ProjektiopinnotLaajuus (5 op)
Tunnus: HBZ30105
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Jaana Saarisilta
Osaamistavoitteet
Projektiopinnot-opintojakson tarkoitus on, että opiskelija saa käytännön kokemuksen vastuullisesta projektityöskentelystä työelämätoimeksiantajan kanssa ja pääsee soveltamaan käytännössä omaa ammattiosaamistaan. Samalla opiskelija hankkii tietopohjan projektihallinasta ja projektityöskentelystä.
1 Opiskelija tunnistaa organisaatiossa olevan kehittämistarpeen ja kykenee valitsemaan ongelmanratkaisuun soveltuvan toimintatavan ja toteutusmallin projektin elinkaaren vaiheet huomioiden
2 Opiskelija osaa laatia ammattialaansa liittyvän projektisuunnitelman, toteuttaa projektin ottaen huomioon oman roolinsa projektiryhmässä
3 Opiskelija pystyy perustelemaan projektitoiminnassa tehtyjä ratkaisuja, reflektoimaan omaa ja toisten toimintaa sekä raportoimaan projektin kulusta ja saavutetuista tuloksista suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
Projektinhallinnan teoria
Projektin suunnittelu, toteutus, seuranta, johtaminen ja raportointi kirjallisesti ja suullisesti
Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen
Esitietovaatimukset
Riittävä ammatillinen osaaminen asiakasprojektin läpiviemiseksi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Opiskelijalla on vaikeuksia löytää itselle sopiva projektikokonaisuus. Hänen oppimistavoitteensa on vaatimaton.
Hän laatii suppean projektisuunnitelman vaiheistuksineen ja aikataulutuksineen. Teoriatausta puuttuu ja aikataulussa pysyminen tuottaa suuria vaikeuksia. Projektin sisällöllisiä tavoitteita ei saavuteta täysin. Loppuraportointi on toteavaa ja opiskelijan panos loppupresentaatiossa on vähäinen.
Tyydyttävä 2
Opiskelija valitsee projektin, joka parhaiten sopii hänen aikatauluunsa ja kiinnostuksensa. Projektin alkuun pääsy saattaa viedä aikaa. Hän laatii suunitelman vaiheistuksineen, aikataulutuksineen ja riskianalyyseineen. Projektin teoriatausta puuttuu. Projektin kulun väliraportointi ei tapahdu oma-aloitteisesti ja loppuraportointi saattaa myöhästyä ja/tai olla pelkkä kuvaus tapahtuneesta. Hänen panoksensa loppupresentaatiossa on vähäinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opiskelija hankkii projektikseen kehittämistehtävän, joka parhaiten sopii hänen aikatauluunsa ja ammatilliseen suuntautumiseensa. Toteuttamista varten hän laatii projektisuunnitelman vaiheistuksineen, aikataulutuksineen ja riskianalyyseineen. Projektin teoriatausta on niukahko. Hän raportoi projektin kulusta aika ajoin toimeksiantajalle sekä ohjaavalle opettajalle. Projektin tavoitteet eivät toteudu täysin. Opiskelijalla saattaa olla vaikeuksia pysyä aikataulussa tai raportointi tapahtuu myöhässä. Hän levittää saamaansa oppia muille opiskelijoille presentaation muodossa.
