Palvelutuotannon ja hallinnon juridiikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: YS00CP10
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
- Katri Ylönen
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on tarkastella palvelutuotannon ja hallinnon juridiikkaa ajantasaisen lainsäädännön kautta erilaisissa toimintaympäristöissä.
Osaamiset:
Eettisyys
Työelämässä toimiminen
Sosiaalialan asiantuntijaosaaminen
Osaamistavoitteet:
Osaat tehdä ratkaisuja huomioiden yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset näkökulmat sekä edistät ammattieettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista.
Osaat toimia monialaisissa tiimeissä ja verkostoissa sekä osaat kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Osaat suunnitella, johtaa ja arvioida asiakasprosesseja sekä arvioida niiden vaikutuksia ja asiakas- ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on hyvinvointialueisiin kytkeytyvää asiakastyötä ja palvelutuotantoa määrittävä juridiikka, tilaaja-tuottaja-malli, hyvä hallintomenettely sekä asiakastyöhön liittyvät juridiset erityiskysymykset sekä tilaajan että tuottajan näkökulmista. Tarkastelun kohteena ovat myös asiakkaan oikeudet ja yhdenvertaisuus sekä oikeusturvan toteutumisen tarkastelu sekä asiakkaan että työntekijän näkökulmista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1)
Ymmärrät palvelutuotannon ja hallinnon juridiikan perusteet toimintaympäristössäsi ja sovellat niitä kapea-alaisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen oikeudellisissa kysymyksissä. Ymmärrät palveluiden tilaaja-tuottajamallin sekä palveluiden tuotantoa ja johtamista koskevan hallintomenettelyn perusteet. Tunnistat pitkäjänteiseen palvelukumppanuuteen liittyvät periaatteet ja työtavat perustasolla. Arvioit palvelutuotannon juridiikkaa asiakaslähtöisesti ja eettisesti kestävällä tavalla. Tiedät hyvän hallinnon periaatteet.
Tyydyttävä (2)
Sovellat palvelutuotannon ja hallinnon juridiikan perusteita toimintaympäristössäsi ja rajaat tarkastelun valitsemiisi sosiaali- ja terveyspalvelujen oikeudellisiin kysymyksiin. Ymmärrät palveluiden tilaaja-tuottajamallin sekä palveluiden tuotantoa ja johtamista koskevan hallintomenettelyn perusteet ja osaat soveltaa niitä. Tunnistat ja ymmärrät palveluiden tuotantoa ja johtamista koskevan hallintomenettelyn keskeiset periaatteet. Tunnistat pitkäjänteiseen palvelukumppanuuteen liittyvät periaatteet ja työtavat ja osaat soveltaa niitä tehtävissä. Arvioit ja sovellat palvelutuotannon juridiikkaa asiakaslähtöisesti ja eettisesti kestävällä tavalla. Ymmärrät hyvän hallinnon periaatteet ja osaat soveltaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Analysoit palvelutuotannon ja hallinnon juridiikan perusteita toimintaympäristössäsi ja rajaat tarkastelun valitsemiisi sosiaali- ja terveyspalvelujen oikeudellisiin kysymyksiin perustellen. Hallitset palveluiden tilaaja-tuottajamallin sekä palveluiden tuotantoa ja johtamista koskevan hallintomenettelyn ja osaat soveltaa ja analysoida niitä. Analysoit palveluiden tuotantoa ja johtamista koskevan hallintomenettelyn keskeisiä periaatteita. Tunnistat pitkäjänteiseen palvelukumppanuuteen liittyvät periaatteet ja työtavat ja osaat soveltaa ja analysoida niitä tehtävissä. Osaat toimia hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti. Analysoit perustellen palvelutuotannon juridiikkaa asiakaslähtöisesti ja eettisesti kestävällä tavalla.
Kiitettävä (4)
Jäsennät ja sovellat palvelutuotannon ja hallinnon juridiikan perusteita toimintaympäristössäsi ja rajaat tarkastelun valitsemiisi sosiaali- ja terveyspalvelujen oikeudellisiin kysymyksiin perustellen. Hallitset palveluiden tilaaja-tuottajamallin sekä palveluiden tuotantoa ja johtamista koskevan hallintomenettelyn perusteet ja osaat soveltaa ja analysoida niitä. Analysoit ja jäsennät palveluiden tuotantoa ja johtamista koskevan hallintomenettelyn keskeisiä periaatteita. Arvioit pitkäjänteiseen palvelukumppanuuteen liittyviä periaatteita ja työtapoja. Analysoit ja arvioit palvelutuotannon juridiikkaa asiakaslähtöisesti ja eettisesti kestävällä tavalla. Osaat toimia hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti ja perustella toimintaasi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellä mainittujen lisäksi osoitat huomattavaa lainsäädännöllistä ymmärrystä ja osaat soveltaa lakia työssäsi monipuolisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet kriittisesti sosiaali- ja terveysalan hallinnon ja päätöksenteon tutkimusta ja sosiaali- ja terveyspolitiikan ajankohtaiskeskustelua. Kykenet yhdistelemään tietoa ja esittämään perusteltuja näkökulmia palvelutuotannon ja hallinnon juridiikkaan liittyvissä kysymyksissä. Osaat toimia hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti ja perustella toimintaasi.
