Siirry suoraan sisältöön

Kätilötyön asiantuntijuus ja kehittäminenLaajuus (7 op)

Tunnus: SHKL1500

Laajuus

7 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee kätilötyön historian ja keskeiset kätilötyöhön ohjaavat normit. Opiskelija tuntee seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen palvelujärjestelmän sekä oman vastuualueensa kätilönä. Hän kykenee itsenäiseen päätöksentekoon ja jakamaan omaa asiantuntijuuttaan monialaisessa yhteistyössä.
Opiskelija osaa soveltaa kehittämis-, innovaatio-, tutkimus-, projekti- ja yrittäjyysosaamisen taitoja kätilötyön kehittämiseen.
Hän kehittää muiden toimijoiden kanssa uusia innovatiivisia toimintatapoja ja palveluja vastaamaan yhteistyökumppaneiden tarpeisiin. Opiskelija on tietoinen kansainvälisestä ja monikulttuurisesta kätilötyöstä ja sen kehittämisestä.

Sisältö

- Kätilötyön historia
- Kätilötyön arvoperusta
- Seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvä lainsäädäntö ja eettiset sekä ammatilliset ohjeet ja suositukset
- Palvelujärjestelmät
- Tutkiva ja kehittävä työote
- Näyttönperustuva päätöksenteko monikulttuurisessa kätilötyössä
- Kehittämistoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Projektityöskentelyn perusteet
- Monialaiset yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely
- sisäinen yrittäjyys

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakkuuden ja toimintaympäristön perustiedot, keskeiset käsitteet ja menetelmät. Opiskelija hallitsee terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön sekä asiakaslähtöisen hoitotyön tavoitteet, perusteet ja menetelmät. Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi.
Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa.
Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa.
Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi. Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa. Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa. Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

19.09.2022 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

86 % Lähiopetus, 14 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kätilö (AMK)
Opettaja
  • Christina Mantsinen
  • Elina Tiainen
Ryhmät
  • SOK20K1
    Kätilö (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kätilötyön historian ja keskeiset kätilötyöhön ohjaavat normit. Opiskelija tuntee seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen palvelujärjestelmän sekä oman vastuualueensa kätilönä. Hän kykenee itsenäiseen päätöksentekoon ja jakamaan omaa asiantuntijuuttaan monialaisessa yhteistyössä.
Opiskelija osaa soveltaa kehittämis-, innovaatio-, tutkimus-, projekti- ja yrittäjyysosaamisen taitoja kätilötyön kehittämiseen.
Hän kehittää muiden toimijoiden kanssa uusia innovatiivisia toimintatapoja ja palveluja vastaamaan yhteistyökumppaneiden tarpeisiin. Opiskelija on tietoinen kansainvälisestä ja monikulttuurisesta kätilötyöstä ja sen kehittämisestä.

Sisältö

- Kätilötyön historia
- Kätilötyön arvoperusta
- Seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvä lainsäädäntö ja eettiset sekä ammatilliset ohjeet ja suositukset
- Palvelujärjestelmät
- Tutkiva ja kehittävä työote
- Näyttönperustuva päätöksenteko monikulttuurisessa kätilötyössä
- Kehittämistoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Projektityöskentelyn perusteet
- Monialaiset yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely
- sisäinen yrittäjyys

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suomeksi
Raussi-Lehto E & Ryttyläinen-Korhonen, K (toim.)2016.Koulutettu kätilö kanssasi 200 vuotta.
Laiho, A. (toim).1991. Viisaista vaimoista nykyajan kätilöiksi. Kätilökoulutus Suomessa 170 vuotta. Helsinki. Kätilöopisto.
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. 2010.
Synnytyksessä toteutettavan hyvän hoidon eettiset periaatteet. STM.
Keskeinen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämistä ohjaava lainsäädäntö.
Paul Silfverberg. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Konsulttitoimisto Planpoint Oy. Työministeriö tai Kylmäläinen H-R., Lakkala M., Carver E. & Kamppari K. 2016. Opas projektityöskentelyyn. Helsingin yliopisto.