Kiitettävä 4
Opiskelija valitsee projektikseen kehittämistehtävän, joka syventää hänen ammatillista osaamistaan. Toteuttamista
varten hän laatii projektisuunnitelman vaiheistuksineen, aikataulutuksineen ja riskianalyyseineen. Hän hankkii läpiviemistä varten riittävän teoriataustan ja raportoi projektin kulusta tarpeen mukaan toimeksiantajalle ja ohjaavalle opettajalle. Hän laatii asianmukaisen loppuraportin, joka kuvaa tavoitteiden saavuttamista, projektin kulkua sekä reflektoi projektissa suoriutumistaan. Hän levittää saamaansa oppia muille opiskelijoille selkeän presentaation muodossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija valitsee projektikseen haastavan kehittämistehtävän, joka syventää hänen ammatillista osaamistaan. Hän laatii projektinsa toteuttamista varten kattavan suunnitelman vaiheistuksineen, aikataulutuksineen, resursseineen, budjetteineen ja riskianalyyseineen. Hän päivittää suunnitelmaansa ja hankkii läpivientiä varten vahvan teoriataustan, jota hän hyödyntää projektin eri vaiheissa. Hän raportoi projektistaan säännöllisesti toimeksiantajalle, ohjaajalle ja sidosryhmille. Hän hallitsee tiimityöskentelyn ja hyödyntää projektiryhmän osaamista ongelmatilanteissa. Hän laajentaa projektinhallinnan osaamistaan benchmarkkaamalla muiden projekteja. Hän laatii asiantuntevan loppuraportin, joka kuvaa tavoitteiden saavuttamista, projektin kulkua sekä reflektoi lopputuotosta ja projektissa suoriutumistaan. Hän levittää saamaansa oppia muille opiskelijoille analyyttisen ja havainnollisen presentaation muodossa.
Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
30.08.2021 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Hanna Karhu
- Jaana Saarisilta
Ryhmät
-
HTL19S1Liiketalous
-
HTL19IYLiiketalous
Tavoitteet
Projektiopinnot-opintojakson tarkoitus on, että opiskelija saa käytännön kokemuksen vastuullisesta projektityöskentelystä työelämätoimeksiantajan kanssa ja pääsee soveltamaan käytännössä omaa ammattiosaamistaan. Samalla opiskelija hankkii tietopohjan projektihallinasta ja projektityöskentelystä.
1 Opiskelija tunnistaa organisaatiossa olevan kehittämistarpeen ja kykenee valitsemaan ongelmanratkaisuun soveltuvan toimintatavan ja toteutusmallin projektin elinkaaren vaiheet huomioiden
2 Opiskelija osaa laatia ammattialaansa liittyvän projektisuunnitelman, toteuttaa projektin ottaen huomioon oman roolinsa projektiryhmässä
3 Opiskelija pystyy perustelemaan projektitoiminnassa tehtyjä ratkaisuja, reflektoimaan omaa ja toisten toimintaa sekä raportoimaan projektin kulusta ja saavutetuista tuloksista suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
Projektinhallinnan teoria
Projektin suunnittelu, toteutus, seuranta, johtaminen ja raportointi kirjallisesti ja suullisesti
Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hanki heti opintojen alussa projektihallinnan kirja, joku perusteos (kirja/e-kirja) esim. kirjastosta ja perehdy siihen huolellisesti. Hyvä olisi, jos pystyt pitämään kirjaa mukanasi kurssin teoriaosuuden ja miksei pidemmänkin ajan ohjaamassa toimintaasi. Esim. jokin näistä:
Kettunen, S. 2003. Onnistu projektissa. WSOY.
Mäntyneva, M. 2016. Hallittu projekti. Jäntevästä suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen.
Pelin, R.2011. Projektihallinnan käsikirja. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
Ruuska, K.2013. Pidä projekti hallinnassa. Helsinki: Talentum Media Oy.
Silfverberg, P. 2007. Ideasta projektiksi. Helsinki: Edita.
Virtanen, P. 2009. Projekti strategian toteuttajana. Tietosanoma: Business Books.
Opetusmenetelmät
Projektinhallinnan teoria -webinaarit
Projektin hankinta ja toteutus: Projektin suunnittelu, toteutus, seuranta, johtaminen ja raportointi
Vertaistuki-keskustelut
Projektikohtainen ohjaus opettajalta (etäohjaus)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson toteutus perustuu työelämäyhteistyöhön ja työelämästä saadun/hankitun projektin toteutukseen.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Zoom-luennot ja ohjauspalaverit 25 h
Virtuaaliopiskelu 10 h
Itsenäinen työskentely 100 - 235 h (sis. projektisuunnitelman laadinnan, teoriataustan hankinnan, projektin toteutuksen, loppuraportoinnin sekä presentaation)
Yhteensä 135 - 270 h riippuen siitä suorittaako opintojakson 5 op vai 10 op laajuisena
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelijalla on vaikeuksia löytää itselle sopiva projektikokonaisuus. Hänen oppimistavoitteensa on vaatimaton.
