Siirry suoraan sisältöön

Opettajan kehittyvä toimintaympäristöLaajuus (8 op)

Tunnus: AJ00BC10

Laajuus

8 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt opettajan toimintaympäristöön ja sitä määrittäviin erilaisiin säädöksiin ja asiakirjoihin. On tärkeää tuntea nämä opettajan työtä keskeisesti määrittävät asiat esimerkiksi oman ja ohjattaviesi oikeusturvan kannalta. Tarkastelet myös ammatillisen oppimisen kehittämisen mahdollisuuksia ja syvennät kehittämisosaamistasi.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität

tulevaisuusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä olla tekemässä ammatillisen oppimisen, työelämän ja yhteiskunnan tulevaisuutta. Se tarkoittaa myös toimintatapoihin ja rakenteisiin liittyvää tutkivaa ja kriittistä otetta sekä rohkeutta ajatella ja toteuttaa asioita uudella tavalla.

kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa ammatillisessa oppimisen ympäristöissä. Se merkitsee myös taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä erilaisissa verkostoissa aktiivisesti toimien.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä tarkastella ja arvioida kriittisesti toimintaympäristössään tapahtuvia muutoksia omia kokemuksiaan hyödyntäen.

Opintojakson osaamistavoite

Tunnet kansallisen koulutusjärjestelmän ja olet perehtynyt ammatillisen toisen asteen ja ammatillisen korkea-asteen ohjaus- ja suunnittelujärjestelmiin. Olet tietoinen ammatillisen oppimisen ja osaamisen kehittämisen mahdollisuuksista ja tulevaisuuden suunnista. Olet tietoinen kansainvälisen toiminnan tavoista ja merkityksestä oppilaitosten arjessa.

Sisältö

Kansallinen koulutusjärjestelmä, ammatillisen koulutuksen ja ammatillisen korkeakoulutuksen ohjausjärjestelmä sekä oppilaitosten toimintaa säätelevä lainsäädäntö, strategiat ja linjaukset

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Kehittämisosaaminen:
Ennakoit yhteistyössä koulutuksen kehittämisen haasteita ja etsit niihin aktiivisesti ratkaisuja.

Tulevaisuusosaaminen:
Tunnet ammatillisen- ja korkea-asteen koulutuksen lainsäädännön ja sen soveltamisen merkityksen opiskelijan, opettajan työn, työelämän kehittämisen ja koulutuksen järjestäjän kannalta.

Reflektio-osaaminen:
Tarkastelet kriittisesti opettajan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia koulutusjärjestelmän eri tasoilla hyödyntäen omia kokemuksiasi.

Ilmoittautumisaika

03.08.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 15.05.2022

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 340

Koulutus
  • Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
  • Mika Loponen
  • Siru Lehto
  • Ari Langén
  • Virva-Liisa Pekkarinen
  • Ritva Ylitervo
  • Mari Kolu
Ryhmät
  • AJA20SJE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJV
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJL
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVE
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVI
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJVO
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJHK
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA20SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt opettajan toimintaympäristöön ja sitä määrittäviin erilaisiin säädöksiin ja asiakirjoihin. On tärkeää tuntea nämä opettajan työtä keskeisesti määrittävät asiat esimerkiksi oman ja ohjattaviesi oikeusturvan kannalta. Tarkastelet myös ammatillisen oppimisen kehittämisen mahdollisuuksia ja syvennät kehittämisosaamistasi.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität

tulevaisuusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä olla tekemässä ammatillisen oppimisen, työelämän ja yhteiskunnan tulevaisuutta. Se tarkoittaa myös toimintatapoihin ja rakenteisiin liittyvää tutkivaa ja kriittistä otetta sekä rohkeutta ajatella ja toteuttaa asioita uudella tavalla.

kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa ammatillisessa oppimisen ympäristöissä. Se merkitsee myös taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä erilaisissa verkostoissa aktiivisesti toimien.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä tarkastella ja arvioida kriittisesti toimintaympäristössään tapahtuvia muutoksia omia kokemuksiaan hyödyntäen.

Opintojakson osaamistavoite

Tunnet kansallisen koulutusjärjestelmän ja olet perehtynyt ammatillisen toisen asteen ja ammatillisen korkea-asteen ohjaus- ja suunnittelujärjestelmiin. Olet tietoinen ammatillisen oppimisen ja osaamisen kehittämisen mahdollisuuksista ja tulevaisuuden suunnista. Olet tietoinen kansainvälisen toiminnan tavoista ja merkityksestä oppilaitosten arjessa.

Sisältö

Kansallinen koulutusjärjestelmä, ammatillisen koulutuksen ja ammatillisen korkeakoulutuksen ohjausjärjestelmä sekä oppilaitosten toimintaa säätelevä lainsäädäntö, strategiat ja linjaukset

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja se perustuu oppimispiirityöskentelyyn. Opintojakso koostuu kolmesta oppimispiirinä tehtävästä oppimistehtävästä ja itsearvioinnista. Ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä /oppimispiirityöskentelyä tehden.

Kansainvälisyys

Tällä opintojaksolla perehdyt myös kansainvälisen toiminnan merkitykseen oppilaitosten arjessa ja siihen, millaisten toiminta-muotojen avulla sitä toteutetaan.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso suoritetaan tekemällä verkossa olevat oppimistehtävät oppimispiirissä tai osoittamalla osaaminen arviointi- ja tunnustamismenettelyn kautta (AHOT). Hyväksilukemisen periaatteet ammatillisessa opettajakorkeakoulussa ohjaavat aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista.

Osaamisen hankkiminen

Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia tai parhaillaan olla hankkimassa tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista omassa työssäsi esimerkiksi ammatillisen koulutuksen parissa.

