Proto- ja simulaatiolaboratoriot (5-15 op)Laajuus (5 op)
Tunnus: TKPP0050
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Matti Siistonen
Osaamistavoitteet
Proto- ja simulaatiolaboratorio on oppimisympäristö joka parantaa opiskelijoiden valmiuksia kehittää, suunnitella ja valmistaa prototyyppejä monitieteisessä ympäristössä. Opiskelijat sitoutuvat käytännön innovaatiotoimintaan valmiina kehittämään uusia tuotekonsepteja joko oman liikeidean tai yritysten tarpeisiin. Opiskelijoiden ymmärrys prototyyppien valmistukseen ja simulointiin kasvaa. Protojen ja simulointien kehityshankkeet tulevat eri aloilta. Proto- ja simulointilaboratorion tavoitteena on hyödyntää uusia pedagogiikan ja oppimisen menetelmiä.
EA-IV EUR-ACE Tutkimukset ja selvitykset: Opiskelijoilla on kyky suunnitella ja toteuttaa tarvittavia kokeita, tulkita niistä saatavaa tietoa sekä osata tehdä johtopäätöksiä. Opiskelijoilla on riittävät työpaja- ja laboratoriotaidot.
EA-ER EUR-ACE Tekniikan soveltaminen: Opiskelijat osaavat käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä tuotekehitysprosessin toteutukseen.
Opiskelijoilla on kyky yhdistää teoria ja käytäntö teknisten ongelmien ratkaisemiseksi ja ymmärrys soveltuvista tekniikoista ja menetelmistä sekä niiden rajoituksista.
YHTYR Yrittäjyysosaaminen: Opiskelijalla on tarvittavat valmiudet yrittäjyyteen. Opiskelijat osaavat etsiä käyttäjäystävällisiä, tuotekehitystoiminnassa asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja. Opiskelijat kykenevät ottamaan vastuun omista toimistaan ja niiden seurauksista.
YHTVI Viestintäosaaminen: Opiskelijat osaavat tuotekehitystoimintaan liittyen viestiä hyvin suullisesti ja kirjallisesti äidinkielellään sekä osaavat hyödyntää tuotekehitysprojektien hallintaan liittyvää tietotekniikkaa. Opiskelijat kykenevät toimimaan tuotekehitysverkostoissa.
Sisältö
Erilaiset prototyyppien valmistustekniikat, virtuaalinen suunnittelu, visualisointi, reverse engineering, ainetta lisäävä valmistus, joukkoistaminen tuotekehityksessä, konseptointi ja palvelumuotoilu, virtuaalitodellisuus, innovaatiot, pelillistäminen, pitching, projektinhallinta, protolab., mekaanisten järjestelmien simulointi. Tiimit arvioivat projektien onnistumista yhdessä asiakkaiden ja opettajien kanssa.
Esitietovaatimukset
Projektinhallinnan ja projektien prosessien ymmärtäminen, oman alan perusopinnot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5): Kuten edellisellä tasolla, mutta tehtävä on erityisen vaativa ja toteutus on erittäin onnistunut. Projektista voi tunnistaa innovaatioita. Projektin toteutuksessa on hyödynnetty laajasti tietoa muilta kursseilta ja tutkimustyö on tehty monipuolisesti.
Kiitettävä (4): Kuten edellisellä tasolla, mutta tehtävä on vaativampi ja toteutus on erittäin onnistunut. Projektin toteutuksessa on hyödynnetty paljon tietoa muilta kursseilta ja tutkimustyö on tehty monipuolisesti. Opiskelija saavuttaa erittäin hyvin tehtävän tavoitteet.
Hyvä (3): Opiskelija pystyy toteuttamaan kohtalaisen vaativan projektin ilman aikatauluongelmia. Projektin toteutuksessa on hyödynnetty jonkin verran tietoa muilta kursseilta. Ongelmanratkaisu ja tutkimustyö on tehty monipuolisesti. Opiskelija saavuttaa pääosin tehtävän tavoitteet. Raportti on kirjoitettu JAMKin opinnäytetyön raportointiohjeen mukaisesti.
Tyydyttävä (2): Opiskelija pystyy toteuttamaan pienin puuttein projektin ilman merkittäviä aikatauluongelmia. Projektin toteutuksessa on hyödynnetty vähän tietoa muilta kursseilta. Ongelmanratkaisu ja tutkimustyö on tehty suppeahkosti. Opiskelija saavuttaa osin tehtävän tavoitteet. Raportti on kirjoitettu pääosin JAMKin opinnäytetyön raportointiohjeen mukaisesti.
Välttävä (1): Opiskelijalla pystyy toteuttamaan projektin, mutta siinä on puutteita ja aikatauluongelmia. Projektin toteutuksessa ei ole hyödynnetty tietoa muilta kursseilta. Ongelmanratkaisu ja tutkimustyö on tehty suppeahkosti ja puutteelisesti. Opiskelija saavuttaa vain joiltain osin tehtävän tavoitteet. Raportti on kirjoitettu vain joiltain osin JAMKin opinnäytetyön raportointiohjeen mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Opiskelija pystyy toteuttamaan kohtalaisen vaativan projektin ilman aikatauluongelmia. Projektin toteutuksessa on hyödynnetty jonkin verran tietoa muilta kursseilta. Ongelmanratkaisu ja tutkimustyö on tehty monipuolisesti. Opiskelija saavuttaa pääosin tehtävän tavoitteet. Raportti on kirjoitettu JAMKin opinnäytetyön raportointiohjeen mukaisesti.
Kiitettävä (4): Kuten edellisellä tasolla, mutta tehtävä on vaativampi ja toteutus on erittäin onnistunut. Projektin toteutuksessa on hyödynnetty paljon tietoa muilta kursseilta ja tutkimustyö on tehty monipuolisesti. Opiskelija saavuttaa erittäin hyvin tehtävän tavoitteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Kuten edellisellä tasolla, mutta tehtävä on erityisen vaativa ja toteutus on erittäin onnistunut. Projektista voi tunnistaa innovaatioita. Projektin toteutuksessa on hyödynnetty laajasti tietoa muilta kursseilta ja tutkimustyö on tehty monipuolisesti.