Tuotantotekniikan projektityö 1Laajuus (5 op)
Tunnus: TKST0100
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Harri Peuranen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa käytäntöön ammattiopinnoissa opetettuja asioita, hän harjaantuu teollisuuden työskentelytapoihin ja valmentautuu tuotantoinsinöörin tyypillisiin työtehtäviin.
Riippuen projektiaiheesta painotus voi olla erilainen seuraavissa
EA-KN Tieto ja ymmärrys: Projektin aikana opiskelijan systemaattinen ymmärrys tuotantotekniikan keskeisistä perusnäkökulmista ja -käsitteistä vahvistuu. Samalla konkretisoituu tekniikan laaja ja monitieteinen luonne.
EA-EN Tekninen analyysi: Opiskelija oppii tunnistamaan, muotoilemaan ja ratkaisemaan teknisiä ongelmia käyttäen opetettuja menetelmiä. Hän oppii soveltamaan tietoa analysointeja tehdessään sekä valitessaan tarvittavia analyysi- ja mallintamismenetelmiä.
TKNVA Valmistustekninen osaaminen: Opiskelija syventää tietouttaan valmistustekniikan menetelmistä, laitteista ja niiden mahdollisuuksista.
TKNYR Yritystalousosaaminen: Opiskelija harjaantuu kustannusnäkökulman huomioon ottamisessa valintoja ja pohdintoja tehdessään.
YHTVI Viestintäosaaminen: Opiskelija oppii/harjaantuu suullista ja kirjallista viestintää osallistuessaan seminaariesityksiin ja laatiessaan projektiraportin.
Opiskelija oppii tiimityöskentelytaitoja ja osaa huomioida tiimin henkilöt.
Sisältö
Opintojakson sisältönä on soveltaa käytäntöön opintokokonaisuudessa opeteltavia asioita. Samalla opiskelija syventää osaamistaan valitsemastaan aiheesta.
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla on käsitys kappaletavarateollisuuden tuotannon ja sen kehittämisen perusteista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5): Kuten edellinen taso, mutta ongelma on erityisen vaativa ja soveltaminen käytäntöön on erittäin onnistunutta, mistä toimeksiantaja on myös samaa mieltä. Projektissa on tunnistettavissa innovatiivisuuden piirteitä. Projektissa on hyödynnetty laajasti muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja.
Kiitettävä (4): Kuten edellinen taso, mutta ongelma on vaativampi ja soveltaminen käytäntöön onnistuneempi. Projektissa on hyödynnetty laajahkosti muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja ja tiedonhaku on ollut laaja-alaista. Toimeksiantaja on hyvin tyytyväinen tuloksiin.
Hyvä (3): Opiskelija hallitsee kohtuullisen vaativan projektin, se etenee aikataulun mukaan ja toteutuksessa on hyödynnetty joitakin muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän on pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut monipuolista. Toimeksiantaja on tyytyväinen projektin tuloksiin. Raportti on kirjoitettu JAMK opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä on merkittävä.
Tyydyttävä (2): Opiskelijalla on lieviä puutteita projektin kokonaisvaltaisessa toteutuksessa, se ei aivan etene aikataulun mukaan eikä toteutuksessa ole juurikaan osattu hyödyntää muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän ei juurikaan ole pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut suppeahkoa. Hän saavuttaa projektissa vain osittain toimeksiantajaa tyydyttävät tulokset. Raporttia ei täysin ole kirjoitettu JAMKin opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä jää vaatimattomaksi.
Välttävä (1): Opiskelijalla on puutteita projektin kokonaisvaltaisessa toteutuksessa, se ei etene aikataulun mukaan eikä toteutuksessa ole osattu hyödyntää muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän ei ole pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut suppeaa. Hän saavuttaa projektissa vain osittain toimeksiantajaa tyydyttävät tulokset. Raporttia ei ole kirjoitettu JAMKin opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä jää vaatimattomaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3): Opiskelija hallitsee kohtuullisen vaativan projektin, se etenee aikataulun mukaan ja toteutuksessa on hyödynnetty joitakin muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja. Ongelmaratkaisussa hän on pohtinut eri vaihtoehtoja ja tiedonhaku on ollut monipuolista. Toimeksiantaja on tyytyväinen projektin tuloksiin. Raportti on kirjoitettu JAMK opinnäytetyöohjeistusta noudattaen. Opiskelijan rooli seminaariesityksessä on merkittävä.
Kiitettävä (4): Kuten edellinen taso, mutta ongelma on vaativampi ja soveltaminen käytäntöön onnistuneempi. Projektissa on hyödynnetty laajahkosti muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja ja tiedonhaku on ollut laaja-alaista. Toimeksiantaja on hyvin tyytyväinen tuloksiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Kuten edellinen taso, mutta ongelma on erityisen vaativa ja soveltaminen käytäntöön on erittäin onnistunutta, mistä toimeksiantaja on myös samaa mieltä. Projektissa on tunnistettavissa innovatiivisuuden piirteitä. Projektissa on hyödynnetty laajasti muilta opintojaksoilta hankittuja tietoja.