A digitizing management environmentLaajuus (5 cr)
Code: YZ00CL10
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Responsible person
- Tapio Mäkelä
Objective
After completing the course, you will be able to use systemic management models in the social and health sector.
You understand the importance of scientific data and data analysis in decision-making in the social and health sector. You will be aware of the opportunities related to the use of digital technology and data when developing work communities, management and services
You master some digital technology tools as well as your own basic skills in ensuring information security. You will identify the key features of digital security from the point of view of your own organization and get tools for your organization's digital security development work.
Competences of the course:
o Learning to learn
o Proactive development
o Functioning in working life
Content
• Systemic management in a digitizing operating environment
• Utilization of data analytics and artificial intelligence and their importance in social and health services
• Dynamics of digital change management
• Well-being technology, the possibilities of AI and robotics
• Cyber security in the social and health sector
Qualifications
AMK -tutkinto
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija hallitsee systeemisen johtamisen perusteet ja digitalisoituvan toimintaympäristön muutokseen liittyvän ajattelun. Hän tuntee tietojohtamisen teorioita ja toimintamalleja. Opiskelija hallitsee joitakin tiedolla johtamisen lähestymistapoja, työkaluja ja käytänteitä. Hänellä on näkemys digitaalisen turvallisuuden merkityksestä sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija soveltaa itsenäisesti systeemisen johtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan digitalisoituvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tiedolla johtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa itsenäisesti tiedolla johtamisen lähestymistapoja ja työkaluja käytäntöön. Opiskelijalla on valmiudet digitaalisen turvallisuuden johtamiseen sekä välineitä digiturvan kehittämiseen omassa organisaatiossa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tiedolla johtamisen käytännöstä suhteessa näyttöön perustuvaan tietoon sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tiedolla johtamisen lähestymistavoista ja sekä digitaalisen teknologian hyödyntämisen mahdollisuuksista palveluja ja toimintoja kehitettäessä. Hän kehittää toimintaa niiden perusteella organisaation strategisia valintoja tukevalla tavalla. Tiedät, mitä tekijöitä sinun tulee ottaa huomioon digitaalisen turvallisuuden eri osa-alueilla: johtaminen ja riskienhallinta, jatkuvuuden hallinta, kyberturvallisuus, tietosuoja ja tietoturvallisuus.
Enrollment
01.08.2024 - 25.08.2024
Timing
09.09.2024 - 08.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 45
Degree programmes
- Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
Teachers
- Tapio Mäkelä
- Mervi Kuustie
- Tiina Blek
Teacher in charge
Tapio Mäkelä
Groups
-
ZJA24SSYAvoin AMK, sote, YAMK
-
YSH23S1Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Objectives
After completing the course, you will be able to use systemic management models in the social and health sector.
You understand the importance of scientific data and data analysis in decision-making in the social and health sector. You will be aware of the opportunities related to the use of digital technology and data when developing work communities, management and services
You master some digital technology tools as well as your own basic skills in ensuring information security. You will identify the key features of digital security from the point of view of your own organization and get tools for your organization's digital security development work.
Competences of the course:
o Learning to learn
o Proactive development
o Functioning in working life
Content
• Systemic management in a digitizing operating environment
• Utilization of data analytics and artificial intelligence and their importance in social and health services
• Dynamics of digital change management
• Well-being technology, the possibilities of AI and robotics
• Cyber security in the social and health sector
Time and location
To 19.09.2024 klo 15.00-18.00 Digitalisoituva johtamisympäristö, webinaari 1
To 10.10.2024 klo 15.00-18.00 Digitalisoituva johtamisympäristö, webinaari 2
To 31.10.2024 klo 15.00-18.00 Digitalisoituva johtamisympäristö, webinaari 3
To 14.11.2024 klo 15.00-18.00 Digitalisoituva johtamisympäristö, webinaari 4
Learning materials and recommended literature
Gassen, R. 2022. Digitaalinen työympäristö: näin taivutat teknologian yrityksen tarpeisiin. Helsinki. Alma Talent
Laihonen, H. & Saranto, K. (2021) Tiedä ensiin, johda sitten. Sote-tietojohtamisen osaamistarpeet sekä kansallisen koulutuksen ja tutkimuksen nykytila. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 20
Vuokko, R., Huovila, M., Pentikäinen, M., Mykkänen,J., Siira, T. & Jalonen, M. (2022) Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisarkkitehtuuri: tiedonhallinnan yhteiset periaatteet ja kuvaukset. Sosiaali- ja terveysministeriö. 1.1. 05/2022.21:33. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-6890-5
And other starting material to be presented in connection with the teaching
Recommended reading
Leskelä, R-L., Haavisto, I., Jääskeläinen, A., Helander, N., Sillanpää, V. Laasonen, V., Ranta, T. & Torkki, P. (2019) Tietojohtaminen ja sen kehittäminen: tietojohtamisen arviointimalli ja suosituksia maakuntavalmistelun pohjalta. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2019:42. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-754-3
Teaching methods
Online teaching, group work and independent study and peer support.
Alternative completion methods
Studyfication is an alternative method of course implementation according to JAMK degree regulation.
Student workload
Pre-assignment and preparation for it 10 h
Lectures and workshops 20 h
Peer evaluation 10 h
On-line learning 45 h
Independent work 50 h
Content scheduling
Ennakkotehtävä 10 h
Luennot ja ryhmätyöt 20 h
välitehtävä 10 h
Oppimistehtävä 50 h
Kyberturvallisuus 45 h
Further information for students
Teacher evaluation, self- and peer evaluation
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija hallitsee systeemisen johtamisen perusteet ja digitalisoituvan toimintaympäristön muutokseen liittyvän ajattelun. Hän tuntee tietojohtamisen teorioita ja toimintamalleja. Opiskelija hallitsee joitakin tiedolla johtamisen lähestymistapoja, työkaluja ja käytänteitä. Hänellä on näkemys digitaalisen turvallisuuden merkityksestä sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Evaluation criteria, good (3-4)
Opiskelija soveltaa itsenäisesti systeemisen johtamisen teorioita käytäntöön sosiaali- ja terveysalan digitalisoituvassa toimintaympäristössä. Hän osaa hyödyntää tiedolla johtamisesta toimintaympäristössään. Opiskelija soveltaa itsenäisesti tiedolla johtamisen lähestymistapoja ja työkaluja käytäntöön. Opiskelijalla on valmiudet digitaalisen turvallisuuden johtamiseen sekä välineitä digiturvan kehittämiseen omassa organisaatiossa.
Evaluation criteria, excellent (5)
Opiskelija analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tiedolla johtamisen käytännöstä suhteessa näyttöön perustuvaan tietoon sosiaali- ja terveysalan muuttuvassa toimintaympäristössä. Hän analysoi, arvioi kriittisesti ja tekee johtopäätöksiä tiedolla johtamisen lähestymistavoista ja sekä digitaalisen teknologian hyödyntämisen mahdollisuuksista palveluja ja toimintoja kehitettäessä. Hän kehittää toimintaa niiden perusteella organisaation strategisia valintoja tukevalla tavalla. Tiedät, mitä tekijöitä sinun tulee ottaa huomioon digitaalisen turvallisuuden eri osa-alueilla: johtaminen ja riskienhallinta, jatkuvuuden hallinta, kyberturvallisuus, tietosuoja ja tietoturvallisuus.
Prerequisites
AMK -tutkinto