Hän laatii suppean projektisuunnitelman vaiheistuksineen ja aikataulutuksineen. Teoriatausta puuttuu ja aikataulussa pysyminen tuottaa suuria vaikeuksia. Projektin sisällöllisiä tavoitteita ei saavuteta täysin. Loppuraportointi on toteavaa ja opiskelijan panos loppupresentaatiossa on vähäinen.
Tyydyttävä 2
Opiskelija valitsee projektin, joka parhaiten sopii hänen aikatauluunsa ja kiinnostuksensa. Projektin alkuun pääsy saattaa viedä aikaa. Hän laatii suunitelman vaiheistuksineen, aikataulutuksineen ja riskianalyyseineen. Projektin teoriatausta puuttuu. Projektin kulun väliraportointi ei tapahdu oma-aloitteisesti ja loppuraportointi saattaa myöhästyä ja/tai olla pelkkä kuvaus tapahtuneesta. Hänen panoksensa loppupresentaatiossa on vähäinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Opiskelija hankkii projektikseen kehittämistehtävän, joka parhaiten sopii hänen aikatauluunsa ja ammatilliseen suuntautumiseensa. Toteuttamista varten hän laatii projektisuunnitelman vaiheistuksineen, aikataulutuksineen ja riskianalyyseineen. Projektin teoriatausta on niukahko. Hän raportoi projektin kulusta aika ajoin toimeksiantajalle sekä ohjaavalle opettajalle. Projektin tavoitteet eivät toteudu täysin. Opiskelijalla saattaa olla vaikeuksia pysyä aikataulussa tai raportointi tapahtuu myöhässä. Hän levittää saamaansa oppia muille opiskelijoille presentaation muodossa.
Kiitettävä 4
Opiskelija valitsee projektikseen kehittämistehtävän, joka syventää hänen ammatillista osaamistaan. Toteuttamista
varten hän laatii projektisuunnitelman vaiheistuksineen, aikataulutuksineen ja riskianalyyseineen. Hän hankkii läpiviemistä varten riittävän teoriataustan ja raportoi projektin kulusta tarpeen mukaan toimeksiantajalle ja ohjaavalle opettajalle. Hän laatii asianmukaisen loppuraportin, joka kuvaa tavoitteiden saavuttamista, projektin kulkua sekä reflektoi projektissa suoriutumistaan. Hän levittää saamaansa oppia muille opiskelijoille selkeän presentaation muodossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija valitsee projektikseen haastavan kehittämistehtävän, joka syventää hänen ammatillista osaamistaan. Hän laatii projektinsa toteuttamista varten kattavan suunnitelman vaiheistuksineen, aikataulutuksineen, resursseineen, budjetteineen ja riskianalyyseineen. Hän päivittää suunnitelmaansa ja hankkii läpivientiä varten vahvan teoriataustan, jota hän hyödyntää projektin eri vaiheissa. Hän raportoi projektistaan säännöllisesti toimeksiantajalle, ohjaajalle ja sidosryhmille. Hän hallitsee tiimityöskentelyn ja hyödyntää projektiryhmän osaamista ongelmatilanteissa. Hän laajentaa projektinhallinnan osaamistaan benchmarkkaamalla muiden projekteja. Hän laatii asiantuntevan loppuraportin, joka kuvaa tavoitteiden saavuttamista, projektin kulkua sekä reflektoi lopputuotosta ja projektissa suoriutumistaan. Hän levittää saamaansa oppia muille opiskelijoille analyyttisen ja havainnollisen presentaation muodossa.
Esitietovaatimukset
Riittävä ammatillinen osaaminen asiakasprojektin läpiviemiseksi