Management competence in renewing welfare servicesLaajuus (5 cr)
Code: YZ00CL06
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Responsible person
- Sari Järvinen
Objective
After completing the course, you will recognize the roles of administration and management and their importance in the operation of organizations in the field of social care and healthcare. You will identify the most important management principles and be able to evaluate their strengths and weaknesses from the point of view of sustainable development. You know how organizations in the social and health sector realize their goals, how they organize their own tasks and are in contact with other actors in the field.
You have internalized the importance of leadership skills and you have your own interaction skills, on which work communities build success in a changing operating environment.
Competences of the course
• Learning to learn
• Sustainable development
• Ethics
Content
• The starting point of your own management skills
• Basic concepts and tools of administration and management, management theories and theories
• Organizational behavior and the leader's tasks and responsibilities in the work community
• New management thinking and ideal models of self-directed organizations
• Self-awareness and leadership identity
• Acting as a leader in the work community, as a coach in change
Qualifications
AMK -tutkinto
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija kuvaa johtamista ja johtamisosaamista teoriaan pohjautuen ja käytännön toiminnan näkökulmasta. Hän tunnistaa ja osaa kuvata sekä ymmärtää toimintaympäristön muutoksen merkityksen johtamisen kehittymiselle. Hän osaa kuvata sekä luokitella johtamisen työvälineitä. Hän tunnistaa yleisimmät johtamisopit ja koulukunnat.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija analysoi käytännön johtamistoimintaa hyödyntämällä johtamisen tietoperustaa. Hän havainnollistaa toimintaympäristön muutoksia ja vertailee niiden vaikutuksia monialaiseen ja monimuotoiseen yhteistyöhön. Opiskelija analysoi johtamisen työvälineiden erilaisuutta ja niiden hyödynnettävyyttä työelämän kehittämisen johtamisen näkökulmasta
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija hyödyntää tutkimukseen tai näyttöön perustuvaa tietoa käytän-nön toiminnan kehittämisessä ja omassa johtamistoiminnassaan. Hän ar-vioi kriittisesti toimintaympäristön muutosta ja osaa hyödyntää uutta joh-tamisajattelua ja työvälineitä johtamisessa moninaisessa yhteistyössä. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää kriittisesti erilaisia johtamisen työväli-neitä ja ymmärtää niiden merkityksen työyhteisöjen kehittämisessä
Enrollment
01.08.2024 - 30.08.2024
Timing
24.08.2024 - 03.11.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 45
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
Teachers
- Tapio Mäkelä
Teacher in charge
Tapio Mäkelä
Groups
-
ZJAYJS24S1Avoin AMK, sote, YAMK-väylät Johtamisen tutkinto-ohjelma
-
ZJA24SSYAvoin AMK, sote, YAMK
-
YJS24S1Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
Objectives
After completing the course, you will recognize the roles of administration and management and their importance in the operation of organizations in the field of social care and healthcare. You will identify the most important management principles and be able to evaluate their strengths and weaknesses from the point of view of sustainable development. You know how organizations in the social and health sector realize their goals, how they organize their own tasks and are in contact with other actors in the field.
You have internalized the importance of leadership skills and you have your own interaction skills, on which work communities build success in a changing operating environment.
Competences of the course
• Learning to learn
• Sustainable development
• Ethics
Content
• The starting point of your own management skills
• Basic concepts and tools of administration and management, management theories and theories
• Organizational behavior and the leader's tasks and responsibilities in the work community
• New management thinking and ideal models of self-directed organizations
• Self-awareness and leadership identity
• Acting as a leader in the work community, as a coach in change
Learning materials and recommended literature
Seeck, H 2012 (tai uudempi) Johtamisopit Suomessa : taylorismista innovaatioteorioihin. Gaudeamus.
Laloux, F. 2016. Reinventing organizations : Reinventing organizations : kohti tulevaisuuden työyhteisöjä : kuvitettu kutsu liittyä keskusteluun seuraavan vaiheen organisaatioista. (lyhennetty versio)
Viitala, R., Jylhä, E. 2019. Johtaminen: keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Helsinki, Edita.
And other starting material to be presented in connection with the teaching
Recommended reading
Asamani, JA., Naab, F., Ansah, AM. 2016. Leadership styles in nursing management: implications for staff outcomes. Journal of Health Sciences;6 (1):23-36. Available at: https://www.researchgate.net/publication/299414105_Leadership_styles_in_nursing_management_implications_for_staff_outcomes
Teaching methods
Blended learning, which utilizes a distance learning or online education, group work and self-study.
Exam dates and retake possibilities
Written exam
Renewal possibilities:
Update 1 will be announced later
Update 2 will be announced later
Alternative completion methods
Studyfication is an alternative method of course implementation according to JAMK degree regulation.
Student workload
Expert lectures 12 hours - Written exam 3 hours (= 4x45 min) includes lectures and familiarization with literature 66 hours - Problem solving skills as part of management skills, group work and structuring 12 hours. Preliminary assignment and applied learning assignment 42 hours in total 5 x 27 hours = 135 hours
Content scheduling
Lectures 12 h
Group assignment 12 h
Exam 4 h
Preliminary assignment 5 h
Learning task 25 h
Independent work 77 h
Further information for students
Assessment is based on the exam (65%), preliminary and learning assignment assessment (25%), self- and peer assessment (10%)
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija kuvaa johtamista ja johtamisosaamista teoriaan pohjautuen ja käytännön toiminnan näkökulmasta. Hän tunnistaa ja osaa kuvata sekä ymmärtää toimintaympäristön muutoksen merkityksen johtamisen kehittymiselle. Hän osaa kuvata sekä luokitella johtamisen työvälineitä. Hän tunnistaa yleisimmät johtamisopit ja koulukunnat.
Evaluation criteria, good (3-4)
Opiskelija analysoi käytännön johtamistoimintaa hyödyntämällä johtamisen tietoperustaa. Hän havainnollistaa toimintaympäristön muutoksia ja vertailee niiden vaikutuksia monialaiseen ja monimuotoiseen yhteistyöhön. Opiskelija analysoi johtamisen työvälineiden erilaisuutta ja niiden hyödynnettävyyttä työelämän kehittämisen johtamisen näkökulmasta
Evaluation criteria, excellent (5)
Opiskelija hyödyntää tutkimukseen tai näyttöön perustuvaa tietoa käytän-nön toiminnan kehittämisessä ja omassa johtamistoiminnassaan. Hän ar-vioi kriittisesti toimintaympäristön muutosta ja osaa hyödyntää uutta joh-tamisajattelua ja työvälineitä johtamisessa moninaisessa yhteistyössä. Opiskelija osaa arvioida ja käyttää kriittisesti erilaisia johtamisen työväli-neitä ja ymmärtää niiden merkityksen työyhteisöjen kehittämisessä
Prerequisites
AMK -tutkinto