Siirry suoraan sisältöön

LiiketoimintaosaaminenLaajuus (3 op)

Tunnus: LMSY0400

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Mari Hakkarainen
  • Kaisa Kinnunen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa arvioida yrittämisen toimintaympäristöä ja yritystoiminnan taloudellisia lainalaisuuksia. Opiskelija osaa käyttää toimintaympäristöstä saatavilla olevaa tietoa sekä sisäisen että ulkoisen yrittäjyytensä kehittämisessä. Opiskelija osaa tehdä tuotteen tai palvelun tuotekehitystyötä. Opiskelija tuntee asiakaslähtöisen markkinoinnin kilpailukeinot ja asiakkuuden hallinnan. Opiskelija osaa suunnitella maaseudun pienyrityksen markkinointitoimenpiteitä. Opiskelija osaa suunnitella aloittavan yrityksen taloutta liikeidean pohjalta. Opiskelija tuntee eri yritysmuodot ja osaa perustaa yrityksen. Opiskelija osaa tehdä liiketoimintasuunnitelman.

Sisältö

- yrityksen toimintaympäristö
- sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys
- tuotekehitystyö
- asiakaslähtöinen markkinointi
- liiketoimintasuunnitelma
- yritysmuodot
- yrityksen perustamistoimet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä osaaja (1).
Opiskelija osaa kuvailla toimintaympäristön vaikutusta yrittämiseen.
Opiskelija osaa tehdä alustavan liiketoimintasuunnitelman.
Opiskelija osaa kehittää alustavan tuote- ja markkinointikonseptin.

Tyydyttävä osaaja (2). Edellisten lisäksi opiskelija osaa analysoida yritystä, sen toimintaympäristöä ja tulevaisuutta.

Hyvä osaaja (3). Edellisten lisäksi opiskelija osaa tehdä liiketoimintasuunnitelman alustavine laskelmineen. Opiskelija osaa tehdä tuotteen tai palvelun tuotekehitystyötä.

Kiitettävä osaaja (4).
Edellisten lisäksi opiskelija osaa analysoida yritystä, sen toimintaympäristöä ja tulevaisuutta. Opiskelija osaa tehdä liiketoimintasuunnitelman alustavine laskelmineen. Opiskelija tuntee yritysmuodot ja niiden eroavaisuudet ja osaa perustaa yrityksen.

Edistynyt osaaja (5)
Oppilas osaa kokonaisvaltaisesti analysoida yritystä, sen toimintaympäristöä ja tulevaisuutta sekä tehdä kehittämisehdotuksia.
Oppilas osaa tehdä innovatiivisen ja toteuttamiskelpoisen liiketoimintasuunnitelman laskelmineen.
Oppilas osaa kehittää innovatiivisen ja toteuttamiskelpoisen tuote- ja markkinointikonseptin.