Oppimateriaalit
Tuori, Kaarlo & Kotkas, Toomas (2023): Sosiaalioikeus. Alma Talent Oy. (ISBN 978-952-14-4601-6 sidottu ISBN 978-952-14-4603-0 verkko)
Niemi, Petteri & Tuija Kotiranta (toim.) (2008): Sosiaalialan normatiivinen perusta. Palmenia.
Tuulio-Henriksson, A., Kalliomaa-Puha, L., Rauhala, P., Rajavaara, M., Kananoja, A., Kotiranta, T., . . . Eräsaari, R. 2017. Harkittu, tutkittu, avoin: Marketta Rajavaaran juhlakirja. Kelan tutkimus.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
14.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
10 % Lähiopetus, 90 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
Opettaja
- Asta Suomi
- Katri Ylönen
Vastuuopettaja
Katri Ylönen
Ryhmät
-
YSG24S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
ZJAYSG24S1Avoin AMK, sote, YAMK-väylät,Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
ZJA24SSYEAvoin AMK, sote, Erityissosiaaliohjauksen (ylempi AMK) osaamiskokonaisuus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on tarkastella palvelutuotannon ja hallinnon juridiikkaa ajantasaisen lainsäädännön kautta erilaisissa toimintaympäristöissä.
Osaamiset:
Eettisyys
Työelämässä toimiminen
Sosiaalialan asiantuntijaosaaminen
Osaamistavoitteet:
Osaat tehdä ratkaisuja huomioiden yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset näkökulmat sekä edistät ammattieettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista.
Osaat toimia monialaisissa tiimeissä ja verkostoissa sekä osaat kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Osaat suunnitella, johtaa ja arvioida asiakasprosesseja sekä arvioida niiden vaikutuksia ja asiakas- ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on hyvinvointialueisiin kytkeytyvää asiakastyötä ja palvelutuotantoa määrittävä juridiikka, tilaaja-tuottaja-malli, hyvä hallintomenettely sekä asiakastyöhön liittyvät juridiset erityiskysymykset sekä tilaajan että tuottajan näkökulmista. Tarkastelun kohteena ovat myös asiakkaan oikeudet ja yhdenvertaisuus sekä oikeusturvan toteutumisen tarkastelu sekä asiakkaan että työntekijän näkökulmista.
Aika ja paikka
14.1.2025 klo 12-16.00, työpaja lähiopetus Lutakko Asta Suomi, Katri Ylönen
6.2.2025 klo 12-16.00, zoom Asta Suomi, Katri Ylönen
6.3.2025 klo 12-16.00 zoom Asta Suomi, Katri Ylönen
10.4.2025 klo 12-16.00 zoom Asta Suomi, Katri Ylönen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tuori, Kaarlo & Kotkas, Toomas (2023): Sosiaalioikeus. Alma Talent Oy. (ISBN 978-952-14-4601-6 sidottu ISBN 978-952-14-4603-0 verkko)
Niemi, Petteri & Tuija Kotiranta (toim.) (2008): Sosiaalialan normatiivinen perusta. Palmenia.