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, Future Factory
Itsenäinen työskentely
Vertaisryhmätyöskentely
Dialogitreenit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon liittyvä kehittämistyö tehdään alakohatisena tai moniammatillisena Future factory projektina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomeksi
Kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi 135 t
Kätilötyön historian verkko-opiskelu 27 t
Ammatillisen kasvun verkko-opiskelu 10 t
Ammatillisen kasvun vertaisryhmätyöskentely 7 t
Ammatiilisen kasvun dialogittreenit 10 t

Sisällön jaksotus

Kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi syksy 2022 - kevät 2023
Kätilötyön historian verkko-opiskelu syksy 2022-kevät 2023
Ammatillisen kasvun verkko-opiskelu syksy 2022 - kevät 2024
Ammatillisen kasvun vertaisryhmätyöskentely syksy 2022 - kevät 2024
Ammatiilisen kasvun dialogittreenit syksy 2022 - kevät 2024

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi toteutuu jatkuvan palautteen periaatteella. Keskeisessä roolissa on myös itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin..

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi.
Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa.
Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa.
Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi. Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa. Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa. Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakkuuden ja toimintaympäristön perustiedot, keskeiset käsitteet ja menetelmät. Opiskelija hallitsee terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön sekä asiakaslähtöisen hoitotyön tavoitteet, perusteet ja menetelmät. Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.

Ilmoittautumisaika

02.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

23.08.2021 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

58 % Lähiopetus, 42 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Kätilö (AMK)
Opettaja
  • Elina Tiainen
Vastuuopettaja

Elina Tiainen

Ryhmät
  • SOK19K1
    Kätilö (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kätilötyön historian ja keskeiset kätilötyöhön ohjaavat normit. Opiskelija tuntee seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen palvelujärjestelmän sekä oman vastuualueensa kätilönä. Hän kykenee itsenäiseen päätöksentekoon ja jakamaan omaa asiantuntijuuttaan monialaisessa yhteistyössä.
Opiskelija osaa soveltaa kehittämis-, innovaatio-, tutkimus-, projekti- ja yrittäjyysosaamisen taitoja kätilötyön kehittämiseen.
Hän kehittää muiden toimijoiden kanssa uusia innovatiivisia toimintatapoja ja palveluja vastaamaan yhteistyökumppaneiden tarpeisiin. Opiskelija on tietoinen kansainvälisestä ja monikulttuurisesta kätilötyöstä ja sen kehittämisestä.

Sisältö

- Kätilötyön historia
- Kätilötyön arvoperusta
- Seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvä lainsäädäntö ja eettiset sekä ammatilliset ohjeet ja suositukset
- Palvelujärjestelmät
- Tutkiva ja kehittävä työote
- Näyttönperustuva päätöksenteko monikulttuurisessa kätilötyössä
- Kehittämistoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Projektityöskentelyn perusteet
- Monialaiset yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely
- sisäinen yrittäjyys

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suomeksi
Raussi-Lehto E & Ryttyläinen-Korhonen, K (toim.)2016.Koulutettu kätilö kanssasi 200 vuotta.
Laiho, A. (toim).1991. Viisaista vaimoista nykyajan kätilöiksi. Kätilökoulutus Suomessa 170 vuotta. Helsinki. Kätilöopisto.
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. 2010.
Synnytyksessä toteutettavan hyvän hoidon eettiset periaatteet. STM.
Keskeinen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämistä ohjaava lainsäädäntö.
Paul Silfverberg. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Konsulttitoimisto Planpoint Oy. Työministeriö

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, Future Factory
Itsenäinen työskentely
Vertaisryhmätyöskentely
Dialogitreenit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon liittyvä kehittämistyö tehdään alakohatisena työelämälähtöisenä projektina tai Future factory projektina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomeksi
Kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi 135 t
Kätilötyön historian verkko-opiskelu 27 t
Ammatillisen kasvun verkko-opiskelu 10 t
Ammatillisen kasvun vertaisryhmätyöskentely 7 t
Ammatiilisen kasvun dialogittreenit 10 t

Sisällön jaksotus

Kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi syksy 2021 - kevät 2022
Kätilötyön historian verkko-opiskelu syksy 2021
Ammatillisen kasvun verkko-opiskelu syksy 2021 - kevät 2023
Ammatillisen kasvun vertaisryhmätyöskentely syksy 2021 - kevät 2023
Ammatiilisen kasvun dialogittreenit syksy 2021 - kevät 2023

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi toteutuu jatkuvan palautteen periaatteella. Keskeisessä roolissa on myös itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin..