Osaamisen osoittaminen

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien ja itsearvioinnin avulla.

Voit myös osoittaa tämän opintojakson osaamisen myös osaamisen tunnistamisen avulla. Sinulla jo olemassa olevan osaamisen tunnistamista varten perehdy opintojakson osaamistavoitteisiin, arviointikriteereihin ja oppimistehtäviin. Arvioi omaa osaamistasi suhteessa niihin. Laadi aineisto, joka osoittaa, että sinulla jo on tässä opintojaksossa tavoitteena oleva osaaminen. Tee aineiston arviointia varten selvitys, jossa perustelet, miten se osoittaa opintojakson osaamistavoitteita vastaavan osaamisesi. Lähetä hyväksilukuhakemus, aineistosi ja selvityksesi osaamisen tunnistamista ja arvioimista varten tämän opintojakson kouluttajalle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä opintojakso on 8 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee sinulta itseltäsi laskennallisesti noin 216 tunnin työpanosta: lukemista, materiaalien hakua, oppimistehtävien pohtimista ja työstämistä itsenäisesti ja yhdessä oppimispiirin kanssa.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa heti opintojesi alussa ja kestää koko opiskelusi ajan.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat itsearviointi ja vertaisarviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät (tehtävät 1-3) ja itsearviointitehtävä (tehtävä 4).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Kehittämisosaaminen:
Ennakoit yhteistyössä koulutuksen kehittämisen haasteita ja etsit niihin aktiivisesti ratkaisuja.

Tulevaisuusosaaminen:
Tunnet ammatillisen- ja korkea-asteen koulutuksen lainsäädännön ja sen soveltamisen merkityksen opiskelijan, opettajan työn, työelämän kehittämisen ja koulutuksen järjestäjän kannalta.

Reflektio-osaaminen:
Tarkastelet kriittisesti opettajan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia koulutusjärjestelmän eri tasoilla hyödyntäen omia kokemuksiasi.

Enrollment

03.08.2020 - 30.08.2020

Timing

01.08.2020 - 15.05.2022

Number of ECTS credits allocated

8 op

Virtual portion

8 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Campus

Lutakon kampus

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 23

Degree programmes
  • Ammatillinen opettajankoulutus
Teachers
  • Maarit Miettinen
  • Ari Langén
Groups
  • AJA20SKJ
    Ammatillinen opettajankoulutus

Objective

The purpose of the course

This course will introduce you with the Finnish educational system, institutional steering and planning systems within vocational and professional education and higher education, and relevant legislation. It is important to know these things, which are the key determinants of a teacher's work, for example, in terms of the legal security of yourself and your students. You will also look at opportunities to develop professional learning and deepen your development skills.

Course competences

In this course you will develop your future orientation, developmental skills and reflection skills.

Future orientation refers to
- teachers being involved in creating the future for VET learning, working life and society by investigating and critically analysing existing practices and structures.
- the courage to rethink and support the development of social equality, democracy and human rights.

Developmental skills refers to:
- Teachers’ ability to further develop their own and their organisation’s practices in collaboration with others.
- The ability to develop VET learning, working life and entrepreneurship at the regional, national and international levels by working in partner networks.

Reflection skills means
- Teachers’ ability to recognise and critically assess their values, attitudes, ethical principles and work methods as a facilitator of learning.

The learning objectives

You will understand the Finnish national education system and the guidance and planning systems related to vocational education and higher education. You are aware of the opportunities and future directions of professional learning and competence development. You are also aware of the role that international co-operation has in the everyday operations of the institutions and how they are implemented.

Content

National education system, guidance system for vocational and higher education, legislation, strategies and policies governing the activities of educational institutions

Teaching methods

The course is implemented as online studies. It consists of self-directed learning, prescribed reading, learning circle work and individual learning assignments. You will find the learning materials and assignments in the online learning environment.

Employer connections

You can make use of VET networks and experts in doing learning tasks (e.g. through interviews).

International connections

During this course, you will also become acquainted with the importance of international activities in the everyday life of educational institutions and the types of activities that are used to implement them.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Acquiring competence:

You can acquire the competence required by this course by participating on the online course and doing the learning tasks.

You may have already acquired or be currently acquiring the competence required by this course in your own work in vocational education.

Demonstrating competence:

You can demonstrate the competence required by this course by completing the learning assignments and reflection tasks in an approved manner.

You can also demonstrate your competence for this course through the recognition of prior learning. To recognise your prior competence and learning, read the learning outcomes, assessment criteria and learning tasks for this course. Assess your own competence in relation to them. Create materials that demonstrate that you already possess the competence required by this course. Write a report for the assessment of the materials, justifying how the materials demonstrate that your competence matches that required by the course. Send the accreditation application, your materials and your report to the tutor of this course for your prior competence to be recognised and assessed.

Student workload

In total, the course consists of 216 hours (8 x 27h) of students’ work. It consists of reading, searching for materials, reflecting on and working on learning assignments independently and with the learning circles.

Content scheduling

The course starts right at the beginning of your studies and lasts throughout your studies.

Further information

The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks (tasks 1-3) of the course and self-assessment tasks (task 4).

Evaluation scale

Pass/Fail

Assessment criteria, approved/failed

The criteria for assessing the approved level are as follows:

Developmental skills:
By collaborating, you anticipate the challenges of developing education and actively look for solutions to them.

Future Orientation:
You know the legislation of vocational and higher education and the significance of its application for the student, the work of a teacher, the development of working life and the organizer of education.

Reflection skills:
You critically examine changes in a teacher's operating environment at different levels of the education system, utilizing your own experiences.