 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija osaa kuvata palvelumuotoiluprosessin ja jonkin keskeisistä menetelmistä. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoiluprosessin yhtä vaihetta ja menetelmää kehittämistoiminnassa.
Tyydyttävä 2
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluprosessin kokonaisuuden ja osaa hyödyntää kahta menetelmää kehittämistoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia ja sen keskeisiä menetelmiä kehittämistoimintaan. Hän perustelee tutkimustietoon perustuen tekemänsä valinnat.
Kiitettävä 4
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija osaa analysoida palvelumuotoiluprosessin vaiheita kehittämistoiminnassa tutkimustietoon perustuen. Lisäksi hän osaa analysoida palvelumuotoilun keskeisillä menetelmillä saamaansa aineistoa ja tehdä siitä johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija arvioi kriittisesti kehittämistoimintaan soveltamaansa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Hän tekee johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia palvelumuotoiluprosessin mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
07.02.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
- Emilia Lahdenperä
Vastuuopettaja
Emilia Lahdenperä
Ryhmät
-
ZJA21SSYPAvoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku
-
YSB21S1Projektijohtaminen YAMK
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaskeskeistä lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden kehittämistoiminnassa. Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin menetelmiin.
Opintojakson osaamiset
Projektijohtamisen osaaminen
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi osaat kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen menetelmiä sekä osaat hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa.
Sisältö
Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa
Aika ja paikka
Ei käytössä JAMKssa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Soveltuvin osin:
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Tampere: Talentum.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Liettua: Alma Talent.
Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Stickdorn, M., Hormess, M., Lawrence, A. & Schneider, J. 2018. This is service design doing. Canada: O´Reilly.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Hämeenlinna: Talentum.
+ muu opintojaksolla suositeltu aineisto.
Opetusmenetelmät
Käänteinen luokkahuone
Webinaari (läsnäolovelvoite): pienryhmätyöskentely ja luento
Itsenäinen yksilötyöskentely
Itsenäinen ryhmätyöskentely
Oppimistehtävät: Ennakkotehtävät, blogikokokoelma, projektityö ryhmässä
Nauhotetut verkkoluennot/Podcastit/Äänitteet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti (ryhmätyö)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Ennakkotehtävien tekeminen 1 op. Arviointi hyväksytty/hylätty.
2. Osallistuminen webinaareihin + niihin valmistautuminen 1 op. Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
3. Projektityö pienryhmissä 3 op. Arviointi 1-5.
4. Oppimisportfolio (työstäminen sisältyy opintojakson aktiviteetteihin). Arviointi 1-5
5. Itsearviointi
Yhteensä 135 h
Sisällön jaksotus
Johdanto palvelumuotoiluajatteluun:
Opintojakso alkaa helmikuussa 2022 ennakkotehtävällä
Webinaari 1 maaliskuu 2022
Itsenäinen pienryhmätyöskentely
Webinaari 2 huhtikuu 2022
Itsenäinen pienryhmätyöskentely
Webinaari 3 huhtikuu 2022
Itsenäinen pienryhmätyöskentely
Webinaari 4 toukokuu
Palvelumuotoilu kehittämistehtävän esittäminen
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointimenetelmät:
Reflektiivinen itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva palaute ja kokoava loppuarviointi.
1. Ennakkotehtävien arviointi hyväksytty/täydennettävä
2. Osallistuminen webinaareihin
3. Projektityö pienryhmissä arviointi 1-5. Määrittelee 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.
4. Oppimisportfolio arviointi 1-5. Määrittelee 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija osaa kuvata palvelumuotoiluprosessin ja jonkin keskeisistä menetelmistä. Opiskelija osaa hyödyntää palvelumuotoiluprosessin yhtä vaihetta ja menetelmää kehittämistoiminnassa.
Tyydyttävä 2
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluprosessin kokonaisuuden ja osaa hyödyntää kahta menetelmää kehittämistoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia ja sen keskeisiä menetelmiä kehittämistoimintaan. Hän perustelee tutkimustietoon perustuen tekemänsä valinnat.
Kiitettävä 4
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija osaa analysoida palvelumuotoiluprosessin vaiheita kehittämistoiminnassa tutkimustietoon perustuen. Lisäksi hän osaa analysoida palvelumuotoilun keskeisillä menetelmillä saamaansa aineistoa ja tehdä siitä johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Edellisten tasojen lisäksi opiskelija arvioi kriittisesti kehittämistoimintaan soveltamaansa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Hän tekee johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia palvelumuotoiluprosessin mukaisesti.