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi.
Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa.
Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa.
Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi. Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa. Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa. Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakkuuden ja toimintaympäristön perustiedot, keskeiset käsitteet ja menetelmät. Opiskelija hallitsee terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön sekä asiakaslähtöisen hoitotyön tavoitteet, perusteet ja menetelmät. Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.

Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

72 % Lähiopetus, 28 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Kätilö (AMK)
Opettaja
  • Elina Tiainen
Vastuuopettaja

Elina Tiainen

Ryhmät
  • SOK18K1
    Kätilö

Tavoitteet

Opiskelija tuntee kätilötyön historian ja keskeiset kätilötyöhön ohjaavat normit. Opiskelija tuntee seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen palvelujärjestelmän sekä oman vastuualueensa kätilönä. Hän kykenee itsenäiseen päätöksentekoon ja jakamaan omaa asiantuntijuuttaan monialaisessa yhteistyössä.
Opiskelija osaa soveltaa kehittämis-, innovaatio-, tutkimus-, projekti- ja yrittäjyysosaamisen taitoja kätilötyön kehittämiseen.
Hän kehittää muiden toimijoiden kanssa uusia innovatiivisia toimintatapoja ja palveluja vastaamaan yhteistyökumppaneiden tarpeisiin. Opiskelija on tietoinen kansainvälisestä ja monikulttuurisesta kätilötyöstä ja sen kehittämisestä.

Sisältö

- Kätilötyön historia
- Kätilötyön arvoperusta
- Seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvä lainsäädäntö ja eettiset sekä ammatilliset ohjeet ja suositukset
- Palvelujärjestelmät
- Tutkiva ja kehittävä työote
- Näyttönperustuva päätöksenteko monikulttuurisessa kätilötyössä
- Kehittämistoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Projektityöskentelyn perusteet
- Monialaiset yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely
- sisäinen yrittäjyys

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Raussi-Lehto E & Ryttyläinen-Korhonen, K (toim.)2016.Koulutettu kätilö kanssasi 200 vuotta.
Laiho, A. (toim).1991. Viisaista vaimoista nykyajan kätilöiksi. Kätilökoulutus Suomessa 170 vuotta. Helsinki. Kätilöopisto.
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. 2010.
Synnytyksessä toteutettavan hyvän hoidon eettiset periaatteet. STM.
Keskeinen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämistä ohjaava lainsäädäntö.
Paul Silfverberg. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Konsulttitoimisto Planpoint Oy. Työministeriö

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen, Future Factory
Itsenäinen työskentely
Vertaisryhmätyöskentely
Dialogitreenit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon liittyvä kehittämistyö tehdään alakohatisena työelämälähtöisenä projektina tai Future factory projektina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi 135 t
Kätilötyön historian verkko-opiskelu 27 t
Ammatillisen kasvun verkko-opiskelu 10 t
Ammatillisen kasvun vertaisryhmätyöskentely 7 t
Ammatiilisen kasvun dialogittreenit 10 t

Sisällön jaksotus

Kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi syksy 2020 - kevät 2021
Kätilötyön historian verkko-opiskelu syksy 2020
Ammatillisen kasvun verkko-opiskelu syksy 2020 - kevät 2022
Ammatillisen kasvun vertaisryhmätyöskentely syksy 2020 - kevät 2022
Ammatiilisen kasvun dialogittreenit syksy 2020 - kevät 2022

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi toteutuu jatkuvan palautteen periaatteella. Keskeisessä roolissa on myös itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin..

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi.
Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa.
Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa.
Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi. Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa. Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa. Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.

Esitietovaatimukset

Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakkuuden ja toimintaympäristön perustiedot, keskeiset käsitteet ja menetelmät. Opiskelija hallitsee terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön sekä asiakaslähtöisen hoitotyön tavoitteet, perusteet ja menetelmät. Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.