Tuulio-Henriksson, A., Kalliomaa-Puha, L., Rauhala, P., Rajavaara, M., Kananoja, A., Kotiranta, T., . . . Eräsaari, R. 2017. Harkittu, tutkittu, avoin: Marketta Rajavaaran juhlakirja. Kelan tutkimus.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, verkko-opetus, harjoitustyöt, pari- ja pienryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely ja kirjallisuus.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset tehtävät
Työelämävierailijat
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Oppimistehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 16h
Itsenäinen opiskelu, kirjallisuus, kirjalliset tehtävät, dialogiset keskustelut 119h
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk: 10 paikkaa (erityissosiaaliohjauksen osaamiskokonaisuus 15 op)
Arviointimenetelmät:
Arviointi on asteikolla 0-5 ja perustuu arviointikriteereihin. Arvosana määrittyy viimeisen koko opintojaksoa tarkastelevan oppimistehtävän perusteella. Kontaktikertoihin (lähiopetus ja webinaarit) on osallistuttava tai korvattava opettajalta pyydetyllä korvaavalla tehtävällä. Opintojaksolla vaaditut ennakko- ja oppimistehtävät (arvioinnit hyv/hyl) on oltava hyväksyttyinä ennen lopullista arviointia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä (1)
Ymmärrät palvelutuotannon ja hallinnon juridiikan perusteet toimintaympäristössäsi ja sovellat niitä kapea-alaisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen oikeudellisissa kysymyksissä. Ymmärrät palveluiden tilaaja-tuottajamallin sekä palveluiden tuotantoa ja johtamista koskevan hallintomenettelyn perusteet. Tunnistat pitkäjänteiseen palvelukumppanuuteen liittyvät periaatteet ja työtavat perustasolla. Arvioit palvelutuotannon juridiikkaa asiakaslähtöisesti ja eettisesti kestävällä tavalla. Tiedät hyvän hallinnon periaatteet.
Tyydyttävä (2)
Sovellat palvelutuotannon ja hallinnon juridiikan perusteita toimintaympäristössäsi ja rajaat tarkastelun valitsemiisi sosiaali- ja terveyspalvelujen oikeudellisiin kysymyksiin. Ymmärrät palveluiden tilaaja-tuottajamallin sekä palveluiden tuotantoa ja johtamista koskevan hallintomenettelyn perusteet ja osaat soveltaa niitä. Tunnistat ja ymmärrät palveluiden tuotantoa ja johtamista koskevan hallintomenettelyn keskeiset periaatteet. Tunnistat pitkäjänteiseen palvelukumppanuuteen liittyvät periaatteet ja työtavat ja osaat soveltaa niitä tehtävissä. Arvioit ja sovellat palvelutuotannon juridiikkaa asiakaslähtöisesti ja eettisesti kestävällä tavalla. Ymmärrät hyvän hallinnon periaatteet ja osaat soveltaa niitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Analysoit palvelutuotannon ja hallinnon juridiikan perusteita toimintaympäristössäsi ja rajaat tarkastelun valitsemiisi sosiaali- ja terveyspalvelujen oikeudellisiin kysymyksiin perustellen. Hallitset palveluiden tilaaja-tuottajamallin sekä palveluiden tuotantoa ja johtamista koskevan hallintomenettelyn ja osaat soveltaa ja analysoida niitä. Analysoit palveluiden tuotantoa ja johtamista koskevan hallintomenettelyn keskeisiä periaatteita. Tunnistat pitkäjänteiseen palvelukumppanuuteen liittyvät periaatteet ja työtavat ja osaat soveltaa ja analysoida niitä tehtävissä. Osaat toimia hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti. Analysoit perustellen palvelutuotannon juridiikkaa asiakaslähtöisesti ja eettisesti kestävällä tavalla.
Kiitettävä (4)
Jäsennät ja sovellat palvelutuotannon ja hallinnon juridiikan perusteita toimintaympäristössäsi ja rajaat tarkastelun valitsemiisi sosiaali- ja terveyspalvelujen oikeudellisiin kysymyksiin perustellen. Hallitset palveluiden tilaaja-tuottajamallin sekä palveluiden tuotantoa ja johtamista koskevan hallintomenettelyn perusteet ja osaat soveltaa ja analysoida niitä. Analysoit ja jäsennät palveluiden tuotantoa ja johtamista koskevan hallintomenettelyn keskeisiä periaatteita. Arvioit pitkäjänteiseen palvelukumppanuuteen liittyviä periaatteita ja työtapoja. Analysoit ja arvioit palvelutuotannon juridiikkaa asiakaslähtöisesti ja eettisesti kestävällä tavalla. Osaat toimia hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti ja perustella toimintaasi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellä mainittujen lisäksi osoitat huomattavaa lainsäädännöllistä ymmärrystä ja osaat soveltaa lakia työssäsi monipuolisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet kriittisesti sosiaali- ja terveysalan hallinnon ja päätöksenteon tutkimusta ja sosiaali- ja terveyspolitiikan ajankohtaiskeskustelua. Kykenet yhdistelemään tietoa ja esittämään perusteltuja näkökulmia palvelutuotannon ja hallinnon juridiikkaan liittyvissä kysymyksissä. Osaat toimia hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti ja perustella toimintaasi.